Opknapdraadje ASW 22 van Graupner, Filmpje van de Re-maiden

@Berrie: mooi gezicht, erg mooie zwever ook !

@Theo: ja hij zakt idd erg snel, en het gat best hard maar wat zou hier de oorzaak van zijn? teveel gewicht ? hij is vrij zwaar en volgens Peytr is dit een bekend fenomeen bij Graupner zwevers.

Ik ga (waarschijnlijk) volgende week aan een nieuwe romp beginnen, eentje van GFK dat gaat (denk ik) een heleboel gewicht schelen, zou dat al een groot verschil maken denk je ?

Groetjes, Jesse.

[quote="jesse ja hij zakt idd erg snel, en het gat best hard maar wat zou hier de oorzaak van zijn? teveel gewicht ? hij is vrij zwaar en volgens Peytr is dit een bekend fenomeen bij Graupner zwevers.[/quote]

Mogelijke oorzaken:

gewicht (wat weegt die?)
profielkeuze (iemand een idee?)
instelhoek (weet je die?Kan je meten)
zwaartepunt (niet zo'n grote invloed als die in de buurt ligt van waar die hoort)

he Jesse

leuk dat ze eindelijk weer vliegt,
ik was er zelf nooit aan toegekomen, ik heb alleen maar wat houten kistjes de grond in gevlogen :oops:
mijn toenmalige trainer heeft er wel een paar keer mee gevlogen, met de wijze raad eerst maar eens goed te leren vliegen :?
vandaar dat ze nog bij me op de plank lag, inplaats van op de schroothoop :wink:

groeten
johan

Heeft de TS misschien een handleiding bij deze zwever? Ik heb hem tweede hands gekocht maar er zit geen handleiding bij. Ik zoek voor al de C.G.

Met vriendelijke groet,
Sap

Hij vliegt perfect! Helaas is hij bij zijn laatste vlucht iets te hard geland en heeft is de staart afgebroken, dit heb ik gerepareerd. Ik ben nu opzoek naar een vervangende romp, weet iemand waar ik een asw22 romp zou kunnen vinden?

Dat zal heel lastig worden. Ik heb er dus eentje maar die wil ik zelf opknappen.
Laatst sprak ik iemand die deze romp behoorlijk stevig had weten te repareren met behulp van een stukje van een hengel (holle dunne glasvezel buis) verlijmt met Stabilit Express (must voor goed hechting). Wel even goed opletten dat je niet een ander zwak punt krijgt. Is jouw romp gebroken op de plaats waar de romp overgaat in de staart?

Ja, ik heb hem gerepareerd door hele dunne latjes in een kant te lijmen om daarna de andere kant eroverheen te schuiven en vast te lijmen.

Ik heb speciale Uhu lijm gebruikt om het te lijmen, weet inmiddels dat de romp bij koud weer erg broos word. Tis een zwever uit '85 die heeft zijn beste tijd wel gehad. Ik heb hem ook van een borsteloze motor voorzien.

Vandaar dat ik opzoek ben naar een andere romp, gewoon voor het geval dat!

Heb je misschien een recente foto? Lijkt me wel leuk!
Ik zit even te twijfelen of ik de ASW als eerste zal gaan aanpakken, hij is eigenlijk niet oud genoeg voor het VGG evenement. Gelukkig ken ik de organisatie misschien willen ze me matsen :)

Volgens mij is de kist trouwens standaard niet uitgerust met rolroeren (heb er geen tekening van jij wel?). Ik weet wel dat er ook een ASW 22 thermik bestaat met een span van ca. 2,70 of 2,80 en ribbenvleugel.

Heb ik hem nu?

Waar is deze ASW-22 nu? Ik heb pas een 2e hands ASW 22 gekocht en die ziet er aan de binnenkant exact zo uit (dit is de foto uit de eerste posting van dit draadje):
IMG_8971.JPG

Ook links een C577 en rechts een C5077. Dat kan toch haast geen toeval zijn :confused:

Ik heb misschien een andere romp, want bij mij zit er geen borstelloze motor in (of ruimte daarvoor). Hecht verf wel goed op dat ABS van de romp? Je ziet dat de verf niet echt heel goed hecht.
Dit is zoals hij er nu uit ziet:
full

Ook ik heb het richtingsroer wat vastgezet vanwege speling. Er zaten geen rolroer-servo's meer in. Even kijken wat ik nog heb liggen en anders bij onze Chinese vrienden wat bestellen.

Ik wil ook de cockpit iets mooier maken. Niet echt schaal met een mannetje maar met een foto of zo. Tips?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit draadje gaat over een ASW-22 waarvan ik het vermoeden heb dat ik hem nu heb. Vandaar dat ik vraag waar deze kist nu is gebleven.

Hecht verf wel goed op dat ABS van de romp? Je ziet dat de verf niet echt heel goed hecht.

Als je de romp eerst kaal maakt en dan behandelt met universele kunststofprimer van histor (kan je gewoon aanbrengen met een roller) dan kan je de romp daarna verder afwerken (spuiten of rollen) en heb je een uitstekende hechting.

Succes met het opknappen van deze kist met mooie lijnen!!

Ah, duidelijk... hoe het ook zei, ze ziet er goed uit. Ik heb mijn ASW gewoon eerst in de primer gezet en daarna gespoten. Geen enkel probleem. Moet hem alleen nog steeds een keer afmaken...

Back