Opknap/restauratie verslag SG-38

Ik heb er na jouw reactie nog wat dingen bij gezet, even je pagina verversen.
De draden schuren niet echt. Ze raken elkaar wel hier en daar maar ze staan niet strak gespannen (dat zou je servo niet leuk vinden). Daarnaast bewegen ze parallel aan elkaar dus ze schuren niet door, als dat je angst is.

Mooi apparaat wordt dat.... ga je ook de piloot schaal doen ?

Check de piloot bij 2:40 geweldig :-) Nu ook nog laten zwaaien.

Laatst bewerkt door een moderator:
Er is een firma (The Pilot People) die mooi poppen maken. Ik denk dat ik die wel laat komen. Dat met dat bewegen van de stick en benen had ik ook al overwogen, maar bij mij maak ik er een ''bootje'' omheen waardoor je die functies niet gaat zien...

Hacker-motor.com heeft ook een lijn met parapenters.
Zij hebben een schaal piloot-pop genaamd Robin met ingebouwde radio+servo's.

Wie bouwt deze om of maakt iets vergelijkbaars voor een SG-38 of een Demoiselle?

Zou fantastisch zijn..

Rick

Hacker-motor.com heeft ook een lijn met parapenters.
Zij hebben een schaal piloot-pop genaamd Robin met ingebouwde radio+servo's.

Wie bouwt deze om of maakt iets vergelijkbaars voor een SG-38 of een Demoiselle?

Zou fantastisch zijn..

Rick

Asl jij de pop regelt zorg ik dat ie kan bewegen.... De stick, benen en zelf zijn gezicht... (zolang deze maar 1:4 is...)

Ik vind de poppen bij Hacker wel duur...

1 vraag voor wat de kleur betreft. Ik heb een hele toer uit moeten halen om er een beits op te zetten die de juiste kleur heeft. Ik heb 2 verschillende beitsen gebruikt, hij is nu een heel stuk donkerder geworden. (foto komt morgen)

Het houtwerk ga ik afwerken met een blanke lak. Wat staat het mooiste voor het houtwerk? Hoogglans of zijdeglans? Op mijn kleine én grote Grunau Baby's heb ik zijdeglans gebruikt, het misstaat niet. Hoogglas is misschien een beetje té?

Wat staat het mooiste voor het houtwerk?
De enige die die vraag kan beantwoorden ben jij denk ik. Er zijn er die licht gelakt zijn, donker gelakt, glanzend en juist erg dof.....

B0000031.JPG

sg382.jpg

Ik denk dat ik m toch maar zijdeglans ga maken. Zoiets als dit, en dan nog een tikje donkerder. (tegen antiek aan)

Verder dan een plaatje van het ''bootje'' kom ik niet. Tekeningen kom ik niet tegen...

0378995.jpg

Ik was er een beetje bang voor, alle delen zitten in de beits op de vleugels na. Dat had ik een klein beetje zien aankomen, daar de hele vleugels voorzien waren van zijde met spanlak. Dat is ín het hout getrokken, en in combinatie met té veel houtlijm geen goede combi. De neuslijst kreeg ik niet in de goede kleur, mooi egaal werd het niet.

Tussen de soep en ovenschotel mijn vrouw laten kijken. En als die zeg ''het ziet er niet uit'' dan zit er maar 1 ding op....

IMG_0247_zpse6acef50.jpg

IMG_0248_zps9e8e59cf.jpg

Dat word dus een nieuwe neuslijst + zijkanten vleugel. Een van de nadelen als je iets overneemt van een ander, dan kan je gewoon heel veel werk mee hebben. Jammer, maar ik wil het goed hebben. Dat betekend dus een nieuwe lijst, de rest probeer ik zo veel mogelijk te hergebruiken... Nu weet ik zeker dat de neuslijst én het bootje dezelfde kleur gaan krijgen... (ach, een beetje verschil met de rest mag je wel zien, het is tenslotte een opknapper... Nou ja, restauratie...)

Laatst bewerkt:
Vanacht (nachtdienst) de hele neuslijst gelijmt, en die kan ik vanacht in model schaven/schuren. Ik heb wel even gedacht om het hele gebeuren in de kliko te kieperen, het is bijna niet te doen wat ik hier tegen kom. Mijn kleine Gruna Baby was in beter staat dan deze SG-38. Toch gaan we door, het bootje moet de boel gaan verzachten denk ik maar.

En goed zwevende kist gaat het toch al niet worden, dan maar mooi voor het oog zullen we maar zeggen. Of leg ik de lat te hoog voor mijzelf, want dat kan natuurlijk ook...

Ach, als je weer eens moedeloos wordt, kijk dan maar naar dit exemplaar...+50% write off...en deze gaat gewoon weer
vliegen, trust me.

Laatst bewerkt door een moderator:
En goed zwevende kist gaat het toch al niet worden, dan maar mooi voor het oog zullen we maar zeggen. Of leg ik de lat te hoog voor mijzelf, want dat kan natuurlijk ook...
Een SG-38 heeft een fantastisch mooi vliegbeeld.
Maar ... meer dan 'een baksteen die verbazingwekkend ver komt' zal het nooit worden. ;-)

@Franck,
Dat filmpje had ik ff nodig.... ;-)

@Dirk,
Dan doe ik het maar voor het vliegbeeld, alhoewel ik van de week behoorlijk gefrustreerd was/werd. Elke keer als ik de linker vleugel met rechts vergeleek zag ik de verschillen groter worden, en daardoor ook het werk. Werkelijk niks is recht aan deze kist, en de indekking (voor de neuslijst) krijg ik met goed lijmen niet optimaal.

Ik baalde er flink van, maar heb mij erbij neergelegd. Het zal wel de prijs zijn van een hele oude 2e handse kist, ik ga er niet meer over zeuren. Maar ik was wel ff de weg kwijt, de kliko knipoogde verleidelijk...

We gaan maar gewoon door, vanacht maar eens werken aan de 2 voorlijsten...

Als je met beits werkt moet je er even om denken dat dat nooit dekkend wordt, en iedere keer dat je een nieuwe laag smeert wordt het donkerder. Dus één keer gelijkmatig aanbrengen en dan niet meer aan zitten. Als je donkere vlekken of strepen hebt hooguit met een "schrale", bijna droge kwast ietsje uitsmeren.

En die van mij was ook een rampenbak om mee te beginnen, is toch best aardig geworden. Ik had trouwens bewust de zijde uit de open delen gesneden maar het op het hout laten zitten. Verwijderen geeft alleen maar ellende.

100904s_SG38.jpg

Goh, dat zijn berichten waarmee je door kan gaan. Bedankt! Het zijden wat er bij mij op zat ging er zonder problemen af, ik wilde echter de neuslijst voorzien van beits. Dat ging niet zoals ik het wilde, door de lijmverbindingen die de oorspronkelijke eigenaar/bouwer aangebracht heeft. Hierdoor kreeg ik tijdens de het aanbrengen van de beits hele lelijke vlekken. Natuurlijk had ik eerst een proefstukje om te proberen, maar op de SG-38 pakte dat echt verkeerd uit.

Het verwijderen van deze indekking + lijst was wel weer goed, want 80% zat niet vastgelijmt. Het opnieuw aanbrengen ging wel, maar het reslutaat was niet bevredigend. En dat terwijl ik wel alles goed voorbereid had wat aanbrengen/lijmen betreft.

We doen het ermee, en ik hoop dat het vliegbeeld de boel goedmaakt... Gezien mijn vorige ervaringen zal dat wel lukken, maar ik zag het echt ff niet meer zitten. Nu ga ik werken aan de neuslijst, ik heb nog 8 uurtjes te gaan. (nachtdienst) Morgenmiddag de puntjes op de I, en dan kan de neuslijst met indekking weer in de beits.

Ik doe dat niet met een kwast, maar met een T-shirt. Hierdoor veeg ik de beits in het hout, en de overtollige beits gaat er weer af. dat geeft voor mij het beste resultaat. Streeploos en toch een mooie houtnerf. Want daar deed ik het voor... 1 laag is overigens voldoende.

Bedankt voor de reacties, het is net dat beetje extra wat je soms nodig hebt...

Back