Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Wat er uit gaat moet er ook voor een behoorlijk deel in gaan...

En via de cockpit..dan zuigt de turbine de neus naar boven..das de verkeerde kant op....
 
Laatst bewerkt:
En de voorkant van de turbine komt hooguit 5 cm van de gondelpunt af..of zover het maar enigzins mogelijk is..die 2 kg moet echt voorin..
 
Hoe lang mag een trustpipe zijn...bv in verhouding met de turbine dia..of zo..

Er komt een Jetcat P 80 in..dia buitenwerks. ..110 mm
 
De gondel wordt 100 cm lang..dat zou betekenen dat een trustpipe bij voorkeur iets van 70 cm lengte gaat worden....

Berto..e.a. ...is dat aanvaardbaar?
 
Laatst bewerkt:
De gondel wordt 100 cm lang..dat zou betekenen dat een trustpipe bij voorkeur iets van 70 cm lengte gaat worden....

Berto..e.a. ...is dat aanvaardbaar?

Dag Henk, de lengte van de pijp kan echter moet wel een dubbel wandige dun plaatstalen pijp zijn (Jetcat bv maar ook andere) met een thrustconus aan de voorzijde van de pijp ivm warmte ontwikkeling. Voor de inlaat bij de neus zou ik het Hornbach gaas (Ooit een stukje door mij aan jou geleverd) in de vorm van de neus gebruiken. Eventueel kan FOD scherm komen te vervallen. Indien dit 2 cm meer diameter heeft dan de compressor inlaat is dat ruim voldoende.
My 2 cents, gr. ReNe.[emoji6]
 
Bedankt René !!


Er zijn 2 oplossingen denkbaar voor de luchtinlaat
- openingen met gaas
- servo bediende deuren.


De neus van de gondel is behoorlijk gekromd en om die vorm er goed in te krijgen zal ik in 1e instantie de beplating zonder gaten of onderbrekingen over het frame moeten spannen...

18.jpg



Uiteraard kan en zal ik aan de binnenkant van de 2 zijplaten (daar waar de inlaten moeten komen) strips/spanten/versterkingen aanbrengen zodat de vorm behouden blijft zodra er gaten in komen.

Ik had al aangenomen dat het oppervlak van de inlaten gelijk de buitendia van de turbine moet zijn.

Het gemakkelijkst is een aantal sleuven met gaas er achter...zo ongeveer als bij de E-motor koellucht gaten van de Hols...(maar dan uiteraard veel groter)...

67.JPG




Mooier (static) zijn 2 servo bediende deuren met het scharnier aan de achterzijde van de deur...die dan openen en min of meer recht naar voren gaan staan...dan ontstaat er plotsklaps een fikse inlaat.

Dus zeg maar vanaf de "L" van OPEL in de foto hierboven..tot bijna aan de punt....een beetje vergelijkbaar met deuren van een intrekbaar LG.
 
Laatst bewerkt:
Ik werk bijna zonder tekeningen...een paar buitenlijnen op een vel papier...en de rest in het hoofd.

Kijkend op de foto's hoe het er waarschijnlijk qua constructie uitgezien zou kunnen hebben...en met de zeer gedetailleerde originele tekeningen van de Hols der Teufel..zelfde periode...kom ik er wel uit.

Nu is het aan Sebastiaan om van mijn fantasie een laser kit te maken.. net als bij de Hols kit die eerdaags in productie gaat.

Af en toe een plaatje...daar moet hij het mee doen...
Bv..een opvulling in de sandwich ligger daar waar de scharnierstiften later komen...

20221016_102016.jpg




Een stukje dubbele ligger...heeft te maken met de verbindingsplaten naar het stabilo...

20221016_102031.jpg




Ik maak hooguit wat kattebelletjes zodat ik geen dingen vergeet...

20221016_102035.jpg
 
Laatst bewerkt:
En mocht je nu denken....het gaat niet snel goenoeg...De RAK is niet het enige project waar ik aan werk..

Kijk maar eens in het V&C forum..naast 2 powermodellen ben ik ook aan het bouwen met 5 stuks next generation Amigo's

Die gaat binnenkort door Stefan Graupner op de markt gebracht worden onder de naam Amigo QR.
 
Laatst bewerkt:
“Er zijn 2 oplossingen denkbaar voor de luchtinlaat
A- openingen met gaas
B- servo bediende deuren.

De neus van de gondel is behoorlijk gekromd en om die vorm er goed in te krijgen zal ik in 1e instantie de beplating zonder gaten of onderbrekingen over het frame moeten spannen...

Het gemakkelijkst is een aantal sleuven met gaas er achter...zo ongeveer als bij de E-motor koellucht gaten van de Hols...( maar dan uiteraard groter)”

Optie B heeft wel als nadeel dat er weer extra gewicht bijkomt, de scharnieren, hefbomen en servo’s dienen behoorlijk sterk te zijn c.q. een blokkeer meganisme ala retracts om de servo’s te onlasten.

Optie A Wat als er een extra c.q. dubbel spant wordt opgenomen in de neus, zeg 10cm voor de “punt”. Tussen de twee spanten scheiden zodat de neus voor static erop zit en voor het vliegen eraf gehaald word en zie, Tada de inlaat van de turbine…

My 2 cents again.

P.S. Het gaat juist snel allemaal, petje af weer, en als je een dagje hulp nodig hebt, ik ben voorlopig tot eind van het jaar beschikbaar.
En, zoals reeds aangeboden, wil ik de bekabeling van de turbine en andere zaken voor je doen. Gr. ReNe
 
Nog fff nagedacht..

De Rene oplossing..daar ga ik misschien voor.

Bv bouw de neus vlgs de foto..met 2 spanten bijna voorin waar de stofkap van de turbine net door kan.

Dan de neus tussen de dubbele spant doorzagen..hier en daar een magneetje...klaar...maar...deuren is mooier..
 
Laatst bewerkt:
Dank John...heb de JetNet gevonden.

Verder zie ik de trustpipe inlethopper...is dat wat achteraan om de turbine komt? en waar de pijp aan komt? denk het wel.

En dan de pijp...zie ik niet....is een alu kachelpijp voldoende?? Of smelt die weg??

Ja...klopt..ik heb er geen snars verstand van...dus hulp welkom...



Net:
https://www.jetcat.de/en/productdetails/produkte/jetcat/produkte/zubehoer/JetNet 2019/Fuer JetCat P80- P120- P160- P140-RXi- P160-RXi- SPT15 RX


conus:
https://www.jetcat.de/en/products/produkte/jetcat/kategorien/Zubehoer/Schubrohr Einlauftrichter
 
Back
Top