Ook een Cardinal van Veron

Nee geen watergedragen en ook niet geprobeerd maar zal wel tegen dieselpeut kunnen.
Maar de Cardinal wordt e-flight dus dat moet zeker kunnen.
 
Plakband is een groot probleem! Cellotape, Magictape en Tesacrepe en hun varianten zijn onbruikbaar om kleurlak in de modelbouw af te plakken. In mijn ervaring zijn er slechts drie alternatieven. De eerste is de groenige 3M tape, verkocht aan de professionele (auto) verfspuiter; erg duur, in meerdere breedtes maar goed. Beste alternatief is het plakband wat de bakker gebruikt om zakken brood dicht te plakken, in zo'n klik/klak machientje. Dit wordt geleverd in diverse kleuren (de transparante versie is niet bruikbaar) en plakt goed genoeg om te voorkomen dat er verf onder kruipt, maar minder erg dan cellotape etc. zodat (meestal!) de lak/verf eronder niet mee komt met het tape loshalen. Deze tape kun je in flauwe bochten plakken. Overigens: trek tape HEEL LANGZAAM recht over zichzelf los (dus niet haaks op het oppervlak) anders garandeer ik ellende. Ander alternatief is het gele Tamiya tape, verkocht voor plastic modellen. In verschillende breedtes verkrijgbaar, duur, en van excellente kwaliteit. Is niet in een bochtje te plakken. Is bij de speciaalhandel zelfs verkrijgbaar in vellen, tot A4 formaat. Dan is er voor namen, sjablonen etc. bij de autospuiterij vakhandel rollen met vinyl plakmateriaal, 30 cm. breed, te verkrijgen. In alle gevallen loont het om een dunne laag van de basiskleur over de randen van de tape of het vinyl te spuiten, voordat je de trim- of letterkleur spuit. Dan kruipt de verf, als ie dat al wil, eerst in de basiskleur onder het plakband... Dit zelfde geldt ook voor blank, als je een naam of nummer op wit of gekleurd tissue wilt spuiten; eerst een laagje blank langs de randen wat dan in de eventuele kiertjes in je afplakband of sjabloon kruipt....
 
Ja had eigenlijk verwacht dat deze plakfolie niet zo vast zou zitten maar ja helaas toch weer verrast en hopla blanke lak mee.
Gelukkig blanke lak want dat is redelijk onzichtbaar te repareren. Het is meet balen dat de verf meekomt terwijl het er netjes op zit.
Dat bakker plakband maar eens proberen altijd goed om wat te testen. Dat het er een beetje onder gaat is niet erg , haal de tape de volgende dag eraf.
De verf onder de tape is dan nog niet volledig droog en haal dat met terpentine zo wel, resultaat is dan een strakke lijn.
Tape voor letters met blanke lak voor zetten is een prima tip en moet dat eens proberen.
 
Weer een stapje verder met de Cardinal denk dat die zowel zichtbaar is in de lucht.

IMG_7963.JPG
 
De beste tijd om tape weg te halen is als de vorige laklaag stofdroog is. Dan is de kans kleiner dat er eerdere verf/lak lagen mee gaan omdat de boel nog niet is uitgehard. Verder is nog niet helemaal uitgeharde verf die onder de tape is gekropen gemakkelijker te corrigeren met scalpel en/of thinner. Bovendien, als de boel is uitgehard is de kans groter dat eerdere lak/verf lagen op de tape gaan brokkelen en zo stukjes lak/verf naast de tape meenemen. Dat wordt een knoeiboel!
 
Op de site van RBC zit 'ie al in de kleurtjes . . .

Niet dezelfde (kit) dus?

(Maakt ook allemaal niet uit, is allemaal offtopic . . .)


jan.
 
Was eigenlijk een beetje te turbulent voor de Cardinal maar dat maakt niet uit moest echt effe vliegen.

Was dus een beetje wiebelig en even wennen aan de Futaba, maar de Cardinal heeft gevlogen en doet het prima.

Niet zo stabiel als de Tomboy maar als de wind even minder was, was het erg leuk vliegen en reageerde het model prima op de halve hoogteroer en richtingsroer.

Hier wat plaatjes en Patrick bedankt voor het schieten.

IMG_7970.JPG


IMG_7983.JPG


IMG_7996.JPG


En nog een landing netjes op de wieltje ook

IMG_8005.JPG


Ton
 
Back
Top