Opbouwverslag Protech IBIS 46

• Topicstarter Topicstarter K-see
  • Startdatum Startdatum
K

K-see

Guest
Hallo ieder1.............

Zoals beloofd hier een opbouwverslag van de IBIS 46 van Protech.

De IBIS 46 is een ARF trainertoestel met een spanwijdte van 1 mtr. 70.
Jaja, behoorlijk breed, en dus ga ik de vleugel verstevigen met een metalen vleugelspie.
Ik zal in de loop van het bouwproces wat veranderingen aanbrengen, en hoop dat deze positief zullen uitpakken.

Mocht er iemand nog goede tips hebben...........of opbouwende kritiek, dan hoor ik dat graag.

De doos:

normal_Protech%20IBIS%2046.JPG

Op zich ziet deze er best wel goed uit.
Er wordt een weliswaar klein brandstoftankje (190 cc) meegeleverd, deze wordt later in de bouw vervangen door een Kavan-tankje van 250 cc.

Het toestel wordt straks aangedreven door een 9,2 cc 4 takt Saito motor.
Om deze passend te krijgen moeten we wel even met de dremel aan de slag.
Meteen natuurlijk rekening houdend dat zometeen de motor iets scheef komt te staan.

normal_Motorruimte%20pas%20gemaakt.JPG

Vervolgens heb ik alle verbindingen van de romp en de motorruimte nog even nagelopen met Epoxy, zodat we strax een mooi stevig geheel hebben.

Romp%20nalijmen.JPG

Daarna de Oracover deels van het stabilo verwijderd, het geheel uitgelijnd, en verlijmd met 30 minuten Epoxy.............zo hebben we nog even de tijd om alles (overhoeks) na te meten.

Stabilo%20uitgelijnd.JPG

Tot zover eventjes de bouw.
Morgen begint er weer een drukke werkweek............elke werkdag is een feestdag........pffffft :evil:

(En toen bemerkte hij dat hij met zijn "draadje" bij de "vliegende schaalmodellen" stond)..... :oops:
HELLUPPPP :!:

K-see zei:
(En toen bemerkte hij dat hij met zijn "draadje" bij de "vliegende schaalmodellen" stond)..... :oops:

Dat is zo verholpen hoor. ;)

Alle verbindingen nalopen met epoxy voegt wel het nodige gewicht toe. Wees daar zuinig mee.

Leuk montage project :)

Ik zou voorzichtig zijn met de lijmklemmen zo. Ik ben bang dat dit zo deuken in het balsa achterlaat. Ik zou er een afval balsa plankje tussen leggen.

Ik ben erg benieuwd naar de kwaliteit van deze IBIS.
Ik heb vroeger (4-5jaar geleden) een IBIS bouwdoos gekocht van toendertijd nog Lasermodels.
Daar zaten 2 veelvoorkomende problemen in. Het stabilo was te zwak, en de rolroeren kregen veel te snel flutter bij het gebruik van maar 1 servo.

Nu bij deze ARF zullen die problemen wel opgelost zijn, maar ben toch benieuwd.

:?

Bedankt voor de hulp om mij weer op het juiste pad (lees: draadje) te brengen.

Wat betreft het gewicht, dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.
Daarintegen is de 9,2 cc Saito op de IBIS misschien iets teveel van het goede..................hij komt na een metertje of 5......6 al los van de grond.
Deze zal zowiezo wat zwaarder worden dan mijn vorige IBIS............zeker door de metalen vleugelspie die ik er nog voor moet maken, en een aanpassing (versteviging) in het landingsgestel.

Het afvalstukje balsa gebruiken tussen de lijmklemmen is een goede tip. :idea:
Er zitten inderdaad al kleine butsjes in het balsa. :roll:
Tja...........als metaalbewerker heb ik niet zoveel ervaring met hout. :oops:

:thumbsup:

Ik zou de bijgeleverde spie gebruiken (geen metaal) en dan de vleugel verstevigen met glasweefsel.

Tweede punt is het verlijmen van de ailerons, vul het gat waar de roerhevel ingaat van te voren goed met epoxy dan de roeren plaatsen zodat de epoxy er uitkomt (zorg dus dat er genoeg epoxy tussenzit, eventueel aanmengen met microballoons). Je kunt voorkomen dat je het roer vastlijmd door er een stuk bakpapier tussen te schuiven.

Reden hiervoor; zonder lijm zit of komt daar teveel speling op en krijg je de bovengenoemde flutter.

De Saito 56 (9.2cc) is een prima motor voor dit toestel, helemaal niets mis mee.

Voor de rest is de IBIS een prima toestel.

:D

Het bakpapier is een hele goeie tip :idea:

Ook heb je gelijk wat betreft de speling op de rolroeren.
Bij mijn vorige IBIS constateerde ik dat ook.
Ik heb toen een klein gaatje geboord ter hoogte van het metalen "roerstokje" :? ...............vervolgens via dat gaatje de ruimte volgespoten met epoxy.
Daarna was dat probleem ook verholpen.

Wat betreft de vleugelspie...........
Waarschijnlijk ga ik de vleugelspie maken van aluminium.
Het gewicht daarvan zal niet echt schrikbarend vergroot worden, daarintegen is aluminium natuurlijk een stuk taaier dan het meegeleverde houten latje.

Wel heb ik ondertussen deels de Oracover van de 2 vleugelhelften verwijderd, voor het verwerken van de glasvezel.
Wellicht kan ik daar een hele hoop meer stabiliteit mee verkrijgen.

:D

En om even een misverstand recht te zetten. Ik heb ook dit "pinnetje" in epoxy gegoten om speling te voorkomen. Ditzelfde eigenlijk met de as die naar de ailerons toeloopt. Deze had ik, nadat ik de as had ingevet, ook in een epoxy gegoten voor als het ware een lager. Was echter niet voldoende toen....

Nouja, bij deze ARF zal er hier wel rekening mee zijn gehouden.

:)

Hoihoi,

Inmiddels heb ik de beide vleugelhelften samengesteld middels een alu vleugelspie en Epoxy.
Daarna heb ik de Oracover van de beide helften verwijderd over een totale breedte van 14 cm voor het verwerken van het glasweefsel.

De plannen zijn om 2 laagjes glasweefsel te gebruiken...........eerst een strookje van zo'n 10 cm breed..............en daarna een strookje van zo'n 14 cm. :? :? :?

Mijn vraag....... :?:
Ik wil met de glasweefsel ook de Oravover fixeren.
Kan ik met de glasweefsel een klein stukje de Oracover overlappen, of moet ik het glasweefsel gelijk houden met de Oracover.

Alvast bedankt.

:( :( :(

Vanavond alvast het eerste laagje glasweefsel geplakt.

De 30 minuten epoxy eerst goed dun laten worden in een kopje kokend water.
Daarna de vleugel lichtjes gedept met epoxy.
In eerste instantie leek het perfect te gaan, maar na zo'n 5 minuutjes werd de Epoxy in mijn bakje al hard...............GRRRRRR :evil:

De glasweefsel eraf gehaald..........nu de vleugel laten drogen.

Ik ga maar iets anders proberen............gewone polyestermatjes met polyesterhars.

Glasweefsel met Epoxy sucks :|

Ik denk toch dat er iets anders misgegaan is, heb je niet veel te veel harder toegevoegd? 30 minuten epoxy die na 5 minuten hard is, heb ik nog nooit meegemaakt..

14cm is overigens wel veel, kan natuurlijk geen kwaad, maar aan beide kanten 3~4 cm was ook al voldoende geweest.

Voor de volgende keer; als de epoxy nog niet volledig is uitgehard, kun je het met spiritus nog verwijderen, voor een nieuwe poging. Epoxy schuren gaat niet echt geweldig, zeker niet als het omringende materiaal balsa is.

Filamentband schijnt ook goed te werken.

Als je met polyestermatjes die dingen uit de auto reparatie branche bedoelt dan is dat een No Go. Die hebben voor ons doel helemaal geen sterkte. het geweven glasweefsel is vele malen sterker.

Dat die 30 minuten epoxy in 5 minuten uithard vind ik niet gek als je die opwarmt. Je had hem beter op kamertemperatuur kunnen verwerken. En natuurlijk de mengverhouding goed in de gaten houden.

De chemische reactie van epoxy is temperatuur afhankelijk. (Van de reactie zelf wordt het overigens ook warm).

Dus door de hoge temperaturen van jouw epoxy is deze super dun, maar ook veel sneller hard....

Als je persee dunne epoxy wil hebben kan je natuurlijk ook 24-uurs epoxy gebruiken. Dan heb je meer verwerkingstijd.

Overigens hoef je het eigenlijk niet zo dun te hebben hoor.... De normale dikte is ook geschikt, maar je moet het er wel insoppen/insmeren. (voor zo'n klein stukje is het extra gewicht ook marginaal.)

Omdat ik het niet vaak nodig heb en lamineer-epoxy dan een beetje duur is, gebruik ik gewoon de 30 minuten zap voor dit werk.

Dat verwarm ik op exact dezelfde manier als die hij beschrijft; water koken in de waterkoker, dat in een bakje en daar de flesjes in. Ik vrees ook dat hij die tip van mij heeft.

Reden hiervoor is dat het dan heel dun wordt.

De droogtijd is bij mij dan gewoon 30 minuten.

[edit]vraag over droogtijd weggehaald[/edit]

Tja..........ik heb de "warm water" tip inderdaad van jou Hezik. :wink:

Maar goed, het is niet zo dat ik jou iets verwijt.
Ik vraag tenslotte om tips..........en het is aan mij of ik daar iets mee doe of niet.

Het leek mij ook heel logisch dat de Epoxy dunner wordt als je het verwarmt.

De verhouding tussen de 2 componenten waren 100% goed.

Het zou inderdaad kunnen zijn dat de Epoxy sneller hard als het warm is.

Wat betreft polyestermatjes en polyesterhars..................in principe moet dat kunnen lijkt mij.
Heb op de club zelfs mensen gezien die hun gecrashte toestel repareerde met Duc-tape...................en vliegen met die hap 8O .

Mocht dit alles niet lukken dan heb ik TE KOOP:

* 1 x romp IBIS met servo's
* 1 x Futaba 6 EX PCM
* 1 x Saito 56
* 1 x Startbox compleet

:lol: :lol: :lol: Geintje.

De beste manier om epoxy te verdunnen is niet het opwarmen maar het toevoegen van methanol aan het epoxymengsel. Het opwarmen van epoxy verminderd zo wie zo de verwerkingstijd. Methanol werkt perfect.

Stevo

Alexzzz, om op jou vraag terug te komen.
Ik heb 30 minuten Epoxy en glasweefsel van Greven.
Misschien dat het ook wel daaraan kan liggen.

Maar goed.............deze keer heb ik glasvezel en polyesterhars van Alabastine :evil: .
Desnoods een grotere Saito, maar vliegen zal ie......... :lol:

K-see zei:
Alexzzz, om op jou vraag terug te komen.
Ik heb 30 minuten Epoxy en glasweefsel van Greven.
Misschien dat het ook wel daaraan kan liggen.

Dat vermoedde ik dus al, vandaar mijn vraag. Bij rctechnics vandaan zeker? Ik heb die ook, en de 30min versie haalt inderdaad bij lange na de 30 minuten niet, ook niet zonder verwarmen...

Grt.

Even voor de duidelijkheid: Na 30 min is de lijm droog(nog niet geheel uitgehard vaak)
Maar de verwerkingtijd is maar 4-8 minuten ofzo.

Bij 5min epoxy is dit natuurlijk nog veel korter.

Eh; dat is niet mijn ervaring hoor. 30 minuten zap is na 15 minuten nog prima te verwerken. Na 30 minuten is het hard maar nog niet 100% uitgehard. Het wordt uiteindeijk wel bikkelhard.

Als jij maar 4~8 minuten de tijd hebt om je 30 minuten epoxy te verwerken, denk ik toch dat er iets anders misgaat..

Back