Ontwerp en bouw MicroDLG

uuh, ja, dat klopt wel in principe, maar dan kost het voor de servo de kracht van de veer extra om het roer te bewegen lijkt mij. En wat is het nadeel van pull-pull? tsja, je moet het ff goed zien te krijgen, maar als het eenmaal goed zit.... Mijn richtingsroer loopt nu prachtig en bijna zonder speling. Nee hoor, ik ga gewoon voor pull-pull :)

Motortje met klappropje en spinner is trouwens 32 gram geworden.

Wubbe zei:
Stel, je maakt de aansturing wel single-pull (één visdraadje dus) en je fabriekt bij de servo ook eenzelfde veertje als je in je staart hebt maar dan de andere kant op verend. Dan zou je toch ook van de brommende servo af zijn?

Leon

Volgens mij heeft wubb gelijk, beweegt de servo tegen de veerdruk van het roer in dan help het extra veertje mee, de andere kant op hoeft de servo alleen de kracht van het extra veertje te overwinnen. In de nulstand zijn de krachten in evenwicht.....Hmm is het overwegen waard,

goed plan.

G.J

Goddomme dat slepen is vet fun :D
Ik heb een kist die zelf ontworpen is en gebouwd is om lasten te dragen, handstart makkelijk mogelijk met de helft van z'n eigen gewicht aan ballast 8) , met een fietsbel en een 3s1500. Zal ook makkelijk een aardig zwevertje kunnen slepen, en ik heb genoeg sleepsysteempjes liggen. Wil ook een nieuwe gaan maken, die gaat canard worden dus heb je ook geen last van de staart 8)
Woont dr toevallig iemand in de buurt van Oss (zit ik op school, wel 14km fietsen :roll: ) met een klein zwevertje? Kunnen we lekker slepen, misschien ook huckepacken 8) . Tis ook goed als je kunt vliegen en een 35mhz zender hebt, dan neem ik wel een zwever mee, heb nog een (bijna) onverwoestbare EPP zwever liggen, lekker om mee te oefenen 8)
Kwil ook vanaf die kist kleine kistjes gaan starten via huckepacks, bijvoorbeeld een PCW of spike. Enige probleem is dat ik zelf geen 2 zenders heb...

Gisteravond samen met Martijn de Ofa weer op z'n donder gegeven. Volle kracht gooien. Met z'n tweeen is het echt leuker dan alleen. Hij met versie 1 en ik met versie 2. Lekker zuinig vliegen en kijken wie het langst kan blijven hangen. We vliegen de Micro's savonds op een rekreatie-veldje midden in het bos. Daar waar op het veldje al een tijd schaduw was zakte het als een baksteen. Aan de andere kant waar de zon nog wat op scheen bleef het beter hangen. Geen stijgen maar wel iedere vlucht boven de minuut.

De Ofa heeft twee puntjes die versterkt moeten worden. Aan het eind van de avond brak de vleugeltip door de kracht die er tijdens het gooien op komt. Als ik de werpstift iets verder naar voren plaats, daar waar het profiel op z'n dikst is moet het voldoende zijn denk ik.

Een ander minder sterk puntje is de plek waar de boom de romp verlaat. Hier helpt alleen een klein stukje 25 grams glas. Deze opbrengen met blanke lak moet ook hier voldoende zijn. Ik gebruik hiervoor altijd Glitsa eiglans. Het is puur om te voorkomen dat het uitscheurt. Met deze lak op waterbasis is het in een mum gepiept. Een stukje tape kan ook.

Ofa11.jpg

Ofa12.jpg

Ofa13.jpg

Ik heb een zweef EZ op een Huckepack gehad, vleugel kan het niet aan tijdens het slepen, hij heeft sinsdien een paar graaden extra v-stelling :D.

sietse zei:
whahahaha, das echt cool!!!!!! Had je hem gewoon aan een haakje gehangen ofzo? of had je wel een release ingebouwd? (kan gewoon aan je richtingsservo ofzo).

Tijdens het sleepen moet ook stuuren hoor, het is niet een shocky dat zo overpowerd is dat hij samen met mij nogsteeds vertikaal gaat.
Er komt denk ik nog een haakje aan ;) hij zat nu aan een elastiekje vast, dat los kan gaan bij vol down, gebeurde alleen niet altijd

Trouwens mijn langste vlucht tot nu toe, 1:16 8) 1e vlucht van de dag met een vatsoenlijke gooi. en een aantal keer op dezelfde plek 50 sec vluchten gehad.

De Ofa heeft twee puntjes die versterkt moeten worden. Aan het eind van de avond brak de vleugeltip door de kracht die er tijdens het gooien op komt. Als ik de werpstift iets verder naar voren plaats, daar waar het profiel op z'n dikst is moet het voldoende zijn denk ik.

Theo, zou je de werpstift niet meer naar het midden kunnen plaatsen (meer richting romp) dan is het toch steviger?

Ik ga nu inderdaad mijn contra-veertje-bij-een-single-pull systeem gebruiken op mijn Bug/MicroHLG, na zoveel postieve reacties.

Ik ga het binnenkort samen met Kuip uitproberen!

Eerst effe bouwen.

Leon

@Leon

Je ziet op de foto dat had ik de stift ongeveer 1 cm meer richting romp geplaatst deze nog uitgescheurd was. De breuklijn loopt immers niet strak langs de stiftversteviging. Dit is wel het geval aan de voorkant. Op de plek waar de stift nu zit is de vleugel te dun voor de krachten. Iets verder naar voren is de vleugel op z'n dikst. daar kan de stift beter geplaatst worden. Het maakt voor de te behalen werphoogte niet uit waar hij zit.

Martijn heeft vanmiddag met de OFA 1 ( met gele vleugel) een topmiddag gehad. Het was net of op een gegeven moment elke worp raak was. Bel na bel had hij te pakken met de micro. Ik heb staan gooien met de megalight maar die ging voor geen meter. Die moest het zelfs afleggen tegen de OFA :oops:
Toch zat er een klein minpuntje aan de middag. Nadat hij een belletje had werd hij licht weggezet boven het bos en camping. Hij had er al een paar keer gehangen en het terugsteken ging steeds goed. Dit keer echter was er teveel tegenwind en kon hij het veld niet halen. Landing boven in een denneboom. Echt wel hoog!!! Ik schat een meter of 15 boven in de kruin. Op het geluid van de servo hebben we hem gevonden.
Vanavond gaat Aaalie met klimspul kijken of hij hem kan bereiken.
Kzal wat foto's maken.
We hebben onze verzameling al aardig kompleet. Pa heeft al een berk en eik te pakken gehad. Nu zoon Martijd de den. Uhhh hoeveel soorten bomen zijn er eigenlijk? :roll:

jah pap het gaat lekker.. hopen dat we hem er weer uitkrijgen anders moet er maar even een nieuwe gebouwd worden voor de dlg dag.

jah dat is het zeker.. maar even goed oefenen om de verloren tijd weer eens in te halen 8)

Je hebt wel verdomde veel geluk dat je vader ook vliegt! kom je veel sneller in deze prachtige sport terecht :wink:
Nu ik hoor dat microDLGs zo LOL zijn wil ik er ook wel een bouwen, maar dan wel van depron 8)
Komende week alleen 8) nog in Finland (in een gastgezin met een vet dikke villa 8) , wordt echt fun :D )

Finland! toe maar :D Tis idd ideaal als je ouders zich uberhaubt enigzins voor je hobby interesseren volgens mij.... :(

sietse zei:
even wat anders:
hier een leuk bouwverslagje van een Fabriekskit van een HLG van 1 meter. Ook leuk en misschien wel nuttig om conrstuctietjes te jatten :D

Calimero (Mini HLG)

Is er iemand met ervaringen met deze Calimero?
Is ie ook geschikt voor DLG?

denk niet dat je hem kan DLG'en.

Als je zoeits als kit zoekt, kan ik zeker wel de QuickFlick aanbevelen. Ik heb een eerste versie gebouwt vanaf tekening. Momenteel zijn ze al een paar versies verder en kan je er ook kits en short kits van kopen. Staat veel over op RCgroups.

kvind et zeer mooi :D
maar die toestelletjes zijn toch fragiel, trouwens zo makkelijk is zon vleugel ook niet te bouwen denk ik :?
ik heb gezien dat jullie lipo gebruiken, maar op een gewone rex 5?
7.4V op zon ontvanger :? of hebben jullie zon elektro component tussen gezet dat de spanning op 5V schakelt?

7.4? Ik vlieg op 1 cel dus 4 volt ongeveer met een GWS pico ontvangertje.

En Fragiel??????????
mmmhhh, die van mij heeft echt de gekste klappen gemaakt hoor!!! hard op z'n neus, radslag en alles er tussenin :D.
Nog steeds NIX kapot!

steven, zoon vleugel is makkelijk te bouwen en moet wel stevig zijn anders kun je er niet mee dlg-en, evenals het rompje, ik geef je 10 euro als hem met een crash kan breken. staart gaat soms kapot, maar een drupje secondelijm en die is weer heel ;)

1 (!) cel is voldoende.

lees trouwens dit topic even door, daar word alles stap voor stap uitgelegt.

sietse zei:
7.4? Ik vlieg op 1 cel dus 4 volt ongeveer met een GWS pico ontvangertje.

En Fragiel??????????
mmmhhh, die van mij heeft echt de gekste klappen gemaakt hoor!!! hard op z'n neus, radslag en alles er tussenin :D.
Nog steeds NIX kapot!

Mja een normale servo heeft toch ook 4.8V nodig? of gebruiken jullie van die dure servo's?
hehe :wink:

nando zei:
steven, zoon vleugel is makkelijk te bouwen en moet wel stevig zijn anders kun je er niet mee dlg-en, evenals het rompje, ik geef je 10 euro als hem met een crash kan breken. staart gaat soms kapot, maar een drupje secondelijm en die is weer heel ;)

1 (!) cel is voldoende.

lees trouwens dit topic even door, daar word alles stap voor stap uitgelegt.

hmm wil toch wel eens proberen :D
Heb met de vluchte het topic doorgelezen.
heeft er soms iemand planne? :oops:

Back