Opgelicht of opgelucht?

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Student, 15 nov 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... moet je vooral de naam van die webwinkel in de titel van post #17 laten staan, als je de rest wegpoets.... ;)

    Groet, Bert (kon het niet laten)
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    En hij is nog niet eens opgelicht.. Geduld is een schone zaak.
     
  3. Snubforce84

    Snubforce84

    Lid geworden:
    27 nov 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Ter-Apel
    Nog niet... maar ik heb er een slecht gevoel bij....

    maar ik heb eens even wat uitgezocht, ik heb 45 kalender dagen tijd na transactie om actie te ondernemen via paypal...

    dus we wachten nog even rustig af...
     
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    binnen 45 dagen kan je geld retour krijgen van paypal
     
  5. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    betaal zoveel mogelijk met paypal of creditkaart. Heb laats iets gekocht bij een Duitse modelbouwzaak, had een mooie site en kwam vertrouwd over. Wilde het geld overmaken met een bankoverschrijving maar er ging iets fout en heb het toe overgemaakt met creditkaart.
    De spullen bleven weg, en men reageerde niet op emailtjes en telefoon. Binnen 3 dagen had ik mijn geld terug, gelukkig..

    Dus in mijn geval is het niet "opgelicht OF opgelucht " maar " opgelicht EN opgelucht " ;)

    Mag geen namen noemen, maar de stabilit express is er zeer goedkoop €13,80/80gr

    Hans
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2013
  6. Snubforce84

    Snubforce84

    Lid geworden:
    27 nov 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Ter-Apel
    Ik krijg net een email van de webwinkel en ook van paypal
    dat de bestelling is verzonden... met excuses voor de vertraging.

    we wachten af....
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is wel eens raar..
    Maar soms zijn geweldige internetshops redelijk simpele eenmansbedrijfjes..
    Soms kan het voorkomen dat een eigenaar op vakantie is, of ziek, en er dus even niets gebeurt in de zaak.

    Dus beetje geduld mag je best hebben.
    Aan de andere kant is er geen enkele reden om bij die 45 dagen in de buurt te komen..
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Heb zelf in Duitsland begin van het jaar een paar lagertjes gekocht, zag er goed uit, regelmatig nieuwe onderdelen in de shop, adres, klopte op google maps, tel nummer (dacht ik), en een order verwerking die ook gewoon liep. zag er prima uit, bedrag was niet zo groot, dus gewoon besteld.
    Kwam keurig betaal en verzonden in het overzicht op de site.
    Op een gegeven moment stond er "abgeslosen" als status. die begreep ik niet, dus nagevraagd.
    Vervolgens geen enkele reactie meer.
    Toen ik wilde gaan bellen bleek het telefoonnummer een fax nummer te zijn :(.
    Toch maar eens gezocht, en ja dan vindt je inderdaad ergens een vergelijkbare ervaring.
    Nu had ik ergens gevonden dat de duitse politie een dienst heeft die achter internet fraudeurs aangaat.
    Die zijn per regio georganiseerd.
    Ik heb een mail gestuurd naar die dienst, was in mijn geval 'anzeige@polizei.nrw.de'.
    Daarin heb ik duidelijk aangegeven wat ik heb gedaan, het bestelproces, en dat er geen reactie meer kwam.
    12 dagen later kwam er een nieuwe status op de website van de lagerman, nl "abgeslossen LG", en 4 dagen later had ik mijn lagers.

    Ik heb geen enkel bericht van de politie of de leverancier gehoor, maar het heeft wel geholpen.

    Dus de moraal van het verhaal, zeker in Duitsland kan je de speciale internet politie dienst vragen er achter aan te gaan.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
  10. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    Dat is voor mij juist een reden iets niet te kopen. Wat heb je te verbergen als j niet thuis wilt afspreken? En ik hoef echt niet je woonkamer te zien maar krijg een raar gevoel in de onderbuik als iemand zegt; 'er is echt niks mee maar we spreken af bij een shell station'
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  12. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    postzegel en muntverzamelaars spreken ook nooit thuis af maar gaan daar voor naar de bijna elke week beurzen
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @ Micro: dank voor de aanvulling!:D
    @ Bono:
    Ik heb daar een keer een bijzonder slechte ervaring mee gehad. Iemand (geen forumlid) begon over de (per mail vastgestelde) prijs in mijn huis stennis te maken, waar mijn vrouw bij was. Ik kan aardig wat hebben, maar als iemand mij voor "uitzuiger" en "bloedhond" begint uit te maken, vergeet ik even alles wat ik over "angermanagement" geleerd heb en ligt betrokkene binnen 5 seconden aan de andere kant van mijn deur. :eek:nweer:
    En als ik zeg "liggen" dan bedoel ik ook daadwerkelijk "liggen".

    Sinds die tijd: afspraken buitenshuis. Heeft ook voordelen als koper en verkoper ver uit elkaar wonen, dan deel je de reiskosten. En ook op de parkeerplaats bij een v.d. Valk of Mc(brrr)Donalds kun je prima zaken doen en laten zien dat het apparaat werkt.
     
  14. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is inderdaad een nare ervaring. Echter moet ik Bono gelijk geven dat ik zelf ook liever bij iemand thuis wat kom ophalen. Een aantal jaar geleden wilde ik mijn broertje een tweedehands ipod touch voor zijn verjaardag geven. Meneer wilde ook afspreken bij een parkeerplaats. Ipod gekocht, en thuis erachter gekomen dat er wat mis mee was. Vandaar dat de verkoper waarschijnlijk niet thuis wilde afspreken. Op mailtjes/telefoontjes werd uiteraard niet meer gereageerd.

    Ik ben wel benieuwd hoe je moet handelen bij zo'n situatie als deze?


    Wat ik zelf trouwens ook een handige tip vind bij het tweedehands verkopen van artikelen:

    Spreek een duidelijke tijd af!! Er zijn kennelijk mensen in dit land die het normaal vinden om een half uur later te komen dan afgesproken zonder dat even te laten weten.

    Ik heb wel eens meegemaakt dat ik om een bepaalde tijd had afgesproken, maar ik moest zelf een uur later ergens anders heen. Uiteraard ging ik er vanuit dat de koper op tijd zou komen. Echter kwam de verkoper anderhalf uur te laat. Ik kon de koper niet bereiken omdat ik zijn telefoonnummer niet had. Kortom, de koper stond uiteindelijk voor een dichte deur omdat ik simpelweg niet meer thuis was. Dat is helemaal zijn eigen schuld, maar ik kreeg alsnog een boze mail van meneer omdat ik niet meer thuis was.

    Een paar minuten te laat vind ik geen probleem. Kom je 20 minuten later dan afgesproken zonder het even telefonisch/per mail te laten weten dan begin ik mij er al aan te irriteren. Dat is mij al vele malen overkomen.

    Wat ik tegenwoordig doe om dat te voorkomen:
    - Spreek een duidelijke tijd af!
    - Vraag het telefoonnummer van de koper zodat je hem eventueel kunt bereiken
    - Vraag aan de koper of hij kan melden als hij iets later komt
    - Eventueel: Laat weten dat als de koper later komt dan bijvoorbeeld 30 minuten hij niet meer hoeft te komen.
     
  15. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    vraag legitimatie koerier die t dan ophaalt en noteer id nummer
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nope.
    werkt niet.

    Er zijn zat gevallen waarbij dergelijke types een nep id bij zich hebben, en je dus alsnog niets hebt.
    Daarnaast, jij mag dan zijn id hebben, maar wat bewijst dit?
    kun je overal wel van overgeschreven hebben....

    Enigste correcte ding om te doen in ene dergelijk geval, is het pakket zelf weg te brengen naar een afhaalpunt.
    of zelf regelen met tijd etc dat het wordt opgehaald. en bewijsje vragen.


    Klinkt lullig..
    ik heb het wel eens met een klein botsinkje gehad. een vrolijke man in een oud busje snijd de bocht af, en raakt mijn auto.
    beiden geen schadeformulier bij me, had de mijne net weggegeven aan een collega van me.
    dus, ik ALLE gegevens van zijn rijbewijs en id overgeschreven.

    puntje bij paaltje, meneer geeft niet thuis. hij had niets gedaan.
    bedrijf waar hij werkte ging van zijn werknemer uit, dus tabee.
    navraag gedaan, als je al die gegevens hebt die je niet zo kan verzinnen, moet er toch iets mogelijk zijn?
    dat valt dus best tegen.

    zo ook een kennis van me, wilde zijn auto verkopen.
    koper komt met een motor aan. laat de motor staan, gaat een proefrit doen.
    koper kwam niet terug. motor bleek gejat.
    en juist vanwege die motor had mijn kennis geen verdere zaken gevraagd..

    ik weet een garagebedrijf wat dus ook rijbewijs in bewaring nam als ze met hun auto een proefrit gingen doen.
    auto kwam terug, rijbewijs ging weer mee.
    's avonds kwamen de heren terug, ze hadden de dealer een nepsleutel teruggegeven (auto kwam van het achterterrein, hadden de heren hem weer terug gezet)
    maar geen bewijs.. terwijl alleen zij het kunnen zijn..

    Valse id's doen ze dit soort geintjes ook zat mee trouwens.
    id afgeven, en gewoon wegrijden. is toch een valse, maar daar komt de verkoper pas na een tijde achter.


    bij de weg, over een afspraak: ook bij mij is tijd gewoon tijd..
    in overleg kan best veel, maar zonder enig overleg gewoon veel te laat komen ben ik geen voorstander van.
    sterker, goeie kans dat het opeens niet meer beschikbaar is ;-)
     
  17. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    tja id daar heeft u toch wel even n punt dank ervoor
    ik heb vaak afspraken thuis gemaakt voor mn parts en dat je thuis blijft in weekend en er niemand komt opdagen en ook niet afbellen mailen grrrrr
     
  18. thomas

    thomas

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    329
    Locatie:
    NL
    Natuurlijk kan je altijd met de verkoper afspreken dat hij de werking van de apparatuur demonstreert, of dat je de boel onder zijn toeziend oog kan uitproberen.

    Dat van die auto-proefrit vind ik eerlijk gezegd een beetje dom - elke auto heeft meer dan 1 stoel.
     
  19. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    Dit was laatst eens op tv, toen lieten ze zien hoe dat gedaan werd. En inderdaad... mensen wees niet te naïef... contact zelf zoeken met de afzender dat het verkeerd bezorgd is.. breng het zelf naar het postkantoor en bewaar het bonnetje of zorg dat je een bevestigingsmail krijgt van de afzender dat het opgehaald word en dat je een bonnetje krijgt van degen die het ophaald. Het is niet bulletproof maar dan heb jij je best gedaan.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, een auto heeft inderdaad een tweede stoel.
    Maar heb jij controle over waar die knuppel met de auto naar toe gaat?

    ook weer een verhaal uit de kennissenkring (teruglezend maakt een kennis van mij best een hoop mee blijkbaar ;-))
    verkoop van de auto.
    koper komt in zijn eentje aan, wil proefrit.
    eigenaar gaat erbij zitten, koper rijdt.

    koper rijd naar een afgelegen hoekje van een industrieterrein, waar een paar "collegakopers" staan te wachten.
    rest van het verhaal moge duidelijk zijn, men heeft de auto niet precies gekocht.
    eigenaar was er redelijk zonder kleerscheuren vanaf gekomen.

    eigenlijk, wat je ook verzint, er is wel iets op verzonnen..
    wees inderdaad niet naief, luister naar de interne alarmbellen
    vertrouw je het niet, ga dan niet met die persoon op pad..
     

Deel Deze Pagina