Op de Wasserkuppe

@simon

Inderdaad... Café Venezia... Als me met een mannetje of 15 daar naartoe gaan, zie je de eurotekens al in de ogen van de eigenaar staan, hahaha. Normaal zou hij al met zijn gezin bij z'n familie net ten noorden van Venetië zijn voor de winter, maar dat heeft hij dit jaar toch even uitgesteld.

Harry is een goede peer, en zijn shop wordt gestaag groter, en beter gesorteerd. Voor wie het weten wil, ij heeft nog een volledig scale gebouwde DG-1000, vol-GFK van 6m, inclusief alle servo's etc. etc. (Alleen een ontvanger meenemen, en je kunt vliegen...) voor 2500,- Euronen.

"Koopje"... Heb alleen niet zoveel geld... En ik rij een Corsa, dus heb ik gelijk een transportprobleem. :rolling:

Hoera! Wasserkuppe staat weer op mijn agenda!
:music:

De laatste week van April hoop ik met vliegmaat Dennis prettige uurtjes in de Rohn door te brengen.

Ik zoek nog een vriendelijk pensionnetje in de buurt. Waar overnachten jullie?

in oberhausen niet slecht ( tussen Wasserkuppe en Gersfeld ) de eigenaar heeft een kraampje op de kuppe zelf, en zijn dochter houd het pension open

simendewulf zei:
in oberhausen niet slecht ( tussen Wasserkuppe en Gersfeld ) de eigenaar heeft een kraampje op de kuppe zelf, en zijn dochter houd het pension open

Bedoel je Rolf Barthelmes?

Hi, ik neem aan dat je Obernhausen bedoeld, i.p.v. Oberhausen, scheelt een kleine 400km, hahaha... Sorry, niet grappig. Er zijn erg veel goede pensions, Ferienwohnungen en hotelletjes. Obernhausen heeft ook al twee grotere hotels, ook niet eens duur.

je zal daar goed zijn, en als je wilt kan je broodjes vragen om mee te doen als lunchpakket.
ikzelf zat op een kamer met keuken, gemakkelijk om de drank koel te houden.

Bij Pension Hohe Rhön is de bar beneden wel makkelijk, zelf opschrijven wat je gedronken hebt. Anyway, komend weekeinde komt er weer een delegatie van onze modelvliegclub zweven. Neem dus een helm mee!

Ben er zelf helaas niet, want ik moet gewoon werken. Volgende keer beter.

Wij hebben een goede tijd gehad in pension Hohe Rohn. Simen nogmaals bedankt voor de tip.

We troffen prachtig weer. Lang leve de global warming :wink: . De wind was voronamelijk zuidoost en da's voor de Waku niet best. We hebben dan ook voornamelijk op de Himmeldonkberg gezeten. Goed voor de conditie, het is toch echt 30 minuten lopen met je kisten.

Op de waku, zuidhelling, had ik mijn eerste echte absaufer. Dat voelt als een soort ontmaagding :wink: . Natuurlijk gebeurde dit bij de kist waar ik het meeste werk in heb zitten. Toen we zo'n 75 meter lager de Grunau baby van het gras tilde bleek alleen de landekufe beschadigd. Al met al een "stoere" ervaring vondt ik zelf.

Mijn maat had minder geluk en vloog een klassieke Hurricane van Simprop aan snippers. Er was erg veel storing op kanaal 64 gedurende de vakantie. mede vliegers hadden er ook last van. Zo was er een Storm van Valenta door storing in de boom beland. Deze is de dag erna uit de boom geplukt. Dat viel niet mee. Vindt maar is een duitser die slank genoeg is voor zo'n stunt.........

Op de heenreis hadden we nog pech. Door een lekke kleppendekselpakking hebben we alle motorolie over een traject van bijna 500km gesproeid. We kwamen er pas bij de eerste tankbeurt achter toen er wel errug veel rook onder de motorkap vandaan kwam! In Gersfeld heeft autohaus Romeis de auto netjes gerepareerd en schoongemaakt. De bende die de lekkage gaf was echt niet filmen. Het kostte helaas wel een mooie vliegmiddag. Maar goed, we konden weer veilig naar huis.

Afgelopen zaterdag terug gekomen van een week wasserkuppe met een heel ploegje.
Prima week gehad, heeeel warm (rond de 30 gr......)
En OOK op de wasserkuppe vraagt men naar je KNVvL lidmaatschapkaart, anders NIET vliegen........
uiteraard zijn wij allemaal lid :yes:

inderdaad moet men zijn bewijs ( VML IN MIJN GEVAL ) tonen, ik denk dat dit ook met de verzekering heeft te maken.
nu betaal ik niet meer per week, maar per dag op de plek waar ik vlieg .
en ik ga dit jaar ook terug in de Hoge Rohn ( ik doe iedere dag wat broodjes mee , deze kan je gewoon kopen s'morgens )
natuurlijk word er wel bijna elke dag een bratwurst binnengespeelt.

nico v kooten zei:
KNVvL lidmaatschapkaart, anders NIET vliegen........

Da's wel erg scherp neergezet. Zelf ben ik KNVvL lid, mijn maat niet. Hij moest naam en adres doorgeven en kon vervolgens gewoon vliegen. Mijn lidmaatschapskaart werd met tevreden glimlach geaccepteerd.

Voor degene die geen lid zijn van KNVvL of andere vereniging en zonder problemen willen vliegen op de Wasserkuppe:

De DMFV heeft gratis 3 maanden proef abo. waarmee je een keurig lidmaatschapskaartje krijgt die de heren op de Wasserkuppe tevreden houdt. Zit tevens een goede verzekering bij. Abo stopt vanzelf en is zonder verplichtingen. Plus als ik het goed begrepen heb ook een mooi tijdschrift.

Zelf ga ik binnenkort ook een weekendje vliegen en me aangemeld bij de DMFV doordat ik geen KNVvL lid ben. DMFV bevestigde idd dat op de Wasserkuppe een "licentie" verplichting is....

Voor meer info: www.dmfv.de

Groet
ruud

simendewulf zei:
Lekker thermieken hoor op 50 m hoogte, maar ik dacht dat U boven een gekend modelvliegplein niet mocht vliegen, en indien het mag dan ben je niet goed in t'hoofd, om het toch te doen .
Bij ons komen er soms van 1:1 piloten op een hoogte dat we kunnen zien wat ze op de middag aten, goed gek zijn ze of nog beter dom

kurt zei:
:offtopic:
Wij mogen niet boven modelvliegvelden vliegen? Sinds wanneer ligt er een Restricted- Danger- of Prohibited Area rond???
Waarom zouden wij gek in ons hoofd zijn als we dat wel doen? Zolang de modelvliegers zich aan de regels houden is er niet aan de hand. Dus max 300m. En niet mooi doorklimmen tot de basis....
Tja, ons vliegveldje is gelegen op een groot vliegterrein waar er 1:1 zwevers vliegen. En we mogen officieel niet hoger dan 150m. Maar ik vraag me dan toch af waarom de 1:1 net daar willen termieken? Net boven die ene vierkante km waarboven we vliegen? Veel kans als ze zien dat de modellen termiek gevonden hebben, dat ze daar zijn en kunnen wij ophoepelen.
Op de Wasserkuppe snap ik die situatie perfect als ik zo lees, en kan het niet anders (en mag het ook niet ivm met de veiligheid). Maar in ons vlakke land zal er op een km verder ook nog wel termiek zijn zeker? We hebben wel mondeling afspraken met de zweefclub die in het algemeen goed worden nageleefd, maar af en toe is er toch zo'n cowboy tussen die er zijn botten aan veegt. En ja, wij gaan ook zelf al eens in de fout, dat geef ik gerust toe.
Sorry, dit moest me toch even van het hart.

Tja, als er duidelijk sectoren voor jullie en voor de 1:1 zwevers gemaakt zijn moeten beide partijen zich daar natuurlijk aan houden. In zo'n geval is het voor de 1:1 zweefvliegers inderdaad een kleine moeite om bij de modelzwevers weg te blijven. Houdt een 1:1 vlieger zich daar niet aan dat zou ik dat zeker even melden bij de 1:1 vliegers, de meeste instructeurs zijn redelijk streng als het aankomt op het overtreden van dit soort lokale regels.

Maar om op de uitspraak van Simendewulf terug te komen: wij weten als 1:1 zweefvliegers niet waar alle modelvliegvelden liggen. Bij Eindhoven weet ik er toevallig één te liggen, en ook die vind ik vanuit de lucht alleen terug omdat ik precies weet waar het is. Boven dat veld zal ik op een mooie zaterdag als ik weet dat ze aan het vliegen zijn nooit op 150m thermiek gaan zoeken. Maar als we dan ergens anders al thermiek zoekend toevallig over een modelvliegveld komen kunnen wij daar weinig aan doen. Een groep modelvliegers in een weiland ziet er voor ons hetzelfde uit als een groep wandelaars, jagers, enz. Laag over een modelvliegveld komen komt dus niet doordat we dom of gek zijn!
Dus als er regels zijn dat je maar tot 300m mag zou ik toch eens goed nadenken of je daar wel boven wil komen. Als een F3B zwever bij een 1:1 zwever een stabilo eraf vliegt kan het vliegtuig in erg onaangename vliegsituaties terecht komen, waarbij het voor de piloot niet altijd meer mogelijk is om nog uit te stappen.

Hallo allemaal
ruud 79 schreef
Zit tevens een goede verzekering bij
Dus waar gaat het over : een goede verzekering :niet of je lid bent van de KNVvL
Wij komen er al 35 jaren en praten ook met de heren daar veel.
Het gaat of je verzekerd bent voor evtuelen schade van je model als dat neerstort.
Maar die heb je hier ook nodig in Nederland ,die kan je apart aan schaffen ,daar hoef je geen lid van de KNVvl voor te zijn.
We zijn er dit jaar ook nog geweest maar helaas niet kunnen vliegen ; de hele week noord,noord oosten wind
dus over de startbaan van de 1:1 zwevers
dus Heren gewoon gaan vliegen
succes jan

Verzekering zal zeker een rol spelen. Ikzelf vind het een voordeel dat het erbij zit. Niet dat ik niet verzekerd ben, want het zit ook in mijn standaard WA verzekering (Postbank). In principe zit het in elke standaard WA polis opgenomen, maar ik kan snappen dat ze liever een lidmaatschapsbewijs zien van een erkend (FAI) orgaan waarbij ze zeker weten dat er een dekking is.
Wie overigens de kleine letters leest, ziet staan dat altijd eerst een beroep op je eigen WA verzekering wordt gedaan. Ofwel de overgrote meerderheid zal nooit aanspraak (kunnen) maken op de verzekering van het erkende orgaan. Maar beter safe dan sorry.
Voornaamste is dat je daar geen discussie gaat krijgen met de "baan-beheerder" hierover. En met een Nederlandse WA verzekeringspolis hoef je denk ik niet aan te komen.....

Feit staat even los of je wel of geen KNVvL lid bent. Ik bedoelde meer vliegers die niet aangesloten zijn bij een willekeurig orgaan (NL, BE of DE) en hiervoor een oplossing zoeken (die niet al te duur is) om toch een FAI bewijs te kunnen laten zien. De meeste Nederlanders die wel lid zijn van een orgaan, zijn dat naar verwachting bij de KNVvL.

Ruud, je roept nu wel dat het in elke standaard WA verzekering zit, maar dat is niet altijd waar. Kijk je eigen WA heel goed na voordat je gaat vliegen, varen of rijden. Sommige WA verzekeringen hebben de meest rare clausules wat betrefd modelbouw, velen gebruiken nog steeds de 20 kilo regel en een regel ivm de max snelheid. Voor rc auto's is dat veelal 45 kmh, voor vliegtuigen is dat tussen de 150 en 250 kmh. Lees hierover ook eens mijn stukje in de Modelbouwaktueel, dan wordt een heleboel duidelijk.

Back