Het polijsten van de cabine heb ik grotendeels mechanisch gedaan met een polijstmof op een dremel.
Voor hen die dat ook willen, sta erbij stil dat een dremel in 3 of 4 seconden doet wat je met de hand in een kwartier kan doen wat betreft het aantal polijstbewegingen. Met andere woorden, niet drukken en blijf bewegen. De polijstpasta kan snel opdrogen waardoor de polijstmof warm wordt en snel het plastiek van de cabine kan beschadigen. De dremel langzaam laten lopen en de commandant nat houden met een beetje water of er stomweg in spuwen.
De cabine voor het begin, de witte spikkels zijn duidelijk te zien.
Eerst schuur ik uit de hand met watervast schuurpapier korrel 800. Er zitten wat vingerafdrukken van lijm op en vele krassen in het oppervlak. Watervast schuur of polijstpapier houd ook in dat je het met water moet gebruiken. Dit heeft twee voordelen: het stuift niet en er ontstaat onder het papier een schuurpasta die zijn werk sneller en mooier doet dan droog schuurpapier. Ook hou je de temperatuur laag wat belangrijk is bij plastiek.
Nat dus.
Schuur eerst in twee richtingen, in de lengte richting en haaks er op. daarmee haal je het grofste weg. Niet hard drukken. Af en toe even met water en een spons afspoelen om te kijken hoe ver het is. Is het grofste zo goed als weg of helemaal weg dan schuur je hem nogmaals met rond draaiende bewegingen. Dit is de voorbewerking voor het polijsten. Houd het goed nat, natter dan de eerste bewerking.
Dit is dan het resultaat.
Nu is het tijd voor Commandant No 3. Dit is de middelste uit de 5 gradaties
die Commandant heeft aan polijstpasta. Ik kies voor nummer 3 omdat ik na deze stap mechanisch verder ga. Uit de hand kan je beter No1 kiezen, deze is groffer. De Commandant smeer je er met een zachte doek op. Heel geschikt hiervoor zijn oude en dus heel veel gewassen zakdoeken of onderbroeken.
Het insmeren met Commandant No3.
Ja ik weet het, het lijkt sterk ergens op alleen het ruikt anders... En dat andere polijst niet zo geweldig. Het is dus niet zo dat ik een ongewasen onderbroek heb gebruikt. Echt waar niet hoor.
De eerste keer Commandant No3 doe ik nog met de hand om op de plekjes waar het nodig is wat extra druk te geven. Dit kan je beter niet met de dremel doen omdat dit te snel gaat en te warm wordt.
Dit is het resultaat:
Vervolgens verder met de dremel en Commandant No3. Eerst weer in de lengterichting en dwars daarop. Niet drukken, laag toeren. Dit wordt even een bende totdat de polijstmof is volgezogen.
De cabine is al zichtbaar helderder geworden.
Nu is het tijd voor Commandant No5. Weer insmeren en rustig uitpoesten met de dremel. Op een gegeven ogenblik is het oppervlak wel glad, maar nog iets dof. Dit is het teken om met de dremel te stoppen. Hij maakt het door zijn snelheid nu te snel droog. Ik ga nu op met de hand verder. De dremel heeft mij nu al een volle werkdag in 30 munten afgeleverd.
Pak nu twee oude en veelgewassen zakdoeken (of onderbroeken)(gewassen dus). De één wordt in de polijstpasta gedoopt en met de ander wordt uitgepoetst. Dit doe je zo: breng de Commandant no5 aan en polijst het met rondgaande bewegingen met zeer weinig druk. Poets het nu uit met een schoon stukje van de inwrijfdoek. Doe dit op dezelfde manier als het polijsten van zonet. Doe dit tot het meest van de polijstpasta weg is. Pak pas nu de schone doek en poets het uit tot het plastiek helder is. Gebruik hierbij geen druk. Doe meer zoals afstoffen. Ook hier weer ronddraaien. Ik heb de cabine in ongeveer 6 werkvlakken verdeeld zodat de polijstpasta niet opdroogt maar goed wegpoest. Deze werkvlakken mogen elkaar overlappen.
Dan is dit het resultaat:
Hierna ben ik verder gegaan met de voorbereiding voor het schilderwerk.
Tapen en snijden:
De eerste laag blauw: