Opknapverslag en elektrificatie: Simprop Hurricane

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Zo, in deze natte donkere koude dagen een nieuw project.
Na de succesvolle restauratie van de Cirrus heb ik dankzij Jako (Jakkie takkie) een leuke 3 meter zwever met rolroeren op de kop getikt. Helaas weet ik niet wat voor één het is, dus als je hem herkent: roep maar.

Zwever_071229001.jpg

Op zich verkeert hij in redelijke staat. Er is niks echt kapot, hij is helemaal compleet maar er is wel werk aan.
Grootste ingreep wordt de ombouw naar elektroaandrijving. Er zal een Typhoon 29/12/10 in de neus komen.
Verder wil ik af van de centrale aansturing van de ailerons.

Zwever_071229005.jpg

De bespanning op de vleugels is slecht dus die gaat er af. En dan kan ik direct aileronservo's inbouwen. Ook ga ik misschien remkleppen inbouwen. Daar ben ik nog niet helemaal uit omdat ik dan 6 servo's heb. Dat betekent een regelaar met een zwaardere BEC dan ik nu heb, een losse BEC of een ontvangeraccu. Hmmmmm.
De romp is hier en daar wat beschadigd en doorboord. Er heeft een brandstofmotor bovenop gestaan en dus zijn er ook wat gaatjes in de romp geboord. De romp ga ik schuren, plamuren, schuren en aflakken.

Zwever_071229002.jpg

Zwever_071229004.jpg

Ruimte genoeg voor een accu, regelaar en motor :p.

Zwever_071229003.jpg

Dus....aan de slag!

Laatst bewerkt:
Zo zonder electronica weegt hij 1600 gram. Vliegklaar zal iets van 2200 - 2300 gram worden denk ik.
Snelheid....ja dat wordt een verrassing. Op zich ziet hij er qua model snel uit maar het vleugeloppervlak is vrij groot. Meer dan van mijn Cirrus in ieder geval, de koorde is veel groter. En het profiel is ook niet extreem dun, dus misschien is het wel een mooi rustige thermiekzwever. Wie zal het zeggen :-)
Snelheid zou wel welkom zijn omdat mijn Cirrus erg langzaam is. Heel fijn in rustig weer, maar als het een beetje waait kan ik er weinig mee. En zeker als het wat vlagerig is mis ik de ailerons om te corrigeren dus dit is een mooi ding voor het ruigere werk hoop ik. En misschien ook wel goed om aan de helling te gebruiken, wat ik nog nooit gedaan heb maar me erg leuk lijkt.

Laatst bewerkt:
Hoi Arjan,

Deze kist ken ik ook niet. Dacht eerst iets van Carrera, maar is dat toch ws niet.
Het is een flinke jaap, waar nog best veel werk aan zit.
Het zal geen snelle kist zijn gezien zijn wel wat dikke profiel. Ook lijkt het op de foto wat hol te zijn. Dus geschikt voor de thermiek of weinig wind aan de helling. Evengoed toch leuk.

Het richtingroer ziet er wat vreemd uit. Misschien kan daar nog wat meer passends bij bedacht worden.

De electrificatie daar ben ik heel benieuwd naar. Naar ik begrepen heb weet jij daar heel wat van.
Zelf heb ik ook nog een heel leuke kist liggen (ALPHA 270 E) die ook nog gemotoriseerd moet worden. Dar had ik ook nog wat vragen over.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Opknappen en elektrificeren: Simprop Hurricane zwever

Na de plaatjes in het zweefvlief-subforum ben ik (vrijwel) overtuigd; het is een Simprop Hurricane. Als iemand daar informatie of plaatjes van heeft hoor ik het graag.
Jan-Hein, wat bedoel je met "wat passends bedenken voor het richtingsroer"? Het ziet er apart uit maar op zich zit het allemaal wel goed. Was eigenlijk noet van plan er veel aan te doen, tenzij je me aan het denken gaat zetten....?

Over dat electrificeren: ik weet niet of je het opknapverslag van mijn Cirrus hebt gelezen, maar dit zal op hetzelfde neer gaan komen. Zie hier: http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=47021&highlight=cirrus

Simprop Hurrican.... Da's lang geleden !!!
Inderdaad.

Het richtingsroer lijkt al wel eens vervangen te zijn??? Kweetutnie.

Dat Cirrus verhaal had ik al gelezen ja, een knap stukje werk. Nou ben ik toevallig ook dol op dat soort kisten. Al eens een Cirrus gebouwd met een polyesterromp en een zelfbouwvleugel van 3,1 meter , verkocht aan iemand die er vreselijk veel plezier van heeft gehad. Gelukkig heb ik nog zo'n zelfde romp. De ribben heb ik al gemaakt, nou de rest nog.

Succes met de Hurrican. Lees mee !!

Groeten, JH

Zo, het is er dan toch van gekomen. Ik ben begonnen.
Plan van aanpak:
-De vleugels. Centrale aileronaansturing eruit, twee vleugelservo’s erin, voorziening voor de antennes van de Vario aanbrengen, opnieuw bespannen. Aileronscharnieren worden van folie. Servo’s worden twee Dymond D60S HT’s. Licht (9 gram), klein (9,2 x 24 x 27 mm), behoorlijk koppel van 20 Ncm en niet al te duur.
-De romp. Opschuren, plamuren, spuiten. Aangezien het nu nog te koud is om te spuiten begin ik met de vleugels.
-Electrificatie. Motor wordt waarschijnlijk een Typhoon 29/12/10. Daar heb ik er twee van, dus óf ik moet mijn Precedent even zonder motor wegzetten óf een setje bijkopen. Goedkoper alternatief zou ook kunnen maar de Typhoons bevallen mij wel heel erg goed….Accu 3 cellen 3200 mAh Lipo.
-Inbouw besturing. Op hoogte en richting twee standaardservo’s Futaba FS100.

Here we go!
Folie verwijdert van de vleugels en de staartvlakken. Daar kwamen onbeschadigde, rechte delen onder vandaan. Een fijn begin…..

Hurri_080118005.jpg

Hurri_080118002.jpg

Vierkante gaten van 4cm uitgesneden in het Abachi en het piepschuim verwijderd. Triplex dekseltjes gezaagd, servosteuntjes met CA erop gelijmd, triplex randjes onder het Abachi in de uitsparing gelijmd.

Hurri_080118001.jpg

De aansturing van de ailerons bleek met bowdenkabeltjes te zijn. Die lopen vanaf de ailerons naar voren, door de hoofdligger heen en dan in een bocht net achter de voorlijst langs naar de wortel waar ze vastzaten op een bellcrank. De buitenkabels bleken stevig ingelijmd, die krijg ik er nooit uit. En ze zijn te dun om een servokabel door te voeren. Mmmmmmm.
Oplossing: De oude buitenkabels blijven zitten, daar kunnen de 90 cm lange antennes voor de vario mooi in ;-)
Met een 4mm staaf een gat geprikt vanaf het “sleutelgat” naar de servo-uitsparingen. Vanaf het sleutelgat een gaatje geboord naar voren zodat je uitkomt in de ruimte waar voorheen de bellcranks zaten. En vanaf daar de romp in.

Hurri_080118007.jpg

En daarna de kabeltjes doorgevoerd (met een stukje krimpkous vastgezet op één van de oude binnenkabeltjes en dan kun je hem zó door het tunneltje voeren. Voordat ik dat bedacht had…..) en gesoldeerd…...

Hurri_080118003.jpg

……dekseltje voorzien van schroefjes en voilá.

Hurri_080118004.jpg

Gaten waaronder de bellcranks hebben gezeten weer afgedekt met balsa, beetje schuren en plamuren, klaar.

Hurri_080118006.jpg

Nu kan ik beginnen met het opnieuw aanbrengen van de folie.
Inmiddels zijn we wel heel wat avondjes verder, zeker de eerste vleugel (als je nog niet precies weet hoe alles zit en hoe het moet gaan worden) kostte wat tijd. De tweede ging veel rapper.
Tot zover.

Opknap- en elektrificatieverslag 3m Simprop Hurricane zwever

De stabilo vlakken en de eerste vleugel zitten in de folie. En netjes ook nog eens :D

Hurri_080121001.jpg

Hurri_080121003.jpg

En de tweede vleugel is ook gereed.
Nog eens goed naar het richtingsroer gekeken. Dat zat niet echt netjes. Een grote kier, niet goed uitgelijnd en het topje van het roervlak lag niet in lijn met de lijn van het verticale stabilo. Dus....losgetrokken. Fijn, die met tandenstokers geborgde scharniertjes.
Ik heb in het roer nieuwe balsa stukken gezet om de scharniertjes straks te kunnen verlijmen. Aan de achterzijde van de vin heb ik een plaatje 6 mm balsa gelijmd om de aansluiting van het roer op de vin beter te krijgen, het roer zat een stukje te ver naar voren. Bovenste deel van het roer een beetje bijgeschuurd zodat het een mooie rechte lijn met de vin oplevert. Daarna het roer opnieuw in de folie gezet.

Als de romp gespoten is en het roer weer vast zit dek ik de kier af met folie, ik heb daarom nu al de stukken aan de voorzijde extra lang geknipt.
De romp heb ik inmiddels met een schuursponsje en schuurmiddel gereinigd, er zat een flinke laag olie en vet op.
Gaatjes zijn net dichtgeplamuurd. Het begint er op te lijken :D

Hurri_080125.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi hoor! Ik hoop dat dit Dennis stimuleert om zijn Hurricane op te knappen!
(ik heb genoeg glas klaar liggen.........:))

Opknap- en elektrificatieverslag 3m Simprop Hurricane zwever

Dank, dank :)

De aileronaansturing van de linkervleugel is gereed. Moet zeggen, die Dymond servo's klinken en voelen heel degelijk. Echt een verschil met een Towerpro 9 gram.....

Ik heb gekozen voor een stukje 2mm draadeind met aan beide zijden een kwiklink. Ben niet zo dol op het buigen van een Z, heb ook altijd het gevoel dat dit minder speling geeft. Maar commentaar mag hoor.

Hurri_080125002.jpg

Nou dan toch een heel klein puntje, het draadeind heb je aan de ene kant geborgt met een stukje krimpkous. Moet je aan de andere kant wel een moertje gebruiken :p.

als het eindje niet kan draaien kan het ook nooit los toch...? Moertje is m.i. overbodig.

Je hebt gelijk dat nu het draadeindje niet meer kan draaien. Een moertje helpt wel om nog meer speling weg te halen. Ik heb ervaren dat er speling op de draadverbinding tussen kwiklink en draadeind kan zitten.

En dat borgen met een tipje secondenlijm...... (ik gebruik loctite 222, maar dat heeeft niet iedereen op de plank staan. Ik heb het van mijn werk. Wie appels vaart die eet appels!)

Opknapverslag en elektrificatie: Simprop Hurricane 3m zwever

Neus is er af...en het motorschotje zit er in.

Hurri080127_002.jpg

Verder met het plamuren en schuren van de romp, dan kan die zodra de temperatuur iets stijgt in de grondverf/lak/blanke lak.

Hurri080127_001.jpg

Ben alvast aan het nadenken over bestickering. Er komt onder de cockpit een bies, en ergens moet het Simprop logo. Dat is makkelijk. Maar.....ik wil er iets van een Hurricane logo op hebben. Beetje aan het snuffelen geweest, wat denken jullie? Zit er iets bij?

Hurri_logos.jpg

Laatst bewerkt:
Back