Ontwerp en bouw MicroDLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 27 mrt 2006.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Hier en daar op internet kom je de kreet MicroDLG steeds meer tegen. Volgens mij zijn er niet echt regels en maten waaraan je model moet voldoen om het een MicroDLG te laten zijn. Zover ik weet valt alles met een spanwijdte onder de 40 inch in deze klasse. Dat is het enige wat ik kon vinden.
    De veel besproken Bug op dit forum valt dus ook in die klasse. De Bug is leuk, maar in dat formaat moet het toch allemaal veel beter kunnen. De Kiss is ook een voorbeeld van zo'n micro, maar eigenwijs als ik ben denk ik dat er meer mogelijk is.

    Vorige week kwam ik via dit forum terecht op de volgende site
    http://www1.harenet.ne.jp/~ueno-km/dlum1.html

    Kijk dat lijkt er op!! Als ik zoiets zie dan begint het bij mij direkt te borrelen en laat het idee mij niet meer los. Hieronder vind je een bouwverslag van een eigen ontwerp MicroDLG. Ik vraag iedereen mee te kijken en sta open voor elk advies en kritiek.

    Eerst eens wat eisen waaraan dit model voor mij moet voldoen.
    * Kosten onder de 15 euro
    * Door iedereen te bouwen, ook als eerste model
    * Niet moeilijk doen met vacuum en schuimsnijden
    * Geen epoxy, carbon of wat dan ook maar simpele materialen
    * Te bereiken werphoogte 25 meter
    * Te bouwen in twee dagen
    * Geen dure micro RC componenten maar betaalbare servo's en ontvangers
    * Dead airtime minimaal 45 seconden
    * Een gewicht van 95 gram moet zonder problemen te halen zijn.

    Dat is nogal wat!! Maar kan het ook. Ik ga het proberen!!
    Ik vraag iedereen mee te kijken en te denken. Laat weten wat je er van vind en kom maar op mat advies of comentaar.

    Oja. Nog een puntje.
    Het landelijke DLG-project komt niet verder. Een Microproject zie ik wel zitten omdat:
    * De kosten zijn zeer gering
    * Iedereen kan alles zelf maken en onafhankelijk van elkaar dingen uitproberen zoals profielen en vleugelvormen
    * Meld wat wel en niet werkt
    * Neem van elkaar de goede concepten over zodat er uiteindelijk een leuk model ontstaat.
    * Mocht er uiteindelijk een leuk model ontstaan kan er altijd nog een leuk GFK rompbootje gemaakt worden.


    Oke we gaan beginnen
    Ik ben geen theorieman en doe alles op gevoel. Wat je hier ziet is mijn bouwtekening. Gewoon alle RC op een rijtje leggen en kijken wat voor een ruimte ik nodig heb. Het staartstuk en de geometrie neem ik zo'n beetje over van de LadyDragon. Ik gebruik overal 2mm balsa behalve het spantje waar de boom in zit. Die is van 2mm multiplex. De boom is een taps toelopende vliegerstok. Wel wat zwaar met 11 gram.

    [​IMG]

    Stabilo en kielvlak worden weer aangestuurd middels single pull. Het 0.3mm staalveertje en een speld voor het prikken van de gaatjes zie je hier. Hoe dit in z'n werk gaat zie je op www.f3k.nl


    [​IMG]

    De bouw van de romp gebeurd op de kop. Om de staartboom vlak te houden ligt hij bij de staart ook op een 2mm stukje balsa
    [​IMG]


    Zijkant er tegenaan. Dat is nu nog gewoon een stukje van 200X23mm. De vorm komt er straks in.
    [​IMG]

    Om er een mooi neusje in te krijgen komt er een stukje eindlijst als hulpmiddel onder.
    [​IMG]

    Achteraan knijpen we de zijkanten gewoon zover mogelijk tegen elkaar aan. Door het balsa een beetje nat te maken gaat het heel gemakkelijk. Nadien snijden we het overtollige balsa weg en maken er een mooie ronding in.
    [​IMG]

    We maken de bodem dicht en lijmen er een stuk balsa voorop die we tot een mooi neusje schuren.
    [​IMG]

    Nu snijden we het kapje eruit. Om te passen even de servos er los in. Mmm ruimte zat. De stuurlijntjes verdwijnen straks mooi in de buis.
    [​IMG]

    Morgen zal ik een tekening plaatsen met de footprint van het model. Misschien dat ik een foute keuze maak in profiel of vleugelvorm of wat dan ook. Kunnen jullie me nog op tijd advieseren.
    De vleugel wordt een in vorm geschuurde balsa plank met een AG13 profiel
     
  2. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Leuk project Theo, wacht met spanning af.
     
  3. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    auw theo.. nu steek je me de ogen uit :)
    wilde eerst de bug maken, dan een kruising tussen de bug en de quickflick, dan zie ik dat draadje wat je hierboven vermeld hebt en nu begin jij hier een thread :roll:
    een micro-DLG moet er dus ook ooit van komen hier.. maar wat eerst?

    waarom kies je voor een volle balsa plank? Ik heb het persoonlijk niet zo op het schuren van zoiets.. liever built up dus.
    De fins & romp zien er iig al goed uit! Mooie curves.
    Hoeveel koste die taps toelopende vliegerstok? Reken daar nog een paar balsa planken bij voor de vleugel en je zit toch al over de €15.. of niet? Nuja, low-cost is ook goed :D

    ik blijf volgen..
     
  4. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Wow, dat gaat snel. Ik zit nog even een foute foto te corrigeren en floeps alweer twee reakties.

    Maarten
    Ik kies voor vol balsa vleugels omdat je hier een heel mooi vormvast profiel in kan schuren. Met een Davidschaafje en wat schuurpapier moet het (denk ik) niet zo moeilijk zijn.
    Ik zit nog een beetje te dubben om twee planken van 3mm op elkaar te lijmen met een liggertje ertussen. Daarna in profiel schuren zodat je een holle vleugel krijgt.

    Maargoed, laat dit een basis zijn waar we op voort borduren.
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ey, HET draadje waar ik op zat te wachten!

    Ik liep al ongeveer een maand met dit idee in mijn hoofd, en ik heb toen eens op internet gezocht wat er te vinden is, niet overdreven veel maar wel iets (zoek eens op MISal )

    Ik zal eerst een kijken wat jij gaat doen an dan pas de mijne maken ;) (ik heb toch nog genoeg te doen)
    Ik heb eerst mijn lichte rc in een piep zagi gedaan (1m span), en die woog 95 gram.

    Ik zat zelf te denken om alles aan een koolstof staafje te maken en dan een krimpkous kapje te maken (om een roofmate mal) maar ik denk dat ik dat pas in een volgende ga doen.
    Ik ben vooral benieuwd hoe je de romp aan de vleugel vast gaat maken, om dit licht en toch stevig te houden lijkt mij lastig (of maak je hem niet afneembaar?)

    Zie ik daar trouwens nimh of nicad? Ik gebruik 1s kokam 145 of 1s hyperion 300 (ipv lood).
    voldoende berijk en niet echt te-trage roeren, ik gebruik een jeti rex5 plus met 2 5,4 gram's servo's, met de 145 accu kan je echt uuren vliegen (ik gok op een uur of 3-4, ik heb er nog nooit meer dan 100 uit gehaalt en dat was na (erg) lang vliegen)

    Het enige lastige aan het profiel in de balsa vleugel lijkt mij de onderkant, die is hol bij dat profiel.
    Ga jij de vleugel of romp nog bespannen?
     
  6. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Zou je het niet een "Mini" DLG moeten noemen?

    Mijn voorstel zou deze lijst zijn:

    • DLG < 1.5m
      Mini DLG < 1.0m
      Micro DLG < 0.6m
     
  7. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Micro, mini, midi het maakt me niet uit in welke klasse het gaat vallen. Eerst maar vliegen.

    @Nando

    Als jij ook aan de slag gaat begint het al op een projectje te lijken :lol:
    De accu die je ziet is van het type Nimh. Deze heb ik nog liggen en ik verwacht dit gewicht nodig te hebben om het zwaartepunt goed te krijgen. Is hij te zwaar dan stap ik over op Lipo.
    Koolstofbuis met krimpkous kapje is de LadyDragon manier. Dit kan natuurlijk. Voor dit prototype doe ik eerst gewoon balsa. Mocht het uiteindelijk tot een mooi en goed vliegend model komen dan gaat er misschien een mooi lichtgewicht GFKrompbootje komen. De insteek is dat iedereen zonder ervaring dit model moet kunnen bouwen en met de balsamethode moet dat gaan.
    Ik hoop dat het rompje voldoende sterk is voor het gooigeweld en straks niet de accu eruit knalt. We zullen zien.

    Ik heb nog nooit uit een balsa plank een profielvleugel geschuurd maar verwacht niet al teveel problemen.
     
  8. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Theo,
    ik heb ooit een vrije vlucht 'chuckie' gezien (span van 1m20 ofzo) die gebruikte een volle vleugel, bestaande uit twee planken met een soort ribben...
    Die ribben hebben eigenlijk een driehoekige vorm, met hun top zo rond 1/3 van de koorde. Op het voorste deel lijm je bvb een plank van 5mm en op het achterste kan het iets dunner zijn. Zo heb je minder te schuren en krijg je automatisch een undercamber, al is die een beetje hoekig. Snappie? :)

    Ik weet echter niet hoe dit type vleugel presteert... zeker niet op een DLG.
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ja ik snap het. Een soort Jedelsky systeem.
     
  10. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    Juist, dat was de naam :)
    bij nader inzien (en googlen) een slecht voorstel... enkel voor slow-flyers geschikt. DLG'en is geen optie hiermee.
     
  11. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Hierbij de schets. Iemand die advies heeft betreffende profielkeuze?

    [​IMG]
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ey leuk projectje theo!

    was weekendje weg, dus zie het nu pas.
    shit, weer een idee erbij....

    Profielkeuze? Misschien gewoon de Mark Drela profielen pakken? Die UM/R 0204-UM/R0105 uit die link in het begin kan ik niet vinden.

    Lijkt het trouwens maar zo? of is de staart relatief lang in verhouding tot de vleugels?
     
  13. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Lange staart viel me ook pas op bij het tekenen maar is wel weer positief bij een DLG.

    Wat denkt men van washout??
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Theo,

    Of het toeval is weet ik niet maar na de Bruto had ik ook het plan opgepakt om een 1 meter DLG-tje te maken.
    Maar ja daar kwam het bouwen van een vacuum pomp tussen.
    De pomp schiet al best op maar daar gaat stiekem toch wel wat tijd in zitten.
    Dus de 1 meter DLG ging de koelkast in. (zonder motor, want die is eruit)

    Tja profiel. Ik neem aan dat het model alleen met hoogte en richting zal worden bestuurd. Geen flaps/aileron.
    Hierdoor ontstaat de noodzaak van een profiel dat niet te snel is, er zitten immers geen flaps op om het camber te vergroten.

    De Apogee van Mark Drela (is ook een draadje van) gebruikt AG03 naar AG11 aan de tip. De Quickflick van Paul Daniels gebruikt AG36. Ik denk voor een eerste poging dat een van deze profielen een goed startpunt is.

    Het maken van een vleugel uit één stuk balsa is het eenvoudigst. Of het op elkaar lijmen van twee 3 mm plankjes met ribben lichter is betwijfel ik. Natuurlijk, waar lucht zit, zit geen gewicht, echter lijm weegt ook iets.
    De hoeveelheid balsa die wordt bespaard is niet groot. De vleugel is al niet te dik en met twee maal 3 mm zit je al bijna aan de totale dikte van de vleugel.

    Ik denk dat het zoeken naar een goed stukje licht balsa hout hier meer zal brengen. Om een idee te geven, een licht plankje van 12 mm (100 x 1000mm) weegt rond de 90 gram.

    Succes met de bouw

    groeten Frans
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ben ik nou gek of staat de tijd nog op wintertijd.

    gepost om 8:27 PM
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik heb de staart er inmiddels op. (foto's volgen)
    Net even een vleugelvorm uit papier geknipt en eens gekeken hoe dat leek in verhouding tot de rest. De vleugel lijkt me te klein. Die moet van 78 naar 90cm.
    Hips..... dan zou het stabilo ook groter moeten. Na eerst zo maar eens kijken. Rompje weegt nu vliegklaar net over de 50 gram
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    das het leuke van "scratch-building".
    Naahhh, hoppa, daar nog een stukkie aan, daar weer wat er vanaf :D. Leer ik nu ook op school.
    Waarom die ontwerper voor een ronding van 1,351 cm heeft gekozen? nou, dat is de ronding van een plakbandrolletje ofzo. :lol:
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik zat zelf meer aan 70-85cm spanw. te denken...
    Een onderhadse gooi is dan mogenlijk en vervoer word dan voor mij gelijk makkelijker zonder afneembaare vleugel. Eerst maar eens berekenen hoeveel gram hij gaat wegen en als hij dan voor 70 cm te zwaar is dan maak ik hem 85cm.

    Eerst eens in de schuur gaan kijken of ik nog iets van een hengel kan "lenen".
     
  19. arnold 2

    arnold 2

    Lid geworden:
    7 mrt 2004
    Berichten:
    254
    Locatie:
    zuidlaren
    he theo

    ziet er weer geweldig uit
    maar dat blauwe carbon deeltje komt me bekend voor :D
    heb je nog wel een kleinere nodig ???????
    ben druk voor je opzoek naar een namelijk (maar de goeie hengel van mijn zoontje word me te gek ) :D
    de vacuum pomp is al bijna klaar (kun je kleine vleugels lamineren )
    geen jedelsky bah

    groeten arnold
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Leuk project!!!

    Dat op z'n kop bouwen is in ieder geval slim, ik vond al raar aan mijn Bug dat de staartboom onder uit de romp komt, dan is het stabilo veel kwetsbaarder.

    Wat ik het nadeel aan mijn Bug vind is dat de servo's nét niet naast elkaar passen en dat er in de hoogte dan weer ruimte over is. Mijn advies zou zijn. Koop eerst je R/C spul en bouw daar de romp 'omheen' op de manier die Theo hierboven laat zien.

    In ieder geval betekent dit project concurrentie voor mij in de Bug klasse op 11 juni! Nu moet het beter weer worden zodat ik kan gaan oefenen.

    Ik blijf het draadje volgen, Theo

    Leon
     

Deel Deze Pagina