'Opknappertje' a la BosModelAir, XL Boomie exit, XL Velox exit).

• Topicstarter Topicstarter Ger Kovacs
  • Startdatum Startdatum
Mooi werk Ger,

Ben intussen ook op de Kerostarter overgegaan ( de laatste minipampa voor het eerst in de praktijk getest). Werkt prima.
wel de nodige experimenten met instellingen om een zo koud mogelijke start te bereiken.. ( en zo kort mogelijk gloeien)
Een goede start lipo is wel nodig ( met dikke kabeltjes). Met een 4100 mAh maak je makkelijk 10 starts/vluchten.

Groet,
Jacques

Wat is er eigenlijk mis met het ouderwetse handje start werk?? :? Zijn we in de hobby al zo lui geworden??? :lol: :D ha ha ha, geintje

Nee, de reden waarom al mijn kisten zo lichtvoetig vliegen is dat ik geen onnodige spullen meeneem, maar da's eigen motivatie. Heb de hele handel van Orbit thuis liggen maar toch besloten om dit voorlopig niet in te bouwen, het werkt goed zo en ik heb het idee dat ik alles in de hand heb met m'n manuele starts.

Goed te horen dat je ECU weer helemaal fit is en daarmee je probleem boven water is, kun je ook weer lekker gaan vliegen, kom je binnenkort vast wel weer tegen.

Groetjes,
Gerald

Ha Ger, Gerald,

Tsja, Inderdaad een paar jaar geleden stonden we de handel nog met een opgevoerde fohn op te starten en met een aansteker achter de motor..
Het haar begint intussen weer beetje op de wenkbrouwen en handen terug te groeien... Ha..
Vervolgens gloeipluggetje, dan weer eens een startmotortje, daarna Ecutje met ventieltjes en nu zonder gas...

Met gas natuurlijk prima, maar nu geen rekening meer te houden met temperatuur van de gasfles en dat kouwe ding opwarmen in je zak, ook geen overdreven druk meer indien in de volle zon in de zomer. (Allemaal smoezen, weet ik...).
Soms wil je gewoon weer eens wat uitproberen...

Aangaande de F16, laat ik maar even de pootjes zoals die nu zijn. Ben nu retracs aan het inbouwen in de Stingray , http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=41567&page=18
( bouwbeschrijving/tekening van april, mei, juni 2006 in de FMT).
Vindt het leuk een beetje houtbouw kist te maken met de nodige eigen aanpassinkjes/bedenksels. Heb daar ook een nieuwe motor voor gemaakt .
Ik wil een kist hebben, die wat reserve heeft op het gebied van gewicht, ruimte en vleugel opp. Maar ook lekker makkelijk in de lucht te zien is. (Mijn F15 verspeelt vanwege wegvallen orientatie....)
Dat denk ik te vinden in de Stingray en is allemaal wat moeilijker in de relatief kleine (oude Byron) F16.

De Stingray is kwa houtbouw gereed en kan bespannen worden (In de geest van de ontwerper wil ik de kist, zo simpel, goedkoop en eenvoudig mogelijk houden).
Vandaag verder met het fraisen van de poten. Ze worden voorzien van gesleepte wieltjes, met zojuist binnengekomen veren van Sandor.
De kist moet nu zo snel mogelijk op de poten, anders beschadigt alles op de werkbank.

En ja Ger, Gerald, natuurlijk gaan jullie over op de Kerostart. Dergelijke uitdagingen zitten ons nu eenmaal in het bloed..... :yes:

Zo, koffie is weer koud, nu gauw waar aan de slag (velgjes draaien voor de remmetjes).

Groet,
Jacques

Mooi Ger,
Ik dacht ook gezien te hebben dat je bij Sandor twee ventieltjes aangaschaft had, dus als dat zo is, komt dat prachtig uit. Net als Ronald, hand in de zakken en kijken wat er allemaal gebeurt en dan merken dat de handel draait... Ha, ben beniewd. Mijn Orbitje heb ik nu een keer of twintig laten Kero starten en na aanvankelijk wat instellingen aanpassen, gaat het ook vlekkeloos op het ouwe zelfbouwertje.

Hoef in ieder geval niet meer naar de bouwmarkt voor But/prop...

Ben benieuwd wanneer je de standkachelontsteker ontvang....

groet,

Jacques.

:lol: Kerostart bevalt mij prima zeker met het koude en vochtige weer.
Hoe lang zo'n element meegaat weet ik niet,op Rc Universe.com word er over geschreven.
Sommige hebben na 20 starts al problemen andere na vele starts nog niets.
Ook is berekend dat starten op gas op de lange termijn veel goedkoper is.
Maar ach daar zijn het Amerikanen voor 8)
Kerostart vraagt wel beduidend meer energie van de accu maar extra pakketje mee en ook dat is opgelost.
Ik ben er tevreden mee en heb al heel wat draaiuren er mee gemaakt.

:wink: Gr,Ronald

Ronald van Aken zei:
:lol: Kerostart bevalt mij prima zeker met het koude en vochtige weer.
Hoe lang zo'n element meegaat weet ik niet,op Rc Universe.com word er over geschreven.
Sommige hebben na 20 starts al problemen andere na vele starts nog niets.
Ook is berekend dat starten op gas op de lange termijn veel goedkoper is.
Maar ach daar zijn het Amerikanen voor 8)
Kerostart vraagt wel beduidend meer energie van de accu maar extra pakketje mee en ook dat is opgelost.
Ik ben er tevreden mee en heb al heel wat draaiuren er mee gemaakt.

:wink: Gr,Ronald

ik heb inmiddels alle kerobranders terug gestuurd
de 6 volt versies zijn bagger, van de 25 stuks zijn er zo een 16 direkt na 2 of 3 starts gesneuveld..
de 12 volt versies werken perfect , maar gebruiken weer veel stroom..
fijn weer terug naar gas...

Hee Ger,

als eerste nog bedankt voor de gastvrijheid gister.

Hier een filmpje van jouw "BosModelAir opknapper"
Ik zit nog even te twijfelen of ik de foto`s af laat drukken of dat ik ze digitaal neem maar als ik die heb dan zie je ze tzt verschijnen.

Turbine opknapper 23.4mb

De Ede rit was zeer voorspoedig om 15:45 stond ik op de parkeerplaats, geen enkele file gehad dus lekker door kunnen tuffen.

Het weer was zeker perfect, gister hebben diverse mensen een heerlijk vliegdaggie gehad 8)

Boomerang_Ger_Kovacs_01.jpg
En hier nog een filmpje :D

Back