Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Dat aanzuigen werkt wel, maar ik zou zelf even uitrekenen wat het oppervlak is van het binnenwerks van je buis. Het totaal aan oppervlak van je gaten om door aan te zuigen zou ik dan iets groter maken dan 't stuwgat.
En als je sleufgaten in de lengte maakt lever je aan stevigheid niets in.

De nieuwe DUCK begint vorm te krijgen, twee drijvers gemaakt die misschien gaan fungeren als zinkers. Probleem is namelijk dat de ruimte binnen de romp beperkt is om extra gezicht erin te doen. De drijvers/zinkers kan ik makkelijker verzwaren door er water of zand erin te gieten.

Foto-EFANI7AN-D.jpg

Alle elektronica moet door een gat aan de achterkant van ongeveer 52mm, zal niet meevallen.
Vervolgens word de zaak vastgezet met schroeven en een rubberen of siliconen seal om het geheel waterdicht te krijgen.

Foto-CD43Q8B4-D.jpg

Zit te denken om in de voorkant verlichting te maken die kan kantelen, omhoog en naar beneden.
De platte doppen die nu aan de drijvers/zinkers zitten ga ik misschien vervangen voor halve ballen zoals bij de middelste buis, ligt eraan of die ballen verkrijgbaar zijn in 40mm.

Foto-HTQNDCEH-D.jpg

Nu eerst even kijken of de LHS nog een Graupner bootas met koker heeft liggen.

LHS had geen Graupner as en koker op voorraad, ik heb maar de as uit de voormalige DUCK gehaald. (inclusief motor, ontvanger en regelaar)
40mm bal is niet verkrijgbaar, begint vanaf 50mm. Ik hou het maar bij de platte pvc doppen.

De buiszadels heb ik voorzichtig verwarmd en gebogen zodat in de vorm komen te liggen van de romp.

Foto-7JDB87BB-D.jpg

Ze worden met 5mm schroeven aan de romp bevestigd met rubbers er tussen zodat de zaak niet gaat lekken.

De romp is te kort, elektronica past er net in maar dan is er geen ruimte meer voor verlichting.

Foto-UZDSZX83-D.jpg

Achterkant van de romp vervangen voor een buis die 6cm langer is, probleem opgelost.

Foto-XMPWVVOY-D.jpg

Voor verlichting ga ik waarschijnlijk gebruik maken van een zaklamp, 14 LED's in een reflector geven een hoop licht.

Foto-73VZAKOJ-D.jpg

Roer gemaakt en 16 aanzuiggaten geboord,

Foto-ZY7F47LG-D.jpg

Ik kan eventueel de kleine gaatjes doortrekken tot sleuven van ongeveer 2cm.
Dan zitten er 8X 5mm gaten in, en 8X 3mm sleuven van 2 cm in lengte.

We zullen zien, hiermee zal de schroef het moeten doen.

Foto-W8CEJBF4-D.jpg

Askoker van aluminium gemaakt zoals bij de laatste DUCK, het zwarte roer is gebruikt in DUCK nr 3 en 4, kleine grijze is van nr 5.

Foto-YVQDOAET-D.jpg

Nr.1 was een speelgoedbootje
Nr.2 was een Carolina eend.
Nr.3 was een Wilde eend.
Nr.4 was ook een Wilde eend.
Nr.5 was de houten bak.

Dit vaartuig zal als DUCK Nr.6 gedoopt worden.

hallo robbie

waarom neem je niet meteen een pvc bajonetsluiting zoals in de stroep
daar zet je de motor met techrek op vast en zo kan je altijd aan het binnenste van je boot geraken
en je hebt een grotere opening
je boot hooft daarom niet langer te worden dan hij nu al is
pvc bajonet te koop bij de bekende winkel markten
gr raf

Zo'n bajonetsluiting had wellicht ook gekund maar ik ben nu al te ver in de bouw om het te veranderen.
Denk dat de sluiting die ik voor ogen heb ook gaat werken.

Qua lengte zit hij op 43cm, langer dan het vorige vaartuig maar hij past nog steeds in een rugzak.

Foto-JHLP4PWJ-D.jpg

Vandaag aan de slag met de waterdichte verbinding, ik heb niet veel vertrouwen in het rubber dat ik nu heb, het is dun en vrij hard.
Zometeen naar de LHS om te kijken of ze kleine inslagmoeren hebben, of iets dat erop lijkt.

Foto-TRK8KGAR-D.jpg

Het vaartuig drijft of zinkt door deze verbinding.

Weet niet of je er zelf een kan maken.
Op plakband een mooie rups siliconenkit leggen (de naad goed kneden), weer plakband daarop en dan een vlak stuk aandrukken met vullingen dikker dan de uiteindelijke ruimte van de pakking.
Goed laten drogen, daarna zou je die kitpakking volgens mij zonder problemen van plakband kunnen halen en als pakking kunnen gebruiken.

Misschien ipv plakband krimpfolie nemen.
Geen idee of dit zo werkt, maar siliconenkit blijft zacht flexibel.

Mijn voorkeur gaat ook naar siliconen, maar ik ga het eerst proberen met de rubberen ring.

Kleine inslagmoeren (voor 2M schroeven) gevonden, door de 4 tandjes bijten ze zich als het ware in het hout.

Foto-ZUEQY6DR-D.jpg

De inslagmoeren heb ik wel geseald met epoxy, voor het geval ze eruit willen vallen als er geen schroef in zit.

Foto-VSUB3LKF-D.jpg

Even kijken of ik vanavond die houten ring in de pvc buis kan lijmen en schroeven zodat ik morgen kan testen of de rubberen ring het zaakje goed afsluit.

Ring zit erin, hij zit vast met pvc lijm en 4 schroeven.
De naad tussen de ring en buis heb ik 'gelast' met epoxy lijm om er zeker van te zijn dat er geen water tussen kan komen.

Foto-Y8CBLPFK-D.jpg

De verzonken schroeven heb ik geplamuurd zodat er niets meer van te zien is.

Foto-YB4BUNYN-D.jpg

De kant waar de alu plaat tegenaan komt moet nog wat bijgewerkt worden om het zo vlak mogelijk te krijgen, die pvc lijm is goed spul maar het geeft zo'n geklieder.

Foto-S7DXGO4T-D.jpg

Gaatjes geboord in de rubberen pakking,

Foto-PCCAMA8I-D.jpg

Het zaakje hermetisch afgesloten,

Foto-NEGFTW8L-D.jpg

Foto-UUWTUBXE-D.jpg

Buiten in een bak water getest en de pakking houd het water buiten de buis, schroeven niet eens super strak vastgezet.
De afsluiting ligt bij deze test ongeveer 12 cm diep in het water, veel dieper dan dat hij in werkelijkheid zou moeten aankunnen.

Foto-GPBAPYUK-D.jpg

Nu ga ik verder met de romp van het vaartuig zodat hij gespoten kan worden, daarna beginnen aan het elektronica deel zodat de verf op de romp goed kan uitharden.

Ik heb 16 extra aanzuiggaten van 2mm geboord,

Foto-LS3RH8BY-D.jpg

Hele worsteling om die drijvers/zinkers vast te krijgen aan de hoofdbuis, diverse hulpstukken moesten er aan te pas komen om die rubbers en moeren op hun plaats te houden tijdens het vastdraaien.

Foto-FBBFBUXK-D.jpg

Voordat de romp gespoten word nog eerst maar even een lektest doen om te kijken of er geen lekkage optreed bij de schroeven.

Back