Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Als je de middendrijver niet dieper laat komen, kan je misschien met een plakbandje proberen de bovenste (sleuf)gaten af te dichten, scheelt wellicht het aanzuigen van lucht.

Beetje lucht is goed voor het zuurstofgehalte in het water :-)
Ik verwacht wanneer de D6 goed is uitgebalanceerd hij dieper in het water komt te liggen, zeker als de drijvers gevuld zijn met water.

In deze opname nog meer bubbels, camera onderwater gericht op de achterkant.
De aangezogen lucht heeft verder weinig invloed op het vaargedrag.

Ik heb een koppelstuk van een camerastatief gehaald en dmv een schroef die onder uit de romp steekt vastgedraaid, gewoon met de hand.
Met zo'n koppeling kan de camera in vrijwel alle standen gezet worden.

Foto-HDQ3N8QV-D.jpg

De toren heeft twee draaidoppen, één dop met een schroef voor het koppelstuk van de camera.
De andere dop is meer voor transport.

Foto-ZXD8M4OX-D.jpg

Tijdens transport zit de D6 op deze manier in mijn rugtas, de schroefloze dop zit tegen het rugdeel.

Foto-UBYBLMIT-D.jpg

In deze opname is goed te zien dat het vaartuig niet goed gebalanceerd is, het roer daarin tegen werkt wel goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alle gewicht in de middenbuis en zorgen dat deze geheel onder water komt. Is ook beter voor de aandrijving.
(Het lijkt nu wel een staafmixer ;))

Ik heb wat gewichten gevonden oa in de vorm van bouten en moeren.
Mijn voorkeur gaat naar extra gewicht in de middelste buis, probleem is dat daar niet veel ruimte meer is.

Foto-TUOFOICP-D.jpg

Denk dat ik extra gewicht in de voorkant van de drijvers lijm.

In de drijvers zit geen elektronica waardoor kortsluiting kan ontstaan.
Ik maak net de drijvers open en zie dat er wel een beetje water in zit, niet veel een paar druppels, denk dat de doppen niet goed afsluiten.

Zometeen eerst even balanceren in de schildpadvijver, daarna nog wat opnames maken in 't Wed.

Twee gewichten gemaakt en een hele spuit epoxy gebruikt om ze te verankeren in de drijvers.

Foto-ZSYB8BG7-D.jpg

De dag zag er veelbelovend uit met de zon, ondertussen is het helemaal dichtgetrokken met bewolking.
Epoxy even goed laten uitharden en daarna weer een testvaart maken.

Vandaag een aantal opnames gemaakt, maar ze zijn niet de moeite om te uploaden.
De camerastand is ook niet optimaal, bijna de helft van het beeld word gevuld door de onderkant van het wateroppervlak waardoor je een spiegeleffect krijgt.

Twee screenshotjes,

Foto-4DBFHUBR-D.jpg

Foto-WBK4W4DT-D.jpg

Ik moet toch nog wat sleutelen aan dat roer, rechts draaien gaat goed maar naar links word problematisch.
De uierzalf in het harmonica rubber heb ik vervangen voor vaseline, uierzalf is te dun en zeek eruit in de romp.
Eén van de Tamiya stekkers is een beetje lam waardoor de stroom uitvalt, dit probleem had de D5 ook last van.

Morgen de stekker repareren.

Nieuw roer gemaakt dat 3mm breder of langer is dan de eerste,

Foto-QXTVN66L-D.jpg

Ik zal de koppeling op dezelfde positie moeten plaatsen als bij het eerste roer, en niet op de as van het roer.
Dat heeft te maken met het harmonica rubber, de servo kan namelijk het rubber niet dieper indrukken.
Ik verwacht wel verbetering met sturen, het rubber is 1mm korter dan de eerste die vol zat met uierzalf.
Korter rubber en een 3mm langer roer, het zijn de kleine beetjes die het 'm doen, hoop ik :-)

Morgen weer testen.

Weer een testvaart gemaakt, ik zou haast zeggen dat het nieuwe roer nu te goed werkt :-D
Het vaartuig kan zeer korte draaien maken waardoor de camera de snelheid van de beelden amper kan bijhouden, ik zal hier in de toekomst rekening mee moeten houden.
Vaseline in het harmonica rubber was een goede zet, de vaseline lekt niet in de romp.

Verder heb ik de camera onderwater meer gekanteld zodat de spiegeling onder het wateroppervlak niet meer in beeld is.

De camera op het vaartuig levert een strak beeld op, geen gewiebel.

Straks een paar opnames uploaden.

Knappe beelden onderwater, haal je hierbij al voordeel van de verlichting in de neus van de DUCK, of zijn dit beelden met enkel natuurlijk licht?
Mysterieuze beelden zijn het, met de bodem in zicht, en zonder het wateroppervlak, zou het voor mij evengoed 10 meter dieper kunnen zijn.

De LED verlichting werkt alleen als het helemaal donker is, eigenlijk moet ik de LED eens testen in de avonduren.
Probleem is dat je in het natuurgebied niet mag komen na zonsondergang.

Deze opname is dus enkel met daglicht,

Hier de opname met de camera op het vaartuig,

Hoop dat ik eerdaags eens wat leven in beeld krijg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank jullie wel heren.

Ben zojuist naar Middenduin geweest om wat potentiële vaarlocaties te bezoeken.
Bij een beekje vond ik een school kleine visjes waarvan ik denk dat het snoekjes zijn, ze zwommen tegen de stroom in.

Ze zijn heel moeilijk te zien omdat de belichting niet zo geweldig is en de camera op volledige zoom stond, het water lijkt troebel maar in werkelijkheid valt het mee.

Het weekend neem ik de D6 met waterdichte camera mee om ze onderwater vast te leggen op de gevoelige plaat.

Hallo

robby
marc en ik hebben reeds wel wat ervaring met filmen onder water.
Veel licht is niet altijd de ideale oplossing hebben we ontdekt.
het probleem zit hem in de in het water rond zwevende deeltjes
Waar doet zich het probleem voor dat is namelijk dat het licht en de kamera de gelijke richting uit kijken.
bekijk het als de maan , aarde en de zon
de zon belicht de maan en zo kunnen wij ze zien maar eigenlijk zien we ze nie tgoed doordat ze over belicht is
dit gebeurt nu met de zwevende deeltjes in het water ook .
deze zandkorreltjes werken als spiegeltjes en reflecteren het licht naar alla kanten .
als je nu licht van boven laat schijnen (de zon)dan reflecteren die deeltjes ook het licht maar terug naar waar het licht vandaan komt ;namelijk naar boven .
bijkomstig is dat het water dan wel juist belicht word en je zo mooiere opnames kunt maken.
maar niet geschoten is ook nooit een beer .
en misschien eens denken aan water tanks in de twee buizen aan de zijkant
gr raf

Back