Ontwerp, ontwikkeling en bouw Sharky 21 Speedmonster

Ok.. hier gaan we dan.

De bedoeling is een waardige opvolger te creeeren voor de stinger 21 zoals die afgelopen december als test in de FMT stond.
Uitganspunt is betere koeling voor gebruik met een Borstelloze motor.

De specs,

Span 118cm
Gewicht prototype met mvvs .21 en reso 1100gr
geschikte motoren : alle 3,5 tot 5 cc achter en zijuitlaat motoren
en voor electro.. een stevige borstelloze zoals hacker b40 of b50

Het ontwerp..

afb20061.jpg

na lang werk en een schuurarm verder de plug gespoten met een 2K lak en gepolijst.

afb20062.jpg

plug in de plaat gezet en mal gemaakt

afb20063.jpg

en alweer de eerste romp eruit getrokken, plus kapje..

afb20064.jpg

Om jullie lekker te maken eerst het finale model..

afb20065.jpg

afb20066.jpg

afb20067.jpg

afb20068.jpg

afb20069.jpg

zo..

Volgende post beginnen we met het stabilo..

Peter

ok,

Stabilo..

Stabilo is laminaat van 2 lagen 2,5mm balsa met een kern van 0.3mm berken triplex.
Het scharniet is meegelamineerd, dus dat is als alles klaar is alleen een kwestie van lossnijden..

afb20079.jpg

eerst even middenlijn markeren, en het gedeelte wat in de romp komt.

afb20080.jpg

dan schuren zodat er iets van een profiel vorm in komt..

Als dat allemaal gebeurd is kan hij bekleed worden.
2 keuzes.. oracover of glasdoek.
Ik heb voor glasdoek gekozen voor wat extra stevigheid en dan kan ik hem ook netjes spuiten.

Hier is mijn guerillia (schrijf je dat zo?) techniek voor het stabilo. Don't try this at home. Omdat epoxy wat langer duurt met drogen doe ik het met CA. Eerst nevel ik wat lijmspray over het stabilo.. zodat ik het doek (25gr) alvast vast kan leggen ook bij voorlijst.

afb20081.jpg

Dan druppel je met CA totdat alles is doordrenkt met CA (hij moet niet zwemmen in de CA!)

afb20082.jpg

Hou niet je hoofd hierboven.. want de dampen die hieraf kome zijn niet goed voor je slijmvliezen ed!!!! gebruik epoxy als je iets langer wilt leven.. :)

afb20083.jpg

Heveltje gefreesd uit epoxy plaat en erin lijmen met Epoxy

afb20084.jpg

afb20085.jpg

Staart openslijpen met een dremel.

afb20086.jpg

En op zijn plek lijmen met CA of epoxy..

Volgende stap.. Vleugels!

Peter

Hoi Peter,

Flink aan het werk geweest zo te zien.

Gebruik je de originele vleugel van de stinger 21? want hij lijkt er wel op.

Ik heb de stinger 40. Vlieg hem met een irvine 6,5 (quickie pylonrace motor). En daar vliegt hij heel lekker mee. Hij zweeft ook lekker lang, ondanks dat ik een vleugel heb die kwa spanwijdte korter is dan de originele stinger40

Gaat de mal van de stinger 21 met pensioen?

Want zover ik weet heb jij de mallen van jet en speed models overgenomen. Maar is het ook mogelijk om bij jouw nog van die modellen te bestellen?
Je hebt een hele mooie internet site, en daar staat op dat we nog 1 maand moeten wachten. Maar je hebt er neit opgezet wanneer je je site voor het laatst geupload hebt. Want ik heb het idee dat die maand al voorbij is, of zit ik helemaal fout?

groeten Paul

Maak je geen zorgen. In nagelstudio's is een van de technieken ook het aanbrengen van dun glasvezeldoek in CA en dan uitharden met versneller.

Geweldig! :worship: Erg mooi model! :yes:

Hoe monteer je de MVVS .21? Op de kop met uitlaat in de romp?

Ben benieuwd, blijf dit project zeker volgen!

@paul, hij lijkt inderdaad veel op de stinger 21 vleugel.. maar je zou voor de grap de vleugels van de stinger, stiletto, beretta etc naast elkaar moeten houden.. ze lijken allemaal veel op elkaar, omdat ze nou eenmaal goeie vliegeigenschappen hebben. En waarom zou je daar van afwijken.
Er is echter nog meer anders aan de vleugels .. de scharnieren van de rolroeren zijn in de kern meegelamineerd, en de servo ruimtes zijn voorgefreesd. Maar dat zal je vanzelf zien.. Leuk te horen dat je een stinger 40 heb.
Ik heb look veel geholpen afgelopen jaar aangezien hij lichamelijk niet meer fit genoeg was om zelf de productie te doen.. voor bewezen diensten hebben we besloten dat ik de productie van de modellen ga voortzetten.

@Robke.. een nagel tov een stabilo.. het oppervalkte verschil is nogal groot hier.. de hoeveelheid ca dampen die bij zo'n stabilo vrijkomen is niet leuk meer.. maar wel snel.. :)

@Jorrit, montage ligt aan wat voor uitlaat je gebruikt. Als je de reso zij uitlaat gebruikt zet je de motor op 45 graden, en valt je pijp onder de vleugel. Ik heb een fuse top bocht gebruikt. Dan monteer je hem 90 graden opzij, en zit je uitlaat poort aan de achterkant.. Zie foto.. met een mvvs is dit een linke opstelling omdat je aftelling op je gas dan naar onderhangt en bij een foute landing in het gras kan happen..

Zie foto.

afb20091.jpg

Peter

EN Paul.. inderdaad.. de site zou 1 januarie al af zijn.. maar ik heb elke keer niet zoveel tijd om de site af te maken :) ik kom tijd tekort.. maar wees gerust.. hij is nu echt bijna klaar.. :D

Peter

Voor degene die niet weten hoe een stinger eruit ziet, hier is een foto van mijn stinger. Dit is wel een stinger 40, maar die ziet er precies hetzelfde uit als een stinger21
Ter vergelijking heb ik de nieuwe sharky van Peter eronder gezet, dan kunnen jullie de verschillen zien. (heb geprobeerd hem onder dezelfde hoek te nemen)

afb20097.jpg

afb20065.jpg

ook heb ik een foto toegevoegd, van wat peter bedoelt, als je een motor met een zijuitlaat hebt, hoe je deze dan monteerd.

afb20096.jpg

De grootste verschillen die opvallen zijn, de sharky heeft een klein inlaatje onder de spinner zitten. Heeft de stinger niet. De cockpit is helemal anders en de staart is anders.

De tippen van de vleugel moet je bij die van mij niet bekijken, want die zijn niet helemaal origineel. Deze vleugel is namelijk 20 cm korter gemaakt dan dat hij origineel verkocht word/werd. En nog is de vleugel groot genoeg, want als de motor afslaat in de lucht dan kan ik nog makkelijk een 2 of 3 rondjes rond het veld zweven voordat ik de landing in hoef te zetten.

@ peter.

Wat is ongeveer de richtprijs voor de sharky? en wat krijg je allemaal voor die prijs? Tenminste ik neem aan dat ze verkocht gaan worden, of was dit een project alleen voor jouw?

Groeten paul

@Paul,
Zoals je misschien wel weet waren de kits eerst altijd alleen romp, vleugels en stabilo. Later kon je er optioneel een cnc setje bij kopen bestaande uit motorschot, servo behuizingen, vleugelligger en vleugeltips.
Nu is de CNC set er gewoon bij inbegrepen.
Kit bestaat uit gkf romp, plus kapje, styro abachi vleugels met scharnieren meegelamineerd in de kern, stabilo eveneens met scharnier meegelamineerd, en de overigens houten delen zoals motorschot, servobehuizing, servoafdek plaatjes, vleugelligger vleugltips, en de gfk heveltjes voor hoogte en ailerons.

Even als voorbeeld de stiletto kit.. ik heb nog geen foto gemaakt van de sharky set..
Prijs is 135 euro..

afb20122.jpg

Peter

Hoe vliegt hij nu? Je hebt hem dinsdag toch ingevlogen? Mijn vader was ziek dus mijn vervoer viel weg :(

Hij vliegt prima! erg strak, absoluut niet nerveus met de bijna geen v stelling in de vleugel.. aangezien dat de test case was..
Motor presteerd nog ver ver onder de maat.. er komen wat speedprops deze kant op 7x6w en 7x7.. kijken of we nu flink de gang erin kunnen krijgen.
Ik denk dat de bocht nog iets verder ingekort moet worden, maar dat ga ik pas doen als de nieuwe prop erop zit. Ook brandstof mengsel moet anders.. maar afgelopen dinsdag was erg geslaagd..

Peter

Denk dat de bocht het grootste probleem is voor de toeren. Castor is alleen belangrijk voor de levensduur omdat het bij veel hogere temperatuur pas verbrand dan synthetische olie. De 'drukgolf' komt niet op gang, en dat was ook duidelijk te horen dat hij nog niet 'op de pijp' kwam. :)

salamander zei:
Voor degene die niet weten hoe een stinger eruit ziet, hier is een foto van mijn stinger. Dit is wel een stinger 40, maar die ziet er precies hetzelfde uit als een stinger21
Ter vergelijking heb ik de nieuwe sharky van Peter eronder gezet, dan kunnen jullie de verschillen zien. (heb geprobeerd hem onder dezelfde hoek te nemen)

afb20097.jpg

Groeten paul

Hee Paul
Wat een gaaf kleurenschema!!!!! :lol:
Ik wist wel dat je hem zo zou folien maar heb hem daarna gezien.

afb20124.jpg

Hoi didier,

ja het is een copy, op zich wel slecht van mij. Maar ik vond het een mooi kleurenschema en hij is goed te zien in de lucht, dus heb ik hem gekopieerd, maar daar was je van op de hoogte.

Laten we het maar houden dat het de grotere broer van jouw vliegtuigje is.

Groeten paul

wing time!

afb20154.jpg

Eerst lijmen we de hardhouten 6x6 driehoeklijst erop met gewone houtlijm.

dan met mes en schuurblok in vorm schuren..

afb20155.jpg

Zelfde verhaal met de tip, weer gewoon houtlijm.

..

Ok, vleugel aan elkaar zetten.
Ik heb ervoor gekozen de bovenzijde recht te maken. Dit resulteerd in ongeveer 1 graad V stelling tov de standaar 3 graden.
Meer V stelling resulteerd in meer stabiliteit, maar betekend ook meer weerstand. Omdat ik zag dat bijvoorbeeld de stinger 40, en ook bv de nemesis prima vliegt met zo weinig V stelling, heb ik besloten dat hier ook te doen om te kijken of dat resulteerd in een wat zenuwachtig vlieggedrag.. en dat was absoluut niet het geval..

afb20170.jpg

Eerst vleugels omgekeerd op tafel met een schuurlat haaks schuren.

afb20171.jpg

tegenelkaar lijmen met epoxy (niet aan de tafel vastlijmen)

afb20173.jpg

Vleugel pas maken op de romp.

afb20174.jpg

3mm boven de voorgefreesde servoluiken snij je een sleuf van 3mm
Styro eruit halen en schoonmaken tot op de bovenbeplanking.

afb20175.jpg

vervolgens plak ik de randen af en lijm ik de ligger erin met constructielijm.

afb20176.jpg

160gr glasversteviging aanbrengen in het midden.. ik doe het weer met CA.. gaat lekker snel.

afb20177.jpg

zowel boven als onderzijde uiteraard.

afb20179.jpg

zo, vleugels zitten aan elkaar en zijn verstevigd.

Volgende stap... rolroeren klaarmaken en servoluiken klaarmaken..

Later..

Peter

Hoi Peter,

Ik had even een vraagje over de sharky, komt daar ook een versie van met een rear exhaust
Wat ik bedoel is te zien via de volgende link

stinger21.JPG

Groeten Paul

Back