Opknapverslag Eismann HAI

PH_AJH

Forum veteraan
Nu ik weet wat het is maar direct begonnen met de restauratie van mijn zojuist verworven Hai hellingzwever. Ik ga deze zomer naar Ierland en zocht nog een niet te grote hellingzwever die mee kan in de overvolle Passat. Deze leek me wel aardig. Slechts 210 cm, volledig demontabel, full-house met strip-ailerons en een flinke ballastkamer. Wat wil je nog meer.....
Er zit wat werk aan; reparatie van een vleugel, de romp is hier en daar wat gekraakt en moet hersteld, RC erin en vliegen!

Zo was hij. Let op de fraaie hap uit de bakboordvleugel.....:

100326_Hai001.jpg

100326_Hai006.jpg

En zo wil ik hem ongeveer hebben.

100327_Haischema.jpg

Allereerst de folie van de vleugels, stukje schuim ingelijmd, stukje neuslijst ervoor.

100327_Hai001.jpg

Alles afdekken met een plaatje balsa en weer vlakschuren. viel best mee :-)

100327_Hai002.jpg

Dit komt weer helemaal goed!

Wat ben je trouwens een mazzelaar om ineens aan zoveel kisten tegelijk te komen! Genoeg om naar uit te kijken.

Succes met de Hai.

Jacob Bos

ik heb nog een originele sticker ergens en evt kun je er wel een kopie van krijgen als ik hem ergens kan vinden.
Evt is het over te nemen van mijn Hai die ik vacuum met glas heb bekleed na hem eerst een lichte beitskleur heb gegeven.
De letters heb ik er toen met inkt opgezet in het goede formaat.

Hoi Gera,
Graag! Liefst een scan of kopie van de originele sticker, anders is een foto van de sticker ook prima.

De vleugel is weer helemaal in orde, geplamuurd en geschuurd, kan dus weer in de folie. Ik denk dat er weinig tot niets meer van te zien is straks.

100328_Hai.jpg

Tijd om aan het rompje te beginnen.
Dit is de schade

100328_Hai001.jpg

Deze zie je op de foto niet direct maar hij is groot: vanaf de cockpitrand naar achter, net onder de vleugel door.
100328_Hai002.jpg

Na verwijderen van het servoplankje de scheuren met CA aan elkaar gezet en de romp met een schuurrolletje op de Dremel vlak gemaakt.

100328_Hai003.jpg

Volgende stap: twee laagjes glasvezel met epoxy erin en het zou weer aan elkaar moeten zitten.

Laatst bewerkt:
kan wel even duren want ik ben aan het opruimen en weet niet precies waar hij is.
Maar ik heb nog veel originele stickers en zo.
Evt kan hij van de vleugel overgenomen van mijn Hai.
is een mooi gevormd lettertype met veel strepen.
Apeldoorn is ook niet ver uit de buurt dus als je meer wil weten over de Hai

Het heeft geen haast, ik kom wel een keer kijken als je zo ver bent. Graag!

Ondertussen: twee laagjes glas met 30-minuten epoxy aangebracht in het beschadigde deel van de romp. Eerst was ik in de weer met losse stukjes maar het leek me toch slimmer en handiger twee lapjes in z'n geheel aan te brengen.

100329_Hai.jpg

Nice!

Die Z-poxy is dus ook 2 componenten. Is de verhouding hierbij 1:1 net als met die dubbele tubes? Is het dan heel stroperig, of makkelijk met een kwast aan te brengen? (laatste lijkt mij het meest logisch).

Ik heb drie doekjes bij Hobbyking besteld en die zijn reeds binnen. Ik wil wat gaan experimenteren met dat materiaal (balsa versterken met doek en een laagje lak/epoxy etc.)

Ja, je mengt het 1:1. Ik had het niet eerder gebruikt, heb wel Wilsor 24-u en die is een stuk dunner dan deze. Op zich is het goed te doen met een kwast maar omdat je vrij weinig verwerkingstijd hebt moet je wel opschieten

Ik zat al even te kijken op HobbyKing. Daar heb je 9oz 30 minuten epoxy voor $7,-. Hier ervaring mee? Beetje jammer dat ik dat vergeten ben bij de laatste bestelling. Nu moet het even wachten tot ik weer een lijstje heb :mrgreen:.

Offtipic: Die Salto is voorlopig even van de baan. Toch te duur voor nu met alle bijkomende kosten. Ga nu verder zoeken naar een leuk tweedehands hellingzwevertje om het hellingvliegen, ook met een wat sneller toestel, beter onder de knie te krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik zat al even te kijken op HobbyKing. Daar heb je 9oz 30 minuten epoxy voor $7,-. Hier ervaring mee?
Nee....ik ben een heel principiëel baasje. Ik koop bijna alles bij mijn vaste winkeltje in Kampen, soms bij Nederlandse webshops, nog zeldzamer in Duitsland maar dat is het dan wel.

Dat van die bijkomende kosten ken ik. Die zijn vaak net zo hoog als een compleet nieuw vliegtuig. Gebruikt kopen is ook een optie natuurlijk. Goed Marktplaats en het forum in de gaten houden!

Voordeel van al drie snel-drogende spullen...je schiet lekker op.
Randjes afgewerkt, beetje plamuur, schuren, en nu een laagje grondverf erop.

100329_Hai001.jpg

Dat ziet er erg netjes uit !

Ik zag op een foto dat de buitenkant flink beschadigd was en ook wat kleine deukjes en krassen in de romp her en der.
Hoe haal je die weg ? Beetje schuren en met een soort spuitplamuur ofzo ?

En krijg je de romp uiteindelijk weer net zo glimmend als hij was ?

Succes !

René

Z-poxy is prima spul, gebruik het regelmatig. Ik gebruik de 30 en 5 minuten varianten. De 5 minuten kan behoorlijk stroperig zijn. Ik zet die voor het mengen 10 seconden in de magnetron, het wordt dan mooi vloeibaar.
Maarten

30 minuten epoxy is voor noodreparaties wel iets maar om een weefsel in de romp te maken voor goede reparatie is waardeloos.
Neem goede 24 uurs epoxy en goed weefsel dan komt het goed 2 laagjes 163 grams en dan is het prima. Buitenkant grote gaten vullen met ingedikte hars en rest met polyesterplamuur.

Laatst bewerkt:
ik heb prima ervaringen met de wilsor epoxy (lamineer). te krijgen bij hangar in kampen. kost meende ik iets van 14 euro. ik zou eerder deze epoxy gebruiken voor zon reperatie als de 30 minuten variant. en ik al eens een dlg gerepareerd met 30 minuten epoxy en dat is met totaal niet bevallen. kwam snel weer los.

verder blijf ik dit natuurlijk volgen ;)

We zullen het zien. Ik vraag me af waarom 30 minuten epoxy sneller los zou komen? Ik heb altijd begrepen dat de epoxy hetzelfde is, en dat er enkel verschil zit in de harder.
Denk dat de plek, voorbewerking en belasting ook wel uit zullen maken. Place your bets :-)

ja bij de 24 uurs en 36 uurs en evt de iets kortere maar die andere zijn meestaql ook dikker.
Het weefsel dat je gebruikt is ook geen keper en keper 163 grams is ideaal voor dit soort reparaties.
Ik zou het eruit trekken en het meteen goed doen.ook op de echte scheuren even een koolstof roving voor versterking.
evt wil ik wel helpen met het herstellen. het is echt zonde om het met deze epoxy te doen en na een harde landing al weer een breuk te hebben.spullen heb ik hier wel liggen omdat ik ook die vaker gebruik voor rompen te lamineren ed.
kun je meteen de sticker overkopieren of natekenen.

Laatst bewerkt:
Gera heeft wel een punt. Snel uithardende Epoxy is brozer dan trager uithardende epoxy die veel taaier is en beter klappen op kan vangen (en die in de regel beter hecht) Ik heb vroeger surfboards gemaakt waarbij daar ook gebruik van werd gemaakt. Uit ongeduld heb ik de romp van mijn Kult Mini gereparareerd met Z-poxy 30 minuten die het goed houdt. Tijd zal het leren

Dank voor de tips en reacties, goed om te weten.
Ik ga het (eigenwijs als ik ben :-) ) zo proberen en als het niet werkt doe ik het overnieuw.

De romp en één vleugel is af, ben me nu aan het bezinnen op het schema van het stabilo.
Effen blauw aan beide zijden?
Effen blauw, roertjes oranje?
Blauw binnen, zwart onder? Of meer kleuren, maar in welk schema dan....?

100402_Hai001.jpg

100402_Hai002.jpg

Back