Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Een oplossing,

zwembroek aan en zelf camera onder water vasthouden hahaha

Brrrr, alleen er aan denken met dit weer!!!!!!

Vandaag weer en wind getrotseerd voor een paar nieuwe opnames, zonder direct zonlicht is het dan toch weer een andere dimensie onderwater.
De kleine Baarsjes zijn erg nieuwsgierig en gingen voor de cameralens zwemmen,

De Snoek zat weer achter de tralies,

Er zat vandaag iets wits aan zijn oog en bek, dat kan volgens mij kalk zijn.

Nieuw kanaal gevonden in de AWD, vanaf de oever kon ik volwassen Ruisvoorn zien zwemmen.

Er zit wel een flinke stroomversnelling in het kanaal waar de D6 niet in terecht moet komen.

Het kanaal begint bij een zuiveringsinstallatie bij de Oranjekom.

Onderwater op die locatie zit een cluster grote waterplanten, ik vermoed dat hier ergens een grote Baars zich kan verschuilen.

Veel eind/overgangspunten gevonden met tralies voor de buis.

Er is licht aan het einde van deze tunnel, en kleine visjes.

Een aantal opnames zijn geruïneerd door kleine nieuwsgierige Baarsjes, ze komen te dicht bij de camera zodat die niet kan scherpstellen.
Volgens mij komen ze op de camera af omdat ze een reflectie op de camerabehuizing zien, denk niet dat ze het door hebben dat het hun eigen reflectie is.

Een Snoek gevonden bij een overgangspunt,

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is een 'zeemonster' waar de Snoek erg veel op lijkt, de Barracuda, ookwel Zeesnoek of Zoutwatersnoek genoemd.

De Snoek en Barracuda lijken op elkaar en vallen onder de klasse Straalvinnigen maar hebben verder geen link samen.
Ze vallen niet onder de zelfde orde en vissenfamilie.

Zowel deze als de rivier snoek zijn voor mij prachtige vissen die stralen kracht uit en dwingen respect af, en doen me steeds denken aan de Nautilus van Jules Verne :thumbsup:
@ Robbie TPC mooi topic ik volg het al van in het begin en zal dat zeker blijven doen met veel bewondering voor je inzet.:worship:
Groetjes ReneDL

Dank je wel Rene :thumbsup:

Gisteren voorbereidingen gedaan om een trailer in elkaar te zetten, dat is best veel werk.
Dit project is eigenlijk teveel of te groot voor een persoon om het allemaal te verwerken.
Ik sta in de schoenen van oa de initiatiefnemer, producent, cameraman, locatiescout, monteur/operator, editor, muziek supervisor enz.
Behalve regisseur, de natuur laat zich niet regisseren :-D

Thanks Thijs :worship:

Vandaag stond er teveel wind om rustig te varen/filmen.
Wel nog even langs het Elswout geweest, er zijn daar een aantal plekken waar nog gevaren kan worden.
Ik heb nog wat opnames van Brasems nodig want van die vissen heb ik nog maar 1 of 2 bestanden, en daarop zijn ze ook niet zo geweldig goed te zien.
De Baars staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Laatste keer dat ik trouwens in de AWD was zag ik toevallig 4 volwassen Baarzen zwemmen, maar ja, ik had toen de D6 niet bij me dus kon er niet achteraan gaan.

Hallo Robbie,

Prachtig die trailer, net een documentaire van J. Cousteau:banana::banana:
gewoonweg schitterend de manier waarop je die vissen filmt:D

echt Klasse man :music:

Heel erg mooi Robbie. Leuk dat je verschillende hobby's met elkaar verbindt. Het is ook erg origineel. Ik bedoel, wie doet dit nou? Nou jij dus en ik denk dat je een beste You-Tube kraker hebt als je dit online gaat zetten.
Succes met je verdere plannen.

Kees

Dank jullie wel Heren :worship::worship:

Paar dagen geleden nog een aflevering van Jacques Cousteau bekeken, erg oud beeldmateriaal maar wel leuk om terug te zien.

Vandaag weer een aantal opnames maken in de AWD, deze keer via de ingang bij de Oranjekom naar binnen dat scheelt kilometers lopen.
Straks eerst de D6 en zender opladen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ernstig probleem met de camerabehuizing, er verschijnt condens in de behuizing voor de cameralens.
Alle opnames van vandaag zijn daardoor mislukt......:-(
Ik snap 't niet, beide camerabehuizingen hebben er last van, zou het door het warme weer komen ?

Was vandaag in de omgeving van de Oranjekom, prachtige locaties gevonden met veel vissen.
Sommige plekken waren helaas niet toegankelijk voor het publiek.

Mooi 'vijver' vol met vis, maar niet toegankelijk,

In een geul bij het oude zuiveringsgebouw zitten ontelbaar veel vissen,

He-le-maal vol met Voorn en Baarzen, de meeste allemaal volwassen.
De camera had ik met een touwtje in het water laten zakken, maar door de condens voor de lens is er bijna niets te zien...

De camerabehuizingen zijn nu aan het drogen zodat al het water eruit kan, zal wel iets moeten verzinnen dat er geen condens meer in kan.

misschien van die zakjes korrels die je bij elektronica krijgt in de behuizing proberen te stoppen
korrels nemen vocht op en komt inderdaad door warme weer
je krijgt groot verschil in temperatuur dan condenseert het vocht
hoop dat je er plek voor hebt
volgens mij kun je ook de korrels er los on doen worden warm als ze water opnemen maar volgens mij niet heet
kijk uit naar je beelden op deze mooie locatie

suc6 Henk

Op een duikforum hadden ze het ook over silica korrels, watten, tampons of maandverband schijnen ook te werken.
Ik heb nog wat watten liggen en misschien dat een beetje vaseline het rubber een betere sluiting kan geven.

De eerste opname is redelijk goed gelukt, toen zat er nog geen condens.
Moeilijk te zien op de screenshots maar er zwemt een grote school vissen richting de waterplanten, grote en kleine vissen.
Op de bewegende beelden zijn ze beter zichtbaar.

Hier de opname gemaakt met een touwtje, licht is goed en de vissen blijven op afstand van de camera. Jammer van de condens, beeld is onscherp.

Volgende keer moet ik een gewicht aan de camera hangen zodat hij zinkt, de grote vissen zwemmen dieper.
Volgens mij is hier een grote Baars of Snoekbaars te zien,

Binnenkant van de huizing(lens) insmeren met een anti mist product. (bv afwasmiddel)

Warme lucht is vochtig en gaat tegen de binnenkant van de behuizing condenseren zodra je de camera in het koude water legt.
*Longhenk heeft het over silica korrels.

Flesje stikstof halen en dat in de behuizing spuiten. Het heeft drie voordelen: er zit geen waterdamp in stikstof dus kan niet meer condenseren, de behuizing komt onder druk te staan zodat er geen waterdamp in de behuizing kan komen en stikstof zet minder uit / krimpt minder dan gewone lucht.

Back