Ontwerp en bouw MicroDLG

Oh en ff nog een vraagje. Ik heb al wel wat vragen gehoord over interesse in rompjes. Nou kan ik voor de DLG-dag misschien nog wel een paar maken. Het zijn niet de allerlichtste rompjes, wel sterk. (gegevens op pagina 11).

Ik kan er dus wel een paar gaan maken, dat word dan carbon met een skyshark 3P vliegerstokje eraan gelamineerd. Die laat ik dan wel wat langer, kan je zelf nog kijken hoe lang je hem wilt.

Om het een beetje universeel te houden, leek het mij handig als wat mensen even van een aantal verschillende onderdelen (accu's, servo's ontvanger) de afmetingen aangeven, dan kan ik een algemeen rompje maken waar alles in past.

Dan nog een ander punt: De vleugelbevestiging. Helemaal weglaten? of ook wat universeels vezinnen? Oftewel, alle tips zijn welkom :D

Meteen even de schuifmaat er bij gehaald:

Jeti Rex-5 ontvanger:
- lengte (inc. stekkers) 47 mm
- breedte: 25 mm
- dikte: 11 mm

Servo's (Jamara micro)
- lengte: 23 mm
- breedte: 13 mm (exclusief servo-arm, inc. servo arm 20 mm)
- dikte (hoogte): 26 mm

Accu:
- lengte 41 mm
- breedte: 11 mm
- dikte (hoogte) 17 mm

In principe zou je alles achter elkaar kunnen zetten, dan zou je een lange, smalle (aërodynamische) romp krijgen. Mijn servo's waren inclusief servo-arm zo breed dat er een servo schuin naast kon, vandaar dat ze schuin achter elkaar staan. Ook als je pull-pull gebruikt heb je een wat bredere romp nodig.

Mijn rompje zou er dan als volgt uit zien (zie het bouwdraadje): Het begint smal van voren (12 mm breed en 19 mm hoog en wordt dan breder (22 mm) en hoger (30 mm) en loopt dan weer aërodynamisch taps toe (lengte 140 mm).

Voorbeeld:
passen.jpg

(hier is de wat grotere accu gebruikt, 2/3 AAA)

Kun je hier wat mee? Ik heb wel belangstelling voor een rompje.

Groeten, Leon

Tnx leon, ik zal kijken waar ik aan toe kom.

en steven,
of gebruiken jullie van die dure servo's?
Nou, niet echt dus. Ik heb er nu gewoon van die towerpro 5 grams in zitten uit hongkong :D. Kost geen drol.
Het enige is dat ze iets langzamer bewegen, maar dat merkt je nauwelijks.

iemand anders nog tips voor de maten van een algemeen rompje?

aha ik dacht dat veel scheelde van snelheid, maar dat ga ik eens testen.
heb hier nog een xtwin 1cell lipo liggen miss is dat iets?

deju begint te knabbelen, ik wil er ook een bouwen voor van de zomer :D
lijkt mij wel fun om een ander tak van vliegen te ontdekken :P

het is een leuke tak van vliegen dat is 1 ding dat zeker is :D alleen wel oppassen voor bomen :roll:

Nou Leon, ik heb ff zitten klooien. Met jouw setup zit het dikkere deel wat meer aan de voorkant/midden. Bij mij zat het meer naar achter. Ik heb de servoos namelijk achter de ontvanger.
Nou ja, ik heb ff screendumpie gemaakt. moet je maar kijken hoe je het vind. Lijkt je dat handig zo? de ontvanger en accu hebben dan natuurlijk flink wat ruimte (heb ik ook). maar das wel handig. Kan je nog een beetje schuiven :).

1.JPG

2.JPG

Oh ja, ik gebruik geen weefsel, maar band. Maarja, het ziet er wel cool uit zo :D. Dat scherpe puntje op de neus komt er trouwens ook niet hoor :D

uuuuh, tis nog maar een weekje, en toch is het zó stil hier? Iedereen buiten aan het oefenen? Sjips, word nog lastig die taken :D

vandaag ff 4 rompjes zitten schuren. Zijn nog niet helemaal klaar, maar dat komt zo wel. Hoop de 1e vanavond ook te lamineren.
1tje word voor mezelf, 1 voor Leon, en dan neem ik er nog wel 2 meer naar de DLG-dag voor wie wil.
HPIM1594.JPG

HPIM1595.JPG

HPIM1596.JPG

HPIM1597.JPG

HPIM1598.JPG

Eerst met een ijzerzaag de blokjes gezaagd. dan de ruwe contouren met een mes om het uitgeprinte profiel uitsnijden.
Met het zelfde mesje begint dan het "beeldhouwen". Als het niet voor een DLG was en een kunstkenner vond het mooi, zou je er lekker veel geld voor kunnen krijgen :lol: . Daarna ruw afwerken met grid 80 schuurpapier, gevolgd door grid weetikveel (best fijn in ieder geval :D).
1e is bijna klaar , die andere moeten nog.
De 4e ga ik proberen zo klein mogelijk om mijn RC te krijgen :D.

Sietse,

Dat ziet er mooi uit! ik ben heel benieuwd!
Ik was even een weekendje weg (familie-uitje) dus vandaar de stilte. Ik denk dat de meeste Micro bezitters druk aan het oefenen of bouwen zijn. De grote dag komt nu toch wel snel. Ik moet mijn Bug 2.0 ook nog proefvliegen en afmaken.

Marion de hond zei vanavond: "De zomer komt er nu echt aan" :rolling:

Tot zondag!

Leon

ja, veel mensen waren idd een weekendje weg, blijkt het:).

En de zomer komt er idd aan! hoorde het ook.

Net ff de Skyshark 3P stokkies erin geprikt en alles netjes afgeschuurd. Die ene kleine is voor mezelf. Als het goed is passen mijn spulletjes er precies in :). Ik ga zo de beginnen met lamineren, maar eerst nog ff Red Hot Chili Peppers kijken :D.

HPIM1599.JPG

HPIM1600.JPG

. Ik ga zo de beginnen met lamineren, maar eerst nog even Red Hot Chili Peppers kijken .

Toepasselijk hoor. Één van de singles van de Red Hot Chilli Peppers heet....

Aeroplane

Succes met lamineren!

Leon

Weer een berichtje van het Microfront. Eigenlijk geen bijzonderheden maar een paar bevindingen.
Vandaag met windkracht 3 tot 4 hebben we met de beide Ofa's gevlogen. Toch valt het enorm mee dat deze kleine dingen met windje 3 nog goed te vliegen zijn. De gele vleugel met dubbele V en kleinere koorde vliegt wat beter met veel wind terwijl de Apogeevleugel het met windstil tot bijna windstil beter presteert.
Voor de Apogee vleugel heb ik de instelhoek moeten vergroten voor een goed resultaat terwijl de eerste vleugel dat niet nodig had. De instelhoek precies nameten vind ik lastig. Is hier een makkelijk trucje voor?
Momenteel denk ik dat er weinig te verbeteren is aan de OFA. Ik wil er nog 1 of twee bouwen aan de hand van de tekenig van Frans voordat iedereen de mogelijkheid krijgt hem na te bouwen.
Alles moet gewoon 100% zijn :wink:

Sietse, even een tip.

Ik gebruik ook wel van dat schuim om mallen te maken.

Wil je snel en goed resultaat zonder veel schuurwerk???

Neem dan een Davidschaafje om de rompjes e.d. te schaven i.p.v. te snijden, dit gaat zeer snel en goed.
probeer maar eens. Als je het schaafje ietsje schuin houdt, dan snijdt hij nog beter.

Succes.
Taco.

En het voordeel van schaven ipv snijden zou zijn dat je maar dunne reepjes eraf kan halen lijkt me dan?
Das idd wel handig misschien, maar voor nu vind ik het wel leuk om met een mesje te snijden. Tis een beetje beeldhouwen :D.
Als je een net nieuw breekmesje neemt en die helemaal uitschuift, kan je er heerlijk mee snijden. Ze zijn heel dun en buigen ook lekker. Schuren heb ik dus niet veel gedaan. Alleen 1 keer kort met 80, dan heb je de vorm en dan met 400 ofzo om het glad te maken. gaat nog best snel.

Leon, heb je nog ideën over hoe je een klepje zou willen?

Klepje?

Ik heb bij mijn Fling een klepje wat verzonken is in de romp. Doordat er een stukje verenstaal aan de binnenkant van het klepje zit gelijmd (langer dan het klepje zelf) kun je hem met een keer heen-en-weer bewegen perfect en naadloos bevestigen. Dus: Als je het klepje zo zou kunnen maken dat ie er naadloos in past fabriek ik zelf een bevestiging.

Hmmm... als ik er nu over nadenk zou dat betekenen dat jij (of ik) een klepje uit de romp moet zagen en aan de binnenkant een randje moet lamineren. Kan dat? Dat zagen lijkt me een beetje moeilijk. Kun jij dat? Of heb je andere mogelijkheden in gedachten?

Leon

Ik kan er makkelijk een klepje uit zagen (dremel). heb ik bij die van mij ook gedaan. Er ontstaat dan wel een kleine naad, dus als je hem los erop legt, valt ie erin. Nu heb ik gewoon een plakbandje als scharnier en een plakbandje om hem dicht te plakken :). Ik heb al zitten denken aan een extra randje ofzo idd. Dan kan je hem helemaal mooi bevestigen.
Ik heb ze nu alle 4 gelamineerd. Niet alles ging even netjes, maar goed. Ik zie wel hoe het uit het plastic komt. Misschien daarna nog ff bijwerken ofzo.

Oh ja, de vraag was vooral ook een beetje gericht op de vorm. Ik heb een erg smal klepje waarmee ik wel bij de servoos en de ontvanger kan. De accu schuif ik gewoon erdoor en dan naar voren. Ik zou misschien ook een wat breden klepje dan nu kunnen maken denk ik.
Dit is wat ik nu heb:
HPIM1530.JPG

HPIM1186.JPG

En zo had ik de servoos in het begin met single pull. Nu heb ik ze dus achter elkaar staan.
HPIM1193.JPG

Het sterkste en meest spelingsvrije is denk ik met balsa opvulstukjes . Ik heb XPS opvulstukjes er tussen gepropt. Daarna met wat smeltlijm vastgezet (wilde snel vliegen :) ). Het zit nu nog steeds zo, maar ik moet wel zeggen dat de servo's niet muurvast zitten. Het vliegt echter prima, dus tot nu toe wel succesvol. Met balsastukjes en een weinig 5-min epoxy moet je het aardig spelingsvrij kunnen krijgen lijkt me.

Ik zou ook de kern erin kunnen laten zitten, maar dat is wel zwaarder dan een paar tussenstukjes.

kan je geen gleufje maken in je xps rompje en daar een triplex servoplaatje inschuiven zo breed of net ietsje breder als je rompje en dan lamineren? dan kan je de servos er zo opschroeven en zit muurvast lijkt me..

Back