Onderzoeksvaartuig 'De DUCK'

In de zomerperiode slaap ik maar 6 uur, als de zon opkomt word ik meestal wakker :morning:

Vannacht leg ik de action-camera op de bodem van de koelkast, daar is het droog.

Laatst bewerkt door een moderator:
De camera en behuizing hebben 12 uur in de koelkast gelegen, ik ging pas rond 12:00 uur naar de AWD locatie Oranjekom.
Ik had de camera voor transport ingewikkeld in aluminiumfolie, het zaakje heeft een half uur in de rugtas gezeten.
Na het uitpakken was de camera nog koel genoeg, geen last gehad van condens op de lens.

Heb maar een paar opnames gemaakt vandaag want ik vond het veeeel te warm :zon:

Morgen kijken of ik die Baarzen in beeld kan krijgen bij het oude zuiveringsgebouw, ik heb een cameraopstelling gemaakt die naar de diepte afgezonken kan worden. Tot 3 meter diep.

Nogmaals: als de camera en behuizing goed gedroogd zijn in de koelkast of vriezer, heeft het daarna geen enkele zin de boel in wat dan ook in te pakken, de temperatuur van de camera en de behuizing is dan volkomen irrelevant. Al leg je hem daarna twee uur lang in de volle zon: als de droog-operatie goed verlopen is zal je behuizing NIET meer beslaan. Je kunt je die moeite echt besparen....
Condensatie kan dan (pure wetten van de natuurkunde) pas optreden bij watertemperaturen die lager zijn dan de temperatuur in je koelkast....

Maar... mooie opnames!

Groet, Bert

Dank je wel Bert, baat het niet dan schaad het niet :-)

Vandaag is het de bedoeling dat deze opstelling gaat afdalen naar de Baarzen en/of Snoekbaarzen.

Dat wil ik op het heetste moment van de dag doen, wanneer de zon het hoogst staat.
Ik hoop dat er dan voldoende licht in de diepte is voor de camera, het is een vrij donkere afgesloten 'geul' waar niet veel zonlicht in kan komen.
Ik had ergens gelezen dat Baarzen niet tegen vel zonlicht kunnen, het schijnt zelfs dodelijk voor ze te zijn.

Ik heb de camera/behuizing te kort in de koeling gehad vandaag, na 3 opnames kwam er condens.
De camera ongeveer twee meter laten afdalen, er was voldoende licht.

Twee keer een glimp van de Baarzen gezien, deze beelden zijn onscherp omdat de camera niet stil hing. Volgende keer mag de camera 50cm dieper zakken, op zwemdiepte van de Baars.

Bij deze opname had ik de camera naar boven gericht zodat hij de vissen van onderen filmt, helaas begon het hier mistig te worden.

We zijn in ieder geval weer een stapje verder op weg naar een goede shot van een grote Baars.

Boris, heb je zelf wel eens gedaan wat je schrijft?

Ik heb ruime ervaring met vochtvrij maken door middel van stikstof, en geloof me vrij: dat is niet "even een schot stikstof er doorheen jagen"...
Ik was twee uur bezig met een stikstofinstallatie die 130 kuub per uur leverde, om een waterdichte TL bak vochtvrij te krijgen.
Dit omdat stikstof wel het vocht in de lucht verdrijft, maar niet het vocht wat ergens op verstopte plekjes in vloeibare vorm ligt te wachten (stikstof is zo droog omdat het geen/weinig vocht op kan nemen, het bevordert de verdamping dus ook nagenoeg niet).
En vanaf dat moment maakt de temperatuur van die camera weer WEL uit, want bij opwarming gaat dat vocht alsnog verdampen en door die behuizing zwerven...

Het is niet zo simpel als je denkt.
Ik heb op schepen gevaren waar een "droge stikstof" voorziening was, speciaal om onder stikstof te kunnen drogen. Die voorziening bestond uit een simpele heater waarin het stikstof tot plm 120 graden opgewarmd werd... We hebben hem nooit gebruikt, omdat de flessen stikstof niet aan te slepen waren...

Warm in de vriezer leggen werkt VÉÉl beter: je ziet het vocht verdwijnen en vervolgens op de koelspiralen neerslaan (helaas kan ik de waterdichte TL bakken op de kippeloop niet losbouten zonder de beugels te beschadigen, anders lag op de vorige boot de vrieskamer vol met TL bakken...).

Groet, Bert

Mijn vader was horlogemaker en gebruikte stokstof al net na de oorlog om horloges "waterdamp" (lees lucht) vrij te maken, dus ik ben er zeer zeker mee bekent.
Ook op het werk gebruikten we ook stikstof om bv het vliegas en zouten stofexplosie veilig te houden.
Zo ook werd het gebruikt om bepaalde (elektrische) ruimten te koelen en / of bij brand te blussen, lees zuurstof arm te maken.

BTW, het lijkt me dat 260.000 liter (vloeibare) stikstof een beetje veel is om een tl-bak droog te krijgen (hopelijk zat je niet zelf in die gigantische zaal toen je aan het werk was).

Voorlopig hou ik het bij de koelkast, het condens is toch maar een tijdelijk probleem.
Vandaag eens kijken of de camera naar de Baarzen kan afdalen, hoop dat er voldoende licht is want het is erg bewolkt vandaag.

Baarzen gevonden op een maximale cameradiepte van 3 meter, als ik dieper ga implodeert de camerabehuizing.
Maar er is niet genoeg licht beneden, de beelden zijn korrelig. Volgende keer filmen met direct zonlicht, dan denk ik dat de opnames beter zullen zijn.

Hier nog een opname met de camera naar boven gericht, probleem is wel dat ik na 2 meter de camera uit het oog verlies.
Ik kan dan niet meer zien in welke positie/richting de camera staat.

De camera zit toch in de behuizing en staat niet in contact met water ? Ik neem aan dat de behuizing toch wel wat meer druk kan hebben dan 3mtr overdruk.

Maar je stopt de camera in een behuizing (die waarschijnlijk veel meer druk kan hebben). Je moet eens op de verpakking van de behuizing kijken.

Dan voor de tip Ruben :thumbsup:

Maar je stopt de camera in een behuizing (die waarschijnlijk veel meer druk kan hebben). Je moet eens op de verpakking van de behuizing kijken.

Camera en behuizing zitten in dezelfde verpakking.
De behuizing (met vanzelfsprekend de camera erin) kan tot 3 meter diep.
De camera zelf is niet waterdicht.

Als de Baarzen van de AWD er goed op staan ga ik verkassen naar een nieuwe locatie.

Gisteren moest ik via de pont over het Noordzeekanaal naar Beverwijk, zag veel vissers zitten langs het kanaal en waar vissers zitten, moet vis zijn :-)
Het kan ook niet anders dat er vis zit want het kanaal is een migratieroute van vissen, sommige zoutwatervissen leggen hun eitjes in brak of zoet water en vertrekken vervolgens weer richting de zee.
Zo nu en dan zal er wel een verdwaalde vis tussen zitten, tijdje terug zwom er een Zeehond (zoogdier) in de Amsterdamse grachten. Die is binnengekomen via het Noordzeekanaal.
In het kanaal is ook een keer een Hondshaai gesignaleerd, Kongoraal is ook een keer waargenomen.
Vanaf de oever gezien is het water redelijk helder, scheepsvaartverkeer kan wel zo nu en dan roet in het eten gooien.

Ze hebben het een tijdje geprobeerd in het NH-kanaal zonder water, maar dat stoft als een gek als er een boot door gaat.

Back