Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Draden verlengen zal niet gaan werken omdat er te weinig ruimte is.

Foto-YZHBQ4HG-D.jpg

Dit is de beste oplossing,

Foto-QZX8VXZW-D.jpg

De schakelaars moet ik nog op een of andere manier vast zetten zodat het makkelijker is om ze met 1 vinger te bedienen.

Waarschijnlijk kan de D6 morgen en/of zondag het water in voor een testvaart.

Foto-4P8AAVM6-D.jpg

Techrec valt soepel in de romp, motor loopt goed, prima ontvangst, licht werkt, servo draait, romp is waterdicht.
Alleen het roer moet nog getest worden om te kijken of het roer soepel loopt.

Ziet er goed uit zo. Alleen, is het niet handiger om de scharnierpunten van het roer met beugels vast te maken op de achterplaat, zodat je het roer niet steeds uit hoeft te nemen als je het techrek verwijdert?

Dat zou kunnen, het roer word dan wel korter.
Maar ik denk dat dit beter is omdat ik makkelijk bij de schroefaskoker moet kunnen om het techrek eruit te trekken, als het roer ervoor zit gemonteerd is er minder bewegingsruimte.
Met deze opstelling is het een kwestie van 1 moer losdraaien en de roeras eruit halen, verder kan het roer aan het kogelgewricht blijven zitten.

Straks nog wat droge tests doen.
Maar nu eerst de nodige boodschappen in huis halen.

Het roer is afgesteld en getest, roer loopt soepel maar de draai is wat aan de korte kant naar mijn zin.

De draai had ruimer gekund als het servo-armpje wat langer was, zodat de stang een paar tandjes hoger komt te liggen.

Foto-4JSTBJH6-D.jpg

Morgen testen in het water.

Laatst bewerkt door een moderator:
goudcontacten halen, deze stekkers werken wel, maar niet lang! vroeg of laat krijg je er ruzie mee. en dan kan je wel aan en uit zetten in de koepel.

ben benieuwd hoe ie zal varen!

Voorlopig hou ik het bij deze stekkers, aan/uit schakelaars voor de regelaar en het licht werken en zijn bereikbaar met twee vingers via de toren.

Morgen tijdens de testvaart kijken hoe het roer het doet en hoe de D6 in het water ligt.
Volgens mijn gevoel zit de verdeling van het gewicht wel goed, denk dat het vaartuig vrij diep in het water ligt.
Hopen dat de schroef voldoende water kan aanzuigen om het gevaarte vooruit te krijgen.
Na de testvaart kijken of er een lekkage is bij de schroefas en roerstang opening, de halve bal die is vast gekit heb ik nog niet getest op lekkage.

Spannende dag morgen :-)

Testvaart achter de rug, zonder camera op of onder de D6.

Goede nieuws,
-Motor en schroef hebben genoeg vermogen (en water) om het vaartuig vooruit te duwen.
-Tijdens vol achteruit draait de D6 om zijn eigen as, handig om te kunnen omdraaien bij ruimte gebrek.
-Nergens lekkage kunnen vinden, bij de schroefaskoker en roerstang was het droog, de romp zelf en de naden van de transparante bol lekken ook niet.
-Licht werkt.

Slechte nieuws,
-het roer werkt zoals gedacht voor geen meter.
-Er moet meer gewicht in de voorkant van de romp komen te liggen.
-Ernstige problemen met de ontvangst......

Foto-PXOEA4CI-D.jpg

Dat zou ik geslaagd durven noemen.
Misschien kun je als gewicht extra accu's kwijt in de 2 drijvers, als je langere vaarten zou plannen.
Hoe loopt de ontvangerantenne nu, kan deze eventueel langs de wand van de toren hoger komen?

Hallo Robby

het probleem met je roer is dat je stuur hevel verkeerd zit
Ik weet het gaat moeilijk uit te leggen zijn maar ik heb het ook zo gedaan gehad en heb het moeten veranderen
Nu proberen uit te leggen
zoals het nu zit is het beperkt en zou zelfs uit elkaar kunnen schieten tijdens het varen.
het plastiek stukje moet of met de opening naar boven of naar onder staan
het kogeltje moet 45° draaien ;of naar boven of naar beneden.
naargelang je roer heveltje
dju en nergens een foto van hoe ik het gedaan heb hé
Morgen eens eentje maken.
maar je gaat meer uitslag hebben
ook moet dat plastieke ding meer naar je as staan hij staat te ver naar achter
een stuur stang staat altijd in het midden van je as of je kunt het oplossen met dit
Quicklink%20roer%20.jpg

dit op je roer zetten
het kogeltje hier in schroeven en dat plastieke ding op de stuur stang.
dan ga je meer uitslag hebben zonder iets aan de servo te moeten veranderen.
maakje die servo arm langer dan gaat garantie de koppeling uit elkaar gaan tijdens het varen.
hier nog een afbeelding hoe de stuur stangen moeten vast gemaakt worden in het center van de as.3
sr15.jpg

maar dat stuur heveltje van dat vliegtuig doet dat ook omdat het off center staat

hopelijk begrijp baar

gr raf

De antennedraad loopt nu onder het alu profiel, vervolgens loopt het eindstuk van de antenne in de toren.

Foto-UUOLL8JH-D.jpg

Het einde van de draad kan aangesloten worden aan de externe antenne,

Foto-POHKVLEY-D.jpg

De antennedraad is in het verleden een keer beschadigd geweest, het beschadigde deel had ik er toen vanaf geknipt en vervangen met een nieuw stuk.

Hallo

het probleem is dat het staande golven zijn die je zender opwekt
en je antenne licht plat dus ????.
goeie raad van iemand die het kan weten (norbert brugen)
je antenne kabel op een bolletje rollen en vanboven in je romp steken
niet meer niet minder
NIET op wikkelen maar gewoon samen knijpen tot een bolletje anders verkrijg je een spoel en dat wil je nu juist niet hebben.
anders zoeken op het forum daar is nog over geschreven.
gr raf

ook moet dat plastieke ding meer naar je as staan hij staat te ver naar achter

De plastiek koppeling aan het roer staat inderdaad niet zo gunstig, waarschijnlijk zal ik dan een ander roer moeten maken met een andere koppeling.
Ik heb nu het servo armpje vervangen waardoor de servo en roer een ruimere slag geeft.

Hallo

het probleem is dat het staande golven zijn die je zender opwekt
en je antenne licht plat dus ????.

De externe antenne ligt inderdaad plat, volgens mij is dat het probleem niet want tijdens het testen had hij met en zonder externe antenne problemen met de ontvangst.
Ik zal de antennedraad ontwikkelen en in een balletje in de toren doen, misschien is het ontvangstprobleem daarmee opgelost.

Zo gezegd zo gedaan, antennedraad zit hier (nog) niet aangesloten op de externe antenne.

Foto-KEZAAESK-D.jpg

Ik wacht nog even met extra gewicht plaatsen in de romp, misschien dat als de camera eronder hangt het vaartuig beter in balans komt te liggen op het water.
Als het roer nog steeds niet goed werkt en/of de plastiek koppeling los springt, dan moet er een nieuw roer gemaakt worden waarbij de koppeling op de as van het roer komt te liggen.

Uploaden duurt tegenwoordig een eeuwigheid, de eerste twee zijn in ieder geval gelukt.
Camera gericht op de voorkant en achterkant van het vaartuig,

Roerprobleem heb ik opgelost door een langere servo-arm te monteren, de arm loopt nergens tegenaan en het techrek kan nog steeds soepel verwijderd worden.

Foto-RGIQFHCR-D.jpg

Straks nog twee test video opnames uploaden.
Gewichtsverdeling is nog wel een probleem, het gewicht van de camera heeft geen enkele invloed op de ligging van het vaartuig in het water.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back