Ooit zag ik een heli... jeugdsentiment

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
De carburateur doe ik puur met Tecflow (vloeistof). Meestal zijn carburateurs ook niet aangekoekt omdat ze niet heet worden.

Ik denk dat je er ooit toch een andere motor in hebt gezet. Er zit geen afgebroken draadeind op de beschreven plaats en volgens mijn poupitaster (0.01mm) is de zuiger hartsikke rond. De poupitaster vond ook geen onregelmatigheden in de cilinder. Ik zou het anders ook direkt bij het schoonmaken hebben gezien. Het sleutelwerk in de motorsport deed ik altijd zelf en ik ben "afgericht" om onregelmatigheden in zuigers en cilinders te zien en te voelen. Ik heb er niet eens een poupitaster voor nodig alleen meten is weten en een poupitasteropstelling is gewoon absoluut.

Er is dus kennelijk toch een ander blok in gezet. Met zoveel nitro hadden de lagers al veel slechter moeten zijn, zeker als hij zonder schoonmaken is weggezet voor jaren. Nitro is een ramp voor motoren. Ik kies zelf liever voor een zwaardere motor waar ik zo weinig mogelijk of liever nog helemaal geen nitro gebruik.

Er zal na deze sneeuw wel weer een warmere periode aankomen, dan kom ik even op de motor. Ik bel je dan nog wel.

het gaat de goede kant op met de heli, al mist er nog een hoop. ik zou graag willen helpen met onderdelen, maar was nog niet eens in de maak ten tijde van de heli dus helaas. veel succes nog met het zoeken van onderdelen en de restauratie ervan. de manier waarop jij je hobby doet heb ik erg veel respect voor john, het kost veel geduld en werk om te restaureren, maar het mooiste vind ik dat je niet zomaar alles wil gaan kopen (iets wat velen gewoon doen en de jackpot voor zo'n project betalen)

heel veel succes nog

Verder dan dit durf ik niet te gaan. Het is nog niet in alle hoekjes spik en span, maar een staalborstel op een dremel verspaant ook een beetje en ik zie dat de koelribben een mooie ronding hebben gekregen. dat is niet erg mits het daar bij blijft. Mijn oorspronkelijke plan was om met Tecflow de rotzooi op te lossen en dan te stralen. Daar heb ik vanaf gezien omdat dit een erg fragiel motorblokje is die ik zomaar niet als een 125cc crosblok kan gaan behandelen.

De koppakking is naar de filistijnen, daarom lekte hij ook een beetje. Ik heb geen idee of dit nog verkrijgbaar is.

Voor de foto's komen even een opmerking:

Aluminium heeft de eigenschap om met een bepaalde hoeveelheid flitslicht op een oppevlak onder een bepaalde hoek goudkleurig uit te schijnen. Dit is zeer goed zichtbaar bij de eerste foto en het lijkt een laag vuil of olie. Niets van dat beiden dus. Als ik dat vlak hoogglas gepolijst had dan hadden jullie gedacht dat ik het motortje van binnen had verguld. Dit licht effect is op mindere mate ook op andere foto's te zien. Dit komt ook omdat ik mij met 2 flitsers en een halogeenlamp moet redden. Ik kan dus geen "poefje" in dat motorblok laten flitsen.

DSCF4865.jpg

DSCF4866.jpg

DSCF4868.jpg

DSCF4869.jpg

DSCF4870.jpg

DSCF4871.jpg

DSCF4872.jpg

DSCF4879.jpg

DSCF4880.jpg

DSCF4883.jpg

DSCF4884.jpg

DSCF4885.jpg

DSCF4889.jpg

DSCF4888.jpg

DSCF4887.jpg

De volgende stap is een apperaat wat volgens iemand een rabacateur is, ik hou het op een carburateur.

Ziet er allemaal weer netjes uit hoor.. zelfs al zou het koperkleurige van vervuiling afkomstig zijn, dan nog zou dat geen enkele reden zijn waarom deze motor niet weer prima zou werken :)

Hij zal nog wel weer kunnen draaien voor een afscheidsvlucht, maar in dienst kan hij niet meer. Ondanks de goede staat gezien de leeftijd vond ik dat het staalborsteltje hier en daar het aluminium erg gemakkelijk verwijderde. Ik weet wat dat betekend: metaalmoeheid. Het aluminium begint op plaatsen als de uitlaatpoort en de cilinderkop zachter te worden. Dit is het gevolg van het vele opwarmen en afkoelen in combinatie met vibraties en de rampzalige nitro. Dit motortje heeft toch wel de nodige draaiuren gemaakt anders was hij niet zo vies. En het zat er ook stevig op gebakken. Dit blokje kan niet meer in "dagelijkse" dienst. Af en toe een paar minutjes kan nog wel en dan zal hij ook nog goed lopen met optimale kracht. Maar elke keer als het motortje heet wordt gestookt neemt de metaalmoeheid toe.

De blokjes van nu zijn van een beter aluminium gemaakt. Als fabrikanten verstandig zijn dan zijn ze nu van een magnesiumlegering net als motorbloken van crossers, of the road, race en rallymotoren.

Ik heb van diverse kanten, hier op het forum en in real life van ervaren helivliegers/bouwers het advies gekregen om hem in principe vliegklaar te maken, maar er niet meer werkelijk mee te gaan vliegen. Ook wegens materiaalmoeheid in het ABS frame.

En dat is ook wat ik ga doen, het wordt een zo origineel mogelijk statisch model voor demostratiedagen en beursen. Daarom wil ik ook de originele servo's en zender van graupner erbij hebben.

Is een ultrasoon badje geen optie voor zo'n cleaning-up?

Dat is het allerbeste, maar ik heb (nog) niet zo'n apperaat. En ze zijn in mijn omgeving ook niet dik gezaaid.

Maar dan nog Holco, ultrasoon is niet heilig en verwijderd ook niet op korte termijn zo'n bende die jaren is ingekoekt. Ultrasoon is ook niet bevordelijk voor metaalmoeheid, zeker lange baden niet.

Voor jonge blokjes is een jaarlijks ultrasoonbad een zeer goede optie. Overigens is het niet alleen het ultrasone heh, de juiste reinigingsmiddelen voor het schoon te maken materiaal is ook van belang alsmede de juiste temperatuur. Als dat niet goed is dan kan je ultrasonen tot het einde der tijden maar wordt hij niet schoner dan zoals ik het nu heb gedaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Acme Ultra Instant Easy Miracle Cleaner voor en na, voor freaks.

Even een directe vergelijking, dat scheelt slijtage aan het scrolwieltje van je muis.

Oh ja, de Acme Ultra Instant Easy Miracle Cleaner maakt ALLES schoon in 3 tellen en is verkrijgbaar bij het zeer geloofwaardige TellSell waar je de wonderen life van een direct uitgezonden videotape kan bewonderen.

DSCF4836.jpg

DSCF4869.jpg

DSCF4837.jpg

DSCF4866.jpg

DSCF4838.jpg

DSCF4868.jpg

DSCF4841.jpg

DSCF4872.jpg

DSCF4843.jpg

DSCF4880.jpg

ik denk dat we de nieuwe schoonmaakdiva van rtl gevonden hebben :p

je hebt heel mooi poetswerk verricht, het blokje is er een heel stuk op vooruit gegaan

trouwens nog bedankt voor het sparen van de scroll van mn muis, nu ziet het er naar uit dat ik het verslag van de rabacateur of zoiets (niet scrollen om op te zoeken want daar gaat de muis van stuk en mis je het volgende deel van het verslag) gewoon tot het einde kan lezen :p

ik denk dat we de nieuwe schoonmaakdiva van rtl gevonden hebben :p

je hebt heel mooi poetswerk verricht, het blokje is er een heel stuk op vooruit gegaan

trouwens nog bedankt voor het sparen van de scroll van mn muis, nu ziet het er naar uit dat ik het verslag van de rabacateur of zoiets (niet scrollen om op te zoeken want daar gaat de muis van stuk en mis je het volgende deel van het verslag) gewoon tot het einde kan lezen :p

Geen nood, ik heb een muis met dubbel kogelgelagerd scrolwiel made in de united states van de verenigde staten van amerika. The best of the wooorrrld dus. Gebruiken ze daar ook bij de marines en experiance goes back to nam. In camoflage kleuren vanzelfsprekend met serienummer in original usarmy fonts en amerikaans vlagje, wat wil oe nog meer?

Graupner catalogus 1983

Ondanks ik nu een catalogus uit 1983 heb zoek ik nog een catalogus uit 1980 en 1975. Ik heb namelijk het vermoeden dat de bell 47 niet altijd gelijk is geweest. Er duiken foto's op met kleine verschillen. Zo is er een versie geweest met aan de onderkant een vrijwel dichte cabine. Ook zie ik in de 1983 catalogus dat de hekbladen iets anders zijn dan de exemplaren die ik heb.

Verder zijn dit de servo's die ik zoek:
ServoC05.jpg

4 stuks om precies te zijn. Wie heeft het en wie wil het kwijt voor dit project?

Deze servo's zijn voor een Grundig zender en die staan niet meer in deze catalogus. Een beetje vreemd, wand er is geen melding van ene aanpassing voor de nieuwe generatie servo's voor het JR systeem.

Verder dit:
DSCF4891.jpg

WTF is dit? Ik heb zelf een donkerbruin vermoeden dat het met de ontvanger antenne heeft te maken. Wie weet dit?

Blijft over:
DSCF4890.jpg

Kijk onder de deur, daar zit een gat in de cabine waar iets doorheen steekt. de cabines van mijn exemplaren hebben dit ook, maar dan een centimeter of 2 verder naar achteren. Ik heb ook cabines gezien (op foto) die dit gat niet hebben. Wat is dit?

Niet gestoord door enige kennis op dit vlak.. ik denk dat het gat in de cabine een gaatje is waar een stangetje doorsteekt wat aan de aan/uit schakelaar zit.

Die servo's zijn lineaire servo's.. denk niet dat je die nog gaat krijgen nu, althans, niet in dat formaat.. of er moet al iemand stomtoevallig die dingen nog ergens op zolder hebben liggen.

Als er maar 1 van de 'servohevels' gebruikt worden, zou je de servo's van wes-technic kunnen overwegen, als die fysiek passen:
Light Servo NG

Dat is een gaatje om de hoofdnaald te verstellen denk ik

Die servo's zijn op ebay duitsland nog wel te vinden.

De zenders uit die tijd ook.

Dat is een gaatje om de hoofdnaald te verstellen denk ik

Die servo's zijn op ebay duitsland nog wel te vinden.

De zenders uit die tijd ook.

Tja, ebay, moet ik weer een online bank aanschaffen. Ik heb in de muziek de ervaring met ebay dat het een machtige site is voor mensen die bulken van het geld. Die synthesizers waar ik in meebood gingen uiteindelijk voor 3, 4 of 5 keer de nederlandse marktwaarde weg, idioot duur dus. Ze hebben er alles, en als je veel geld hebt kan je anderen overbieden en heb je je ding. Maar zoals ik al vaker heb gezegd, dat geld heh...daar heb ik er momenteel niet zo veel van. Soms lijkt het goedkoop, maar ebay speelt zich af in de laatse 30 seconden voor sluitingstijd. Dit is althans mijn ervaring. Ik vrees dat ik niet bij machte ben om mijn spulletjes via ebay voor een schappelijke prijs te bemachtigen. Buitendat wordt er op dit moment ook gewaarschuwd voor ebay, het wemelt er van de oplichters. 100% positive reacties zegt ook niets meer, daar zorgen die oplichters zelf wel voor.

Verder dit:
DSCF4891.jpg

WTF is dit? Ik heb zelf een donkerbruin vermoeden dat het met de ontvanger antenne heeft te maken. Wie weet dit?

Dit is om te voorkomen dat de tailblades de grond niet kunnen raken(geen antenne dus), en dat gaatje in de cabine is inderdaad voor de sproeiernaald verstelling.

Gr,

Mario

Na wat meterij blijkt dat deze grotere servo's ook passen. Deze zijn voor het nieuwere Grundig of JR systeem. Alle gaten zitten dubbel in het frame, voor kleine en voor grote servo's. Dit vergroot de kans om de juiste servo's te pakken te krijgen. Mogelijk zijn de grote lineaire CL servo's wat makkelijker verkrijgbaar dan de kleine C05.

DSCF4893.jpg

Deze zender zou er dan bij moeten: (staat niet meer in de 1983 catalogus)

Expert.jpg

Gezocht:

Passende servo's tot zover achterhaald:

Te beginnen bij de oudste, typenummer heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar hun opvallende gele kleur zegt mogelijk al genoeg:
src9Bild20066.jpg

Varioprop Servo, best.nr: 3765
DSCF4895.jpg

Varioprop Servo CL, best.nr: 3831
DSCF4896.jpg

Varioprop Servo CL, best.nr: 3841
DSCF4893.jpg

Varioprop Micro Servo 05, best.nr: 3840
DSCF4894.jpg

Varioprop Micro Servo C05, best.nr: 3843
DSCF4897.jpg