Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

Binnenkant van de behuizing insmeren bij de lens met een anti mist middel zat ik ook aan te denken.
Stikstof in de behuizing spuiten zal volgens mij niet gaan, er zit geen ventiel in de behuizing waar het stikstof ingespoten kan worden.
Misschien is de camera/behuizing koel vervoeren met een koelelement een optie.
De camera zit in een zwarte rugtas, in het bovenste vak waar de zon direct op schijnt.

Op dit moment heb ik watten in de behuizing gepropt, eerst maar even kijken of dat werkt.
Misschien is het beste om niet op het warmste moment van de dag te filmen, vroeg in de ochtend is het wat koeler.
 
Zojuist een handje vol silica zakjes meegekregen van de bouwmarkt, maar die zakjes passen niet in de behuizing.



Korrels los in de behuizing doen ?
 
De inhoud van een zakje maar los in de behuizing gedaan.
Straks met een touwtje de camera in het water laten zakken, kijken of het probleem is opgelost.
De D6 blijft thuis want ik vind het veel te warm om met het vaartuig te gaan slepen.
 
Aan de binnenkant monteren ?

wiperglases1_1.jpg
 
Probleem nog niet opgelost :-(
De eerste 3 opnames zijn goed maar daarna kwam er weer condens voor de lens.





Grote Baars bij de bodem,



Denk dat ik silica en watten ga proberen, misschien werkt die combinatie.
 
Ik heb vandaag 5 opnames gemaakt vanaf een stok en pas bij de laatste kreeg ik een beetje condens. Alleen was het water niet heel helder dus zijn de beelden zoals op de laatste screenshots. Ik mik steeds gewoon wat droge rijst erin en dat werkt beter dan niets in ieder geval.
 
Het is vrij simpel.
Warme lucht bevat veel water, het water waarin je filmt is koud, de kou laat de lucht in de behuizing krimpen, krimp trekt water in de behuizing.
Vandaar dat ik aangaf om de behuizing iets onder druk te zetten, het liefst met stikstof.
Maak een autoventiel op de behuizing en spuit daardoor wat stikstof voor de duik in de behuizing.
Of tijdens het sluiten de stikstof toevoegen in de behuizing.
 
Als de camerabehuizing een betere kwaliteit zou zijn, dan had ik er een ventiel in gemaakt zodat de behuizing onder druk gezet kan worden.
Even kijken naar een anticondens middel voor het glas, dat is het eerste dat condenseert.
 
Ik denk ook dat een anti condens middel zoals deze die ze verkopen voor de autoruiten de beste oplossing zal bieden.;)
 
Robbie, het kan veel simpeler, en je hebt helemaal geen stikstof nodig, het kan met gewone huis-tuin en keuken middelen.

Een prima anti-condens middel is gewone Dreft, en je hebt vrijwel niets nodig: één enkele gewone druppel is al teveel voor een helmvizier bijvoorbeeld, dus voor het venster van je behuizing heb je maar een speldeknop nodig

Condensatie voorkomen is nog beter: Wat je nodig hebt is een warme radiator en een vrieskist, bij voorkeur een bovenlader.

Je probleem is het dauwpunt. Als het dauwpunt van de lucht waarin je aan je camera werkt hoger ligt dan de watertemperatuur waarin je filmt, krijg je condens.
Dauwpunt is puur afhankelijk van de absolute vochtigheid, en de dauwpuntstemperatuur van "een luchtmassa" of "luchtsoort" (de meteo-term) ligt ALTIJD lager dan de actuele temperatuur, anders treed er namelijk overal condensatie op, of is het mistig (bij mist is de dauwpuntstemperatuur gelijk aan de actuele temperatuur)

Het enige wat je dus hoeft te doen, is zorgen dat de lucht die ingesloten is in je camerabehuizing, ten tijde van het insluiten kouder is dan de water temperatuur, en dat camera en behuizing door en door geacclimatiseerd zijn.

Heel simpel, leg je camera plus open behuizing vanuit een warme ruimte (wel bij voorkeur zo droog mogelijk, maar veel maakt het niet uit) in bijvoorbeeld je vriezer, nog steeds open, en laat hem helemaal afkoelen.
Wees niet bang voor condensatie, IN de vriezer zal dat NIET gebeuren, want de lucht is gortdroog en je camera is een "warm oppervlak".
Sluit de behuizing terwijl hij nog in de vriezer is, en je hebt met 100% zekerheid gortdroge lucht in de behuizing ingesloten.

Na de afgesloten behuizing uit de vriezer te halen zal er wat condens aan de buitenkant ontstaan, maar dat kan geen kwaad

Wat je niet moet doen is je camera uit de vriezer halen ZONDER de behuizing te sluiten, want dan krijg je onmiddellijk condens IN de camera.
Als de vriezer wat te eng is, een goed koude koelkast werkt ook: zolang de lucht kouder is dan de watertemperatuur waarin je filmt, zou het goed moeten zijn.
Maar een frontlader werkt slecht voor dit klusje, want de vochtige lucht komt binnen zodra je de deur open doet, en bij een bovenlader niet.

Als je me niet gelooft: koop twee ongesneden broden, en leg er eentje zonder verpakking op het aanrecht, de ander zonder verpakking in de vriezer, en kijk na een uurtje of drie eens welke het droogst is....

Is heel simpele natuurkunde, alleen het lijkt wat tegennatuurlijk om je camera in de vriezer te leggen....
Probeer het anders eerst met een lege behuizing, dompel die in de sloot en kijk of er condens aan de binnenkant ontstaat. Ik garandeer je dat het werkt. Maar uiteindelijk moet je je camera ook op deze manier drogen, alternatief kun je de behuizing in de vriezer drogen, de camera op een warme plek leggen, de camera in de vriezer warm in de behuizing doen (rustige bewegingen dat je de lucht in de vriezer niet vermengt met de lucht buiten de vriezer) en de behuizing sluiten, dan zou het ook goed moeten gaan. Maar "alles in de vriezer" werkt beter....

Groet, Bert
 
Ik gebruik het voor mijn vizier op de motor, maar ik ben er niet erg over te spreken.
Een doekje met een druppeltje vaatwasmiddel (dupro oid) werkt beter.

Ik zag tijdens het posten dat Bert eerder was, maar je kan ook je camera en behuizing meenemen in een koeltas met van die blauwe koelblokken.
Zoals Bert al aangeeft, je moet zorgen dat je camera kouder is dan het water.

PS, in geval van nood kan je ook nog een Peltier element op de behuizing monteren, wel de koudekant tegen de behuizing aan.
 
Ik heb er aan zitten denken om de camera/behuizing in de koelkast te leggen, maar gaat de accucapaciteit van de camera niet achteruit bij lage temperaturen ?

Net een testopname in de vijver van de Schildpad gemaakt, het is iets te donker om te filmen maar er komt geen condens op de lens.
Het stromende water in de AWD is natuurlijk veel kouder dan het water in het vijvertje.



Schildpad is super actief met dit warme weer.
 
Je kan toch ook tijdens transport je accu uit de camera halen en buiten de koeltas meenemen ?

Schiet me nog te binnen, stop je camera met open behuizing in een plastic zak, hang het geheel een halfuurtje in het water om te acclimatiseren en sluit daarna de behuizing.
Zak aan de bovenkant wel open laten zodat het water het geheel goed omsluit.
 
Ik heb er aan zitten denken om de camera/behuizing in de koelkast te leggen, maar gaat de accucapaciteit van de camera niet achteruit bij lage temperaturen ?

Alleen zolang hij koud is, maar ik betwijfel of dat een probleem is: Er zijn ook fotografen in Alaska....

Maar de bedoeling is dat je de boel afkoelt in de vriezer, en daarmee de boel droogt. Daarna kun je eenmaal de behuizing dicht is, de boel weer gewoon naar omgevingstemperatuur laten opwarmen. er zal geen condens meer ontstaan, omdat het dauwpunt voldoende ver naar beneden getrokken is.

Je zou met een hoop gedoe uit een oude ongebruikte tafelmodel vriezer, wat wasdrogerslangen en een computerventilatortje ook een droogkast kunnen bouwen, dan koelt de boel niet zo af, maar droogt wel perfect.... Maar persoonlijk zou me dat teveel werk zijn tenzij je het héééél vaak nodig hebt....

Groet, Bert
 
Accu uit de camera halen kan niet, die zit ingebouwd.
Vanavond leg ik de camera met behuizing in de koelkast, morgen kijken of dat geholpen heeft.
De andere camerabehuizing vul ik met watten en silica korrels, voor het geval de koele behuizing bij aankomst op locatie niet zo koel meer is.
 
Hoeft helemaal niet de hele nacht....

Gewoon open in de koelkast leggen tot hij afgekoeld is, en ONMIDDELIJK de behuizing afsluiten als je de koelkast opent. Maar nogmaals: een voorlader werkt slecht: kijk maar eens hoe snel het flesje bier in je koelkast beslaat als je de deur open doet: zo snel is de luchtuitwisseling. Een bovenlader heeft dat probleem niet. Hoe dan ook: dat flesje bier is wel een goede indicatie: je moet die behuizing dicht hebben vóór er condens op dat flesje zit, anders is de boel mislukt en heb je vochtige lucht ingesloten....

Als de behuizing goed afsluit, maakt het daarna niet meer uit of hij opwarmt of niet. De lucht in de behuizing heeft dan een voldoende laag dauwpunt, en zal niet meer beslaan....

Dus je camera (en dus accu) zijn warm genoeg om goed te functioneren. Ik neem tenminste aan dat je de camera van buiten af aan en uit kunt zetten? want als je bij de waterkant de behuizing moet openen, ook al is het maar 30 seconden, is alles voor niets geweest....

Het gaat namelijk 100% om de LUCHT in de behuizing.... (condens is vocht uit de lucht, nergens anders vandaan). De temperatuur van de behuizing of de camera doen namelijk helemaal niet ter zake. Die spelen alleen een rol in het ontstaan van condens, als het dauwpunt hoger ligt dan de watertemperatuur, en die watertemperatuur, daar heb je geen controle over. Je moet dus het dauwpunt beheersen.

Groet, Bert
 
Aan de behuizing zitten inderdaad twee knopjes voor de bediening van de camera, hij hoeft niet meer open bij aankomst op locatie.
Als het geen kwaad kan dan doe ik liever de camera in de koelkast voor het slapengaan, en eruit halen bij vertrek.
Hij ligt dan ongeveer 6 uur in de koeling.
 
Dan slaap je maar kort....

Of het voor je camera kwaad kan, weet ik niet, ik ken zowel jouw camera als jouw koelkast niet :D

Maar het maakt hem ook niet extra droog: je koelkast is mischien +6, dus lager dan dat komt je dauwpunt toch niet... het zou voldoende moeten zijn.

Desnoods zet je je koelkast voor de nacht op de koudste stand: de daling van temperatuur verdiept het dauwpunt, en met name het feit dat het koelelement vol staat te koelen, onttrekt erg veel vocht aan de ruimte.
Aanvriezen is normaal slecht voor een koelkast, maar in dit geval juist prima, want bevroren water is immobiel en komt dus niet meer terug....

Groet, Bert
 
Groentela, blijft de kou in hangen tijdens het sluiten van de behuizing voor het uit de koelkast halen.

Da's een hele goeie.... Wel de groente er uit halen en de plank erboven weghalen, groente "ademt": dat is de reden waarom de groentela een redelijk afgesloten deel van de koelkast is.

Vriesvak gaat nog beter: daar zit een klepje voor en dat houd de vochtige lucht bij het openen van de koelkastdeur een beetje tegen (daarom zit dat klepje daar: zonder het klepje vriest het vriesvak 2 keer zo snel dicht. Dat ijs is trouwens het levensgrote bewijs dat een koelkast of vrieskist vocht uit de lucht verwijdert)

Groet, Bert
 
Back
Top