Opknapdraadje ASW 22 van Graupner, Filmpje van de Re-maiden

Leuke link naar mooie site , MAAR...... effe rekenen

En dan effe naaien

Vervolgens na de platstiknaden nog een enkele zoom en zoombandje

En ziedaar een mooie :D BOLLE chute :D Totale diameter =30cm. h=30cm.

Toevallig gisteravond effe ( +/- 2 uurtjes ) in elkaar gezet voor mijn nieuwe zware lijn, voor de grotere jongens. :P :P
Tuurlijk , kopen is goedkoper maarre we zijn toch MODELBOUWERS ???

WAUW! mooie chute:D

Kun je misschien vertellen hoe je de draden gemonteerd hebt? en is de bovenkant open of zie ik dat verkeerd.
Aan welke kant van de chute komt de lus die aan de sleephaak van de zwever gaat ?
Ik heb namelijk zelf het idee dat het beter werkt als de lus aan de bovenkant van de chute zit, en de draad en het elastiek aan de onderkant (natuurlijk)
Op die manier staat de gehele parachute onder spanning en kan deze pas openklappen als de spanning van de lijn is.
Grotere jongens? hoe groot precies, mijn ASW is 2,20 mtr spanwijdte.

Groetjes, Jesse.

Hoi Jesse,

Hoewel wij op de club ook een lier hebben en er natuurlijk ook steeds meer elektrokisten zijn blijf ik het een prachtig gezicht vinden om een zwever aan de hoogstartlijn omhoog te zien gaan. Ik heb die van mij zo vaak gebruikt dat ie van ellende helemaal versleten is - door scherpe grasstengels etc.

Een zelfgemaakt parachute is het mooiste maar als ik die vergeten was gebruikte ik gewoon mijn zakdoek...

De hoogstarthaak positie kun je bepalen door vanuit het zwaartepunt een lijn met een helling van 15 graden (naar voren) naar beneden te trekken. Waar die de romp verlaat plaats je je haak. De haak niet op het zwaartepunt en zeker nooit daarachter zetten, maar dus altijd iets daarvoor.

Bij mijn hoogstarts doe ik het altijd zo:

- Zender in de pult om de nek, linkerhand correctiegereed
- Met rechts het vliegtuig vasthouden net onder/achter de vleugel
- Loslaten (ik doe het gewoon horzontaal)
- Met richtingsroer eventuele afwijking corrigeren
- Na de helft gedoseerd wat hoogteroer trekken
- Aanduiken/loskoppelen/afvangen of gewoon van de lijn af vliegen
- Met 1 oog kijken waar de lijn neer komt

Vliegen, landen, zender neerzetten waar je stond. Dan lijn halen en teruglopen naar je zender (voor de zelfde afstand) en meer of minder stappen zetten afhankelijk je gied onmhoog kwam of niet.

NB - Gaat het mis aan de lijn (overtrekken en van de linn af) zorg dan altijd dat je 'drukt' (geen hoogteroer geven) om de controle te krijgen

'Botenelastiek' is minder geschikt omdat het met stof omwikkeld is en daarom maar beperkt (ong 1 keer de lengte) uitgerekt kan worden. Echte hoogstartelastieken kunnen veel verder uitgerekt worden en geven geleidelijk hun 'kracht'af.

Het best bewaar je je elastiek los in een emmer met deksel (tegen het licht) en wat talkpoeder...

Mvg
Arthur

Hoi die Jesse ;

Bedankt voor je complimenten :oops: :oops: maar over de chute:
De chute-lijnen zijn vast gestikt zowel tijdens de platstiknaden als bij de zoom-naden :D :D
:roll: De bovenkant is inderdaad open (dia=5cm) , de chute is zowel aan boven- als onder-zijde voorzien van een grote ring voor
het oplieren en voor het demontabele gemak. Soms wil ik ook nog eens een schuimpje uit de kast trekken en voor een maximale
start-hoogte wil ik dan geen chute hebben maar een gekleurd spinnaker-lint die dan minder weerstand geeft en aldus een grotere starthoogte opleverd.

Het gat in de bovenzijde is bedoeld om enerzijds de sleeplijn doorheen te voeren en anderzijds om als je perongeluk de lijn laat schieten tijdens de voorbereiding voor
de start , dat de chute niet als een doelloos projectiel om zich heen slingert en zwaait. ( Stabiliserende functie dus)
P.S. Vroeger heb ik mezelf een naaimachine gegeven omdat vliegers (grote) vele malen duurder waren dan een naaimachine van de V&D.

Zie mijn onderschrift voor mijn grotere zwevers.(Cirrus 75=3010mm. en Habicht=2800mm.)
Veel succes !!!!!
Groetjes , john :D :D

John Tootall zei:
Hoi die Jesse ;

Bedankt voor je complimenten :oops: :oops: maar over de chute:
De chute-lijnen zijn vast gestikt zowel tijdens de platstiknaden als bij de zoom-naden :D :D
:roll: De bovenkant is inderdaad open (dia=5cm) , de chute is zowel aan boven- als onder-zijde voorzien van een grote ring voor
het oplieren en voor het demontabele gemak. Soms wil ik ook nog eens een schuimpje uit de kast trekken en voor een maximale
start-hoogte wil ik dan geen chute hebben maar een gekleurd spinnaker-lint die dan minder weerstand geeft en aldus een grotere starthoogte opleverd.

Het gat in de bovenzijde is bedoeld om enerzijds de sleeplijn doorheen te voeren en anderzijds om als je perongeluk de lijn laat schieten tijdens de voorbereiding voor
de start , dat de chute niet als een doelloos projectiel om zich heen slingert en zwaait. ( Stabiliserende functie dus)
P.S. Vroeger heb ik mezelf een naaimachine gegeven omdat vliegers (grote) vele malen duurder waren dan een naaimachine van de V&D.

Zie mijn onderschrift voor mijn grotere zwevers.(Cirrus 75=3010mm. en Habicht=2800mm.)
Veel succes !!!!!
Groetjes , john :D :D
Bedankt voor de info John.
Als je de sleeplijn door het gat aan de bovenkant voert staat de chute niet onder spanning wanneer de lijn strak staat toch ?
Hoe voorkom je dan dat deze openklapt bij het lanceren ?

Groetjes, Jesse.

Jesse ;

De sleeplijn is exact net zo lang als de totale lengte van de balijn-draden. 8)

De chute wordt dus volledig ineen getrokken bij start en valt dus open bij loshaken.
Voordeel vond ik zelf dat de sleeplijn erg sterk blijft en dat de chute dus niet de volle last krijgt. :roll: 8)

Aaaah, dat is idd wel slim ja.
Ik hoop morgen avond een poosje achter de naaimachine te kunnen kruipen.
Ook heb ik vanmiddag de bestelling van Polyservice binnengekregen dus ik hoop komende week te beginnen met het maken van een mal van de romp waarna ik hopelijk een nieuwe romp kan gaan maken van Polyester.

Groetjes, Jesse.

Nou de chute is klaar, electro is ingebouwd alleen 1 ding:

Hoe de *(&)$%(#&^%$@^& !!! is het mogelijk dat als ik 2 nieuwe kristallen van hetzelfde kanaal (kanaal 74) gebruik er totaal geen signaal overkomt en als ik vervolgens in de ontvanger een kristal plaats met kanaal 68 ik wel signaal heb maar wel met t*ring veel storing.
Ik heb dit probleem echt nog nooit gehad, ik snap er niks meer van.
De zender van mijn broertje (hitec eclipse 7) geprobeerd en dan doet alles het keurig netjes.
Zit er in de zender (graupner mc-10) soms een stelschroefje waar je de frequentie mee kunt afregelen ofzo ?

PLEASE HELP !!!

Groetjes, Jesse.

Toch maar even vragen :oops:

In zender Zendkristal (Tx)
In ontvanger Ontvangerkristal (Rx)

Ik vraag het maar...

jesse zei:
Zit er in de zender (graupner mc-10) soms een stelschroefje waar je de frequentie mee kunt afregelen ofzo ?

PLEASE HELP !!!

Groetjes, Jesse.

vooral niet zelf aan electronica draaien als je niet weet wat je doet.
ik zou voor het behoud van je model en je medemens je zender/ontvanger even laten cntroleren door de service dienst.
groeten Gertjan

Toch geen Futaba (zoals futaba,robbe, multiplex) ontvangst kristallen in een graupner ontvanger? (geld oook voor je zender) Dat gaat ook verkeerd!!

@ Johan: helaas heb ik nog maar weinig tijd gehad, maar de rol glasdoek staat klaar samen met de hars en harder dus ik hoop spoedig te beginnen aan een nieuwe romp.

@Mrsat: idd een verkeerd kristal in de zender gedaan maar dit is nu opgelost, ik heb een nieuwe jeti rex 5 mpd ontvanger gekocht en het originele graupner kristal terug in de zender gedaan en alles werkt weer volledig zonder soring.

Groetjes, Jesse.

Met het mooie weer gisteren begon het toch zo enorm te kriebelen dat ik de ASW gepakt heb, en samen met mijn broertje als cameraman een geschikt weiland heb opgezocht om dat ding de lucht in te slingeren.

Ik moet echter wel echt gaan beginnen aan de nieuwe romp, want er mankeert van alles aan, er zit bijv. onwijs veel speling op het richtingsroer, dat is ook goed te zien op het filmpje want hij zwalkt nogal, ook is er op het moment van lanceren een "klik" of "krak" te horen, dat volgens mij bij de vleugelverbinding vandaan komt, klopt niet helemaal, nadien alles geinspecteerd en alles zit nog keurig op zijn plek.
Desondanks was het een geweldig gezicht en een fantastische ervaring om het toestel aan de bungee omhoog te zien gaan, en wat gaat dat hard zeg!

http://www.fotoimpressie.net/ASW_22.wmv

Laatst bewerkt:
Da's een leuk gezicht zo'n bungeestart. Ik heb dat ook wel eens gedaan[video width=400 height=350:5534759425]http://home.hetnet.nl/~meijhmb2/vpmodels/seizoen2004/20040605/MOV04621.MPG[/video:5534759425]Vooral met wind een mooi gezicht. Je komt dan extra hoog. Het elastiek blijft dan onder spanning. Het schiet los van de zwever en knalt op een hoop op de grond!

Gefeliciteerd met de re-maiden. Veel goede vlieguren toegewenst!

Gefeliciteerd met de "second maiden" :lol:
Kistje zakt in het filmpje toch aardig onderuit en heeft er redelijk de sokken in. Dat moet toch veel beter kunnen lijkt me. :?

Back