Ontwerp 1,6 m elektrozwever (floater)

Verder heb ik voor de afstand van het stabilo, de afstand t.o.v. de neuslijst van de vleugel gekozen. Daarbij ligt dit vlak ongeveer 10 mm boven de hoofdvleugel.
Prima
De eerste waarde bij de hoofdvleugel (tot de Y-as) heb ik nog niet ingevoerd. Deze snap ik niet helemaal namelijk. Is dit 0 of moet ik hier de waarde t.o.v. de neus van het vliegtuig invoeren? En wat doet dit dan vervolgens met de ingevoerde waarde van het stabilo?
Je moet een referentiepunt opgeven. Als dat referentiepunt de neuslijst is, dan krijg je als uitgerekend zwaartepunt ook de afstand vanaf de neuslijst.
De waarden van de huidige input zijn te lezen op de bovenstaande afbeelding. Ik moet nog geholpen worden met de waardering duiding ervan :).
Het zwaartepunt van je toestel ligt nu op de gegeven waarde ten opzichte van jouw referentiepunt. Gebruik daarbij de afstand die staat vermeld bij stabiliteitswaarde van 8%. Da's een goed uitgangspunt voor je zwaartepunt om mee te beginnen.

Snap u :confused:

Ik snap het qua invoer. Alleen weet ik nu nog even niet precies of ik van deze waarde uit kan gaan bij het balanceren van het toestel.

Bij de 8% ligt mijn CG nu op 45,3 mm.

Maar hierbij is het profiel van de vleugel geheel niet meegenomen en ook niet het gewicht van de delen. Hoe moet ik deze waarde dan lezen/gebruiken?

Maar hierbij is het profiel van de vleugel geheel niet meegenomen en ook niet het gewicht van de delen.
Het gewicht van de delen en het profiel hebben voor de berekening geen invloed.
Je weet nu wel waar je zwaartepunt moet liggen.

Maak nu de staartboom eens korter (in Winlaengs, bedoel ik :rolleyes:) en kijk waar het zwaartepunt nu ligt.

Een te licht toestel is inderdaad ook niet prettig en presteert mogelijk zelfs iets minder goed.

Goed, de vleugel dus, maar dit gaat dan wel even wat langer duren.

discus, beter licht bouwen en dan zwaar...
ballast is snel geplaatst indien het zwaarder moet.
maar gewicht afhalen gaat niet meer.

lichte zwevers presteren bij windstilte goed, zwaardere met wat meer wind...
ballast dus.

discus, beter licht bouwen en dan zwaar...
ballast is snel geplaatst indien het zwaarder moet.
maar gewicht afhalen gaat niet meer.

lichte zwevers presteren bij windstilte goed, zwaardere met wat meer wind...
ballast dus.

Klopt. Ik bouw ook zo licht mogelijk. Alleen de techniek van het maken van de romp was nieuw voor mij. Zeker in de eerste lagen zit sowieso meer epoxy dan strikt noodzakelijk was. Mocht het uiteindelijk nodig zijn, dan maak ik het rompje opnieuw. Maar het is nu nog te vroeg om al conclusies te trekken. Nu dus eerst de vleugel bouwen :).

Op dit moment is er sprake van een romplengte (van punt spinner tot staartvlak exclusief richtingsroer) van 770mm t.o.v. een spanwijdte van 1520mm

Laatst bewerkt:
Maar wat is de rode waarde bij CG en de gegeven 16%?
Dat staat er toch? Dat is het aërodynamische centrum :rolleyes:. Hoe dat in het Nederlands heet ben ik even kwijt. Die 8% en 16% is de stabiliteitscoefficient. Da's een maat voor de stabiliteit van je model. Heeft te maken met de afstand tussen dat aërodynamische centrum en je zwaartepunt.

Ik weet hier de details niet van dus ik moet gewoon mijn mond houden en de deskundigen laten antwoorden (Dirk, Fotor, Johannes, Help!)

Duidelijk Wubbe, we wachten het even af.

Het is belangrijk te snappen wat al deze waarden betekenen in relatie tot de vliegeigenschappen/ontwerp. Bij het plaatsen van de vleugel komt het zwaartepunt op 56 mm van de neuslijst te liggen (aldus het vleugelprofiel).
Normaal heb je alleen hier mee te maken bij het uitbalanceren.

Het verschil met de 8% waarde is voor mij nu nieuw en voor de ontwerpfase wellicht interessant. Voor mij is dan dus de vraag hoe ik dit verschil moet lezen en of kan gebruiken in het optimaliseren van het ontwerp. Snap je wat ik bedoel? Een waarde op zich is vanuit die optiek dan niet genoeg :).

Ah, het vleugelprofiel heeft ook een mening over het zwaartepunt. Waar bemoeit ie zich mee?
Ook hier geldt: Hulp door deskundigen is nodig, of je plaatst deze specifieke vraag in het Aerodynamica forum, ook een idee.

Ah, het vleugelprofiel heeft ook een mening over het zwaartepunt. Waar bemoeit ie zich mee?
Ook hier geldt: Hulp door deskundigen is nodig, of je plaatst deze specifieke vraag in het Aerodynamica forum, ook een idee.

Haha, ja zelfs vleugelprofielen blijken een mening te hebben. Maar ik begrijp uit je antwoord dat het CG bij welke zwever dan ook niets met het vleugelprofiel te maken heeft, maar puur alleen met de vorm van de vleugel en de afstanden t.o.v. het stabilo zoals in het programma ingevoerd? Het feit dat er vaak wordt gesproken over een zwaartepunt op 30% van de koorde (vanaf neuslijst) en of ter hoogte van het dikste deel van het profiel (ruwe schatting) spreekt dit dan toch tegen?

Begrijp mij niet verkeerd, maar dit zijn allemaal nieuwe dingen voor mij. En ik denk voor veel mensen hier op het forum die veelal met bouwdozen en of bestaande tekeningen werken (wat prima is natuurlijk). Tot op heden heb ook ik veel gebouwd van tekeningen en wat ik zelf heb ontworpen in grote lijnen op gevoel bepaald (met vaak toch goede resultaten).

Met dit draadje wil ik proberen, specifiek mijn ontwerp/proces te optimaliseren. Hierdoor kunnen bepaalde onderwerpen uit andere topics zich hier mengen. Ikzelf vind het niet zo erg als mijn draadje hiermee wordt 'vervuild'. Het is juist mooi om alle relevante bevindingen straks op een rijtje te hebben en mee te nemen in het ontwerp.

Op deze manier helpt input van jou mij dus zeker verder :yes:.

Dat staat er toch? Dat is het aërodynamische centrum :rolleyes:. Hoe dat in het Nederlands heet ben ik even kwijt. Die 8% en 16% is de stabiliteitscoefficient. Da's een maat voor de stabiliteit van je model. Heeft te maken met de afstand tussen dat aërodynamische centrum en je zwaartepunt.

Ik weet hier de details niet van dus ik moet gewoon mijn mond houden en de deskundigen laten antwoorden (Dirk, Fotor, Johannes, Help!)
EHBO-dienst present !!!

De lift die door een profiel/vleugel wordt gegenereerd grijpt niet op één enkel punt aan, maar is verdeeld over het profiel/de vleugel. Voor de rekenarij is het echter wel handig om al die deel-krachtjes als één enkele kracht voor te stellen die op één punt aangrijpt. Dit aangrijppunt wordt het drukpunt/aerodynamische center/lift-aangrijppunt genoemd.

In een van de aerodynamica-draadjes heb ik zo'n plaatje gezet met allemaal pijltjes aan/op een profiel die de lift voorstellen. Al die kleine pijltjes zou je ook door een grote pijl kunnen vervangen. Die moet dan wel in het 'middelpunt' zitten (geen draaiing veroorzaken). Daar zit dus dat aerodynamische center.

Helder?
Genoeg pleister .. ;-)
Dirk.

Laatst bewerkt:
Maar ik begrijp uit je antwoord dat het CG bij welke zwever dan ook niets met het vleugelprofiel te maken heeft, maar puur alleen met de vorm van de vleugel en de afstanden t.o.v. het stabilo ....
Niet helemaal waar. Profiel heeft wel invloed, maar veel minder dan bv. tapsheid en pijlstelling. Omdat bij ons modelbouwers bouwen met een nauwkeurigheid van 0,1 graad of beter toch een utopie is, heeft het weinig zin de ligging van zwaartepunt nauwkeuriger te berekenen.

Op deze wijze krijg je een zwaartepunt dat vliegbaar is. De fijnafstelling komt daarna. Duikproef, bochtgedrag, ....

Gr. Dirk.

Ok, duidelijk. Dank voor de pleister :) . Ik ga nu dus gewoon door met bouwen. CG ligt dus ergens tussen de twee waarden in. Tijdens het vliegen zal het een en ander duidelijk worden. Al met al heb ik een klein voorgevoel dat ik de neus van mijn rompje iets te kort heb ontworpen. Maar dit zal later blijken. Ik zal weer posten op het moment dat er meer vorderingen zijn.

Ik vond je rompje ook heel erg kort. Mocht je nog eens een andere maken zou ik hem zeker wat langer maken.

Ik vond je rompje ook heel erg kort. Mocht je nog eens een andere maken zou ik hem zeker wat langer maken.

Ik ga de romp nieuw maken. Ik weet nu beter hoe ik met de epoxy moet werken. Hij hoeft niet morgen af te zijn dus gewoon iets extra werk tijdens de vele donkere dagen :). Hij zal hierdoor ook lichter worden met koolstof rooving vanaf de eerste laag er in verwerkt.

Laatst bewerkt:
Zo op het oog vind ik de romp ook kort in verhouding met de afmeting van het stabilo.
De lengte van de romp vind ik nog wel gaan maar het stabilo lijkt mij erg klein.
Wat komt er eigenlijk uit het zwaartepuntsprogramma?
Ikzelf gebruik altijd Schwerpunkt52, als je me de afmetingen doorgeeft wil ik ze wel invoeren in mijn versie.
je zou moeten streven naar een stabiliteitsfactor voor zo'n kist tussen 10% en 14% bij een Ca van ongeveer 0.8
Overigens heeft het profiel wel degelijk invloed op de uiteindelijke ligging van het zwaartepunt.

Zo op het oog vind ik de romp ook kort in verhouding met de afmeting van het stabilo.
De lengte van de romp vind ik nog wel gaan maar het stabilo lijkt mij erg klein.
Wat komt er eigenlijk uit het zwaartepuntsprogramma?
Ikzelf gebruik altijd Schwerpunkt52, als je me de afmetingen doorgeeft wil ik ze wel invoeren in mijn versie.
je zou moeten streven naar een stabiliteitsfactor voor zo'n kist tussen 10% en 14% bij een Ca van ongeveer 0.8
Overigens heeft het profiel wel degelijk invloed op de uiteindelijke ligging van het zwaartepunt.

Iets eerder in het draadje (1 pagina) staan de huidige waarden en een printscreen van het pogramma. Je moet er maar even naar kijken als je wilt. Heeft het profiel nu wel of geen grote invloed :confused:. Peter Den, stel dat ik mijn zwever binnen de genoemde 10% + Ca 0.8 zou willen krijgen (uitgaande van de huidige waarden). Wat zou ik aan de huidige situatie moeten veranderen volgens jou?

Update:

Hier nog wat waarden van de huidige invoer:

Overige maten zijn een pagina terug te vinden. Ik hoor graag je bevindingen :).

Zoals aangegeven, en om herhaling te voorkomen, zijn de overige afstandsmaten een pagina terug reeds zichtbaar een pagina terug.

Laatst bewerkt:
Materiaalcombinaties bij het aanbrengen van versterkingen

Ik heb het al vaak geroepen, ik ga het nog een keer doen.

Kool en glas hebben een zeer aanzienlijk verschil in elasticiteit. Glas rekt wel 10-20 keer meer dan kool. Samen verwerkt in een constructie zorgt dat ervoor dat de kool strengen 99% van alle krachten opnemen.

Stel je hebt stukje elastiek waar iets aan opgehangen moet worden. Het elastiek kan 1 kg hebben. Het op te hangen ding weegt 1 kg. Kan goed gaan, kan net fout gaan.
Ding eraf (elastiek onbelast) touwtje erbij. Touwtje kan 900 gr hebben. Samen 1,9 kg. Dat lijkt in orde.

FOUT!!
Je hangt je 'ding' op aan de combinatie. Touwtje rekt 5 mm uit voordat het maximaal is belast. Elastiek trekt bij 5 mm uitrekken nog naar met 25 gram. Kortom: het touwtje wordt met 975 gram belast en breekt dus.
Dan valt het 'ding' naar beneden, want de trekkracht van het elastiekje is op dat moment nog maar 25 gram. Tegen de tijd dat het elastiekje tot een trekkracht van 1 kg is uitgerekt, heeft het 'ding' snelheid die moet ook weggewerkt worde maar dat kost kracht, dus moet er meer dan 1 kg opgebracht worden, dus breekt het elastiekje ook!

Een nder aspect. Een ruimtelijk object (romp) dat aan krachten onderhevig is leidt die krachten door het object heen. Als het goed ontworpen en gebouwd is worden die krachten gelijkelijk verdeeld over/door het object heen. Bij een kracht van 1 kg zou je 1000 krachtlijnen door het object kunnen tekenen/denken die elk voor 1 gram staan, en lopen die krachtlijnen mooi verdeeld door je object heen. Maar bij hoeken (naar binnen toe/versmallingen) gebeurt iets bijzonders. Om de hoek heen komen de krachlijnen dichter bij elkaar te liggen. Daar wordt de constructie dus zwaarder belast. Daarom breekt een vleugel ook vaak bij het begin van het rolroer vanuit die hoek. Over het stuk zonder rolroer lopen de krachtlijnen bv. 5 mm uit elkaar, na het begin van het rolroer 4 mm. Maar bij de hoek aan de scharnierkant/wortel van het rolroer lopen de krachtlijnen even op 2 mm van elkaar. DAAR begint het breken. Daarom kun je een papieren zak van de AH wel met de hand scheuren, maar als je hem mooi gelijkmatig belast, kun jer een ook een auto van 800 kg aan ophangen (echt waar, ooit gedemonsteerd op TV). Aan het eind van die scheur, daar zit een enorme krachtlijnconcentratie.

Nu terug naar je romp met kooldraadje. Die heeft een klap gehad en konform het verhaal met elastiek en touwtje is het kool-draadje gebroken. daar zit dus (inwendig) een scheur! Het stuk van het kooldraadje dat nog niet is gebroken verzamelt ahw. eerst de krachtlijnen (vanwege de lagere elasticiteit). Vervolgens kunnen die niet doorlopen, want het kooldraadje is gebroken. Ze worden nu om de hoeken van het scheurtje heen geleid door het glas. Die krijgt lokaal te veel krachtlijnen te verwerken, gaat scheuren, de krachtlijnen worden verlegd er komen meer krachtlijnen bij ....

Ik hoop dat het breekproces helder is gemaakt.

Wat kun je hier uit concluderen?
  • Als je een construktie maakt die uit verschillende materialen is samengesteld, moet het minst elastische materiaal zo gedimensioneerd worden dat die alle krachten kan opvangen (incl. een stuk reserve). Als je hout en glas combineert moet het glas op zichzel voldoende sterk zijn voor alle optredende krachten, als je glas en kool combineert moet het kool alles aankunnen.
  • Kies je materiaal op basis van gewenste stijfheid en optredende krachten.
    Een 5m acro zwever van 15 kg: kool, een 4 m schaal thermiekkist: glas, een Spirit: hout.
    Torsie op een vleugel bestrijdt je goed met diagonale vezels. Maar de torsiekrachten zijn veel kleiner dan bv. buigkrachten. Dus vaak kom je met glasvezels nog wel uit. Tenzij je >300 km/uur wilt kunnnen vliegen...
  • Denk je dat lokaal versterking nodig is, breng die dan aan met de zelfde materiaalsoort. Glasvezelstrengen rond de cockpitkap-opening in een glasromp, extra glas bij de vleugelbevestiging op een glasromp. Maar kool indien de romp van kool is.
Ik hoop voldoende overtuigend te zijn geweest.
Dirk.

Goed en helder verhaal Dirk. Bedankt voor de uitgebreide input elke keer :). In mijn huidig rompje zit ook geen kool. Hij voelt echt zeer sterk aan. Ik zal het dus gewoon bij glas houden. Hierbij wel even een vraag wat dan lichter is:

1. Een dunnere glas romp met houten schotjes voor extra stijfheid (2mm multiplex)
2. Een iets dikkere glas romp (ter plaatse waar nodig) die voorziet in eigen stijfheid. (heb het dan niet over een 3m kist, maar over een rompje zoals ik zal gaan maken)?

Back