Ooit zag ik een heli... jeugdsentiment

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
Met de flex heb ik stukje bij beetje het materiaal van de servohevel weggeslepen. Met de wattes? Met de flex, haakse slijpmachine of slijptol voor hen die de oude naam nog gebruiken. Ik denk dat menige helicoptersleutelaar nu eerst behoefte heeft aan valium. Maar met een flex kan je ook vrij precies werken met een lamellenschijf er op. Toen ik voelde dat het materiaal warm werd heb ik als de bliksem die pen met servohevel en al uit het abs getrokken. Door de warmte werd het kunststof soepel zonder dat het zo heet was dat het smolt. Met andere woorden, met een paar drupjes lijm kan de gereviseede pen zo weer worden terug gezet.

DSCF4924B.jpg

Nu ik het los in handen heb en het materiaal aanzienlijk verzwakt is door het wegslijpen ervan is het niet meer zo moeilijk om met behulp van een bankschroef en een drevel van de juiste maat de pen er uit te tikken. De hevel zelf is verloren, maar daar heb ik er nog 2 van.

Foto onder: de pen, en wel heel duidelijk de reden van zijn vastzitten. Daar heeft van nieuw af aan nooit ook maar een drup olie of vet tussen gezeten. De pen is gehard, na behandeling met watervast polijstpapier bleek hij weer prima in orde te zijn. En deze keer dus gelijk in de multifak.

DSCF4924C.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk project en ik lees hier al een tijdje mee. ben je nog op zoek naar een varioprop zender?? iemand bij mij in de klas heeft er nog eentje liggen. ik zal hem morgen eens vragen voor je

Vandaag maar eens een helicoptertje in bad gedaan. Wat blijkt? Een ontvettend sopje na jaren nitro doet wonderen. Niet alleen wordt het frame er schoon van, het hele ding dondert gewoon uitelkaar.

And that suits me just fine zoals de engelsen zo treffend weten te zeggen.

Niet alleen het frame, ook de staart had ik binnen een half uur uit elkaar. De verleiding is nu groot om er rubbermallen van te trekken nu het nog kan. Dan zou ik later een carbon replica kunnen maken.

Nu de keet uit elkaar is kan ik de laatste plekjes goed schoonmaken en hem netjes opnieuw in elkaar zetten. Wellicht is het verstandig om ook het geheel van de binnenkant te spuiten nu ik er toch bij kan. Daarnaa pas in elkaar zetten en verder spuiten.

Genoeg geleuterd, eerst wat foto's wand daar gaat het jullie om.

DSCF4926.jpg

DSCF4927.jpg

Na de Acme Unbeliveble Ultra Fast Extreme Turbo Cleaner (te koop bij Sell Youre Tell).

DSCF4928.jpg

DSCF4929.jpg

DSCF4931.jpg

DSCF4932.jpg

DSCF4933.jpg

DSCF4934.jpg

Hij ligt dus nu uit elkaar. Er zijn wat oogjes afgebroken, maar dat was al zo toen ik begon. Het spul is te groot voor de mini-studio opstelling waarme ik de foto's van het motortje maakte, dus zal dat morgen worden.

Rotoras en kantelschijf "verfrissing".

Noot: dit zijn twee verschillende exemplaren, de één voor en de ander na een opknapbeurt. Waarom ik ze niet samen op de foto heb gezet, vraag het Joost eens. Daar krijgen jullie dus een tegoedbon voor. Manjana, morgen dus.

DSCF4939B.jpg

DSCF4935B.jpg

DSCF4940B.jpg

DSCF4936B.jpg

DSCF4941B.jpg

DSCF4938B.jpg

De smerige heeft een shielded lager, de schone een unshielded, oningevet lager.. mss nog aanpassen als je er mee wilt vliegen :)

Wel een behoorlijk verschil, de schoongemaakte had idd net zo goed nieuw kunnen zijn..

De smerige heeft een shielded lager, de schone een unshielded, oningevet lager.. mss nog aanpassen als je er mee wilt vliegen :)

Wel een behoorlijk verschil, de schoongemaakte had idd net zo goed nieuw kunnen zijn..

Een enkelzijdig gesloten lager heb ik ooit op school geleerd. Hij zit nog verkeerd ook. De gesloten kant zit naar onderen en moet naar boven. Zo als hij nu zit is het een soort asbak en dat is te zien ook. Hij draait ook nog maar voor 45 -60 graden.

Dat open lager is intussen weer ingevet. Ik had hem met de vloeistofspuit met petrolium schoongeblazen. Het lager is nog goed.

Ermee vliegen heb ik afgeblazen, ook geen afscheidsvlucht. Het kunstof is veel te bros geworden. Het zou alleen kunnen als ik het frame in carbon namaak dmv mallen.

Tussen twee haakjes, er komt geen beloofd plaatje meer van beide tegelijk. De gereviseerde is intussen geconserveerd.

Ermee vliegen heb ik afgeblazen, ook geen afscheidsvlucht. Het kunstof is veel te bros geworden.

Verstandig besluit, denk ik.
Het is wel bewonderenswaardig hoeveel tijd je hier in steekt.
Ik denk dat het zo ontzettend slecht zou vliegen dat je spijt zou krijgen dat je hem in de lucht wou hebben.

Zo heb je nog een mooi klassiek statisch model.
Ga je dan nog wel die originele servo's in zetten?
Of nepservo's?

Verstandig besluit, denk ik.
Het is wel bewonderenswaardig hoeveel tijd je hier in steekt.
Ik denk dat het zo ontzettend slecht zou vliegen dat je spijt zou krijgen dat je hem in de lucht wou hebben.

Zo heb je nog een mooi klassiek statisch model.
Ga je dan nog wel die originele servo's in zetten?
Of nepservo's?

Als ik het kan krijgen origineel, kijk even een paar bladzijden terug, daar staat er een post over.

Dit zijn dus alle onderdelen van de staart zoals ze door de fabriek werden aangeleverd.

P1000147B.jpg

Na de hermontage zit het er weer redelijk uit.

P1000152.jpg

P1000153.jpg

Ik kom een originele vleugel tekort, dus heb ik deze zelf gemaakt uit een stuk plastiek wat ooit een afdekplaatje voor een cdrom slot in een computer was.

P1000149B.jpg

Na veel pielen ben ik vandaag uiteindelijk hier beland.

P1000154B.jpg

P1000155.jpg

P1000156.jpg

Ik moet alleen nog iets zien te vinden voor die rare spriet bij de hekrotor. Ik zat aan een stukje carbon te denken, zo'n pijpje uit een vlieger. Maar ik denk niet dat ik dat de bocht om krijg. Het zal dus iets anders moeten worden.

Ik ben ook nog met het frame bezig geweest, maar daar kon ik geen foto's van maken omdat hij in de lijmtang staat te drogen.

Kun je voor die spriet niet een stukje verenstaal gebruiken, teminste dat lees ik hier en daar wel eens.

Laatst bewerkt:
Kun je voor die spriet niet een stukje verenstaal gebruiken, teminste dat lees ik hier en daar wel eens.

In principe wel, maar, origineel is de spriet van plastiek en hol. Er zit een bocht aan de onderkant die naar rechts gaat. Tot zover ik op de schaarse foto's heb kunnen zien, heb ik het sterke vermoeden dat het een onderdeel van de antenne is.

Zie: [65678] ooit-zag-ik-een-heli-jeugdsentiment-3 (tweede foto van boven)

Het lijkt verder geen funktie te hebben.

Kun je ook een stukje buis gebruiken waar bij heli's de antenne doorheen geleid wordt?
Of een stokje van sommige lollies?

Hoi,

Ik zag dat je op zoek bent naar een 1980 catalogus. Mooi voor mij :ik heb er 1. Echter wil ik er geen afscheid van nemen maar uiteraard wil ik met alle plezier het e.e.a. inscannen. Wat heb je precies nodig? De bell natuurlijk en ook alles van de Grundig apparatuur?

Groet van een oldschool Graupner fan
Steven.

Ik denk dat de servo's vrijwel hetzelfde zullen zijn als in de 1983 catalogus die ik intussen heb. Ik zoek informatie over de Grundig zenders van 35mhz, met name dus de helicoperzenders met uitbouw/modules etc. Alles onder de 4 kanalen is niet interessant. En hun bijbehorende ontvangers.

Mogelijk staat de Varioprop 14S er in.

De 14S staat daar al niet meer in. In die tijd zijn alle grundig zenders veranderd in het micromodul system en daarme worden de zenders de T14, T14 expert ,T14 promix en de t14 promixexpert. van de overige grundigs is er alleen de c8/14. Ik had/heb de C8 uit 1978 en dat was in basis ook een 7 kanaals zender dus met 3 transistoren extra was dat ook uitgebouwd.

In 1981 is de varioprop TM2014 uitgekomen met enkele mixer modules en in
1983 is er voor de 2014 een helic module uitgekomen, maar in datzelfde jaar is dus ook de veel mooiere 6014 uitgekomen. Die had ook een uitgebreide heli module. Maar dat weet je dus al.

de promix was nieuw in 1979. de c8 en het micromoduul systeem zijn in 1978 uitgekomen. getuige mijn neuheiten catalogie.

Ik heb ook nog de Grundig RC prospect. uit '78, een overzichtsboekje waar de 14s zeer bescheiden nog wel in staat. Alles in zwart wit.

Als oudste item heb ik de folder uit '77 met een grote poster van de piper cherokee. Op die folder staat een kleurenfoto van de 14s zenders en natuurlijk een foto van de twinjet samen met de 47g.

Wie wat bewaard heeft wat.

scannen is wederom geen probleem. ik moet alleen ff wat tijd vinden.

Steven.

Wat betreft het buisje.. geen flauw idee of het werkt, ik zeg het er op voorhand bij, maar het zou mij niets verbazen als je carbonbuisjes met wat warmte wel zou kunnen buigen.

Back