Ontwerp en bouw MicroDLG

mmh, wel gelijk 49 euro. Dan blijf ik liever nog ff met mijn GWS pico doorraggen :D en dan koop ik misschien wel een keer een goede 6-kanaals, kan dan ook gelijk in m'n heli.

Vandaag heb ik trouwens weer lopen smijten. Ging wel redelijk, alleen wilde ik toch van de brommende servo af. Gelijk maar ff omgebouwd naar Pull-Pull. Net zo makkelijk, geen continue kracht meer op de servo, en dat ene draadje weegt nou niet zó veel :D. Hoogtestabilo zit nog wel met single pull. Ga zo weer op pad. kijken wattie doet :D

MMh, Ik had gelijk dunner garen ipv ijzergaren (wat zich goed heeft bewezen) gebruikt. Geen goed idee. Moest het 40 keer knopen omdat het bleef slippen. Daarna ging het ook nog eens flink rekken. Dat is niet ideaal met een Pull-Pull aansturing. Op het gegeven moment was de aansturing zo slap dat ik nauwelijks nog kon sturen. Toen kon ik ook niet meer DLG'en, want dan ging de hele staart klapperen! Zo dadelijk maar weer ff vervangen voor ijzergaren. Moet wel beter werken.

Bij mij ist het al gedaan met DLG-en. Het ding werpen als de batterije leeg is is geen goed idee, recht naar beneden van 30 meter hoogte. Rompje helemaal kapot natuurlijk :-( staart gebarsten dus ik zal ook een nieuwe mogen maken.....
Nu eerst nieuwe batterijen kopen want met 150mAh kan ik maar een half uurtje vliegen... dat single pull systeem vreet batterijen!

Weet iemand trouwens waar je enkele lipocellen kan kopen?

@ dentompie,

Da's jammer, maar ja zo weer een nieuwe gemaakt, toch? :?

Gisteren avond had ik aan het einde van de avond ook last van leegrakende accu's.
Die 160 mAh gaat op een avond echt wel op. Zeker als je een brommende servo hebt.
De ontvanger heeft 2 uur aangestaan en de servo's begonnen wat langzaam te lopen.

@Sietse,
Je kan beter dynema gebruiken rekt niet en knoopt goed.
Is te koop in de hengelsportwinkel.

Natuurlijk vanavond weer staan gooien.
Begin er echt lol in te krijgen.
1 minuut vliegen is bij een redelijke gooi goed haalbaar.
Ik heb verschillende vluchtjes van 1 min 20 sec kunnen maken. :D

Groeten

Frans

Door die brommende servo merkte ik ook dat die 300mah er toch wel rap doorheen gaat. Daarom de Pull-Pull. En Frans, ik ga het toch nog ff met ijzergaren proberen :D.

Hoe testen jullie trouwens hoever de accu leeg is? gewoon trage servoos enzo?
dat van 30 meter de grond in lijkt me niet de goeie oplossing :(.
Het gekke is dat ik gok dat mijn rompje zelfs dat wel gehouden zou hebben :roll: . Hij is weer leuk het veld rondgestuiterd :lol:

Opmerking over de ontvanger:
Aangezien die Penta Profi van mij met een PIC microcontroller enzo werkt voor die Berg-technolpgie, stopt ie direct met werken van zodra die planning onder 3,3V gaat (CMOS). dus de ene moment draaien de servo's gezwind. Enkele seconden later niks meer...

Het licht niet aan CMOS want die kan tot 2.7V (een LV variant die bedoelt zijn vvor 3v3 schakelingen). Er schijnt een interne spannings regelaar in te zitten die op 3.3V werk. Kom je dus onder deze spanning stopt de boel.

wat je dan beter zou kunnen doen is met een boost converter de 3.7 opkrikken naar de max spanning van de servo's en ontvanger.
Als de 3.7 van de lipo dan wat inzakt is dit minder erg.

Wat bedoel je met boost convertor? Is dat dat condensatoren-schakelingetje die gebruikt worden om de spanning te verhogen, voor zover ik mij herinner uit mn cursus analoge electronica? :-D
Ik denk trouwens te gaan voor de 450mAh Lipo van ETEC, die is lekker smal! Iemand enig idee waar je die afzonderlijk kan kopen?

Het blijft een beetje een probleem om de spanning in de gaten te houden bij dat micro gebeuren. Een liposaver is geen optie. Geen ruimte en het zou alleen maar gewicht toe voegen.
Welke techneut heeft hier een passend oplossing voor?

UUh, ik heb wel een oplossing :),

Ik heb gewoon in de opruiming bij ACW een paar 3s300mah lipootjes gekocht voor 8 dollar. daar heb ik er 1 gesloopt en er 3 losse celletjes van gemaakt. Als ik de besturing op orde heb, ga ik ff testen hoe lang het ongeveer mee gaat, daar dan 10 min onder blijven ofzo en dan gewoon accu wisselen. heb er nou toch genoeg :D.

Die electrazooi snap ik nog niet veel van, maar als je het voltage naar 5 volt kan opkrikken, werkt het misschien weer wat beter allemaal. Slurpt natuurlijk ook weer extra energie.....

In de FMT heeft een schakelingtje gestaan voor het signaleren van een minimale spanning van een LIPO pakket met een LED.
Door wat weerstandswaarden te veranderen was het schakelingtje geschikt voor 2S of 3S pakket.
Lijkt mij goed mogelijk om het geheel geschikt te maken voor een losse cel.
Het geheel was niet meer dan een 8DIL IC met 4 of 5 andere componentjes. Gewicht helaas een gram of 3 tot 5.

Als je een schakeling voor het opkrikken van de spanning ga toepassen kan je, kijkende naar het totaal gewicht, net zo goed een 4 cellen 160 mAh NiMH accutje gebruiken. (16 gram totaal)

Frans

Ik houd het lekker op mijn enkele celletjes.

Heb nu trouwens de lijntjes voor het richtingsroer (pull-pull) vervangen door ijzergaren. Staat nu lekker strak en stuurt perfect. Beetje veel wind alleen nu...

Quickflick heb ik de hele vleugel opnieuw bespannen. was echt helemaal gesloopt. FF kijken hoe lang hij het nu uithoud, anders maar een nieuwe vleugel bouwen.

Laats hebben we mijn dlg achter een shockflyer gehangen, was erg leuk en hij kwam hooger dan ik hem kan gooien, alleen hij bleef aan de shockflyer hangen, we kregen hem niet los op hoogte. 2 keer op 1m hoogte, en dan maakt het al niet meer uit.
Toch erg veel lol, hier de foto's:

Grond start ging niet.
Zaterdag_001.jpg

Zaterdag_002.jpg

Zaterdag_003.jpg

Zaterdag_004.jpg

Haha, maar het was wel lol ;)

Shocky was toch al levensmoe, later tegen Robinio zijn epp zagi gecombat :) Geen 1 keer geraakt,maar eeeeruug dichtbij :P

Grt(zaterdag heb ik de cox weer mee Robin :sniper: )

;)

whahahaha, das echt cool!!!!!! Had je hem gewoon aan een haakje gehangen ofzo? of had je wel een release ingebouwd? (kan gewoon aan je richtingsservo ofzo).

Ik ben nu bezig met een Motortje voor een (nog te bouwen) zwevertje. motortje van zo'n 30 gram incl 6x3 klappropje :D.

Frans, Ik heb gelijk maar zo'n spoel van die berkley vislijn gekocht :D, Wat een spul zeg!!! Heb gelijk ook maar hoogte en richting van single pull omgebouwd naar Pull-Pull. Loopt toch een stuk beter en er staat geen druk op de servo. Ik zit nu alleen nog een beetje te klooien met knoopjes. Maar goed, dat gaat vandaag wel lukken. Het richtingsroer is al spelingsvrij!!! echt strak :D. Gister met redelijk wat wind (19 km/h) in de duinen op een turbulente plek staan smijten en weer een keer met een belletje meegevlogen!!! Niet getimed en het nadeel was dat de bel hard meeging met de wind tegen de zon in, dus al snel was ik van het veld af en bijna in de zon.... Dan maar weer terug. En inderdaad wat peytr al zei. In Sink flikkert ie hard naar beneden...

Stel, je maakt de aansturing wel single-pull (één visdraadje dus) en je fabriekt bij de servo ook eenzelfde veertje als je in je staart hebt maar dan de andere kant op verend. Dan zou je toch ook van de brommende servo af zijn?

Leon

Back