Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Alvast een sneak preview van de gespoten romp,

Foto-ANBD7O4A-D.jpg

Ben een stille mee lezer, maar nu moest ik even reageren hoor.

Is die lek dicht geworden? Want we zitten al in de spuit fase.

De romp is tot nu toe waterdicht, de pvc lijm en de 5 rubbers die tussen de schroeven zitten houden het droog.

Ik heb structuurverf woestijnzand gebruikt voor de romp,

Foto-JIITWFIU-D.jpg

Foto-3GANJJ6W-D.jpg

De voorkant is binnen voor een deel goud gespoten,

Foto-QG6KYY7F-D.jpg

Idem voor de achterkant, het roer is in structuurverf gezet,

Foto-ZEJ3YJZX-D.jpg

Als de halve bal vast gekit is verwacht ik geen lekkage, de punten waar de schroefas en roerstang zitten maak ik mij meer zorgen om.
De antenne kan ook misschien een probleem gaan worden, als die helemaal ingesloten zit in de romp.

Bezig met de ingewanden van het vaartuig, schroefaskoker zit vastgelijmd op een T-profiel waarop de motor, regelaar en ontvanger op gemonteerd word.

Foto-LEIYJSKQ-D.jpg

Motorsteun moet nog gemaakt worden, regelaar en ontvanger komen met dubbelzijdig tape vast te zitten.

Foto-6SFYOWPI-D.jpg

De accu komt in tweeën naast de schroefaskoker te liggen, roerservo en batterij voor verlichting moet nog plaatst voor gevonden worden.

Foto-PQDOJ6JV-D.jpg

Nu eerst maar een motorsteun maken en een steun voor de roerservo.

Siliconenkoppeling werkt prima.

Motorsteun gemaakt, dit geheel verdient geen schoonheidsprijs maar zolang het werkt ben ik blij.
Ik zit een beetje met die servo in mijn maag, bedoeling is om hem ergens tussen de motor en regelaar te plaatsen alleen de ruimte is beperkt.

Foto-VEJHGGP8-D.jpg

Eerst maar even de zaken installeren waar ruimte voor is, daarna kijken wat ik met die servo kan doen.

Cut, even diep adem halen....
Het T-profiel is waarschijnlijk tijdens het drogen van de lijm scheef gaan staan, waardoor hij niet meer op een rechte lijn ligt in de romp.
Epoxy lijm is goed spul maar als er iets fout gaat valt het niet meer te herstellen zonder schade aan te richten.

Maakt niet uit, we beginnen gewoon weer opnieuw.
Komt min of meer wel goed uit, het nieuwe frame kan ik een paar centimeter langer maken zodat er plaats komt voor de roerservo.

We zijn weer back on track, het frame voor de elektronica is bijna klaar.

Foto-33OWWFJ7-D.jpg

Ik heb een laser gebruikt om de hoogte te bepalen voor de roerstang en de servo, het is wel grappig dat de besturing van het roer helemaal voorin het vaartuig zit.

Foto-KCELGW3G-D.jpg

De servo zit nog niet vast maar dit is de positie waarin hij komt te staan, van de regelaar heb ik één koellichaam moeten verwijderen omdat hij anders niet goed in de romp past.
Is geen ramp omdat de (auto) regelaar niets te lijden heeft van het vermogen van dit vaartuig.

Foto-MQDJVJHQ-D.jpg

Ik heb gekozen voor andere verlichting omdat deze LED net zo veel licht uitstraalt als de 14 LEDs in de reflector, en deze LED verdeeld het licht gelijkmatig in een straal van 180 graden.

Foto-UWWPVVTI-D.jpg

Morgen de servo vast zetten en kijken hoe ik dat gaatje van de roerstang bij het roer waterdicht krijg.

Vandaag de servo kunnen bevestigen,

Foto-UNEDMUQF-D.jpg

Plekje gemaakt voor de LED,

Foto-GYD86R6R-D.jpg

Testopstelling gemaakt om te kijken of de (test)roerstang nergens tegenaan loopt, de ontvanger raakt hij net niet.

Foto-Z6FV6U6D-D.jpg

Ik ben er nog niet uit hoe de roerstang in/uitgang waterdicht te maken, het moet soepel lopen en geen water binnenlaten.

Foto-WONXKPOF-D.jpg

Ik zou niet het wiel opnieuw gaan uitvinden, de "duikbootjongens" hebben hier beslist een oplossing voor, ook een duikboot heeft een roer.

Ontvanger en regelaar zijn ondertussen met dubbelzijdige tape op het frame gemonteerd.
De accu even met tape bevestigd om te kijken of het past, de stekker, motor en schakelaar liggen ter hoogte van het torentje op de romp van het vaartuig.
Komt goed, hoef ik niet steeds de achterkant open te schroeven en alles eruit trekken om de zaak op te kunnen laden.

Foto-W7VBITNE-D.jpg

Probleempje bij de as, die bus past niet tussen de accu's.
Oplossing is volgens mij een siliconen slangetje doortrekken tot aan de askoker.

Foto-NVHKAXQ4-D.jpg

Morgen even siliconenkit halen om de bal te monteren.

Foto-YZEB3T6X-D.jpg

Ben benieuwd hoe die verlichting het gaat doen onder water.

Foto-QYIKLRIB-D.jpg

Back