Waarom dit topic?
Mensen kopen steeds vaker via internet. Alleen weten veel mensen niet hoe ze een verkoper of koper kunnen beoordelen op betrouwbaarheid.
Doel van dit topic is voornamelijk het overdragen van informatie.
Hiermee bedoel ik dus tips en trucs om oplichting te voorkomen.
real life situaties, oplichterstrucjes etc. zie ik hier graag verschijnen, dan kunnen we hier in de toekomst allemaal op letten.
Wat ik dus absoluut NIET wil zien, is toespelingen op personen.
We zijn en blijven een technisch forum, we gaan dus geen mensen aan de schandpaal nagelen hier. Toespelingen die richting op zijn ook ongewenst.
Aangezien we dit topic als informatiebron toe willen passen rond alle oplichterspraktijken en preventiemethoden, worden offtopic reacties en onnodige reacties geveegd.
De ontopics blijven staan.
Dit doen we, zodat we na langere tijd niet eerst 3 pagina's 1 regel reacties door hoeven te bladeren ;-)
Hier worden geen strikte termijnen voor gehanteerd.
Kortweg, heeft iemand een tip, of is iemand op een bijzondere manier opgelicht?
Deel het!
Jouw slechte ervaring wordt zo toch op een positieve manier ingezet..
Aankopen via internet
Internet is een geweldig fenomeen, werkelijk alles is hier te vinden. We leggen verbindingen met het buitenland met een enkele muisklik. We kopen tegenwoordig met dezelfde simpele muisklik.
Vroeger kochten we voornamelijk bij de “bekende” winkels in de buurt, tegenwoordig kopen we steeds vaker over de grens. Bij vreemden, waar wij nog nooit iets van hebben gezien.
Toch zouden we dit in de echte wereld niet snel doen. Als wij in een vreemde stad in een achterafstraatje worden aangesproken door iemand met een “geweldig aanbod”, lopen we snel door.
Als we een vreemde winkel binnenstappen, check je onbewust of de persoon en winkel er betrouwbaar uit zien.
Op internet doet men dit vele malen minder. Men gaat er van uit dat alle wel goed zal zijn, dat er wel een vangnet is.
Of men denkt: “dat gebeurt mij niet, dat gebeurt alleen anderen”
Terwijl internet vele malen dieper gaat dan “het zichtbare”
Ik weet een paar goede, betrouwbare winkels met een erg oude site. Als je het ziet, geloof je bijna niet dat er een professionele instantie achter zit.
Terwijl de oplichters regelmatig enige kennis van dit soort zaken hebben, en dus redelijk vlot een mooie site kunnen laten zien.
Dit geld ook voor verkopers.
Product opsturen, nooit geld ontvangen. Of het product is 100% perfect opgestuurd, en een week later hoor je dat het is aangekomen, maar niet functioneert. Indien het product retour wordt gestuurd, blijkt dat er waterschade oid aan zit. Bewijs maar eens dat het goed werkte voor het met de post weg ging..
Of dat het tijdens transport niet kapot is gegaan..
Net als een verkoop aan de kassa of verkoop tussen personen onderling, kan het op internet ook op alle mogelijke manieren mis gaan.
jammer genoeg is niet iedereen ter goeder trouw.
Hoe kun je nu controleren of je met een “correcte” verkoper/koper te maken hebt?
Niets is 100% sluitend, laten we dat voorop stellen.
Maar veel bekende oplichters staan geregistreerd op diverse sites en fora.
Niet alleen bij hun gebruikersnaam, maar vaak ook met e-mailadressen rekeningnummers etc.
Sites
Deze sites kun je gebruiken om foute kopers/verkopers te achterhalen:
Zelfs de politie geeft aan welke mensen al bij hun bekend staan:
https://www.mijnpolitie.nl/index.shtml
Let op: dit betreft dus alleen degenen waar aangifte van gedaan is.
Deze sites kun je mensen zoeken op diverse zoektermen.
e-mail, rekeningnummer, telefoonnummer, namen, adressen etc.
Wat maakt een verkoper / webwinkel betrouwbaar!!
Onderstaand de voorgaande versie van bovenstaande site. Deze site is gesloten, maar de informatie is nog wel aanwezig. Daarnaast kun je avonden doorbrengen met de verhalen van gedupeerden (wat dus lang niet altijd een particulier is..)
OpgeletopInternet - Index
En deze geeft ook veel informatie:
Marktplaatsoplichting
Internationaal:
419 Scammers Exposed Forum - Powered by vBulletin
www.scamwarners.com ? Index page
Tips – gebruikte trucs:
Handel tussen particulieren (Marktplaats en andere particuliere verkoopsites)
Veelgebruikte truc is, om een duur product aan te bieden vanaf een hoek van het land. De kans dat een koper werkelijk in de auto stapt en langs komt, is dan vrij klein. Pogingen om een afspraak te maken om het product te bekijken, worden met de meest bijzondere verhalen van de hand gewezen.
Dus velen betalen, en de kans bestaat dat je een doos met een baksteen opgestuurd krijgt. Of ze krijgen zelfs dat niet.
De verkoper wordt vlot van zo’n site verwijdert, maar hij/zij zit redelijk vlot onder een andere naam vrolijk weer spullen te verkopen.
Dit zijn zaken die ik zelf heb kunnen achterhalen, en zelf vaak naloop voor ik tot koop overga.
Graag hoor ik jullie verhalen, tips of oplossingen
Mensen kopen steeds vaker via internet. Alleen weten veel mensen niet hoe ze een verkoper of koper kunnen beoordelen op betrouwbaarheid.
Doel van dit topic is voornamelijk het overdragen van informatie.
Hiermee bedoel ik dus tips en trucs om oplichting te voorkomen.
real life situaties, oplichterstrucjes etc. zie ik hier graag verschijnen, dan kunnen we hier in de toekomst allemaal op letten.
Wat ik dus absoluut NIET wil zien, is toespelingen op personen.
We zijn en blijven een technisch forum, we gaan dus geen mensen aan de schandpaal nagelen hier. Toespelingen die richting op zijn ook ongewenst.
Aangezien we dit topic als informatiebron toe willen passen rond alle oplichterspraktijken en preventiemethoden, worden offtopic reacties en onnodige reacties geveegd.
De ontopics blijven staan.
Dit doen we, zodat we na langere tijd niet eerst 3 pagina's 1 regel reacties door hoeven te bladeren ;-)
Hier worden geen strikte termijnen voor gehanteerd.
Kortweg, heeft iemand een tip, of is iemand op een bijzondere manier opgelicht?
Deel het!
Jouw slechte ervaring wordt zo toch op een positieve manier ingezet..
Aankopen via internet
Internet is een geweldig fenomeen, werkelijk alles is hier te vinden. We leggen verbindingen met het buitenland met een enkele muisklik. We kopen tegenwoordig met dezelfde simpele muisklik.
Vroeger kochten we voornamelijk bij de “bekende” winkels in de buurt, tegenwoordig kopen we steeds vaker over de grens. Bij vreemden, waar wij nog nooit iets van hebben gezien.
Toch zouden we dit in de echte wereld niet snel doen. Als wij in een vreemde stad in een achterafstraatje worden aangesproken door iemand met een “geweldig aanbod”, lopen we snel door.
Als we een vreemde winkel binnenstappen, check je onbewust of de persoon en winkel er betrouwbaar uit zien.
Op internet doet men dit vele malen minder. Men gaat er van uit dat alle wel goed zal zijn, dat er wel een vangnet is.
Of men denkt: “dat gebeurt mij niet, dat gebeurt alleen anderen”
Terwijl internet vele malen dieper gaat dan “het zichtbare”
Ik weet een paar goede, betrouwbare winkels met een erg oude site. Als je het ziet, geloof je bijna niet dat er een professionele instantie achter zit.
Terwijl de oplichters regelmatig enige kennis van dit soort zaken hebben, en dus redelijk vlot een mooie site kunnen laten zien.
Dit geld ook voor verkopers.
Product opsturen, nooit geld ontvangen. Of het product is 100% perfect opgestuurd, en een week later hoor je dat het is aangekomen, maar niet functioneert. Indien het product retour wordt gestuurd, blijkt dat er waterschade oid aan zit. Bewijs maar eens dat het goed werkte voor het met de post weg ging..
Of dat het tijdens transport niet kapot is gegaan..
Net als een verkoop aan de kassa of verkoop tussen personen onderling, kan het op internet ook op alle mogelijke manieren mis gaan.
jammer genoeg is niet iedereen ter goeder trouw.
Hoe kun je nu controleren of je met een “correcte” verkoper/koper te maken hebt?
Niets is 100% sluitend, laten we dat voorop stellen.
Maar veel bekende oplichters staan geregistreerd op diverse sites en fora.
Niet alleen bij hun gebruikersnaam, maar vaak ook met e-mailadressen rekeningnummers etc.
Sites
Deze sites kun je gebruiken om foute kopers/verkopers te achterhalen:
Zelfs de politie geeft aan welke mensen al bij hun bekend staan:
https://www.mijnpolitie.nl/index.shtml
Let op: dit betreft dus alleen degenen waar aangifte van gedaan is.
Deze sites kun je mensen zoeken op diverse zoektermen.
e-mail, rekeningnummer, telefoonnummer, namen, adressen etc.
Wat maakt een verkoper / webwinkel betrouwbaar!!
Onderstaand de voorgaande versie van bovenstaande site. Deze site is gesloten, maar de informatie is nog wel aanwezig. Daarnaast kun je avonden doorbrengen met de verhalen van gedupeerden (wat dus lang niet altijd een particulier is..)
OpgeletopInternet - Index
En deze geeft ook veel informatie:
Marktplaatsoplichting
Internationaal:
419 Scammers Exposed Forum - Powered by vBulletin
www.scamwarners.com ? Index page
Tips – gebruikte trucs:
Handel tussen particulieren (Marktplaats en andere particuliere verkoopsites)
Veelgebruikte truc is, om een duur product aan te bieden vanaf een hoek van het land. De kans dat een koper werkelijk in de auto stapt en langs komt, is dan vrij klein. Pogingen om een afspraak te maken om het product te bekijken, worden met de meest bijzondere verhalen van de hand gewezen.
Dus velen betalen, en de kans bestaat dat je een doos met een baksteen opgestuurd krijgt. Of ze krijgen zelfs dat niet.
De verkoper wordt vlot van zo’n site verwijdert, maar hij/zij zit redelijk vlot onder een andere naam vrolijk weer spullen te verkopen.
Dit zijn zaken die ik zelf heb kunnen achterhalen, en zelf vaak naloop voor ik tot koop overga.
Graag hoor ik jullie verhalen, tips of oplossingen

Laatst bewerkt: