Ooit zag ik een heli... jeugdsentiment

  • Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
Goed de wat betere foto's. Wat beter zeg ik, ze zijn niet zo mooi als de serie van de eerste heli die in veel mooiere omstandigheden werd gemaakt. Ik moest tussen de buien door foto's maken en het houten terras was net een spiegel. Uitwijken dus, deze achtergrond is nogal druk, ik hoop dat nog wat van te zien is. (van de heli, niet van de achtergrond)

DSCF4784.jpg


DSCF4786.jpg


DSCF4785.jpg


DSCF4787.jpg


DSCF4790.jpg


DSCF4791.jpg


DSCF4792.jpg


DSCF4793.jpg


DSCF4794.jpg


DSCF4795.jpg


DSCF4805.jpg


DSCF4804.jpg


DSCF4801.jpg


DSCF4799.jpg

DSCF4798.jpg


DSCF4797.jpg


DSCF4796.jpg


DSCF4806.jpg


DSCF4807.jpg


DSCF4808.jpg


Oorlogsschade?
DSCF4809.jpg
 
Jullie dachten dat ik klaar was?, nee dus. Jullie zitten op deze site altijd te dringen om foto's, nou dan zal je ze krijgen ook.

Dit is het losse frame.

DSCF4810.jpg


DSCF4811.jpg


DSCF4812.jpg


DSCF4813.jpg


DSCF4814.jpg


Na schoonmaak zal op dit frame de "nieuwe" helicopter weer worden opgebouwd. De complete helicopter uit de vorige reeks is reeds uit elkaar gehaald en gedeeltelijk schoongemaakt. Morgen zal ik mij over de motor buigen. Deze is zo vies dat hij even een nachtje in de petrolium moet liggen. Tot zover ik kan zien, moet dat frame als verloren worden beschouwd. Hij is aangepast voor andere servo's en voor een andere uitlaat waardoor hij niet origineel meer is. Buitendat zitten er vrij veel scheuren in.
 
dit vind ik een heel leuk draadje en blijf dit zeker volgen.

voor mij lijkt het net een film, iemand die een heli ziet vliegen als ie klein is en later (nu ie waarschijnlijk al lang en breed kan vliegen) zn jeugddroom wil verwezenlijken. en wat het echt afmaakt zijn mensen die dus zo'n heli hebben staan en ze weggeven om dus die droom van een persoon te verwezenlijken.

heel veel succes nog met het bij elkaar vinden en vliegend krijgen van de bell

corné
 
Dat lang en breed vliegen zit er niet in Gixxer. Ik ben er meer dan 16 jaar tussenuit geweest dus ga er maar vanuit dat ik opnieuw moet beginnen. Daarvoor was het ook al niet veel.
 
Los Motoros

Het motortje zoals hij uit de helicopter komt. Ik zoek dus voor dit motortje de originele uitlaat.

DSCF4826.jpg


DSCF4825.jpg


DSCF4830.jpg


DSCF4829.jpg


DSCF4828.jpg


DSCF4827.jpg
 
Leuk project!! was ooit mijn eerste heli toen ik een jaar of 16 was, heeft toen helaas niet echt gevlogen vanwege de betrouwbaarheid en het lage vermogen van de HB25 motor.

Voor zo ver ik het mij kan herinneren zat er een gewone vliegtuig uitlaat op de motor.

Gr,

Mario
 
Nee, er zat geen gewone vliegtuigdemper op, die zou de hitte onder de kap blazen. Er zat dit op:

4924594853a8d2426.jpg

BIJ DEZE GEZOCHT DUS !!

Verder, de originele servo's. Deze waren er ook in de kleur grijs.

src9Bild20066.jpg

Ook hier; WANTED DEAD OR ALIVE !!

Beide foto's komen van internet en zijn dus niet van mijn project.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De schoongemaakte cabine van Picolopup (de eerste) zijn heli.

DSCF4584.jpg


DSCF4583.jpg


DSCF4582.jpg


De lijm laat hier en daar los. Ik wil voorzichtig proberen om het hele ding uit elkaar te halen en opnieuw in elkaar te lijmen.
 
Brutus dacht dat het motorblok schoon versleten was en alleen nog maar kon lopen met minstens 15% nitro. Ik heb het motertje nu helemaal uit elkaar liggen en er mankeerd weinig tot niets aan. Zelfs niet bij de lagers. De speling op de lagers is nihil. Het motertje is alleen erg vuil van binnen en dik aangekoekt waardoor de luchtstroom binnen de motor aanzienlijk minder is wat dus vermogen kost. Er is ook troep van buiten aangezogen, maar te fijn en te weinig om voor echte schade te zorgen. Ook de zuiger is erg vies maar heeft weinig speling voor een koud blok.

Het motertje zat ook niet vast zoals Brutus aanvankelijk dacht. Hij zit er ondersteboven in en de oorzaak van het niet willen draaien was een hydrolock. Nadat ik de gloeiplug eruit haalde bewoog alles verbazend soepel met normale speling.

Alles schoonmaken, in elkaar zetten en aanslingeren.

Er is bij het demonteren wel een koellerschoep verloren gegaan omdat en een moer ineens los schoot. Daar baal ik van. Het zijn losse fans, misschien heeft iemand nog een fan liggen. Eventueel maak ik het na in aluminium. het zal een hele toer worden om een gebruikte helicopter van 30 jaar oud weer helemaal 100% origineel te krijgen.

Het enige wat er aan mankeerd is dat schroefjes en boutjes wat zijn ingeroest en aangekoekt door de nitro en olie waardoor gereedschap niet goed past en ik ze dus met gedoseerd geweld pas heb gemaakt. Alle schroefjes en boutje zullen dus worden vervangen.

Verder lekt de motor bij de cilinderkop, dat heeft dus bij de laaste vluchten niet helemaal op het juiste aanhaalmoment vast gezeten. Dit is amper een probleem te noemen, kwestie van de kop vlakken en klaar. Dit is geen slijtage, dit is gewoon onderhoud.

Foto's komen later op de middag.
 
Bouwbeschrijving 47G

Ik heb deze heli vroeger veel gevlogen en geloof het of niet er ook mee leren vliegen.
Heb hier nog een orginele uitgebreide bouwbeschrijving liggen voor iemand die echt belangstelling heeft doe maar een bod.
Trouwens die vieze motor onderdelen kun je goed schoonmaken in heet water met een zeepblokje zoals gebruikt in de afwas machine.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben redelijk thuis in het motorsportgebeuren, ik heb middelen die tot diep op het aluminium schoonmaken in korte tijd zonder geklier met borsteltjes, water etc. Begin nooit met water bij motorblokjes, 1 plekje niet goed drogen in de cilinder en het is feest.

Interesse heb ik wel, bieden doe ik niet, daar heb ik het geld niet voor.

Veel mensen denken dat alles wat met deze helicopter heeft te maken gelijk een collectors item is. Een Duitse site (helioldie) is er kort over: er zijn te veel van gemaakt en er vliegen nog te veel rond om in welk onderdeel dan maar ook een verzamel object te zijn. Verzamelaarsprijzen zijn dan ook absurd en hij dit het er voor geeft idioot. Ik heb aanbiedingen gehad van deze helicopter voor prijzen waar ik een nieuwe Trex 450 voor kon kopen. Ik vond een eerdere aanbieding voor de prijs van een nieuwe Esky Belt CP al te gek om los te lopen. Mensen denken tegenwoordig al heel snel dat ze een goudmijntje hebben.

Als iemand een Graupner Bell 47G wil laten aanmerken als verzamel object dan moet het pakket aan de volgende eisen voldoen:

* De helicopter moet compleet zijn in de oorspronkelijke ONGEOPENDE verpakking MET aankoopbon.
* Er moet een Graupner zender/ontvanger/servo set bij zitten uit hetzelfde jaar en wederom in oorspronkelijke ONGEOPENDE verpakking MET aankoopbon.

Dan, maar alleen en uitsluitend dan heb je een collectors item van een paar duizend euro. De verpakking uit nieuwsgierigheid openen en het is nog slechts een paar honderd euro. In elkaar zetten en het is nog wat de gek er voor geeft.

Zo werkt de verzamelaarswereld.

Verder, voor een kapitaal kopen vind ik geen hobby meer. Als ik miljoenair zou zijn dan had ik naar Graunper gestapt met de mededeling "maak nog een keer zo'n ding voor mij". Als je de prijs betaald doen ze dat echt wel.

Zo als het nu gaat is het leuk en buitendat ook passend bij mijn budget. De helicopter heeft voor mij meer waarde als hij klaar is, gewoon omdat er mensen zijn geweest die mij gratis of tegen verzendkosten van onderdelen en complete machienes hebben voorzien om dit mogelijk te maken. Dat is de ware modelbouw, kopen kan iedereen als je het geld maar hebt.

Als ik hem ooit zo goed krijg dat hij weer kan vliegen dan zal ik dat niet eens zelf doen. De kans is er dan dat ik heb nog 1 keer laat vliegen door Brutus als hij dat wil. Voor de rest zal het een model worden voor shows en demonstratiedagen waar hij op display gaat en niet zal vliegen. Het is een helicopter met een verhaal geworden die gewoon een respectvolle oude dag mag krijgen.

Graupner sloeg met deze helicopter een weg in die het huidige helicoptervliegen modelijk heeft gemaakt voor het grote publiek. Het was de eerste "catalogus" machine ter wereld. De vliegeigenschappen mogen dan niet superieur zijn geweest en de betrouwbaarheid liet hier en daar ook nog te wensen over, maar het was dan ook de eerste. Merken als Schlüter en Kavan waren in die tijd voor gewone mensen onbetaalbaar en konden daardoor nauwelijks tot de modelbouw worden gerekend.

Ik vind het geweldig mooi Picolopup en Brutus mij dit hebben aangeboden. Ook komt er van Martin Rudolf een 1983 catalogus tegen verzendkosten. Mensen die mij in die trant willen helpen vind ik mooi. Maar mensen die er veel geld voor vragen zijn aan mij niet besteed omdat A: het dan geen hobby meer is, en B: ik heb dat geld simpelweg niet dus houd het eenvoudig op. Kijk een complete helicopter type opknapper voor een paar tientjes kan wel, maar ik heb het over aanbiedingen van 200 tot zelfs 600 euro. Dit komt misschien een beetje beroerd mijn strot uit, maar ik ben liever duidelijk in dit zoort zaken. Ik zeg dit omdat ik via pb en email aanbiedingen krijg van mensen die heel duidelijk willen verdienen en denken dat ik een rijke verzamelaar ben die koste wat kost dit spul compleet wil hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... Ik heb het motertje nu helemaal uit elkaar liggen en er mankeerd weinig tot niets aan. Zelfs niet bij de lagers...
Het grote voordeel van wonderolie...
... Het motertje is alleen erg vuil van binnen en dik aangekoekt ...
... en het grote nadeel van wonderolie. Toen was er nog geen synthetische olie die met mengbaar was met methanol.

Motor met kamzuiger, omkeerspoeling. Geen PDP- (Perry Directional Porting) en geen Schnürle-spoeling.

...Trouwens die vieze motor onderdelen kun je goed schoonmaken in heet water met een zeepblokje zoals gebruikt in de afwas machine.
Koken (buiten!) in onverdunde koelvloeistof. Nog meer tips (niet met waspoeder bv., alleen Biotex) motor-schoon-maken.

Ik ben redelijk thuis in het motorsportgebeuren, ik heb middelen die tot diep op het aluminium schoonmaken in korte tijd zonder geklier met borsteltjes, water etc. Begin nooit met water bij motorblokjes ...
Toevoegen aan de schoonmaak-link die ik hierboven heb gegeven? Alles bij elkaar en dan post ik 'm in algemeen.

... Graupner sloeg met deze helicopter een weg in die het huidige helicoptervliegen modelijk heeft gemaakt voor het grote publiek. ... ... Merken als Schlüter en Kavan waren in die tijd voor gewone mensen onbetaalbaar en konden daardoor nauwelijks tot de modelbouw worden gerekend...
Graupner had al de 10cc Bell 212 (ook door HB), die viel in dezelfde categorie als Schlüter en Kavan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet of mijn reinigingsmethodes zin hebben om te worden vermeld. Er kleven wat problemen aan. Verreweg de meeste motorzaken kennen het spul niet eens. Het spul wordt gebruikt om motoren en carburateurs van binnen te reinigen zonder ze open te maken. Dit kan met een draaiende motor of in geval van veel vuil in de carburateur het ding stomweg vol spuiten tot het uit alle hoeken en gaten komt en dan een nacht laten intrekken. Het spul is gericht op het oplossen van aanslag veroorzaakt door benzine, olie en koolaanslag zoals op kleppen in een viertakt blok. Dit goedje, Tecflow genaamd, zie je vaak in de wereld van de enduro en (motor) rally. Ik ken mijn wegen in deze sport omdat ik het jaren heb gedaan. Ik haal het ook bij een endurospecialist.

Om het motertje showklaar te maken ga ik het mogelijk stralen met heel fijn (vaak gebruikt en special daarvoor bewaard) glas. Met een dremel met staalborsteltje gaat ook heel mooi. Het probleem is alleen dat de borsteltjes vaak 1 of 2 minuten meegaan en je kleding eruit komt te zien als een cactus. Veiligheidsbril dragen en één die goed om je ogen sluit!
 
Hoi John,

Ik sta verbaasd dat de lagers nog fatsoenlijk zijn. Ik heb het motortje niet met erg veel kracht geprobeerd te bewegen, gewoon met een vingertop, dus het kan goed dat er alleen sprake van een hydrolock was.
Het is toch wel schokkend hoeveel shit die wonderolie achterlaat eigenlijk.

Maar geloof me gerust, het motortje heeft zijn beste tijd gehad, het heeft namelijk ook voordat het op deze heli terecht kwam een tijdje dienst gedaan op een speedy (van Hegi), met resopijp en héél veel Nitro.
Als ik me niet vergis, vind je in dit motortje in het midden van de uitlaatpoort een draadgat met daarin een afgebroken draadeind.
Als dat er zit is het het exemplaar wat ik denk dat er in zit, en dan is de zuigerveergeleider in de bus die recht achter dat draadgat zit, iets naar binnen gedrukt, en is er dus een lichte geul in de zuiger gelopen.

Verder meende ik dat ik nog een paar van die koelvinnetjes (waar je er eentje van afgebroken hebt) had liggen maar helaas, die kan ik niet vinden.

Kwam wel nog een hoop ander spul tegen:
Bouwbeschrijving
Borgclipje voor de cockpit
De plastic conische spietjes waarmee de framedelen aan elkaar bevestigd zitten (meer dan tien gebruikte, en zelfs negen stuks die nog aan hun gietraam zitten)
Twee koppelingetjes voor mechaniektussenas naar hekrotoraandrijving. Eentje standaard, en eentje als "tuningsteil"ofwel de dogboneuitvoering.
Een hekrotorhuis (huis, assen, tandwielen, in goede conditie, maar zonder hekrotor)
Twee en een halve brandstoftankdummies, in opknapbare conditie (wel stoffig)
plus twee ongebruikte bevestiginsstukjes voor die brandstoftankjes (en die kunnen erg handig zijn bij het opknappen, want gingen erg vaak kapot)

Je geeft maar eens een seintje of en wanneer je het op wilt komen halen.
(Enne, je hoeft niet te bieden:))

Groet, Bert
 
John, was ik nog vergeten te zeggen,

Als je het carburateurtje uit elkaar haalt, denk dan om het volgende:

Aan de kant van de brandstofslang nippel, zit de huls waarmee je het stationaire mengsel verstelt. In dat hulsje zit een klein gaatje met aan weerszijden een zeer dunne "zaagsnede" waarmee je de hoeveelheid brandstof in het stationairmengsel kunt bijstellen.
Kom absoluut niet met welk hard voorwerp dan ook in die zaagsnede om schoon te maken, of je krijgt de motor niet meer afgesteld.
Heb ik een keer gedaan bij een ander motortje met hetzelfde carburateurtype, was einde carburateur.

Bert
 
Back
Top