Opknapdraadje ASW 22 van Graupner, Filmpje van de Re-maiden

De kerstman kwam afgelopen maandag dan toch nog met een kado aan lopen waar ik eigenlijk niet op gerekend had tot na nieuwjaar.
Vorige week sloten Johan en ik hier de koop van een 2e hands zwever (ASW 22, Graupner) en een nürflugel hellingzwever (Robbe Geier).

Afgelopen week ben ik begonnen met het opknappen van de ASW 22:

Allereerst het scharniertape van de ailerons eraf gehaald en vervangen door strijkfolie (oracover)

IMG_8970.JPG

IMG_8968.JPG

De scharnieren van het richtingsroer zaten los, en de bovenste sleuf was uitgescheurd, dit alles gerepareerd met enkele druppeltjes CA
IMG_8973.JPG

De uitsparingen voor de aileron-servo's waren niet meer dan grote vierkante gaten, deze heb ik passend gemaakt voor 2 servo's die ik nog had liggen
Servo overgetrokken op 15mm balsa en uitgezaagd met de figuurzaag
IMG_8975.JPG

Het geheel ingelijmd met epoxy (niet de servo)
IMG_8976.JPG

Als laatste afgedekt met Oracover
IMG_8977.JPG

Servo's lagen er niet meer in dus heb ik eens even gesnuffeld wat ik nog had, hier kwam ik mee op de proppen:
IMG_8971.JPG

Ik denk alleen wel dat er nog een keer snellere servo's in moeten, dit zijn al aardig oude beestjes en echt rap zijn ze niet (meer).

Nu vond ik ook nog 2 van deze dingetjes in de cockpit, weet iemand wat dit zijn ? (waarschijnlijk weet Johan het zelf wel, ik zal hem eens bellen)
IMG_8972.JPG

En dit is het voorlopige resultaat:
IMG_8974.JPG

Wat nu nog rest:
Romp schuren en weer mooi hagelwit spuiten (beetje vergeeld)
Nieuwe stickers erop
Nieuwe ontvanger erin en waarschijnlijk ook 4 stuks nieuwe servo's.

Verder heb ik nog wat vraagjes:
Het zwaartepunt ligt nu 7,5 cm achter de voorlijst van de vleugel (20 cm koorde aan de wortel) is dit enigzins in de richting of klopt het niet?
Ik weet dat er op het forum een link rondzwerft naar een programma om het uit te rekenen maar vraag me niet waar....

Wat is de procedure van het lanceren van je zwever aan een elastiek? er zit een heel eind zwart vierkant elastiek bij en een stuk oranje rond (hol?) elastiek.
Ik heb hier geen enkele ervaring mee, dus alle tips zijn welkom.

Kun je de antennedraad van een ontvanger ongestraft verlengen? (verkorten is niet wijs, dat weet ik) aan de achterkant, onder het kielvlak zit een gaatje (ik denk voor de antenne?) maar dat haalt mijn antenne niet.

Verdere vorderingen volgen in dit draadje.

Groetjes, Jesse.

ha Jesse, je bent lekker op de opknaptoer!

Ik zie dat jullie net zó'n bank hebben als wij...

Weet je zeker dat je de romp wil schuren en spuiten? Nu is de romp vast redelijk egaal. Met de verflaag er straks op is hij veel krasgevoeliger geworden. Maar wel witter. Het is dus een keuze.

Diverse handige programma's , waaronder je win_leangs, het zwaartepunt programma wat je zoekt.

Succes ermee!

@ Berrie: Je hebt wel een punt, maar zoals je op de foto kunt zien is het nu niet echt één geheel en dat vind ik best jammer.
Maar ik zat te denken om er eerst een laag wit op te zetten, daarna de nieuwe stickers erop en daarna nog een laag blanke lak.
Thankz voor de link:D
Of heeft iemand anders wellicht nog goede ideeën ?

Groetjes, Jesse.

Mooie zwever, goed bezig.

jesse zei:
Nu vond ik ook nog 2 van deze dingetjes in de cockpit, weet iemand wat dit zijn ? (waarschijnlijk weet Johan het zelf wel, ik zal hem eens bellen)
IMG_8972.JPG
De ronde dingetjes zijn ferriet kernen, voor ontstoring van de lange servosnoeren die door de vleugel naar de rolroer servo's lopen. Waarschijnlijk zit in het krimpkousje ook een stukje electronica voor ontstoring/versterking van het servo signaal.

jesse zei:
Kun je de antennedraad van een ontvanger ongestraft verlengen? (verkorten is niet wijs, dat weet ik) aan de achterkant, onder het kielvlak zit een gaatje (ik denk voor de antenne?) maar dat haalt mijn antenne niet.

zeker niet inkorten, maar verlengen is net zo uit den boze. Wat je wel kan doen, gewoon een touwtje eraan maken.

Dankjewel Paul,
Ja, ik ben er erg wijs mee!:D
Niet verlengen dus... en een draadje eraan :|
Het gaat erom dat de antenne nu via een gaatje in het cockpit kapje naar buiten komt en langs de zijkant van de romp loopt, vastgezet met een stukje plakband, hetgeen ik geen gezicht vind.
Mooier vind ik het om het weg te werken en ik vermoed dat het gaatje onder het kielvlak daar voor is, zodat de antenne draad helemaal van de cockpit naar de staart loopt en daar tevoorschijn komt.
Kan het geen kwaad dan dat de antenne volledig in de romp ligt ? (ivm onvoldoende signaal?)

Groetjes, Jesse.

Ziet er erg leuk uit. Las dat je de romp wilt spuiten, maar heb je al geprobeert om hem voorzichtig met Jif schoon te maken? Bij mijn oude Cherry romp gaf dit een heel goed resultaat :!:

hoi jesse

ik zie dat je al druk bezig bent :lol:

de twee ferrietkernenen zijn inderdaad voor ontstoring van de
lange servo draden in de vleugels, gewoon tussen de ontvanger en de
servokabels plaatsen
volgens mij had ik de ontvangerantenne in een buisje in de romp liggen.
ik weet niet precies welk gaatje in de romp je bedoelt(foto?)
de romp is van kunstof Plura .of zoiets????
deze is ook gespoten, met een spuitbus, dus vandaar vergeelt,
(ze is volgens mijn berekeningen al 18 jaar oud, gekocht bij Krikke toen ik
in groningen studeerde IK WORD OUD :roll: )
gewoon schuren en overspuiten dus
over het zwaarte punt, had ik dat niet aangegeven op de romp??
of was dat bij de geier?
als het goed is zit in de neus een stuk lood,en daarhad ik ook de accu,
(een pack van 4 AA-cellen) in een stuk schuim, dan zou je in de buurt moeten komen

het hoogstart elastiek is een verhaal apart,eigenlijk heb je aan een voldoende,maar
deze kist wil graag wat hoger,gewoon de pen(haring) in de grond goed vastzetten!!!!
, een heel eind uitrekken , en dan de kist aan het oogje bevestigen met de hoogstart haak aan de onderzijde
LET OP je moet nog wel een parachute/ vlag aan het hoogstart snoer maken
anders hab je kans dat je zwever een vlieger blijft 8)

ik zou het eerst even uitproberen met een zwever die je kent
en deze zwever eerst helemaal goed afstellen,
eerst gewoon een paar keer uit de hand lanceren tot ze stabiel rechtuit vliegt
je wilt niet moeten sturen tijdens eenhoogstart, hij komt donders snel weer naar beneden,
denk aan een stuntvlieger die in het strand duikt :oops:

groeten johan

hoi jesse

ik heb de fotos nog even bestudeerd
het gaatje in de cockpit -kap diende om de ontvanger schakelar een voudig van buitenaf te bedienen.
in de schakelaar zit ook een gaatje waardoor ik een stukje koperdraad had gebogen dat buiten de kap kwam
als het uitstak stond de ontvanger uit, alshet vlak langs de romp lag, was hij aan

hoef je niet steeds de kap los te halen, en was de schakelaar toch mooi weggewerkt
't is een (semi)-schaal model toch :D

groeten johan

Bedankt voor de uitgebreide reactie Johan.
Op het moment heb ik er een 5 cellen aa pack van 750 Mah inliggen, dit zal waarschijnlijk aardig overeen komen met jou 4 cellen pakket van 18 jaar geleden (qua gewicht)
Dat gaatje in de cockpit is idd erg handig, dat stangetje zit er ook nog in.
De romp gaan we dus gewoon lekker schuren en spuiten, mooi zo !
En wat betreft het hoogstarten, ik zal Peytr eens vragen of hij de eerste keer mee wil om te helpen, ik geloof dat hij vaker met dat bijltje heeft gehakt.

Groetjes, Jesse.

Nog even over dat starten met elastiek:

Pen in de grond, elastiek uitlopen
aan de haak onder het toestel, vervolgens opspannen
gewoon tegen de wind in neem ik aan?
en dan loslaten... maar moet ik dan nog "up" geven of mag ik juist helemaal niets doen?
En wat zijn de meest voorkomende fouten of dingen die misgaan en wat kan ik doen om dat te voorkomen/herstellen ?

Groetjes, Jesse.

Het belangrijkste bij het starten met elastiek is dat je hem niet over trekt. Je moet in een leuke hoek wegvliegen (30 graden oid) maar je kan rustig beginnen en later opbouwen. Je ziet en hoort wel wat de vleugels aan kunnen. Eerst een paar keer flink rennen en dan gooien. Als hij zonder sturen netjes rustig naar de grond glijd zit je helemaal goed :)

Jesse,

bij de hoogstart hebje uiteraard ook een gewoon koordje. Deze is in verhouding ongeveer 70% van de totale lengte (dus bv 30m elastiek, 70m koord). Alsje en Hoogstart zelf wil maken (ik raad het je echt aan, want de hoogstart die ik ooit kocht was na een tijdje al meteen uitgerokken) Ga dan maar eens naar een zeilwinkel ergens aan zee. Daar heb ik 30m elastiek gekocht voor 20 euro. Deze is niet alleen vrij goedkoop, maar ook nog eens ijzersterk en raakt niet uitgerokken. Je moet natuurlijk zelf wel zien hoe dik je elastiek moet zijn voor de span en het gewicht van je zwever (Ik had hier ergens wel een website over...).

Het practische: In een veldje je pin helemaal in de wind kloppen en vanaf daar je elastiek en je koord uitrollen. Dan lierhaakje aan de zwaartepuntshaak van je zwever bevestiggen, en dan een stuk of 15 pasjes achteruit. Zwever in een hoek (zoals hier boven al gezegd) ongeveer 30 graden met zen neus naar boven gericht. En dan mooi smijten. De allereerste keren niet trekken aan je stickje, gewoon laten gaan en bijsturen met het richtingsroer tot hij helemaal boven is, waar hij dan automatisch de kabel lost. Na wat oefenen moetje proberen de maximum hoogte eruit te halen. Nog wat meer pasjes (natuurlijk moetje goed inschatten wat je vleugel aankan, ik raad je aan nooit naar de limiet te gaan van de vleugelsterkte. Eén windvlaag die plots opkomt en je ziet je vliegtuig in 2 aan de lier...) en je laat je zwever gaan. Eerst de zwever gewoon wat laten klimmen, daarna op een wat veiligere hoogte mag je beginnen trekken aan het hoogteroer. Wanneer je een zwever heft waarbij het hoogteroer nogal wat omhoog kan, raad ik je nie meteen aan volledig stick achteruit te houden, je kan dan namelijk je zwever overtrekken. Meestal is het zo dat de stall niet symetrisch, maar assymetrisch zodat maar 1 van je vleugels wegvalt, en je zwever plots aan de nog aangespannen kabel een duik naar beneden maakt... cathostrafaal gevolg meestal moest dit op lagere hoogte gebeuren (is mij wel al overkomen :lol: ). anneer je hem dan op zen hoogst gekregen hebt, ist de bedoeling om een pompje te vinden he :wink:

:D Bedankt Matthias, daar heb ik wat aan.
Het elastiek heb ik al maar een draadje nog niet, dat moet ik dus nog even doen.

Even nog een vraagje n.a. van jou reactie:
Begrijp ik het goed dat de haak OP het zwaartepunt zit?
Een paar posts terug heb ik gevraagd waar en hoe ik het zwaartepunt kan vinden maar jij gebruikt de term "zwaartepuntshaak" hetgeen voor mij betekent dat die haak op het zwaartepunt zit?

Groetjes, Jesse.

idd de haak zit normaal ter hoogte van het zwaartepunt of er iets voor om stabieler te zijn tijdens het lieren

hoi jesse

de draad heb je ook al hoor
eerst even helemaal afwinden en dan komt er een stuk snoer te voorschijn

je moet alleen nog even een parachutje aan het einde maken, dan waait het
weer een mooi eind in je richting, waneer hij bovenin ontkoppelt

groeten johan

Bedankt Wubbe, maar ik heb nog meters parachutestof liggen dus ik ga zelf een middagje achter de naaimachine :D (ja ik kan met een naaimachine overweg en ja ik ben een man! :wink: )

Back