Opknapdraadje ASW 22 van Graupner, Filmpje van de Re-maiden

Ik heb dat op verschillende ABS rompen geprobeerd maar ga toch voor Stabilit Express ondanks het forse prijskaartje dat daar aan hangt. Voor bepaalde toepassingen gebruik ik ook wel eens de Bison variant maar die heeft als nadeel dat ie niet echt hard wordt (dus niet gebruiken voor bv een reparatie aan de buitenzijde van de romp die je nog wilt schuren).

Dag Wubbe. Er wordt vaak (onnodig) moeilijk gedaan over de reparatie van ABS. Repareren met epoxy gaat prima, ik het daar de nodige ervaring mee :p:p. Stabilit express is een goede oplossing, er zijn ook nog de overige mogelijkheden. Verlijmen met bison kombi snel gaat ook prima is mijn ervaring. Succes, Maarten

ABS - Reparaturmöglichkeiten
Es gibt für den Modellbauer verschiedene Möglichkeiten ABS-Teile zu reparieren:
Klebstoffe auf Basis von Methylmetacrylate (MMA) wie z.B.:
1. Mit Stabilit Express, einem Kleber von Henkel. Gemisch aus Harz und pulverförmigen weißen Härter. Wenn man wenig Härtepulver einrührt bleibt die Kleberraupe elastisch und man hat auch die Möglichkeit eine dünne Glasmatte mit beizulegen. War in der Anfangszeit der einzige Kleber für ABS.
2. UHU-hart, löst den Kunststoff an und "verschweißt" auf diese Art und Weise.
3. Sekundenkleber. Damit kann man die Teile zusammenheften. Zur Verstärkung klebt man bei kleineren Schäden innen eine 25gr Matte ein. Praktisch ist auch der Verwendung hierbei von dünnflüssigem Sekundenkleber - geht flott voran. Oder den Kleber mit etwas Aceton verdünnen.
4. Glasgewebe und Epoxydharz. Die einzelnen Teile vorher mit Sekundenkleber zusammenheften und dann mit GFK belegen.
Sollten die Teile ölig sein kann man nach dem Zusammenheften mit Spülmittelwasser waschen. Sollte nichts anderes zu Schaden kommen können, kann man es auch in die Geschirrspülmaschine legen. Nach dem Spülen gut trocknen lassen. Sollte es immer noch ölig sein, kann man vorsichtig mit Nitroverdünnung und Stoff die Stellen abwischen. Aber Vorsicht damit, die Verdünnung löst das ABS stark an, die Oberfläche wird klebrig.
Spachteln kann man dann mit allen Polyesterspachtel die es zu kaufen gibt. Auch 1K-Spachtelmasse, wie sie z.B. von Revell für Plastikmodellbauer angeboten wird, ist geeignet für dünnere Schichten. Den letzten Feinschliff bei ABS macht man am besten Nass. Ergibt eine schöne feine Oberfläche.

Ik kan de ervaringen van Maartenx beamen. Ik heb onlangs een ABS/Plura romp van de Robbe Focus gerepareerd. Een scheur in de staart en losgekomen (gescheurde) houten verstevigings rib en messing bussen van de vleugelbevestiging. Tevens wat schotjes in de cockpit van de romp (servo plankje etc.).

De schade van de staart heb ik gerepareerd (gelamineerd) met Zpoxy 30 icm enkele matjes.

De schade in de romp heb ik verlijmd met UHU's varant op stabilit express (Uhu plus acrylit). Eigenlijk hetzelfde, maar slechts €8,- voor een verpakking.

Je kunt eventueel de foto's bekijken op het onderstaande draadje. Alles zit nu als een huis. Sta nu alleen in de starkblokken voor een mooie dag wind op LVS voor mijn maiden met de kist ;).

reparatie-romp-robbe-focus-abs-plura

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Wubbe, wat gaaf, je hebt mijn oude ASW-22 in huis!!
En het is gewoon de originele romp hoor, bij mij zat er ook geen e-motor in.
Ik herkende hem direct aan het witte plaatje met het schakelaartje erop met de rode tekst "ON" erop. *EDIT* ooh wacht, dat is mijn eigen foto...
Maar als hij er exact zo uit ziet dan kan het niet missen, dan moet het mijn oude ASW zijn.
Ik heb hem destijds weg gedaan omdat ik niet veel voelde voor elastiekstarten maar inmiddels heb ik wel een 30 jaar oude Cirrus in huis waar ik met veel plezier mee vlieg, ook aan het elastiek :p

Die Cirrus is overigens begin deze zomer ongenadig hard tegen het dek geklapt en ik dacht in eerste instantie dat ze verloren was omdat ABS moeilijk te lijmen is.
Maar dat was vroeger, tegenwoordig zijn er diverse goede lijm oplossingen te vinden zelfs voor ABS.
Zelf heb ik voor het repareren van de romp "hard plastic lijm" van Bison gebruikt en aan de binnenkant een glasmatje met epoxy aangebracht.
En het zit weer als een huis.
Kijk hier voor het resultaat
Bij deze neem ik een abo op mijn eigen draadje :D;)

Maiden (nou ja...)

Afgelopen zaterdag de maiden van mijn ASW-22 (de oude van Jesse dus).
Aan de startlijn gaat hij als op rails omhoog. Erg stabiel.

In de lucht vliegt hij prima maar wil hij wel snel gevlogen worden. Bij rondjes draaien in de thermiek (die was er niet, maar dat geeft niet) valt hij wel eens weg als je te langzaam gaat. Da's niet mijn vliegstijl. Het komt door het profiel van de vleugels: een beetje semi-symmetrisch terwijl ik een profiel met meer lift prettiger vind. Ik ben dus nu op zoek naar een setje vleugels die 'thermikfreundlicher' zijn.

Er is ook een 'Thermik' versie van de ASW-22 met iets grotere vleugels met een 'rustiger' profiel. Dat is dus wat ik zoek. Ik heb de tekeningen van Jakkie Takkie gekregen, maar om die op de keukentafel te gaan maken is niet echt realistisch.
We zien wel. Ik blijf hem mooi vinden met de T-Staart en de doorzichtige cockpitkap. Toch een beetje schaal :rolleyes:

Afgelopen zaterdag de maiden van mijn ASW-22 (de oude van Jesse dus).
Aan de startlijn gaat hij als op rails omhoog. Erg stabiel.

In de lucht vliegt hij prima maar wil hij wel snel gevlogen worden. Bij rondjes draaien in de thermiek (die was er niet, maar dat geeft niet) valt hij wel eens weg als je te langzaam gaat. Da's niet mijn vliegstijl. Het komt door het profiel van de vleugels: een beetje semi-symmetrisch terwijl ik een profiel met meer lift prettiger vind. Ik ben dus nu op zoek naar een setje vleugels die 'thermikfreundlicher' zijn.

Er is ook een 'Thermik' versie van de ASW-22 met iets grotere vleugels met een 'rustiger' profiel. Dat is dus wat ik zoek. Ik heb de tekeningen van Jakkie Takkie gekregen, maar om die op de keukentafel te gaan maken is niet echt realistisch.
We zien wel. Ik blijf hem mooi vinden met de T-Staart en de doorzichtige cockpitkap. Toch een beetje schaal :rolleyes:

hey wubbe, ik heb ook een ouwe asw22... het vleugelprofiel is VLAK beneden, dus ik veronderstel dat dit de thermik versie is? ook al staat dit niet vermeld op de bestickering.

ik heb dezelfde ervaringen...
hij gaat erg strak omhoog aan de elastiek, zonder dat hij enigzins van zijn lijn afwijkt.
ook moet ik hem erg snel (verschoot ervan) vliegen voor een 2meter kist...
hij presteert redelijk in de thermiek, maar ook daar moet je hem in de 4de versnelling zetten.
hij durft bij lage snelheid wegkiepen in een bocht.
maar vergeeft dan ook weer snel.

behoorlijk leuk kistje dus!

hey wubbe, ik heb ook een ouwe asw22... het vleugelprofiel is VLAK beneden, dus ik veronderstel dat dit de thermik versie is? ook al staat dit niet vermeld op de bestickering.
Nu ben ik wel nieuwsgierig. Als de Thermik versie ook zo snel gevlogen wil worden :(

Foto's dus. Dit is een (slechte) foto van het profiel van mijn 'gewone' ASW:
full

De vleugels zijn overigens 116 cm lang.

Dit is een van de ribben van de thermik versie. Duidelijk anders:
full

De thermik heeft een dubbele v-stelling en de achter- en voorlijst zijn niet recht maar de koorde wordt kleiner na de knik van de v-stelling. snap u :confused:

Welke heb jij nu??

full

voila, je ziet het , eventjes de vleugels tegen elkaar gezet, en zo zie je dat ze echt vlak zijn...
het is een asw van .... graupner als ik me niet vergis!

Tsja, das echt wel vlak te noemen. We hebben dus 3 profielen bij deze kist.
Wil het echte profiel opstaan?

Hey Wubbe, mooi msn, gefeliciteerd.
Klopt inderdaad dat hij aan het elastiek mooi recht omhoog gaat, dat is een heel verschil met mijn huidige Cirrus.
Dat wegvallen bij te weinig snelheid is wel eens vervelend ja, de Cirrus doet dat ook best vaak, vooral met de wind in de rug.
Hopelijk komen we elkaar nog eens tegen op een VGG treffen of een andere meeting, lijkt me leuk.

@wubbe...
ik heb gisteren mijn vleugel ook gemeten, hij is 117cm lang...
het profiel is anders, maar voor de rest lijkt hij volledig hetzelfde opgebouwd.

de enige verklaring dat ik er voor heb is dat graupner in de verschillende jaren dat ze die bouwden, de vleugel aangepast moeten hebben aan de "moderne" tijd?

ik vind het alvast bizar dat er 3 vleugelprofielen bestaan voor 1zelfde toestel

Root-rib

Dit is een root-rib van de Thermik tekening. Iets minder hol profiel.
Dat lijkt wel recht, maar of het profiel nu hetzelfde is als die van DJ...
full

Dit is een root-rib van de Thermik tekening. Iets minder hol profiel.
Dat lijkt wel recht, maar of het profiel nu hetzelfde is als die van DJ...
full

Het lijkt wel op het AMIGO-profiel. NACA 4409 dus. Oud, maar zeer bruikbaar voor weinig thermiek.
Zal nog eens kijken of er een vleugel voor te fabriceren is. Maar zeker niet klaar voor het VGT................
We zullen samen eens rond de tafel gaan zitten.

De thermik heeft een dubbele v-stelling en de achter- en voorlijst zijn niet recht maar de koorde wordt kleiner na de knik van de v-stelling. snap u :confused:

Taps heet dat

Groeten, Jan-Hein.

mijn vleugel is gewoon recht net als wubbe zijn vleugel.... echt dezelfde... enkel is het profiel volledig vlak...
de onderzijde loopt mooi evenwijdig met de gaatjes van de bussen waar de stalen pennen inkomen.
terwijl je duidelijk op het profiel ziet, dat die lijn toch heel anders loopt!

ik vind dit wel iets fascinerend...
misschien eens experimenteren met een ander stel vleugels van iemand anders wubbe?

Leon,

Vanmiddag heb ik nog een paar vleugels gekregen van de ASW-22 van Hans v. Z.
Zien er nog prima uit, zijn voorzien van Graupner remkleppen. Het profiel is zoals boven beschreven.
Misschien heb jij er nog wat aan?

Groeten, JH

Back