Opgelicht!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door brutus, 28 apr 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allemaal gedaan....

    Mijn maat wilde het ook gaan ophalen, maar heeft geen rijbewijs en belde mij om 23:45 of ik hem de volgende dag vanuit Friesland naar (als ik me goed herinner) Zeeuws Vlaanderen wilde brengen en weer terug. Maar ja, ik heb soms ook wel eens andere plannen....

    Op dat moment was er nog niet over opsturen gesproken (mijn maat haalt normaal gesproken ALTIJD de spullen zelf op), maar de "verkoper" gaf aan nog weer een dag later naar het buitenland te moeten voor 8 weken.
    Het feit dat de verkoper er akkoord mee was dat mijn maat het ding direct op wilde halen, versterkte het vertrouwen nog wat meer.
    Maar ja, dan hadden we achteraf voor de deur van een nergens vanaf wetende garagehouder gestaan....

    Bottom line is dat er ergens een oplichter rondloopt, die dusdanig veel van modelbouw en helicopters afweet, dat wij er van overtuigd zijn dat het een modelvlieger is. Ik hoop alleen maar, dat ik hem "herkenbaar" kan maken voor zijn vliegmaatjes.

    Groet, Bert
     
  2. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    tja, Bert,

    zoals jij dat beschrijft lijkt 't idd een waterdicht geheel te zijn....
    goed voor te stellen dat jullie erin stonken :mad:
    met dit soort fraude, word helaas ook de werkelijke persoon achter deze gegevens gedupeerd... :mad:

    was er in de verkoop hoek van dit forum niks te vinden???
    MP vertrouw ik doorgaans voor geen cent, mede door dit soort listige praktijken...

    groet,
    hoogvlieger
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik ben in de verkoophoek van dit forum ook al eens opgelicht, dus dat zegt ook niets :( gelukkig maar voor 30 euro, maar toch!

    Wat een verrotte mensen lopen er rond.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die "persoon" is een autobedrijf, en inderdaad niet erg gelukkig met deze gang van zaken. Kan er verder ook weinig aan doen, en hem valt verder niks te verwijten. Maar hij heeft de zaak wel bij een advocaat neergelegd. Dat heeft op zich weinig zin, tot dat er een naam boven water komt, en dan krijgt heer oplichter dus ook die advocaat in zijn nek.

    Groet, Bert
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Sorry dat ik het zeg, maar dit is niet het geluid van een kerstklokje maar van een carllion.
    Stel dat de verkoper het wel had opgestuurd en er was iets mis mee, dan zou je 8 weken moeten wachten voordat je aktie kan ondernemen.
    Persoonlijk had ik 8 weken gewacht, vooral als het om veel geld gaat.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Waar heeft hij het geld dan op gestort ? De bank zal deze informatie niet prijsgeven, maar wel aan de politie als er aangifte is gedaan lijkt mij.
    Ik moet eerlijk gezegd ook aangeven dat ik ongeziene aankopen niet doe boven de 200 euro. De Vario boxer is een exclusief model en is niet goedkoop.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was omdat ik degene was die de aankoop moest "goedkeuren" en ik drie dagen later ook weer naar zee moest....

    Maar ook het buitenland was niet ongeloofwaardig gezien de bewering dat hij in de autosport actief was en dat weer klopte met wat we wisten over de persoon waarvoor hij zich uitgaf....

    Hoe dan ook,
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Achteraf is helaas altijd makkelijk praten...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er schijnt een ondergrens van 500 euro te zijn, daarboven bemoeit de politie zich er mee en komen die gegevens inderdaad boven water.

    En raad eens????:rolleyes:

    De prijs was inderdaad laag voor zo'n machine, aan de andere kant, tweedehands prijzen zijn sowiso laag, en voor de exclusievere Vario's is maar een kleine markt. Zeker voor viertakten lijkt wel een soort angst te bestaan. Ik heb zelf nog maar 1 keer eerder een viertakt in een heli gezien, en ook hier op het forum weet ik maar van 1 persoon die met een viertakt heli vliegt, en 1 die er mee gevlogen heeft (al zullen er echt wel meer zijn).

    Groet, Bert
     
  10. DJ41

    DJ41

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik word altijd zo boos als ik dit soort dingen lees. Zelf ben ik ook 1 keer opgelicht via marktplaats, gelukkig ging dat maar over 90 euro. Los van het feit dat je nu geen produkt hebt, schaadt het ook je vertrouwen in de medemens.

    Ik ben ook redelijk vaak de pineut met dit soort dingen. 2x ingebroken in de auto, waarvan 1x navigatiesysteem weg van 2000 euro. 1x thuis ingebroken en o.a. alle sierraden van mijn vrouw gestolen. 1x op straat beroofd, maar toen heb ik de dader op de grond weten te werken na een lange achtervolging. En normaal zie je ze nooit als je ze nodig hebt, maar op dat moment kwam er net een politieauto langs. Ze hoefden alleen de boeien er maar om te doen en mijn portemonee uit z'n zak halen. Dat was dan wel weer een behoorlijk bevredigende afloop.

    Maar ik leef met je mee. Maar de pakkans is denk ik behoorlijk klein.
     
  11. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Hoi Bert,

    Even ter info,
    Je maat moet wel aangifte doen en daarbij alle relevante info verstrekken.
    Er is geen ondergrens qua bedrag mee gemoeid.
    Kortom, als je maat aangifte wil doen zal deze altijd opgenomen moeten worden. Oplichting, 326 SR, is een misdrijf:

    "Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie."

    Men (politie) kan via een opsporingsprocedure inzage krijgen in de bankgegevens van de oplichter. Je maat moet zich ook gelijk civiele partij stellen. Wellicht heeft de oplichter al meer mensen opgelicht. Ik zou de oplichter een ultimatum stellen mocht dit uberhaubt nog bespreekbaar zijn. Zo niet aangifte doen dus. Verder is het zinvol om aan een potentiele verkoper eventueel een BSN nr. te vragen. Dit was vroeger je sofinr. en is een uniek en persoonsgebonden nummer.
    Hoor het wel via PB als je nog vragen hebt.

    Gr.Rob
     
  12. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Een cruciale vraag: Is er contact geweest via de link op Marktplaats of was het contact direct?

    In het eerste geval is het bericht verstuurd via Marktplaats zelf en ter fraude-bestrijding loggen die IP-gegevens. Omdat niemand anoniem is op het internet (en 90% ook niet via die zogenaamde verdoezelsites), is heel veel traceerbaar. Ook Marktplaats is bekend met deze procedure en kan bijstaan in het doen van aangifte voorzien van digitale informatie.

    In het tweede geval... Tsja... :(
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Naar mijn beste weten zijn alle officiële paden (aangifte politie, brief naar de bank inclusief afschrift aangifte, melding bij Marktplaats, etc etc) bewandeld, is de bankrekening waar het om ging geblokkeerd, de katvanger (degene op wiens naam de bankrekening stond bleek een drankverslaafde poolse zwerver te zijn) verhoord, en daar houdt het zo'n beetje mee op.

    De pinautomaat-foto's van de gene die het geld gepind heeft leveren ook weinig op (capuchon, zonnebril, belichting een beetje beïnvloeden, etc), maar ook dat schijnt allemaal al bekeken te zijn.
    Opvallend detail is de standaard smoes dat zijn oma zojuist overleden is, als respons op je bevestiging van betaling: die geeft hem de tijd om het geld direct te pinnen....

    Ondertussen schijnt dit mannetje, die zich op MP voordoet als Geert Keijzer uit Oostburg, Warffum of Marrum (afhankelijk van wat het verst verwijderd is van de persoon die hij oplicht) gewoon ongestoord de "gevraagd" advertenties op MP af te struinen, ook al word zijn account daar om de haverklap geveegd.
    Hij "verkoopt" niet alleen modelbouwspullen, maar het blijft opvallend hoeveel hij er in dit specifieke geval vanaf wist, want mijn maat was van te voren al redelijk argwanend en heeft aan de telefoon redelijk ver doorgevraagd.

    EDIT: het eerste contact is via MP gegaan.... dat was wat mijn maat al gelijk op scherp zette: zijn account was nog maar 1 dag oud.... Daarom des te verbazender dat hij voor ALLES geloofwaardige verklaringen kon bedenken.
    En Marktplaats kan blijkbaar ook niet veel meer dan steeds weer opnieuw een account blokkeren. Hoe nuttig is een IP adres als deze pipo vanaf een internet cafe o.i.d. bezig is? Van wat ik over deze gast gelezen heb, lopen de IP traces dood ergens in de USA...

    Groet, Bert
     
  14. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    och, das gewoon een dwaalspoor.
    die oplichter kan in verweggistan, of gewoon in NL de bij jullie gepikte centjes zitten tellen...
    da's het nadeel van Internet: je weet bijna nooit de fysieke plaats van de persoon, en al helemaal niet als hij niet via z'n eigen computer werkt...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.... hij zit natuurlijk gewoon in NL.... Hij heeft de centen gepind en is daarbij op de foto gezet.... die foto's leveren alleen voorlopig weinig op....

    Ik bedoelde eigenlijk alleen maar te zeggen, dat dat IP adres gewoon geen enkele garantie op opsporing bied, tenzij je er de CIA achteraan stuurt, en dat doen ze nu eenmaal niet voor minder dan 500 Euro (en ook niet voor heel wat meer.... :D)

    Groet, Bert
     
  16. Marco899

    Marco899

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hilversum area
    Toch sta ik na ook na dit topic en de vele die op internet zijn te vinden weer verbaast hoeveel mensen zo maar klakkeloos geld overmaken. Nu voor de tweede keer wat via mp verkocht en alleen via mp gecommuniceerd en met mijn voornaam. Wel mijn bankrekening opgegeven en mijn achternaam en zo ruim 80 euro binnengekregen. Stuur het uiteraard wel netjes op maar de koper heeft nog mijn adres of telefoonnummer en heeft zich feitelijk alleen maar blind gestaard op de mooie deal. Ik had op zijn minst bovenstaande gegevens gecheckt en er een belletje aan gewaagd.
     
  17. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Mag je trouwens gebruikers noemen van hier ??
    lijkt me wel een optie , zodat niet meer mensen hier in trappen :rolleyes:

    De puntjes horen niet in het rekening nummer

    JEZUS ik ben er nog versteld van, dat deze man me zo probeerde op te lichten :confused::???::hammer::rolleyes:

    KAN ook de ADV er nog ff bij halen.........
    O wacht de PB's zijn nog duidelijker !

    Ook een van de redenen dat ik hier liever niet meer kom.....
     
  18. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dit vind ik nergens op slaan. Het verkoopgedeelte is een soort service naar de gebruikers, die vrij zijn om daar wel of niet voor eigen risico gebruik van te maken.

    Als je denkt opgelicht te worden moet je dat gewoon melden aan de forumleiding, die zullen daar dan heus wel serieus naar kijken. Het is niet de bedoeling dat je dat gelijk in het openbaar van de daken begint te schreeuwen. Dat maakt hoor en wederhoor dan al niet meer mogelijk voordat iemand met recht ter verantwoording kan worden geroepen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  19. MicroVlieger

    MicroVlieger

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Krommenie
    Prima toch dat JIJ dat nergens op vind slaan..
    /klaar hier .............

    moeilijk hé "een van de redenen" :rolleyes:

    Dan hoop ik van harte dat hij het nog is flikt op dit forum.
    gegroet , haal me adv ook maar meteen weg.......
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Vrijheid, blijheid. Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken.

    Groet,

    Ad Bakker

    PS
    Ik schreef ook dat IK dat vind, niet dat het noodzakelijkerwijs zo IS!!!
     

Deel Deze Pagina