Opknappen Wilesco D16

@Rick: geen paniek. Over het solderen gesproken:
wacht even af wat Indoorvlieger als antwoord krijgt. Ga voor die tijd even niets solderen aan je keteltje.
Voor je beeldvorming een voorvalletje met "modelstoom" wat mij is overkomen:

Ik kreeg voor een recensie een scheepsmodel inclusief stoommachine.
De machine was compleet gebouwd; het was een in Rusland gebouwde kloon van een Regner-machine: 2 cylinder, oscillerend, compleet met omkeer-inrichting, 400 cc ketel, veiligheid, peilglas en appendages er op en aan gesoldeerd. Max toegelaten werkdruk: 3 bar, en volgens de fabrikant afgeperst op 5 bar. Klonk goed.
Machine inclusief smeertoestel en gastank gevuld en een aantal keren lekker laten inlopen. Gewoon in de tuin op tafel. Liep als een zonnetje, veiligheid begon bij 2,8 Bar te blazen, dus ook dat was prima.
Op een gegeven moment weer klaargemaakt (volgens een vaste checklijst) en de brander aangestoken. Manometer liep op en bij 1,2 Bar begon de machine rustig te lopen. Prima. Ik leun achterover in m’n stoel en kijk het hele geval aan. 5 seconden later: een klap, grote stoomwolk, vuur uit de gasleiding, ketel met machine vliegt de ene kant uit, gastank de andere kant uit…
Wat was er gebeurd? Het peilglas was geklapt. Door de ontsnappende stoom was de machine heel even een raket geworden.
Gelukkig was het buiten in de tuin, zat ik op dat moment niet met m’n gezicht vlak bij of boven de machine, maar leunde ik lekker achterover in m’n stoel op een meter afstand.
De druk op de ketel zal op dat moment niet meer geweest zijn dan 1,5 Bar. Een druk die in feite niks voorstelt. (dacht ik voor dat het gebeurde)

Met betrekking "oud zeer" : dat is zeer zeker aanwezig, maar daar hoef jij je niets van aan te trekken.

echt klaar mee, met dit forum. Zit er sterk over te denken om helemaal afscheid te nemen, dit alles voegt voor mij niks toe. Het valt mij op dat het steeds weer gebeurt, bij alles wat iemand zegt, bam bam bam hevige reacties.......pfffffffff.

Dat is toch nooit de bedoeling geweest, van niemand denk ik. Ik bouw mooie stoommachines en enorme diesels, en ik wou alleen de kennis die ik heb delen met anderen en gewoon eens kijken wat een ander zoal zit te doen, en ik heb zeker hele mooie dingen gezien, respect voor de knutselaars!

Zullen we met z'n allen proberen om het leuk, gezellig en opbouwend te houden, anders heb je er toch niks aan?

En oke oke, asbest zagen is inderdaad niet het slimste wat je kan doen, dat ik dat nou ooit een keer deed en hier nog wat heb liggen, nou sorry hoor. En ik zei toch, je moet het niet opeten he. Doe dat maar niet inderdaad, maak maar een dubbelwandig rvs bodempje, gaat net zo goed en beschadigd de lak niet. En neem gewoon een zilversoldeertje joh, is inderdaad sterker, vloeit mooier en is beter voor de veiligheid. Piepklein beetje van dat rode vet (hoe heet t) en dan lukt t wel.

Nee echt hoor mensen, ik heb t al zo vaak gezegd, jong talent in de stoom is belangrijk, dat moeten wij supporten, anders is er na ons niks meer! Dus, help dat joch!

Weer verder met de KRG6, het vliegwiel zit er weer op, hij staat eindelijk in de aflak en staat er heel mooi bij, binnenkort foto's

Groet, Monster Diesel

Dat is toch nooit de bedoeling geweest, van niemand denk ik. Ik bouw mooie stoommachines en enorme diesels, en ik wou alleen de kennis die ik heb delen met anderen en gewoon eens kijken wat een ander zoal zit te doen, en ik heb zeker hele mooie dingen gezien, respect voor de knutselaars!

Zullen we met z'n allen proberen om het leuk, gezellig en opbouwend te houden, anders heb je er toch niks aan?

Nee echt hoor mensen, ik heb t al zo vaak gezegd, jong talent in de stoom is belangrijk, dat moeten wij supporten, anders is er na ons niks meer! Dus, help dat joch!

100% mee eens. :D

De stoom komt hier uit de oren in plaats vanuit een ketel ;-) Cabaret jongens cabaret voordat ik ook heel de soldeerclub over me heen krijg!

@Rick:
Nog een site waar veel nuttige info over solderen staat:
Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen
Kijk in de linker kolom onder het kopje "technische informatie", daar zie je aanwijzingen over hardsolderen.
Als je in de buurt van Apeldoorn woont, kun je eens langs gaan (let op de openingstijden) voor info.
Of mailen/bellen.
Henk Bunte, de eigenaar, wil altijd behulpzaam zijn.

En omdat geen mens je hier vertrouwd bij wat je gaat doen, nog even de adressen van de brandwonden centra in Nederland.

Beverwijk
Vondellaan 13
1942 LE Beverwijk
Tel.nr.: 0251 26 55 55

Groningen
Martini Ziekenhuis
Van Swietenplein 1
9728 NT Groningen
tel. (050) 524 5245

Rotterdam
Maasstadweg 21
3079 DZ Rotterdam
Telefoonnummer: (010) 291 19 11

En bedenk: Eerst (lauw)water, de rest komt later.

Tevens zou ik je willen verzoeken om de papieren van onderstaande link even in te vullen.
http://www.bucket.schorum.nl/ketelkeuring.pdf
Daarna kan je gewoon je kont ermee afvegen, hoewel het meeste printerpapier daarvoor te glad is.

Nog wat informatie om over na te denken als je de stoomleidingen gaat vervangen.
http://www.bucket.schorum.nl/stoomleidingen.pdf

Natuurlijk de EHBO-doos niet vergeten !
http://www.ehbokampen.nl/EHBO_en_de_EHBO_doos.pdf

Met bovenstaande en de aanvullende informatie die je ongewild toch nog wel zal krijgen van de mensen die zich hier ophouden kom je er wel.

Natuurlijk heb ik de vragen gezien van deze jongeman, Ad Bakker,maar als je met "verhalen" de antwoorden bedoelt,die heb ik allemaal maar snel doorgezien, hoe is het mogelijk dat volwassen mensen met veel bla bla over hun kennis elkaar proberen af te maken,schande!
Wij zijn met (stoom) modelbouw bezig, het is momenteel met stoom al heel veel grijs die het nog leuk vinden,maar de jeugd heeft de toekomst!
Groeten FANAAT.

Ik ben het ermee eens dat je gevaren niet moet overdrijven, maar ook zeker niet bagatelliseren, of belachelijk maken. Wat dat betreft moet ik vaak denken aan wat mijn rij-instructeur eens tegen me zei, dat je je er altijd van bewust moest zijn dat een auto in feite een dodelijk wapen is/kan zijn. Wilde hij daarmee zeggen dat je met knikkende knieën met een vaartje van 5 km/u door de stad moest rijden, met rondom matrassen op je auto gebonden? Nee, natuurlijk niet. Maar wat hij wilde overbrengen is dat je je altijd bewust moet zijn van je verantwoordelijkheid als je achter het stuur plaatsneemt, dat zo'n bewegend stuk staal hard aan kan komen als je er roekeloos of met weinig aandacht mee aan het verkeer deel gaat nemen.

Zo is het ook met stoom, op zich niet gevaarlijk in zo'n speelgoed-achtige toepassing, maar blijf alert, en bewust van de risico's. Het zal meestal wel goed gaan, net als dat je meestal als je in de auto stapt, zonder ongelukken weer thuis komt, ook als je een keer je niet 100% aan de verkeersregels houdt, maar pas op voor nonchalance, het kan een keer het verschil maken tussen een vervelend ongeluk, en lekker blijven genieten van je hobby, waar het uiteindelijk om draait.

@Roel van Essen
Ik zal inderdaad even wachten op het antwoord. Bedankt voor de site, ik zal het eens rustig bekijken.

@Monster Diesel
Ik ben zeer benieuwd naar de foto's!

@Indoorvlieger
Bedankt voor het vragen! Was er zelf nooit opgekomen om het aan Wilesco te vragen :p Ik wacht rustig op een antwoord ;)

@Alle andere mensen die een discussie over het solderen aan het voeren zijn
Houd het rustig en vriendelijk a.u.b.

Rick

Beste Rick,

foto's van de langzaamloper staan in het forum ''schipperscafe'', en dan onder ''Jastram KRG6'', ik wil dr hier nooit zo veel over neerzetten omdat dat natuurlijk geen modelbouw is.

Als het solderen niet lukt dan kom je er maar mee joh, ik bak hem zo voor je aan elkaar, en ja hoor met een zilvertinnetje. Blijft toch ff een truckje he, en als je het mischien nog nooit gedaan hebt, maar ach hee aldoende leert men he.

Als je verder nog iets hebt, kan je altijd mailen. Ik denk niet dat ik nog verder naar deze discussie kijk.....

Groet, Monster Diesel

@Monster Diesel

Ten eerste, mooi apparaat!

Ten tweede, ik zal u sowieso mailen als het niet lukt! Als het wel is gelukt zal ik het op dit topic laten weten en pok dan zal ik u wel even een mailtje sturen. Ik wacht eerst even het antwoord van Indoorvlieger af.

Rick

Voorlopig antwoord van Wilesco:

"Dear Henk, we would never recommend customers to repair the boilers themselves. It is a safety-relevant part and should not be manipulated. Most of the boilers are soft soldered.

Mit freundlichem Gruß / Best regards / Salutations

Ulrike Giraud
Export"

Ik heb nog wel terug gemaild welk type soldeer ze gebruiken, want daar zit nogal verschil in. Volgens deze site ( Soldeer en vloeimiddel | Solderen | Modelspoor Informatie ) ligt het smeltpunt van 63/37 op 180 graden, van 60/40 op 190, en van 50/50 zelfs op 220, dus 50 graden verschil tussen de zachtste en hardste soort. Bij loodvrij soldeer ligt de temperatuur zelfs nog wat hoger, had ik begrepen. Gezien dat in het fimpje met een brander wordt gesoldeerd, kan het best een tinsoort zijn met relatief hoge smelttemperatuur, al dan niet loodvrij.

Ik heb nog wel terug gemaild welk type soldeer ze gebruiken, want daar zit nogal verschil in.

Soldeer heeft geen smeltpunt, maar een smelttraject, Henk. Alleen 60% tin (61,9% om precies te zijn) is een zogenaamde eutectische legering met een smeltpunt van 183 °C. De 40 % en 50 % tin hebben een smelttraject dat begint op 183 °C en eindigt respectievelijk op rond de 230 en 220 °C.

Maar als zij zeggen dat ze loodsoldeer gebruiken, dan zal dat zo zijn. Normaal gesproken wordt daarvoor een maximale gebruikstemperatuur van 90 °C aangehouden. Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar ik vind wel dat er gewaarschuwd moet worden.
Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik dagelijks kan/moet aanzien wat een verbranding met kokend water (zonder overdruk) iemand kan aandoen, zelfs na 60 jaar.

Groet,

Ad

Of het loodsoldeer is, kan ik niet met 100% zekerheid zeggen, ze hanteren de term "soft soldered" in het antwoord op mijn mail, strikt gezien is loodvrije soldeer dan niet uitgesloten, toch?

Daar heb je een punt Henk. Het is natuurlijk fabrieksmatige productie, en die zullen wel naar loodvrij overgegaan (moeten) zijn. Maar ik vermoed dat de maximale gebruikstemperatuur voor loodvrij zachtsoldeer niet veel hoger zal liggen. Het zou natuurlijk wel kunnen dat die de 130 °C gaan benaderen, als je naar de stijging van de smelttemperaturen kijkt.

Maar smelttemperaturen zijn hierbij niet de enige factor, het gaat om de temperatuur waarbij de sterkte dusdanig afneemt dat het geen krachten meer kan overbrengen. Daarbij spelen andere zaken dan de smelttemperatuur ook een rol, en die weet ik gewoon niet.

Groet,

Ad

Voorlopig antwoord van Wilesco:

"Dear Henk, we would never recommend customers to repair the boilers themselves. It is a safety-relevant part and should not be manipulated. Most of the boilers are soft soldered.

Mit freundlichem Gruß / Best regards / Salutations

Ulrike Giraud
Export"

Ik heb nog wel terug gemaild welk type soldeer ze gebruiken, want daar zit nogal verschil in. Volgens deze site ( Soldeer en vloeimiddel | Solderen | Modelspoor Informatie ) ligt het smeltpunt van 63/37 op 180 graden, van 60/40 op 190, en van 50/50 zelfs op 220, dus 50 graden verschil tussen de zachtste en hardste soort. Bij loodvrij soldeer ligt de temperatuur zelfs nog wat hoger, had ik begrepen. Gezien dat in het fimpje met een brander wordt gesoldeerd, kan het best een tinsoort zijn met relatief hoge smelttemperatuur, al dan niet loodvrij.

http://www.griffon.nl/static/products/assets/asset_3891_2.pdf

Tja, dat hadden ze 60 jaar geleden nog niet hè ?

@Bakker, niet toegeven hoor, houd je poot stijf ook al heb je ongelijk.

Modelstoom.nl adviseert om voor reparaties resist-2 te gebruiken, ook bij Wilesco. Ga naar "tips en tricks" en dan naar "solderen".

En waar we het hopelijk allemaal wel over eens kunnen zijn, is dat het met inzicht moet gebeuren, als je met resist-2 wat dingen aan elkaar gaat bakken, is het natuurlijk nog niet veilig. Wat dat betreft is het aanbod van Monster Diesel zeer prettig, en mocht je het zelf niet vertrouwd vinden om zelf een poging te wagen, "tijgertje", dan zou ik zijn aanbod zeker overwegen, weet je zeker dat je een veilige "las" hebt, en het zal beslist leerzaam zijn. :D

@Bakker, niet toegeven hoor, houd je poot stijf ook al heb je ongelijk.

Naast onbeschofte opmerkingen maken kan je ook niet lezen. Mijn laatste opmerking staat vol met onzekerheden van mijn kant, en ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben op grond van papiertjes. Als ik iets niet weet dan schrijf ik dat, als ik iets niet veilig vind ook.
Als het loodvrije zachtsoldeer is waarmee Wilesco werkt, zou het kunnen dat de maximale bedrijfstemperatuur daarvan 130 °C of hoger is, ik weet dat niet. Maar ik heb het vermoeden dat als de TS met zachtsoldeer aan de slag zou gaan dat dat tin-lood zal zijn, en dan vind ik niet verantwoord, of op zijn minst wil ik daar voor waarschuwen.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Het aanbod van Monster Diesel is inderdaad zeer prettig (nog bedankt daarvoor :D ). Ik ga eerst nog wat spullen in orde maken voor de machine en dan zal ik eens kijken of ik er gebruik van ga maken. Bedankt voor jullie hulp, ik hoop dat het nu gaat lukken. Als dit niet het geval is laat ik wel weer van me horen. Ik heb gisteren ook de grondplaat terug gehad van de spuiterij. Hij is mooi donker blauw geworden. Wel donkerder dan de originele kleur.

Rick

Back