Ontwerp en bouw MicroDLG

ik deed het door een roerhoorntje met meerdere gaten te gebruiken en daardoor het lijntje te knopen met een knoop die je weer los kan krijgen. Zo kan je hem altijd weer verstellen. Ga ik nu weer doen denk ik.

Ik heb ondertussen mijn richtingsstabilo op de romp, met veertje en lijntje met geleider geinstalleerd, moet hem alleen nog vastknopen.
Vleugel is ook bespannen en de werpstift zit erin (70 gram), alleen nog de vleugelbevestiging en het hoogtestabilo.

Hoe hebben jullie trouwens de werppin vastgezet? ik heb nu enkel het gebiedje er omheen wat CA door laten lopen.

Ik heb het single pull draadje (koolstof) aan de uiteinde omgevouwen en met een drupje ca erop, zo heb je een lusje.
Dan met een stukje lakdraad erdoor heen en door het gaatje van de roerhevel en de 2 uiteinde aan elkaar draaien, als het iets langer moet draai je hem losser en als je hem korter wilt draai je hem verder vast.
Werkt super.

Sietse, ik heb er een klein stukje glas rondom gedaan, theo en andere hadden dacht ik het balsa rondom met triplex vervangen.
Dat is volgens mij het enige dat nog niet kapot is gegaan :lol:.

Vanavond heerlijk gevlogen en eidelijk op volle kracht durven gooien, erg fijn!
Hoewel het hoogte verschil niet zo heel erg groot tussen volle kracht en een beetje simpel. Toch maar eens de techniek verbeteren :wink:
En eidelijk ook begonnen met een beetje afstellen en een 2e flight fase inprogrammeren. en toen was het 10uur en donker, dus morgen weer verder gaan.
Dit is echt mijn leukste zwever tot nu toe!

@Nando,

Dat in het donker staan te gooien dat ken ik. ALs je eenmaal bezig bent vergeet je de tijd. :wink: Ik ben zo ondertussen erg benieuwd naar alle creaties die op 11 juni ten tonele komen.

Zoon Martijn heeft gistermiddag nog even staan gooien. Ging goed totdat.... stuurloos de grond in. Schade, bijna niets!!
Niets deed het meer. Bij het opnieuw aansluiten van de lipo hoorde je zelfs geen tik in de servo's. Thuis alles nakijken en waarschijnlijk dus de lipo te leeg. Betreft 160 Mah lipo waar 100 Mah uit getrokken was.
Wel vreemd want we gebruiken deze cel nu een paar week en vliegen een hele avond op 1 lading. Na een tijdje vliegen vaak net 80/90 Mah eruit. Nu na een kwartier dus 100Mah. Dat is veel. Oorzaak?????

Micro 2 staat vlieglaar. Gewicht wederom onder de 100 gram. Vleugel is wel veel te zwaar. Het is de standaard Apogee vleugel met 90cm spanwijdte en een koorde van 15 cm. Weegt net over de 50 gram terwijl dus de romp met alle rc onder de 50 gram blijft.

Ik heb van de hele bouw veel fotos gemaakt en die worden binnenkort geplaatst. Ben erg benieuwd naar de vliegprestaties ten opzichte van Micro 1. Die enkele vstelling ziet er erg groot uit maar is volgens advies van Drela en Peytr. Zelf vind ik een dubbele v-stelling veel mooier ogen.

In afwachting van de fotootjes van Theo, maar ff wat fotootjes van die van mij. Ik moet nu alleen nog de vleugelbevestiging maken.
Vleugel weegt 70 gram, het rompje met alles erop, eraan en erin weegt ook 70 gram. Komt alleen nog de vleugelbevestiging bij.

Tis een erg zware staart geworden, maar wel oersterk. dat dan weer wel:D

HPIM1202.JPG

HPIM1203.JPG

HPIM1204.JPG

HPIM1205.JPG

prntscrn2.2.jpg

@Sietse

Als je rekening houdt met alle toegepaste "expirimentele" constructies vind ik het niet slecht. En elk voordeel heeft zijn nadeel (of is het nu anders om), je weet nu perfect hoe je de volgende lichter kan maken.

:D Smijten met dat ding :D

Groeten

Frans

Mac Donalds of Burger King?

tnx,
ff nog de vleugel vastmaken en wachten op iets minder wind dan winkracht 6 :D. Komende week word maximaal vliegen denk ik zo!

De mijne is eindelijk ook klaar!
Romp + RC = 46 gram
vleugel = 66 gram

helaas nog 5 à 10 gram lood in de neus :-s
Vliegklaar dus ongeveer 120 gram

Ontvanger: MZK Penta profi
servo's: dymond 44
Batterij: 2s lipo 150mAh (waarvan is voorlopig maar 2 celletje van gebruik...)

Eerste vlucht niet zo goed verlopen. Hij is EXTREEM gevoelig op het hoogteroer. Ook vliegt ie precies redelijk snel en reageert nogal zenuwachtig. Door een beetje een verkeerd zwaartepunt en te gevoelig hoogteroer én eigenlijk ook teveel wind :-) een noodlottige landing gemaakt: rompje een gebarsten :(

Ondertussen al hersteld natuurlijk :-)
Wachten op op goed weer nu... woensdag pas volgens de weerman :( ;)

Hier enkele fotos van het resultaat:
DSC_0228.jpg

DSC_0231.jpg

@ DenTompie,

Die 10 gram is wel uit de neus te halen.
Ik zie dat je de antennedraad naar achteren om de staartboom hebt gewikkeld. Ik weet niet of dat wel zo geweldig is voor de ontvangst, maar dat terzijde.
I had ook last van een wat achter liggend zwaartepunt.
Als de antenne naar beneden uit de romp hing geen het al een heel stuk beter.
Hier komt toch een voordeel van de vol balsa vleugel.
Als je met een mesje aan de onderzijde een snede maakt van de wortel naar de tip, zeg 1 cm achter de voorlijst, kan je hierin heel gemakkelijk een 0.3 mm koper of stalendraadje duwen. Hieraan soldeer je de antenne draad. Uiteraard moet je de lengte van de antenne gelijk houden. Dus inkorten met de lengte in de vleugel.
Ik gebruik een ontvanger met een antenne van 50 cm lang. Dus eenvoudig in een helft onder te brengen. Heb je een langere antenne kan je een lus maken.
Of dit nadelig is voor het bereik, ikweetniet.

Frans

netjes gedaan hoor. Je ziet gelijk ook dat die van mij gewoon wel "bullet proof" is geworden. Daar zit veel gewicht in. Dat rompje lijkt wel heeel kort. Watvoor stokkie heb je voor de staart gebruikt?

Wat foto's van zoon Martijn met de Ofa met eigen vleugel gevolgd door de Ofa met Apogee vleugel. De tweede weegt 98 gram. Dit moet en kan lichter. Van de vleugel kan zo'n 8 gram af. Hij is nu behandeld met poriënvuller. Dit is met kwast opgebracht en direkt daarna met een tisue afgeveegd.
De antenne van de Rex5 loopt uit de rompboot naar achteren en dit gewicht van deze antenne heb ik nodig om het CG goed te krijgen. Daar waar sommigen een langere neus moeten hebben heb ik gewicht achter het CG nodig :?
Het rompje heb ik in diameter zo klein mogelijk gemaakt. Helaas heb ik me 1 mm verrekend en nu past het kapje er net niet meer goed op. Ik moet er 1mm aan de binnenkant afschuren. Het wil net!!!
Met het mooie weer in het vooruitzicht deze week de maiden.

normal_Ofa6%7E0.jpg

normal_Ofa5%7E0.jpg

normal_Ofa1%7E0.jpg

normal_Ofa2%7E0.jpg

normal_Ofa3%7E0.jpg

normal_Ofa4%7E0.jpg

@Frans: Antenne naar beneden uit de romp is toch wel veel drag? En die truuk van die snede in de vleugel is wellicht best gedaan voor ie bespannen is enzo? :)

@Sietse: Die stok heb ik in Dortmund gekocht, was 1 meter lang en kostte 9 euro. kHeb niet echt een idee van het type. Die meter weegt een gram of 13. Inderdaad, het rompje is iets te kort, op mijn plan leek het nogthans zo lang :-)

Ondertussen het lood erin gestoken: 13 gram zodat het totaal van 111gram naar 124 gram gaat :-(

Morgen of overmorgen volgende vlucht!

@Theo,
Dat ziet er goed uit.
Je schreef dat het vleugeltje 50 gram woog.
Wat voor een balsa heb je hiervoor gebruikt?
Lijkt mij zeer zacht, wat woog het plankje en hoe dik was het.

@DenTompie,
Ja het is beter dit voor het bespannen te doen.
Maar gaat ook heel goed naderhand.
Gewoon een smal stripje bekleding over de snede aanbrengen.

Frans

haha, maiden was best succesvol! Het is ff puzzelen met afstellen enzo en ik ben nog niet helemaal tevreden over de aansturing, maar toch vloog hij best leuk. In de (toch best harde) windvlagen bleef hij stil hangen en soms werd ie rondgesmeten in de lucht.... beetje erg turbulent veldje...

Maar na een tijdje had ik het weer redelijk door. De eerst worpen gingen telkens bijna horizontaal. Later lukte het om schuin omhoog te gooien. Hoei, gelijk een thermiekbelletje omhoog! Net ff in een rustig moment toch de 1min net gehaald :D

Hij blijkt dus meer dan sterk zat te zijn. Hij heeft echt alles al gehad. radslag, recht op z'n punt, en alles er tussenin... Helemaal heel!

@Frans,

De vleugel bestaat uit een plankje van 1cm en een stuk van 6mm. Ik heb ze niet gewogen met de wegschaal maar het waren de lichtste op gevoel. Vleugel heb ik nog steeds op 90cm span een een 15cm koorde.

Net terug van't veld. Het zweet nog op de rug :lol: Met de Apogee vleugel gaat het allemaal net ff wat beter. Het gooit een stukkie hoger en het zweeft net ff wat beter. Werphoogte gaat nu echt wel over de 20 meter!! Dit kan meerder oorzaken hebben. Op de eerste vleugel zaten wat kleine rimpeltjes in de bespanning. Tevens was die niet zo nauwkeurig geschuurd. Op deze laatste versie heb ik echt m'n best gedaan. Ook is bij deze de zadelbrug helemaal aerodynamisch uitgevoerd wat veel weerstand scheelt. Maar het kan ook gewoon aan de vleugel in het geheel liggen natuurlijk :wink:
De enorme V-stelling is echt wel nodig. Dank je Peter!!
Het model is nog wel neuslastig. Zwaartepunt moet op 45% en dan moet er nog wel een gram of twee uit de neus. En dat kan niet :|
Toch maar op zoek naar een nog lichtere en kleinere ontvanger zonder belachelijk lange antenne. Suggesties?

Model trekt nog ietsje naar links maar dat komt omdat die vleugelhelft iets zwaarder is. Tevens dus steeds 2mm up trimmen waarvan ik het zwaartepunt de shuld geef.
Gooien gaat op volle kracht met alle roeren neutraal. Heeft een heerlijk suisgeluid 8)

De zon stond al laag en in de open plek in het bos verwarmde deze nog mooi een bomenrij. Hier kon ik soms een paar rondjes draaien zonder hoogteverlies.

Ahhhh zon in de rug, zonnebril op en zender in de hand. Het leven is heerlijk! :zon:

Toch maar op zoek naar een nog lichtere en kleinere ontvanger zonder belachelijk lange antenne. Suggesties?

Jeti rex 5, met of zonder MPD (of zo :oops:). Zeer korte antenne. Ik heb er twee, zonder MPD (of zo :oops:). Bouwmaten zijn erg prettig, vind ik.

Eentje vliegt met gemak tot aan de zichtgrens, andere is redelijk maar soms tikken dicht bij de grond. Kristallen wisselen helpt bij de mindere Rx niet. Lijkt wat gevoelig voor reflecties ofwel multipath ontvangst. Zijn goedkoop en licht. Antennedraadje liever vervangen door iets lichters. Staufenbiel stuurt ze op. De goedkope Uni kristallen die Staufenbiel levert heb ik ook goede ervaringen mee.

Verder de doen de Schulzes met ingekorte antenne het ook heel behoorlijk. Ik vlieg een 1 mtr toch niet op 500 meter afstand.......

Theo zei:
Ik gebruik de nieuwste MZK Penta Profi:
4 gram, Berg technologie, en moet volgens mijn testen niet veel onder doen voor dual conversion full range ontvangers.

Deze avond eindelijk met windstil weer de mijne kunnen uitproberen. Werpt enorm hoog. Als ik twee maal rond mijn as draai geraak ik makkelijk 30 meter hoog. De werppin komt door al dat geweld wel een beetje los (had ik nog niet vastgelijmd) iemand een idee met welke lijm dit best gebeurd?

Dead air time = mijn langste vlucht om 21h15 savonds = 45 seconden. Niet slecht voor de eerste vluchtjes :-D

Ook de papa kon het niet laten het ding omhoog te gooien ;-)

Er zit nu een Rex5 in en die is dus te zwaar. Hoe lang is die antenne van de penta en bevalt die verder goed?
Maten zijn prima. De Rex 5 is voor mijn rompje net 1 mm te groot :lol:
Proportions: 26,5 x 12,5 x 8 mm
Weight: 2,8g

Vanavond regelmatig meer dan 1 minuut gevlogen. Daar moest ik bij versie 1 echt m'n best voor doen.

Heeft een heerlijk suisgeluid
Dat merkte ik ook zeg! prachtig!

Ben net een half uurtje terug :), ging weer heerlijk. Ik heb het nu een beetje door en gooi echt achterlijk hoog. Hij blijft gewoon maar stijgen. veel meer dan de Quickflick. Denk dat dat voor een groot deel aan het profiel licht.

De 40/50 sec zijn wel te halen in dead air, alleen stalled ie bij nog vrij vaak in de vlucht en dan dan ben je al snel weer wat kwijt. Meeste vluchtjes zitten rond de 30 sec.

Ik vloog vanmiddag met een "zware" (11gr) full range ontvanger, alleen heeft ie een antenne van bijna een meter... Vond ik niet zo handig.
Daarom nu maar mijn lichte (5gr) GWS pico ontvangertje van 15 dollar erin gegooid :D. Nou, doet het toch niet slecht hoor. Zelfs op 1 lipootje.
en het voordeel is ook dat ie maar zo'n microflubberantennetje heeft!

Ik zit nog steeds wel te denken aan zo'n MZK Penta....

Als ik twee maal rond mijn as draai
:?: werkt dat goed? ik houd het nu toch nog op 1 rondje :D

Theo, dentompie en Sietse gefeliciteerd met een geslaagde eerste vlucht. :D

@ Theo,
De penta5 heeft een antenne van 1 meter.
Volgens de beschrijving mag je hem inkorten tot 40 cm bij indoor gebruik, helaas hebben wij daar niets aan.

Hoe kan het ook anders met dit weer.
Ook ik heb mijn brouwsel een flink aangeslingerd.
En ik moet zeggen, het begint er op te lijken.
Na een klein stukkie (3 gram) plumbus vulgaris (lood) in de neus en één mm onder de achterlijst vloog het geheel al een stuk beter.
Ik kon ook goed merken dat de verdraaiing uit de vleugel was.
Links of rechtsom maakte geen verschil, stuurde best redelijk.
Ik heb een V-stelling van 75 mm per zijde dus sturen gaat iets moeilijker.
In het begin van de avond stond er nog wat wind wat het geheel wat wapperig maakte. Die bomen rond ons veld zorgen dan voor een hoop turbulentie. Later op de avond was er een redelijk rustige periode.

Gooien gaat lekker, moet nog wel oefenen, maar als die goed liep, 20 meter makkelijk. Ook met een SAL worp was een heel behoorlijke hoogte te bereiken. Discus worp was wel wat hoger.
Vluchttijden gemiddeld 1 minuut. :D
Met een goede worp zelf iets erboven.

Ik heb het idee dat deze modelletjes niet zo van wind houden.
Wat zijn jullie ervaringen.

Groeten

Frans

Back