Opknappen Robbe Comtesse

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door CrazyDiamond, 25 sep 2013.

  1. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    paul er staan 2 foto,s op onze site van de comtesse toen ik er nog mee bezich was klik op google en dan,,,vrijevaarders rotterdam ga dan naar de foto site daar staan ze.vgr tonsr
     
  2. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    Hoi Ton,

    Ik heb de foto's bekeken, schitterend gedaan zeg. Wat een werk zal dat zijn geweest. Zijn toch allemaal losse latjes?
    Een houten lat langs de rand lijkt mij voor mij ook raadzaam, daar zitten toch kwetsbare stukken in inmiddels.
    Heb jij een idee of ik nog aan het originele dakluik zou kunnen komen? Ik heb nu van doorzichtig plastic wat erin geschoven, maar hou van originele onderdelen.
    Een keer bij jullie komen zeilen lijkt mij ook leuk, maar dan moet ik de boot wel weer vaarklaar hebben en dat duurt nog wel even.

    met vr gr Paul
     
  3. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    idd paul losse latten in pas maat schuren en dan verlijmen en wachten tot het goed hecht en dan weer de volgende.een org dakluik ,ik denk dat je dat kan proberen bij quartel modelbouw mogelijk kan deze dat bestellen.maar ik zal ook is kijken of ik wat kan vinden.vgr tonsr
     
  4. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    hoi ton, ik heb quartel gesproken maar robbe is niet meer, dus onderdelen zoals een dakluik ook niet meer. zelf maken is hun advies. heb nu wel weer de ontbrekende splitpennen en vlaggenmast met nl vlag, dus op dakluik na en losliggende (aluminium stangetje) op dek ben ik kompleet.
    morgen ga ik het solderen uitproberen en een papje van aceton en asb maken
    wordt vervolgd.
    gr paul
     
  5. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ik zal een gezocht draadje in vullen op onze site ,je weet maar nooit.vgr tonsr
     
  6. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    Dankjewel Ton, ik zag op marktplaats ook weer een comtesse, maar eerst maar deze opknappen. Het oplossen van abs in aceton gaat goed, heb gisteren al 2 stukjes gerepareerd, nu schuren en kijken of er voldoende op zit. daarna aan de lange scheur beginnen. met vr gr Paul
     
  7. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    ik twijfel of ik de boot opnieuw zal spuiten, wie heeft tips voor mij, waar kan ik het beste mee schuren, loop ik niet het risico dat de abs laag te dun wordt en gebruik je verf op waterbasis?
    het repareren van ook de grote scheur was achteraf een makkie, heb korte stukjes hout in het abs papje gedaan en aan de binnenzijde van de romp geplakt. Geen vervorming in bestaand abs veroorzaakt.
    Daarna aan de buitenzijde nog wat extra abs pap gesmeerd en vervolgens netjes geschuurd.
     
  8. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ik zou dat doen met p25 waterpoef heel licht ophalen dan in de primer weer licht schuren dit net zolang herhalen tot je tevrede ben over het resultaat.
    echter waar je mee moet spuiten voor abs ,weet ik niet .mijn schip loliester heb ik mooie resultaten behaald met acryl maar nog maals abs wet ik niet presies bij verkeerd gebruik krijg je blaren op het schip.vgr tonsr
     
  9. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    ik las op een site om te spuiten met K2 lak, zal bij een autospuiter langs gaan voor primer en eventueel lak.
    Bumpers zijn vaak ook van abs.
    verder las ik op een site dat abs met aceton nadelig is want daar zou na uitharding het abs poreus van worden. heeft iemand ervaring op de lange duur met reparaties van een papje van abs met aceton?
    dank voor je reactie ton.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Paul,

    Dat zou dat wel op de héle lange duur moeten zijn, want de reparaties aan mijn ABS Voyager zijn inmiddels ruim tien jaar oud en daar wordt niks poreus.
    De reparaties zijn niet eens geverfd...

    Ruim gebruik van aceton verandert inderdaad de samenstelling van het ABS, om die reden gebruik ik ook zo weinig mogelijk teneinde zo weinig mogelijk van het originele ABS te verweken.
    Je spreekt eigenlijk ook niet van uitharden, het oplosmiddel verdampt uit je papje en de substantie wordt weer vast.

    Groeten, Jan.
     
  11. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    heren heeft iemand een idee hoe ik aan het ontbrekende dakluik kan komen? tegenwoordig kunnen ze met 3d printen heel veel, wellicht is dat een mogelijkheid als iemand zijn luik als voorbeeld wil laten gebruiken?
     
  12. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ik heb er hier een staan met dat luik maar ook dat is niet helemaal jofel je mag het model gebruiken laat maar weten.vgr tonsr
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zelf maken in fineer, kan je er nog een persoonlijk tintje aan geven.
     
  14. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Als je een maatschets heb dan kan ik hem wel modelleren en printen op de 3D printer.

    Arnold
     
  15. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    Ton, als ik het luik als model voor 3d printen mag gebruiken, dan kunnen we overwegen er meteen 2 te laten maken, wellicht hebben wij dan beide voordeel.

    Arnold, welke maten heb je nodig, het luik is ook iets bol, de buiten maten heb ik wel, maar de bolling wordt lastiger.
     
  16. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ook zit er een verhoging in het luik waar bij het echte schip de meters zitten,daar naast verbreding en bolling ik hoor het wel ,dat luik heb ik hier maar hoe krijgen we het daar?versturen wil ik niet ivb het kwijt raken.vgr tonsr
     
  17. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    Ton, ik begrijp dat je het niet wil opsturen, nu woon ik boven Hoorn en ben niet vaak in Rotterdam. Ik zal je een email sturen als ik zeker weet dat ik naar rotterdam kom, bedankt dat je mij wil helpen.
     
  18. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    halo paul ,de comtesse die ik hier heb staan , ik heb de eigenaar hier van gesproken die wil stoppen met dit project ,geen zin meer er in.nu wil hij dit schepie wel kwijt voor 50 euro.
    ze is echter wel leeg de kont ligt los van het schip maar verder tuig en zeilen zitten erbij ,en ze staat voor de helft in het hout mischien wat voor jouw laat me maar weten.vgr tonsr.
     
  19. paulbroere

    paulbroere

    Lid geworden:
    29 apr 2015
    Berichten:
    25
    beste Ton, bedankt voor je aanbod, maar een 2e schip krijg ik er thuis niet in, laat ik eerst mijn huidige schip afmaken en daar ontbreekt alleen nog het dakluik van en een boompje wat normaal gesproken los op het dek ligt. dus ja ik wil het dekluik (en eventueel los boompje) wel van je kopen, maar met de rest zie ik mij niet aan de slag gaan. Als je dat wil verkopen hoor ik graag je prijs. De verzendkosten komen vanzelfsprekend dan ook op mijn conto. met vr gr Paul
     
  20. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ik zal het met de eigenaar van het schepie overleggen ,maar ik denk dat hij ze compleet weg wil doen .je hoort van mij.vgr tonsr
     

Deel Deze Pagina