Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Denk dat je moet lezen:
‘Uitlaat met de windrichting mee’.
Neus in de wind dus.

@ Ecstacy, Mooie filmpjes met duidelijke resultaten. Zo’n soort opstelling had ik ook in gedachten, echter dan met de turbine ook op wieltjes. Achteraan een digitale “veerunster” om te meten wat eea voor effect heeft op de stuwkracht…of is daar ook een filmpje over te vinden?

Ok, al gevonden. Welliswaar een grotere turbine, maar er is duidelijk een toename van statische stuwdruk, indien de pijp op de juiste plaats in de kelk is geplaatst…[emoji56]

Nu nog benieuwd naar de juiste plaatsing van de “rooksproeier”. Ook hier al een tijdje aan het zoeken geweest omdat ook daar verschillende ervaringen mee zijn. Een van de oplossingen tot nu toe gevonden is de nozzle aan het uiteinde van de thrustpijp bijna in het midden van de pijp. Groot voordeel, geen smoke olie resten in de pijp en maximale verspreiding van de rook…

Zo...dat was een lange zit..alle films uit de serie (1 1/2 uur) bekeken en veel geleerd.

Straks een foto reportage van het staartstuk en volgende week een start met de gondelbouw.

Oh ja...waar komt de turbine nu..er is wat ruimte in de plaatsing maar de achterkant van de turbine mantel komt ongeveer in het midden van de cockpit...en daarmee is dan ook de lengte van de trustipe een gegeven.

Laatst bewerkt:
En waarom die positie...wanneer er vlammen ontstaan dan is dat of achteraan de trustpipe..en die komt achter de raketplaat...dus buiten uit...

...of er ontsnappen vlammen tussen het einde van de turbine mantel en het begin van de trechter van de trustpipe.

Dus die sectie komt ongeveer halverwege de cockpit...en er wordt natuurlijk gestart met meneer Opel en de cockpit bodem er uit.

We gaan naar de foto's van het staartstuk...

Ik heb de scharnieren ( 2 oogbouten in het vaste deel en 1 er midden tussenin in het beweegbare deel) nog niet binnen..dus een eenvoudige opstelling met boutjes en daardoor zit het hoogteroer nu nog 4 mm zijdelings verschoven...en de richtingroeren 4 mm te hoog...

20221029_191714.jpg
20221029_191723.jpg
20221029_191734.jpg
20221029_191752.jpg
20221029_191759.jpg
20221029_191804.jpg
20221029_191814.jpg

Laatst bewerkt:
Medio volgende week pak ik de rompgondel aan..spanten tekeningen uitbreiden met de opnames voor de turbine..trustpipe en alle electronica en de nog resterende 4 servo's accu's en powerbox.

Ook rekening houden met ballast kamers in de neus.

Dan de 4 spanten, de kiel en alle Anlage basisplaten gaan bouwen..sandwich van 9x4 grenen latten met aan weerszijden 0,8 mm triplex delen.

Ik volg helemaal de authentieke bouwwijze.

Benodigde materialen zijn een paar dagen geleden door Sebas aangeleverd..is dat service of niet....ja toch..

Laatst bewerkt:
Back