Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Hey Marc,

Ja, voor jullie is het best wel een flinke afstand.
't Wed is 5 meter diep, hier een plaatje van Google Earth met de coördinaten.

Ondanks de pech met de camerastand zijn er toch nog wat opnames geslaagd.
Begin van de middag was ik naar de plas bij het Brouwerskolkje gegaan om wat beelden te schieten.
Dat heeft 2 stabiele opnames opgeleverd van ongeveer 3 minuten, spookachtige omgeving.

De tweede opname van de Snoek is goed genoeg om niet te verwijderen, de beelden zijn stabiel alleen soms had de D6 wat last van de 'kielzog' van de Snoek tijdens de achtervolging.
Het was een beetje een kat en muis spel, als ik stopte met achtervolgen en omdraaide om terug te varen kwam de Snoek achter de D6 aan, de achterkant van het vaartuig vond hij kennelijk interessant.
Laatste shot van de Snoek voor vandaag, toen heb ik hem laten gaan.

Grappige beestjes die padden, ze zitten als honden op de bodem :-)

Dag Robbie,
gisterenavond de eerste duiktest gedaan met de deeprover ivm de waterdichtheid.Geen lekken.Camera staat op de juiste plaats op de rover.

Grtjs,Marc 3.

Dat is goed nieuws Marc, de D6 heeft ook nog steeds geen lekkage problemen.

Net 10 minuten langs de oever van 't Wed gestaan, in de stromende regen, mijn kleding lekte aan alle kanten :-)
Twee opnames gemaakt, Loek was er weer. Eerste opname is goed maar de camera stond nu weer een beetje te hoog gericht.
Bij de tweede opname ging de Snoek verder van de oever zwemmen waar meer golven zijn, daar kon de D6 niet tegen, de camerabeelden gaan heen en weer en op en neer.

Deze opname is wel goed,

Het is zo zonder zon wel mooier licht (niet zo geel).

Mee eens, maar dat heeft niet altijd met de zon of direct zonlicht te maken.
Het ligt aan de (automatische) camera instelling, soms verschiet de kleur van het beeld van geel/groen naar blauw/groen.
De eerste opname van vanmorgen was mooi blauw/groen maar de tweede opname (die inmiddels verwijderd is) was geel/groen.

Opzich zijn de geel/groene opnames wel te pruimen maar als de camera in één opname steeds verspringt van kleurinstelling of lichtintensiteit, dan word het vervelend om naar te kijken.

Bij de witbalans zijn er een aantal opties bij de instellingen, 'auto' 'daylight' 'cloudy' 'fluorescent' en 'tungsten'
Ik zal de camera eens op 'daylight' en/of 'cloudy' proberen, hij staat nu op 'auto'.

Vandaag (in de ochtend) de lichtbalans op 'cloudy' gezet, het beeld is erg groen met die instelling.

Vanaf de oever kon ik geen Snoek zien dus ik kon ze niet volgen, maar de D6 werd wel gevolgd door een Snoek. Af en toe verschijnt hij in beeld.
Hij doet me een beetje denken aan Admiral Ackbar uit Star Wars Return of the Jedi :-)

Eitjes van padden zitten als kettingen in de planten, kikkers poepen alles op één hoop uit, kikkerdril.

Begin van de avond nog even terug geweest voor een aantal opnames, hier heb ik de lichtbalans weer op 'auto' gezet.
Ook hier kon ik geen Snoek zien, toch verschijnt er ééntje in beeld tijdens het draaien van de D6.

Hier nog een screenshot van en voorbij zwemmende Snoek, witbalans instelling 'cloudy'
Het wateroppervlak was vandaag als een glasplaat, super stabiele opnames kunnen maken.

5 opnames gemaakt vandaag, vanaf de oever kon ik geen Snoek zien maar in één opname verschijnt hij kort in beeld.
Tijdens een draai kwam hij achter een tak tevoorschijn, gaf wel een leuk schrikeffect :-)

Het lijkt wel nu de padden en kikker activiteit aan het afnemen is de snoeken zich minder vaak laten zien, kan ook toeval zijn.
Denk dat wanneer de eitjes van de padden en kikkers uitkomen ze meer te zien zullen zijn.

Hij kijkt zielig :-(:-)

Vandaag eens kijken of ik Karpers in beeld kan krijgen, zag ze gisteren al vlak onder het wateroppervlak zwemmen.
Probleem is wel dat het in een sloot was in Middenduin, het water is daar erg troebel.
Karpers zijn volgens mij wel vrij schuw, weet niet hoe ze gaan reageren als de D6 op ze af komt.

Karpers zijn angsthazen, zodra de D6 ze benaderd zijn ze weg...
Denk dat ze het vaartuig horen of voelen aankomen, achtervolgen heeft geen zin want ze gaan de diepte in waardoor ik ze vanaf de oever niet meer kan zien.
Enige manier om ze op beeld te krijgen is volgens mij door de D6 stil te leggen in het water, en dan hopen dat ze dichtbij komen zwemmen langs de camera.

Stilliggen met de wind van vandaag gaat niet lukken, de D6 drijft weg.
Straks nog maar een poging wagen.

Hallo robby

had ik toch reeds geschreven in een van de posting's
bij den 21 zwemmen ze gewoon mee als er niets boven water uit steekt
komt er een periscoop boven draaien ze weg.
als de D6 stil licht gaan ze wel afkomen om te kijken wat het is
en weg drijven gaat hun daar niet van tegen houden .
in de duikboot een pomp bedienen geeft ook geen probleem en varen op zich zelf ook niet want ze zwemmen er mooi naast als de boot vaart.
maar het boven komen van een onder deel doet hun wel weg draaien.
zou het kunnen dat ze dat vergelijken met een visdraad die door het water gaat of trilt door de wint die er op speelt.
de D6 uitrusten met een voeder bakje en dan de karpen voeren terwijl je filmt
zolang je drijft zou dat geen probleem mogen geven .

maar weer mooie beelden van die snoeken
die houden zeker de D6 in het hoog an als ze der klaar voor zijn kanhet wel eens zijn dat hij battle schade gaat oplopen
"May the Force be with you" met die beesten ga je het nodig hebben LOL
gr raf

Geluk gehad vanmorgen, er zaten 2 snoeken in de snoekhoek van 't Wed.
Camerastand stond goed alleen 1 snoek zwom dieper dan de ander dus die staat er niet zo goed op.

Back