Opknap-verslag Graupner Cirrus (film eerste vlucht pagina 3)

staat (al tijden) bij mijn favorieten :D

Ik weet wel welke Hurricane je bedoelt, vroeg me meer af of je plaatjes van de progressie had. Of de wederopstanding eigenlijk :D wat dan op deze 2e paasdag toch weer aardig bij de juiste sfeer blijft

Nee, ik heb geen foto's van het opknappen van de romp. Dennis vast ook niet van het repareren van de vleugel. Misschien straks een plaatje van het eindresultaat in het zelfde draadje als waar we je de schade lieten zien?!

Je bent weer lekker bezig! Leuk hoor!
(Dennis en ik hebben inmiddels de Hurricane onder behandeling gesteld)

Trouwens, heb je er niet aan gedacht om de complete beplanking te vervangen? Iets meer werk, maar wel weer compleet doorlopende beplanking.

Inderdaad. Het hele verband gaat eruit zo. Je hebt wel moed !!
Zelf zou ik een hele nieuwe vleugel bouwen.

De mallen van de ribben heb ik nog wel liggen. Wat wel vervelend is, is de achterlijst. Die heeft een hele rare maat. 8x20 of zoiets. Misschien is die nog te redden.

Er ligt nog steeds een (niet) originele (polyester) Cirrusromp te wachten op een stel vleugels. Maar die vleugels worden waarschijnlijk recht, met een half taps stuk of zelfs een met een dubbele V-stelling. Kweetutnognie:bday:

Groet, JH

Het verband gaat er zeker niet méér uit dan het was. Er zaten gaten in, nu zitten er verlijmde stukken in. Durf wel te stellen dat zorgvuldig verlijmde balsa sterker is dan een gat :D

Daarbij gaat het om de bovenzijde die op druk wordt belast. Het is niet voor niks dat ik de onderzijde ook goed geïnspecteerd heb.

De vleugels zitten inmiddels weer in de folie en zijn absoluut stijf.
Zeker sterker/stijver dan de 4mm pisbakken-ijzeren vleugelpennetjes.....

Ik wil niks afdoen aan jullie deskundigheid hoor, mijn voorkeur is zeker ook een mooie beplanking uit één stuk. Maar dat is momenteel niet haalbaar. En mét de gaten vloog hij prima (het is een rustige elektrische thermiekzwever, géén acro/hellingzwever/lierkanon). Denk dat hij er nu niet slechter op is geworden.

Dank :D
Vanavond de stabilovlakken ontkleed en opnieuw in de folie gezet.
Nu is hij dus helemaal gereed, zal morgen een plaatje maken van het eindresultaat. Ik ben er heel erg over te spreken.

Cirrus_080325005.jpg

nou graag :D

Vanmiddag een paar snipperuurtjes opgenomen en de Cirrus gelanceerd. Ik had al het vermoeden dat er wat thermiek zou zijn; klein beetje wind, aangenaam zonnetje en een koude nacht. Nou dat heb ik geweten.
Na de eerste flinke stijgvlucht de motor uit, afvlakken en normaal gesproken gaat de Vario dan zachtjes brommen (lichte daalvlucht). Nu niet...hij bleef maar doorpiepen. Als een raket omhoog. Spoilers uit, een heel eind wegsturen: bleef stijgen. Tolvlucht (op goed geluk, was inmiddels niet meer te zien) en na een kleine 30 seconden (die een half uur leken) ving ik weer een glimp op. Ik ben me rotgeschrokken, was hem echt bijna kwijt. Wat later zag ik op zeer grote hoogte een kudde ooievaars die er duidelijk ook lol in hadden. Ik heb maar even wat voorzichtiger gedaan, ben wat meer bij de grond gebleven waar de thermiek veel minder heftig was.

Heerlijk zo'n vlucht avontuur. Op die momenten dat je in zo'n sterke thermiek zit ben ik blij met de Picolario talk. Als je er elke 10 seconden 30-40 meter hoogte bij krijgt kan je op tijd het hazepad kiezen.......

Ik heb, met een steeds verder dalend humeur, steeds naar buiten gekeken. Gelukkig moest ik lasproeven in de fabriek bijwonen. Dan kan ik niet eens naar buiten kijken. Morgen en overmorgen ook nog van dit weer. Maar ook dan zit ik vast. Een ISO 9004 audit begeleiden. Als er iets het tegenover gestelde is van zweefvliegen is het dat wel........ Ik zit verstrikt in de netten van een burgerlijk arbeiders bestaan. (even relatieverend: als ik in de middeleeuwen was geboren was ik vast lijfeigene geweest. Voorwaar ook geen makkelijk bestaan)

Maar goed, het seizoen begint net. Wie weet wat er in het verschiet ligt!

Jij kan alvast weer een ervaring, die je niet snel zal vergeten, bijschrijven!

Staat in mijn logboek :D
Ongelooflijk hoe sterk de thermiek kan zijn op dagen als vandaag. In de zomer heb je dat toch minder.

Overigens zijn mijn vleugels gewoon intact gebleven terwijl ze het echt flink te verduren hebben gehad. Blijkbaar is mijn "restauratie" sterk genoeg. Weet ik dat gelijk ook weer :zon:

En een filmpje met Flightcamone2.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij doet het nog steeds perfect......

Afgelopen weekend wat met een hoogstart gespeeld en ineens toch wel zin de Cirrus daar ook aan te hangen.
Daarom het afgezaagde neusje opgezocht en er een oude propadapter met epoxy ingelijmd.

081002Cirrus2.jpg

Jako, dit moet jou goed doen :-)
Mooi werk Arjan, ik blijf het jammer vinden van die neus (die van de cirrus dan).

081002Cirrus1.jpg

Haakje er terug op (als ik dat nog ergens kan vinden) en ze is ineens multi-functioneel.

Voor hoogstart-gebruik ga ik er een 2 cel 1000 mAh lipo in stopppen. De motor en rgelaar met BEC blijven immers gewoon zitten. Er zal dan nog een beetje lood in de neus moeten.

Ja, heb ik gedaan.
Ik kon helaas niet voldoende lood in de losse neus kwijt om het verlies van prop, spinner en aandrijfaccu te compenseren. Na enig denkwerk de volgende oplossing gevonden.

Neusje heeft hetzelfde gewicht als de spinner met prop (44 gram).

De grote 3 cel aandrijfaccu van 273 gram ligt normaal gesproken net voor de vleugel.
Als ik de kleine 2 cel Lipo wil gebruiken (67 gram) kan die helemaal voorin, net achter de motor. Dan moet er wel nog lood bij maar omdat alles verder naar voren ligt minder dan het gewicht van de grote accu. In totaal scheelt het 167 gram.

Ik kan nu kiezen:
-originele configuratie met motor, prop en aandrijfaccu (1818 gram vliegklaar);
-prop en spinner wisselen voor de losse neus en de aandrijfaccu gebruiken (1818 gram vliegklaar);
-prop en spinner eraf, kleinere ontvangeraccu plus het losse stukje lood voorin plaatsen (1651 gram).

Geen schokkend verschil maar alle beetjes helpen. En het wisselen is 5 minuten werk.

De hoogstarthaak zit er inmiddels ook weer onder en het neusje is gespoten. Zal morgen wat foto's maken.

080928001.jpg

Laatst bewerkt:
De losse delen: in epoxy gegoten lood, 2 cel lipo, neusje met lood.

081004Cirrus1.jpg

Zo zit het er dan in. Het losse gewicht ligt onder de accu, net achter de motor.

081004Cirrus2.jpg

De neuslijn weer helemaal in ere hersteld......

081004Cirrus3.jpg

Het losse neusje zet ik met een plakbandje vast aan de romp. In mijn zender heb ik een nieuw geheugen aangemaakt voor de zweef-versie. Daarin is het gas permanent uitgeschakeld en functioneert de gasstick als spoilerhendel. In de electro-configuratie zit dat onder een schakelaar; schakelaar naar beneden: gasstick is gas, schakelaar omhoog: gas uitgeschakeld en stick als spoilerhendel.

Laatst bewerkt:
Vliegt perfect :-)
Hopen dat er morgen wat thermiek is, vanochtend was het niet veel. En dan loop je heel wat meters.........Iedere 2 minuten weer opnieuw. Wel heel erg leuk.

Back