Énke Blériot
PH-SAM
Het begint te dagen..
Niet gehinderd door enige kennis nam ik aan dat de trustpipe een buis was die strak om de buitendiameter van de turbine zat..met als doel de eventuele vlammen ... en natuurlijk de gassen beheerst af te voeren.
Nee dus...bij het woord venturi viel het kwartje...expansie van de met de uitlaatgassen meegezogen secundaire lucht.
Vraagstukken:
1. Is een trustpipe nodig.
2. Heb ik zonder trustpipe voldoende stuwkracht.
3. Waar moet de turbine komen ivm het zwp.
4. Kan de turbine zonder een vorm van pijp in de gondel.
Waarom ik zo moeilijk doe?? Ik zal het je uitleggen...en dan gaan we naar oplossingen zoeken.
De rompgondel is ongeveer 100 cm lengte..
En er komt smoke op...veel smoke...en hoe mooi zou het zijn wanneer die smoke uit de 16 raket openingen komt....hier dus...
De vraagstukken
1. Is een trustpipe nodig?
Nee..met wat ik nu weet geeft die extra stuwkracht dmv de venturi werking en expansie van de meegezogen secundaire lucht...hoeveel die toename is...zijn we nog niet achter.
2. Heb ik zonder trustpipe voldoende stuwkracht.
Dat weet ik niet...de kist gaat iets van 60 á 70 km/h vliegen...heeft het karakter van een trage schaalzwever...en gaat 22 á 25 kg wegen...met een span van 5,5 meter. De P80 levert 9 kg stuwkracht ( zonder pijp) is dat voldoende voor een stijgsnelheid van 1 m/sec.
Mogelijk valt dat te berekenen maar gevoelsmatig zeg ik..ja...ruim voldoende.
3. Waar moet de turbine komen ivm het zwp.
Die moet absoluut zo ver mogelijk voor in de gondel...Met klimbim is dat iets van 2 kg en zou ik de turbine bv in het zwp zetten...dus achterin de gondel...dan zal het lood wat er in zal komen om het zwp op 35% te krijgen...uit 2 kg "overbodig" lood bestaan. Dan zou ik wel eens griezelig dicht bij de max 25 kg startgewicht kunnen komen...derhalve dus maximaal voorin. ( net als de boordaccu's...de 2 hoogteroer servo's...powerbox.). De 2 tanks komen uiteraard wel in het zwp.
4. Kan de turbine zonder een vorm van pijp in de gondel.
Nee. er zullen ongetwijfeld vlammen kunnen zijn bij het opstarten o.i.d. en de hete uitlaatgassen ergens in de gondel zomaar vrijuit laten stromen....( ongeveer ter hoogte van halverwege de cockpit) dan zou de boel affikken...er moet dus een vorm van bescherming...geleiding van de vlammen en uitlaatgassen zijn.
Het plan:
- De turbine maximaal voorin
- Servo bediende deuren tbv de instroom
- Een buis ruim passend om de turbine bv gelijk aan de conus van een trustpipe dus iets van 140..150 mm diameter met een lengte van ongeveer 400 mm (tot ongeveer aan het einde van de cockpit)
- De buis komt uit in de "smoke expansie" ruimte...een houten trechter van vooraan 200 x 200 mm..en achteraan...bij de raketmotoren plaat ...van ongeveer 350 x 350 mm gelijk aan de raketmotoren plaat.
Er is dus geen venturi werking in die "trustpipe"... het is meer een kachelpijp voor de afvoer van de luchtstroom/verbrandingsgassen. Hoe warm kan een dergelijke grote pijp worden (150 mm dia) ..en zou dat aluminium mogen zijn.
De aansluiting van deze buis op de houten smoke expansie ruimte is open...(net als de buis om de turbine)..en de buis steekt bv 50 mm door de ingang van die divergerende vierkante koker.
Die koker maakt deel uit van de gondelconstructie en is er dus in gelijmd. Wat moet ik doen aan isolatie..bv de binnenzijde van de koker bekleden met 10 mm glaswol en een binnenkoker van 0,5 mm alu plaat??
Hoe warm kan de raketmotorplaat worden?? We zitten dan op ongeveer 700 mm achter de turbine...wat is dan nog de temperatuur van de uitlaatgassen...Kan die plaat van 1 mm alu zijn..?? En in die plaat zitten dan 16 aluminium kokers van ongeveer 50 mm dia x 50 mm lengte..dummy raketmotoren...( gemaakt van spuitbussen).
Ja...ik weet het...ik zit aan hele andere dingen te denken dan de gemiddelde jet vlieger...
Niet gehinderd door enige kennis nam ik aan dat de trustpipe een buis was die strak om de buitendiameter van de turbine zat..met als doel de eventuele vlammen ... en natuurlijk de gassen beheerst af te voeren.
Nee dus...bij het woord venturi viel het kwartje...expansie van de met de uitlaatgassen meegezogen secundaire lucht.
Vraagstukken:
1. Is een trustpipe nodig.
2. Heb ik zonder trustpipe voldoende stuwkracht.
3. Waar moet de turbine komen ivm het zwp.
4. Kan de turbine zonder een vorm van pijp in de gondel.
Waarom ik zo moeilijk doe?? Ik zal het je uitleggen...en dan gaan we naar oplossingen zoeken.
De rompgondel is ongeveer 100 cm lengte..
En er komt smoke op...veel smoke...en hoe mooi zou het zijn wanneer die smoke uit de 16 raket openingen komt....hier dus...
De vraagstukken
1. Is een trustpipe nodig?
Nee..met wat ik nu weet geeft die extra stuwkracht dmv de venturi werking en expansie van de meegezogen secundaire lucht...hoeveel die toename is...zijn we nog niet achter.
2. Heb ik zonder trustpipe voldoende stuwkracht.
Dat weet ik niet...de kist gaat iets van 60 á 70 km/h vliegen...heeft het karakter van een trage schaalzwever...en gaat 22 á 25 kg wegen...met een span van 5,5 meter. De P80 levert 9 kg stuwkracht ( zonder pijp) is dat voldoende voor een stijgsnelheid van 1 m/sec.
Mogelijk valt dat te berekenen maar gevoelsmatig zeg ik..ja...ruim voldoende.
3. Waar moet de turbine komen ivm het zwp.
Die moet absoluut zo ver mogelijk voor in de gondel...Met klimbim is dat iets van 2 kg en zou ik de turbine bv in het zwp zetten...dus achterin de gondel...dan zal het lood wat er in zal komen om het zwp op 35% te krijgen...uit 2 kg "overbodig" lood bestaan. Dan zou ik wel eens griezelig dicht bij de max 25 kg startgewicht kunnen komen...derhalve dus maximaal voorin. ( net als de boordaccu's...de 2 hoogteroer servo's...powerbox.). De 2 tanks komen uiteraard wel in het zwp.
4. Kan de turbine zonder een vorm van pijp in de gondel.
Nee. er zullen ongetwijfeld vlammen kunnen zijn bij het opstarten o.i.d. en de hete uitlaatgassen ergens in de gondel zomaar vrijuit laten stromen....( ongeveer ter hoogte van halverwege de cockpit) dan zou de boel affikken...er moet dus een vorm van bescherming...geleiding van de vlammen en uitlaatgassen zijn.
Het plan:
- De turbine maximaal voorin
- Servo bediende deuren tbv de instroom
- Een buis ruim passend om de turbine bv gelijk aan de conus van een trustpipe dus iets van 140..150 mm diameter met een lengte van ongeveer 400 mm (tot ongeveer aan het einde van de cockpit)
- De buis komt uit in de "smoke expansie" ruimte...een houten trechter van vooraan 200 x 200 mm..en achteraan...bij de raketmotoren plaat ...van ongeveer 350 x 350 mm gelijk aan de raketmotoren plaat.
Er is dus geen venturi werking in die "trustpipe"... het is meer een kachelpijp voor de afvoer van de luchtstroom/verbrandingsgassen. Hoe warm kan een dergelijke grote pijp worden (150 mm dia) ..en zou dat aluminium mogen zijn.
De aansluiting van deze buis op de houten smoke expansie ruimte is open...(net als de buis om de turbine)..en de buis steekt bv 50 mm door de ingang van die divergerende vierkante koker.
Die koker maakt deel uit van de gondelconstructie en is er dus in gelijmd. Wat moet ik doen aan isolatie..bv de binnenzijde van de koker bekleden met 10 mm glaswol en een binnenkoker van 0,5 mm alu plaat??
Hoe warm kan de raketmotorplaat worden?? We zitten dan op ongeveer 700 mm achter de turbine...wat is dan nog de temperatuur van de uitlaatgassen...Kan die plaat van 1 mm alu zijn..?? En in die plaat zitten dan 16 aluminium kokers van ongeveer 50 mm dia x 50 mm lengte..dummy raketmotoren...( gemaakt van spuitbussen).
Ja...ik weet het...ik zit aan hele andere dingen te denken dan de gemiddelde jet vlieger...