Ooit zag ik een heli... jeugdsentiment

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
Je moet wel even tevoren een keuze maken welk varioprop systeem je wilt.

Graupner heeft destijds in een vrij korte tijd drie keer van servostekker gewisseld. Eerst had je de ronde stekers (op jouw bovenste foto te zien), daarna de rechthoekige en daarna de huidige JR stekers uit Japan.

Onderling uitwisselan kan alleen tussen de twee Grundig varianten, maar dan moet je dus verloopkabeltjes hebben.

Dat zal niet meevallen aangezien de stekers custom waren en Grundig niet meer bestaat als RC fabrikant (bestaan ze überhaupt nog wel als fabriek of is het alleen nog een merk met productie in China?).

Een stekkertje zal me in eerste instantie de anus oxideren, eerst maar eens zien of ik de servo's te pakken krijg, die zitten vol in het zicht. En wat betreft welk systeem?, ik neem alles aan wat ik krijg en het systeem wat het eerst kompleet is komt er in. Ik neig naar tweede generatie grundig, maar ik vrees dat ik geen keuze heb.

Als alternatief zou ik de hevel varianten van deze zelfde servo's kunnen nemen, mogelijk dat die meer voorhanden zijn en het blijft dat toch origineel.

De rabacateur, baracateur, rarabateur, bacarateur, enfin, het eindigt op teur.

DSCF4898B.jpg

Nog niet helemaal schoon, maar verder als dit ga ik niet omdat het grezelig klein is. Ja ik weet het, ultrasoon, maar bij een geschikt adres kost 30 euro, dan moet ik er nog heen of in iedergeval de verzendkosten en ik vermoed dat hij dan total loss is.

Die crabateru is toch prima zo? Of moet het ook echt nog weer gaan werken? Gezien je opmerkingen over metaalmoeheid etc, ging ik er vanuit dat het een 'showmodelletje' wordt?

De messing/koperdelen zou je nog kunnen poetsen met brasso, dan gaat het nog wat mooier glimmen.

Ogottegottegot ... een gedemonteerde Perry vergasser, probeer dat met weer eens goed afgesteld te krijgen. Van meermaals horen zeggen, geen eigen ervaring.

John, was ik nog vergeten te zeggen,

Als je het carburateurtje uit elkaar haalt, denk dan om het volgende:

Aan de kant van de brandstofslang nippel, zit de huls waarmee je het stationaire mengsel verstelt. In dat hulsje zit een klein gaatje met aan weerszijden een zeer dunne "zaagsnede" waarmee je de hoeveelheid brandstof in het stationairmengsel kunt bijstellen.
Kom absoluut niet met welk hard voorwerp dan ook in die zaagsnede om schoon te maken, of je krijgt de motor niet meer afgesteld.
Heb ik een keer gedaan bij een ander motortje met hetzelfde carburateurtype, was einde carburateur.

Bert

was ook al iets verteld over die carb...

DSCF4911B.jpg

DSCF4910B.jpg

DSCF4912B.jpg

Ik heb het motorblok weer in elkaar gezet en geconserveerd met Texaco Multifak, vet uit de landbouwmechanistaie dat goed blijft van - 40 tot iets van + 180 graden. Het motorblokje is voorlopig veilig. Alle pakkingen en rubbers moeten echter wel worden vervangen en de gloeiplug.

Voor de laatste keer, ja het wordt een showmodel, maar hij moet eventueel weer kunnen lopen voor mogelijk nog een laatste vlucht. Het leuke van restauratie is om het juist weer zo te maken dat het weer kan werken, ook al zal dat nooit gebeuren. Anders had ik wel sneller kunnen werken en had ik het motorblok nooit uit elkaar gehaald maar gewoon kompleet gezandstraald en klaar is kees. Dan had ik ook geen drukte hoeven maken van de servo's, gewoon van plastiek namaken. Maar dat is geen restauratie meer. Maar de vorige baas heeft mij gevraagd er goed voor te zorgen en dat doe ik dus ook.

Rick:
De carburateur is niet mechanisch schoongemaakt maar met speciale vloeistoffen, een nylon borsteltje en perslucht. Overigens schrik ik niet van de fijnheid van de onderdelen, sterker, mijn Honda CR500 crosser had nog fijnere zaken in zijn carburateur zitten.

Wat betreft die klokkenmaker, welke klokkenmaker? Het barst van de klokkenmakers in Joure. De één maakt de klokken voor de ander volgens mij.

Ron:
Voor het afstellen ben ik niet zo bang. Er wordt over dat soort dingen vaak moeilijker gepraat dan het in werkelijkheid is. Het moet wat "body" hebben anders lijkt het ook niets heh. Sterker, die perry carburateur stelt geen moer voor vergeleken de vele afstellingen die in de carburateur van mijn rallymotor zitten. En die afstellingen zijn ook heel wat nauwkeuriger dan dit kleine spul. Die nitromotoren blazen meer door de uitlaat naar buiten dan ze verbranden. Daarom is het ook altijd zo'n vieze bende bij die dingen.

Voor het afstellen ben ik niet zo bang. Er wordt over dat soort dingen vaak moeilijker gepraat dan het in werkelijkheid is. Het moet wat "body" hebben anders lijkt het ook niets heh. Sterker, die perry carburateur stelt geen moer voor vergeleken de vele afstellingen die in de carburateur van mijn rallymotor zitten.

Je weet het he.. hoogmoed komt voor de val ;)

Je weet het he.. hoogmoed komt voor de val ;)

Heeft niets met hoogmoed te maken maar gewoon met stom boerenverstand. Er is geen god uit de hemel neergedaald en zei: ik schenk jullie de HB25 motor met Perry carburateur. Het is door mensen ontworpen en gemaakt en afgesteld, dus kan je het weer goed krijgen. Niets geheimzinnigs aan. Ik heb deze kolder ook al gehoord in de motorcros, schietsport met bogen, lucht en vuurwapens en andere zaken. Als dat zo was zou er nooit meer zo'n ding rondvliegen. Verder wil ik er geen woord meer aan vuil maken.

Het toeval wil dat ik het eigenlijk helemaal met je eens ben.. dus verder met het verslag van de restauratie van dit stukje nostalgie :)

Ik heb op dit moment een veel zwaarder probleem Hezik, het ontbreekt mij aan de juiste uitlaat. Ik weet nu middels de catalogus die ik heb gekregen wel welke type het is. Maar nu moet ik er nog aankomen. Alhoewel ik zo'n donkerbruin vermoeden heb dat het wel eens makkelijker zou kunnen zijn dan de juiste servo's bemachtigen.

Er stond een CL servo te koop in dronten, die vond ik via marktplaats. Alleen die gast laat niets van zich horen.

Wat is het typenr van die uitlaat John? Hij staat (nog) niet in je onderschrift...

Best.nr. 1527/230 volgens 1983 catalogus.

Het is een drum met twee pijpjes er haaks op.

Dat hij er niet tussen staat komt omdat ik geen ruimte meer heb bij het onderschrift.

Soms zit het mee, soms zit het tegen, nu zit het :bad-words::onweer::mad: tegen dus...

Ik heb drie staarten waarvan er maar één feitelijk kompleet is. Dat wil zeggen, dat de bevesteging van de rotorguard nog heel is. Die is bij de andere twee afgebroken. Maar... te vroeg gejuigd wand de servohevel van de hekrotorbediening zit finaal vastgeroest. Zo vast dat de as gewoon in het plastiek ronddraaid. Nu denk je, dat is makkelijk, dreveltje erbij en de hele as eruit tikken...

DSCF4916.jpg

Hahahahaaaaa, niet dus. Als ik er even mee doorzet dan sla ik het plastiek kapot. Dit zal dus anders moeten. Ik vrees dat ik het eraf moet slijpen en wel zodanig dat de as onbeschadigd blijft.

Verder zit er nog een breuk in, maar dat kan wel worden gelijmd.

DSCF4915.jpg

De tandwielkast van de hekrotor moet als verloren worden beschouwd. Deze zit muur en muurvast geroest. Ik zou hem los kunnen krijgen, maar aangezien er hier en daar breuken in de behuizing zitten vind ik het de moeite niet.

DSCF4917.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Leg het geheel eens een avondje in een bakje cola.. slijpen kan altijd nog..

Leg het geheel eens een avondje in een bakje cola.. slijpen kan altijd nog..

Hardnekkige oude mythe. Cola werkt helemaal niet, hebben bij de Mythbusters uitgebreid geprobeerd. Als het jusjes vast zit, net te vast om met de hand of een klein tangetje los te peuteren dan wil het wel eens helpen. Maar het heeft van doen met de koolzuur erin, met fanta of 7up moet het dus ook wel lukken. Dat koolzuur heeft een beetje de werking van een ultrasoon bad.

Maar als ik het er met kruipolie en een 275 grams hamer in een bankschroef geen beweging in krijg dan kan hij in de cola liggen tot het einde der tijden.

Misschien dat ik de tandwielen er uit haal door simpelweg de kast eraf te frezen. Maar dat bezie ik na het project wel, ik heb nog twee goedlopende en schone kasten liggen.

Oeps, ik begrijp pas nu dat je het over die servohevel hebt. Maar daarvoor geld hetzelfde verhaal. Ik wil trouwens op geen enkele weize het risico lopen dat het plastiek naar de bliksem gaat. Slijpen is safe.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok.. cola verwijdert wel roest is mijn persoonlijke ervaring, maar je opmerking mbt. kruipolie en 275 grams hamer is zondermeer waar. Zonde..

Back