Ooit zag ik een heli... jeugdsentiment

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
Wat betreft het buisje.. geen flauw idee of het werkt, ik zeg het er op voorhand bij, maar het zou mij niets verbazen als je carbonbuisjes met wat warmte wel zou kunnen buigen.

Testresultaat: het vliegt in de fik, De vlam is het enigste wat warm genoeg kan worden, en na wat uitvogelen krijg ik wel de juiste temperatuur, maar het buigt niet, het knikt. Daarna hersteld het niet weer maar blijft het als gebroken achter. Blijvend beweegbaar dus.

Ik heb na het mislukken van het carbon experiment maar een spriet gepield van aluminium. De originele spriet was 3mm dik abs, ik vond nog een restantje in één van de staarten. De aluminiumspriet is 4mm dik, een beetje overmaats dus. Ik hoop dat het niet al te veel opvalt als alles weer in elkaar zit. De spriet komt uit gebruikt aluminium en dat was hier en daar gebogen. Ik heb het niet helemaal recht kunnen krijgen, maar goed er zitten wel meer gebruikssporen op de heli en men mag ook wel zien dat het 30 jaar oud is.

Zie hier mijn eigengepielde spriet:
P1000159.jpg

P1000160.jpg

En verder mijn eigen gepielde beugel voor de hekrotor. Ik had al een beugel, maar omdat die lichter was is die gepromoveerd tot spriet. Nee, deze beugel is niet een spriet geweest, het is de rechter buis van een staart waar de hekrotorkabel doorheen ging. Dezelfde staart waar ik de twee hoeksteunen voor de montage aan het frame uit heb gehaald.

P1000167.jpg

P1000166.jpg

P1000165B.jpg

Na de pielerij wat spuiterij, kortom: geniet van mijn spriet. NEE niet die spriet, maar die op de foto. Nee ze lijken niet op elkaar.

P1000169B.jpg

P1000170B.jpg

P1000171B.jpg

he leuk draadje
op marktplaats staat er te koop zag ik voor €75

hoop dat dit wel mag als info is niet mijn verkoop
nou link weg gehaald op mp staat die wel maar als ik een link hier neer zet staat die als verkocht

suc6 met je project verder

groet john

Laatst bewerkt:
Carbonbuisjes

He toe nou jongens,

Er zijn 2 soorten kunststof. Thermoharders en thermoplasten. Alle spuitgiet kunststoffen zijn thermoplasten en alle epoxy en polyesther kunststoffen zijn thermoharders. Alleen thermoplasten kun je door verhitting buigen.
Dan hebben thermoplasten ook nog weekmakers erin zitten die vooral met de instraling van uv kapot gaan. Zo aan je verhaal te merken heeft deze heli er nogal last van. Zonder deugdelijke weekmakers wordt het kunststof broos.

Vriendelijke groet,

Steven.

En dat komt weer omdat de helicopters ongelakt zijn gebruikt. Als de bouwers ze gelijk hadden gelakt zoals ik nu doe dan was het abs nog als nieuw en konden ze nog vliegen. Ook had een goede lak die er toen ook al waren de lijnverbindingen beschermd tegen de effecten van alcohol en nitro.

Kortom, dat onbespoten beter is geld alleen voor groente en fruit, niet voor helicopters.

Naar aanleiding van dit project een gids met "nieuwigheden" van Graupner uit 1975 gekocht op Ebay. Deze is nu nog onderweg vanuit Duitsland mijn kant op, maar zodra deze er is zal ik 'm meteen scannen voor je. Hopelijk heb je er wat aan... ;)

Naar aanleiding van dit project een gids met "nieuwigheden" van Graupner uit 1975 gekocht op Ebay. Deze is nu nog onderweg vanuit Duitsland mijn kant op, maar zodra deze er is zal ik 'm meteen scannen voor je. Hopelijk heb je er wat aan... ;)

Is goed, ik merk het wel wanneer het zover is.

Ga er maar even voor zitten...

:bad-words::onweer::2gunfire::agrue::onweer::evil::bad-words::murder::onweer::nooo:

Alle 2 of 3 vorige paginas wat betreft het spuitwerk kan een gigantische streep door worden gezet. Alles voor niets. [CENSUUR] [CENSUUR] en nog een keer [CENSUUR] (tekst afgekeurd wegens verregaande immoraliteit)

Leuk begonnen..
P1000172.jpg

Met blauwe tape ja, hier tijdens het inpakken. Die blauwe tape is speciale tape die heel weinig plakt. NOU DAT HEB IK GEZIEN. Gloeiendegloeiendegloeiende.

Hier is het nog wat niet weet wat niet deert.
P1000180.jpg

Maar wat blijkt bij het uitpakken?:bad-words::onweer::2gunfire::agrue::onweer::evil::bad-words::onweer::nooo:

P1000181.jpg

P1000183.jpg

Juist, daar waar de tape WEL moet plakken plakt het NIET. Gevolg: een paar flinke waaiers orange op een plaats waar het niet moet. En daar waar de tape NIET moet plakken plakt het WEL. Gevolg: de lak eraf kompleet met primer. En die laatste heeft dus ook een flink [CENSUUR]gehalte.

P1000182B.jpg

Alles is voor niets geweest. Ik laat het even een paar dagen zinken. Zoals mijn kop er nu voor staat ga ik het hele ding stralen.

Ik ben boos. Boos op mezelf, ik had dit kunnen weten. Ik heb mijn Robbe Mosquito, ook plastiek met aluminium door elkaar, uit de hand met Humbrol geschilderd, zonder primer. Zit als gegoten. En boos op die vakhandels, ze weten g[CENSUUR]me vandaag de dag ook helemaal niets meer. Als je tegenwoordig ook maar met iets komt wat anders is dan de grijze brij dan weet men er geen moer meer van.

Ik vrees het ergste voor het frame. Die zit er wel goed in, maar ik ben bang als ik begin met afmonteren dat ook dit lakwerk naar de bliksem gaat. Ik heb ook geprobeerd om de skies te spuiten en dat hield ook niet. Maar dat wist ik en was een bewuste gok. Dat plastiek is van nature enigsins vettig.

P1000179.jpg

P1000175.jpg

P1000177.jpg

P1000178.jpg

Ik moet me dus nog beraadslagen wat ik verder ga doen. Eén ding is wel zeker, hij gaat in de humbrol en uit de hand. De nog ongeschilderde tankjes en cabine ook.

Ik ga me eerst bezatten...:celebrate:

Laatst bewerkt door een moderator:
erg jammer van de tegenslag...

ik hoop dat je je hierdoor niet uit het veld laat slaan, want ik vind dit een heel mooi draadje waar ook aardig wat uit te leren valt.

proost en hoop dat je het snel weer oppakt en de heli zonder al teveel tegenslagen afgebouwd kan worden

corné

Die site ken ik Heim, ik geloof dat Ron hem ergens in het begin van dit draadje ook al eens heeft aangehaald. Misschien komt hij er na restauratie ook wel op te staan. (Mijn helicopter, niet Ron)

Mijn skies tot zover.

P1000184.jpg

P1000185.jpg

P1000187.jpg

P1000188.jpg

Graupner heeft ook een fout gemaakt met de skies. Ze staan te hoog op de poten, daar zou een centimeter van af moeten. Beide skies horen ongeveer anderhalve centimeter verder naar buiten te staan en de skies zijn vanaf de voorste steun een centimeter of 4 te kort.

Test op een overgebleven tank. Humbrol metallic blauw, handgeschilderd. Het valt me tegen, het is moeilijk na al die jaren niets in de modelbouw om zulke relatief grote oppervlakes er strak in te krijgen. Vooral met metallic lakken. Nu is het ook zo dat een flitser hier genadeloos mee omgaat. Die dingen laten elke onvolkomenheid goed zien. Er zitten nu twee dunne lagen op, kruislings aangebracht. Ik denk dat de flitser er dwars door heen op het witte abs reflekteerd. Ik denk dat ik eens aan de paintbrush moet. Dan kan ik Humbrol spuiten en dat wordt gewoon strakker met metallic lakken. Dit zit zonder primer zo op de abs en het zit echt vast.

P1000206B.jpg

Het benadrukt nogmaals mijn domheid. Ergens wist ik dit wel op de rommelzolder van mijn herinnneringen. Ik deed het vroeger vaker: Humbrol matt licht marine grijs als primer gebruiken en daar de eigenlijke kleur overheen spuiten.

Enfin, het is de bedoeling dat de tankjes van boven zo worden en van onder wit. Ook is de staartvleugel inmiddels in deze kleur gezet. Nu ik dingen overnieuw moet doen doe ik dingen anders. Dat knetterent orange met wit is een beetje te. Deze kleur breekt het geheel. De zijkanten van de cabine en de deuren worden ook zo.

Hieronder op de foto lijkt het slordig, maar dit is een flinterdunne eerste laag. Links bij het orange is te zien dat ondanks het schuren er toch nog scherfjes zijn die wel houden... vreemd. Maar goed, als het mij niet aanstaat ben ik in 15 minuten terug bij af door hem te stralen met oud, veelgebruikt fijn glas waar de schrpte al vanaf is. Ik bewaar dat specieel voor deze gelegenheden.
P1000193.jpg

Even zeuren zonder plaatjes.

De cabine zit meer werk in dan ik dacht. Met een sleutelvijl zoveel mogelijk de oude lijmresten verwijderd van de loszittende achterwand. Tevens weer het juiste model er in vijlen.

Daarna zijn de losse cabinedelen opnieuw gelijmd met twee componenten epoxylijm van Pattex. Dezelfde epoxy heb ik ook gebruikt voor het "plamuren" van diverse naden, kieren en andere oneffenheden.

Hoewel dit in 20 minuten vast zit heeft vooral het zeer voorzichtig schuren van de overtollige lijm zo'n beetje de hele dag in beslag genomen.

Ik heb er geen foto's van gemaakt, te veel stof en lijmresten aan de vingers. Dat dat vind ik een beetje zonde van de 2 maanden oude Leica-panasonic.

De volgende stap zal zijn dat ik de cabinedelen die in lak moeten komen met watervast schuurpapier zal voorbewerken. Dan moet het "glas"opnieuw worden gepolijst om jaren van krasjes en enkele lichte lijm-vingerafdrukken van de vorige eigenaar(s) er uit te halen. Dit word een langdurig werkje wat enkele dagen in beslag zal nemen vrees ik. Ook het "glas" zal eerst met fijn watervast schuurpapier moeten worden behandeld om daarna het hele polijst proces te doorlopen dat eindigt met Commandant No5 polijstpasta. Dit moet omdat er ooit in dezelfde ruimte als de helicopter is gespoten waardoor de hele cabine onder de fijne witte spikkeltjes zit.

Het polijsten van de cabine heb ik grotendeels mechanisch gedaan met een polijstmof op een dremel.

P1000225B.jpg

Voor hen die dat ook willen, sta erbij stil dat een dremel in 3 of 4 seconden doet wat je met de hand in een kwartier kan doen wat betreft het aantal polijstbewegingen. Met andere woorden, niet drukken en blijf bewegen. De polijstpasta kan snel opdrogen waardoor de polijstmof warm wordt en snel het plastiek van de cabine kan beschadigen. De dremel langzaam laten lopen en de commandant nat houden met een beetje water of er stomweg in spuwen.

De cabine voor het begin, de witte spikkels zijn duidelijk te zien.
P1000215.jpg

Eerst schuur ik uit de hand met watervast schuurpapier korrel 800. Er zitten wat vingerafdrukken van lijm op en vele krassen in het oppervlak. Watervast schuur of polijstpapier houd ook in dat je het met water moet gebruiken. Dit heeft twee voordelen: het stuift niet en er ontstaat onder het papier een schuurpasta die zijn werk sneller en mooier doet dan droog schuurpapier. Ook hou je de temperatuur laag wat belangrijk is bij plastiek.

Nat dus.
P1000216.jpg

Schuur eerst in twee richtingen, in de lengte richting en haaks er op. daarmee haal je het grofste weg. Niet hard drukken. Af en toe even met water en een spons afspoelen om te kijken hoe ver het is. Is het grofste zo goed als weg of helemaal weg dan schuur je hem nogmaals met rond draaiende bewegingen. Dit is de voorbewerking voor het polijsten. Houd het goed nat, natter dan de eerste bewerking.

Dit is dan het resultaat.
P1000217.jpg

Nu is het tijd voor Commandant No 3. Dit is de middelste uit de 5 gradaties
die Commandant heeft aan polijstpasta. Ik kies voor nummer 3 omdat ik na deze stap mechanisch verder ga. Uit de hand kan je beter No1 kiezen, deze is groffer. De Commandant smeer je er met een zachte doek op. Heel geschikt hiervoor zijn oude en dus heel veel gewassen zakdoeken of onderbroeken.

Het insmeren met Commandant No3.
P1000218.jpg

Ja ik weet het, het lijkt sterk ergens op alleen het ruikt anders... En dat andere polijst niet zo geweldig. Het is dus niet zo dat ik een ongewasen onderbroek heb gebruikt. Echt waar niet hoor.

De eerste keer Commandant No3 doe ik nog met de hand om op de plekjes waar het nodig is wat extra druk te geven. Dit kan je beter niet met de dremel doen omdat dit te snel gaat en te warm wordt.

Dit is het resultaat:
P1000219.jpg

Vervolgens verder met de dremel en Commandant No3. Eerst weer in de lengterichting en dwars daarop. Niet drukken, laag toeren. Dit wordt even een bende totdat de polijstmof is volgezogen.

De cabine is al zichtbaar helderder geworden.
P1000221.jpg

Nu is het tijd voor Commandant No5. Weer insmeren en rustig uitpoesten met de dremel. Op een gegeven ogenblik is het oppervlak wel glad, maar nog iets dof. Dit is het teken om met de dremel te stoppen. Hij maakt het door zijn snelheid nu te snel droog. Ik ga nu op met de hand verder. De dremel heeft mij nu al een volle werkdag in 30 munten afgeleverd.

Pak nu twee oude en veelgewassen zakdoeken (of onderbroeken)(gewassen dus). De één wordt in de polijstpasta gedoopt en met de ander wordt uitgepoetst. Dit doe je zo: breng de Commandant no5 aan en polijst het met rondgaande bewegingen met zeer weinig druk. Poets het nu uit met een schoon stukje van de inwrijfdoek. Doe dit op dezelfde manier als het polijsten van zonet. Doe dit tot het meest van de polijstpasta weg is. Pak pas nu de schone doek en poets het uit tot het plastiek helder is. Gebruik hierbij geen druk. Doe meer zoals afstoffen. Ook hier weer ronddraaien. Ik heb de cabine in ongeveer 6 werkvlakken verdeeld zodat de polijstpasta niet opdroogt maar goed wegpoest. Deze werkvlakken mogen elkaar overlappen.

Dan is dit het resultaat:
P1000222.jpg

Hierna ben ik verder gegaan met de voorbereiding voor het schilderwerk.

Tapen en snijden:
P1000226.jpg

P1000227.jpg

De eerste laag blauw:
P1000228.jpg

Rond deze tijd is iedereen aan het uitpakken. Ik dus niet, ik ben dwars tegen alles in aan het inpakken. Maar wat kan je verwachten van een helifreak met een naam en een avatar van een boot?

Hier een combinatie van blauwe en witte tape. De blauwe tape zit op de geschelderde vlakken.
P1000230.jpg

P1000232.jpg

Ik heb besloten de deuren oranje te maken, Ik vind het wat breken in het geheel. Aangezien in dit alleen maar in een spuitbus heb zal ik moeten spuiten en dus ook weer moeten inpakken.

P1000233.jpg

P1000234.jpg

P1000236.jpg

Dit geeft een beetje een idee. Er zit nog tape op, achter boven aan de cabine. Dit is omdat het blauw nog moet worden afgeschilderd. Ik doe dit op de hand. Er komt nog een biesje hier en daar, maar ik ben er nog niet uit hoe en welke kleur. Ook moeten de zwarte rubberranden om de deur en wat smallere voor het raam van de deur worden geschilderd

De hele middag zitten pielen met tape die telkens weer losliet en er uiteindelijk bijna niet meer wilde loslaten....nou moe.

Waarom?, om 1 streepje.

Jawel, 1 streepje.....:nooo:

Soms kan je bij zulke projecten maar het best aan de :celebrate:
Dat scheelt meestal veel :bad-words: en :onweer:

P1000238.jpg

P1000239.jpg

Hoeiehoeiemogelijk heh?!

Back