Op de Wasserkuppe

@ DeltaMike, Een modelvlieger zal ten alle tijden moeten uitwijken voor een 1 op 1 kist. Zo heb ik al enkele keren moeten uitwijken voor de ANWB/ADAC reddingshelie en de helie van de Rijkspolitie. Deze vliegen heel vaak ook nog eens onder die 150 meter grens. Enkele jaren geleden kruiste de ANWB reddinghelie ons veld op 50 meter hoogte terwijl ik met een redelijk snel model aan het vliegen was. Ik heb mijn model duidelijk zichtbaar gemaakt (meskant) en ben aan de andere zijde zo laag als maar mogelijk was gaan vliegen met direct aansluitend een landing. Ik ben toen via de ANWB gaan navragen en kreeg een leuk mailtje van de betreffende piloot. Hij had mij en mijn vliegtuig gezien. Hij maakte er ook geen punt van en gaf aan dat hun speciaal moeten opletten op dit soort gevallen om bird-hits te voorkomen. Wel vond hij het prettig dat ik gelijk uit de weg ben gegaan, landen was volgens hem niet noodzakelijk.

DeltaMike zei:
Boven dat veld zal ik op een mooie zaterdag als ik weet dat ze aan het vliegen zijn nooit op 150m thermiek gaan zoeken. Maar als we dan ergens anders al thermiek zoekend toevallig over een modelvliegveld komen kunnen wij daar weinig aan doen. Een groep modelvliegers in een weiland ziet er voor ons hetzelfde uit als een groep wandelaars, jagers, enz. Laag over een modelvliegveld komen komt dus niet doordat we dom of gek zijn!

Dit moet je vooral met een grote mond rondroepen dat je op 150 meter hoogte nog thermiek gaat zoeken. Op die hoogte is de zweefvliegen die ook maar een beetje respect heeft voor veiligheid al lang in downwind naar zijn buitenlandsveldje.

Het zijn deze onverantwoordelijke personen die het zweefvliegen in een slecht daglicht zetten als er weer eens eentje in de bomen hangt.

gegroet,

Peter

3w_flyer zei:
DeltaMike zei:
Boven dat veld zal ik op een mooie zaterdag als ik weet dat ze aan het vliegen zijn nooit op 150m thermiek gaan zoeken. Maar als we dan ergens anders al thermiek zoekend toevallig over een modelvliegveld komen kunnen wij daar weinig aan doen. Een groep modelvliegers in een weiland ziet er voor ons hetzelfde uit als een groep wandelaars, jagers, enz. Laag over een modelvliegveld komen komt dus niet doordat we dom of gek zijn!

Dit moet je vooral met een grote mond rondroepen dat je op 150 meter hoogte nog thermiek gaat zoeken. Op die hoogte is de zweefvliegen die ook maar een beetje respect heeft voor veiligheid al lang in downwind naar zijn buitenlandsveldje.

Het zijn deze onverantwoordelijke personen die het zweefvliegen in een slecht daglicht zetten als er weer eens eentje in de bomen hangt.

gegroet,

Peter

zucht, compleet :offtopic:, maar eerst worden we uitgemaakt voor gek of dom, nu als onveilige vliegers.. :(
Voor beginnend overlandvliegers geven ze inderdaad het advies om op 200m op circuit te gaan, maar hier zijn bij overlandvliegen geen regels voor. (bij vliegvelden natuurlijk wel, daar heb je gewoon met de standaard procedures te maken.) De keuze van hoogte waarop een overlandvlieger aan zijn buitenlanding begint is aan hemzelf, en daarbij zijn er maar weinig (enigszins gevorderde) overland/ wedstrijdvliegers die op 200m al op circuit zitten. In een niet extreme situatie (gevaarlijk weer of bijv. erg kleine/ lastige buitenlandingsvelden) is dat geen onverantwoordelijk of gevaarlijk gedrag!
De nieuwsberichten van vliegtuigen die in de bomen gaan zijn in 99% van de gevallen leerlingen die netjes op 220m op circuit gingen, maar niet op tijd anticipeerde op sterk dalen. Breng dus geen fabeltjes de wereld in Peter als je er geen verstand van hebt..

denk dat ik in de afgelopen 10 jaar genoeg vliegboeken, uren en km bijeen gevlogen heb om te weten waarover ik spreek.

amen en uit, graag terug met modellen naar de wasserkuppe

3w_flyer zei:
denk dat ik in de afgelopen 10 jaar genoeg vliegboeken, uren en km bijeen gevlogen heb om te weten waarover ik spreek.

amen en uit, graag terug met modellen naar de wasserkuppe

Ieder maakt voor zichzelf de keuze hoe hoog je aan je circuit begint. Heb je weinig ervaring of weinig vertrouwen in je eigen vliegkunsten en wil je op 300m op circuit, ok. Heb je er veel vertrouwen in en ga je op 150m op circuit, ook ok. Wat in de theorieboeken staat is geschreven voor de beginnend overlandvlieger en stamt bovendien meestal nog uit de tijd dat ze nog met ka8'jes overland gingen. Ik heb recent genoeg ervaring met overlandvliegen & wedstrijdvliegen dat ik met zekerheid kan zeggen dat daar niemand al op 200m aan zn circuit begint.

Maargoed, amen is een goed idee...

Groeten,
Bart

Kent iemand hier ook ene Harry Weber, die op / in de buurt van de Wasserkuppe een modelbouwzaak heeft? :confused:

Is dat een betrouwbaar adres?

Dank.:p

jan.

Yep, Harry is een geschikte vent.
Ik heb een paar keer met hem gevlogen en het een en ander bij hem aangeschaft.

Hij heeft een klein winkeltje met werkplaats net aan de grens van Gersfeld.
Vanuit Gersfeld richting Waku en net buiten Gersfeld eerste afslag rechts en hierna nog 2x rechts af (weer terug Gersfeld in) de hobbyshop ligt dan aan de rechterkant.

Eric

hallo Jan
je schreef:
<Kent iemand hier ook ene Harry Weber, die op / in de buurt van de Wasserkuppe een modelbouwzaak heeft??>
Als je Beres modelbouw zaak weet te vinden ?(die zit er al iets langer)
moet je iets verder naar boven door rijden dan zie je hem van zelf aan je linker hand .
En wanneer wij er zijn is nog niet bekend hoop nog wel dit jaar te gaan
alle de groeten
Jan.

... Ik wou dat ik het wat minder druk had, maar toch denk ik tegen half of eind juni een kort weekeindje zou kunnen gaan. Wellicht loop ik een van jullie tegen 't lijf.

Back