Opknapverslag Robbe Schütze

Hallo allemaal. Mijn naam is Tim, ben 24 jaar en woon iets ten noorden van Almelo.

Ik hem me gisteren een boot gekocht, omdat het model me gewoon erg aan sprak. Uiteraard mankeert er het een en ander aan. de bedoelling is dan ook om d'r helemaal weer netjes te maken. (voor zover mogelijk voor mijn kunnen.)

Ik heb in ieder geval al gezien dat de boot verre van origineel (naar het bouwpakket, of naar een originele boot) is opgebouwt.
Nu maakt me dat niet zo heel erg veel uit, echter vind ik dat het er wel plausibel uit moet zien. (alsof het een echte had kunnen zijn bedoel ik dan.)

Ik heb eerst maar eens een paar fototjes gemaakt.

2012-03-21202014.jpg

2012-03-21202030.jpg

2012-03-21202014.jpg

Zoals te zien is, is het dek een redelijke puinhoop.
Ik zal wel beginnen met alles (inclusief te railing) te verwijderen. Dan eerst het dek schuren, de planken voor zover nodig opnieuw in te branden (de lijntjes) en dan nieuwe vernis er overheen.
Hopelijk valt het nog een beetje mee met hoe krom het dek is.

verder is er wel een mooi luikje gemaakt voor de afstelling van de roeren.
2012-03-21202120.jpg

alleen ligt de radio plaat met de stuurservo er op er wel los in:
2012-03-21202139.jpg

(de ontvanger word vervangen door een Spektrum AR600 ontvanger. :) )

Dan hier de 'state of the art' snelheids regelaar:
2012-03-21202216.jpg

Vind hem wel erg cool om eerlijk te zijn. dus als die nog goed werkt, blijft die ook mooi zitten.

Dan zijn er nog de motoren:
2012-03-21202230.jpg

2012-03-21202146.jpg

Iemand enig idee wat voor units dit zijn?

Qua schroeven zitten er nu 2 4-blads messing schroeven onder.
2012-03-21202246.jpg

Alleen dus 2x dezelfde, en heb begrepen dat dat niet helemaal goed is voor de vaar eigenschappen.

Heb vandaag in ieder geval alvast wat messing buis en reling pootjes opgehaald. Dus als ik alles kaal heb, kan ik in ieder geval de reling rondom goed plaatsen. (hoop ik.) Ook was ik van plan om de mast deels opnieuw te maken, gezien het een redelijke puinhoop is op het moment.

Laatst bewerkt:
Beste Tim,
Deze motoren zijn Decaperms. Deze motoren zijn juweeltjes en komen zeker niet tot hun recht in deze boot. Ze wegen 320 gram elk. Ze zijn beter geschikt voor een werkschip. Voor de " Schutze " gebruik ik " Navy-kompakt " motoren, die wegen 225 gram elk. Dat is voor de twee motoren bijna 200 gram minder. Vergeet niet dat je toch zuinig moet zijn met het gewicht, anders komt deze boot vlug te diep te liggen en dat heeft grote invloed op het vaarbeeld. Met de Navy-kompakt motoren, dit zijn motoren van het type 600, is de Schutze een zeer snelle boot. Met één kg aan batterijen ( Powerpack 7,2 volt, 8000 MAh ) ligt hij dan mooi op zijn constructie waterlijn. Ik gebruik twee kunststof race-schroeven van 42 mm naar binnen draaiend.
Groetjes, Jos

Hoi Tim, Ik krijg een deja-vu...
Zo'n 35 jaar geleden kocht ik m'n eerste RC-boot: de Schütze! Half gebouwd door iemand die het op een gegeven moment niet meer zag zitten en haar terugverkocht aan de winkel.
Voor een redelijke prijs kon ik daar dus een model kopen waar de motoren (Navy compact) en roeren al in zaten.

Dat "mijnenveeg-gedoe" vond ik ook maar niks, dus bouwde ik haar al snel om naar torpedoboot. 4 aluminium buizen op het dek, iets naar buiten wijzend, vuurpijl er in, gloeispiraal om de lont en bediend door 4 micro-switches, aangestuurd door één servo. Na een jaar of 8 trouwe dienst is de romp van mijn "Schutze" totaal verbouwd/gerepareerd/hersteld/omgebouwd/opgekalefaterd uiteindelijk eervol de kliko in gegaan.

Ik zie dat de vorige eigenaar ook een poging heeft gedaan om er een torpedoboot van te maken; ik zie in ieder geval twee torpedo's op het achterdek liggen. Schept een band...

Die Decaperm-motoren moet je, als ze nog goed zijn,héél zuinig op zijn; zijn beregoed, maar komen in dit model inderdaad niet tot hun recht.
Jos en ik hebben verschillende meningen over de Navy-Compact motoren: Jos vind ze prima, ik vind het "gierbakken". twee 755/40-motoren (Ook van Robbe) zouden hier ook onder kunnen, rechtstreeks op de assen.
Als laatste: die tweeling 20mm achter de brug hoort daar ab-so-luut niet!
In een Duits wapen uit de 2e Wereldoorlog; werd in de jaren '60 allang niet meer gebruikt. Ik denk ook dat het de verkeerde schaal is: 1:35, evenals de "torpedo's".
Succes met de renovatie!

@Indoorvlieger & Kreeft. bedankt voor de info over de motoren. :) Ik vond ze zelf gewoon erg mooi uitzien. (lekker degelijk, net een oude generator.)
Maar wat ik hier zo lees, kan ik ze dus beter vervangen voor wat lichtere motoren?

Ik neem aan dat deze motoren dus gewoon echt koppel-beesten zijn?

Ik zal ze er in ieder geval eens uit halen, en nakijken. en dan meteen die vieze witte verf die er overheen zit gekwast weg halen. dan kan ik ja nog kijken wat ik ermee doe.

@Roel. Bedankt voor je (Ik mag 'je' zeggen neem ik aan? ) reactie. zoals altijd, erg mooi verhaaltje ervan geschreven. :) (dat vind ik erg mooi in de boten sectie.. bij de autotjes gaat het er helaas niet zo mooi geschreven aan toe. )

Ik denk dat ik je advies opvolg, en niet voor de Navy compact motoren zou kiezen, maar eerder voor een mooi setje langzaamlopers en die direct op de as zet. Ik vind het gejoel van overbrengingen altijd zo jammer bij dit soort scheepjes.
denk dat ik ook een trillings absorberende koppeling tussen de aandrijfas en motor zet, en de motoren nog ga dempen/veren ten opzichte van de romp.
hoe stiller hoe beter. :) Maargoed, 't moet nog wel vooruit willen natuurlijk.

Zijn die Decaperms schaars genoeg dat ik ze misschien ruilen kan voor een setje 755/40-motoren? Dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. bespaart mooi weer een paar centjes dan welke aan andere dingen uitgegeven kunnen worden. :)

De bedoelling voor de accu is trouwens een 5000mAh 3S Lipo (gezien ik hier al 8 goede en 2 oude van heb liggen.) Mocht het gewicht het toelaten misschien 2 van deze accu's parallel.

Vanmiddag maar eens de motoren uitbouwen dus om ze eens goed te bekijken. :)

Het zijn inderdaad fraaie motoren. Wat je ook zou kunnen doen is ze voor nu even laten zitten, en kijken hoe het geheel vaart. Dan heb je ook een beetje vergelijkingsmateriaal als je er andere motoren in zou zetten.

Ik vind trouwens dat de roeren vrij ver onder de romp uitsteken, zonder enige versterking rond te kokers. Misschien hoort dat zo bij de Schütze, maar meestal zit het anders.

Beste Tim,
behalve onze visie op de " Navy-Kompakt " motoren ben ik het 100 % eens met Roel. De Robbe 755/40 motoren zijn een uitstekend alternatief. De Decaperm's zou ik in geen geval van de hand doen. Dit zijn " Rolls Royce " onder modelmotoren. Je zou er later echt spijt van hebben. Zoals Indoorvlieger al opmerkt staan je roeren echt te ver van de romp. Dat hoort niet zo te zijn bij de Schutze. Bij het ingaan van een snelle bocht helt de Schutze al iets naar buiten, dat ziet er heel natuurlijk uit. Met je roeren zo laag, zal hij beginnen schommelen en kwispelen zoals een hond met zijn staart en dat ziet er echt niet natuurlijk uit. Ook je schroefaskokers moeten een ondersteuning krijgen vlak voor de schroeven, anders zullen er sterke trillingen ontstaan.
Groetjes, Jos

@Jos, Heb je misschien een foto voor me mbt de hoogte van de roeren? Voor zover ik heb gezien moet dat erg makkelijk gedaan zijn.
roeren er uit, messing buisje inkorten, roeren er weer in met was vaseline oid er aan.

Iig zal ik die Decaperm's dan maar eerst op de plank leggen. de hele boot zal dus toch onder handen genomen moeten worden. zal dus toch een redelijke retrofit gaan worden.

Ik neem aan dat deze motoren dus gewoon echt koppel-beesten zijn?
Ja. En NIET ruilen voor een stel 755/40's, want dan schiet je er zwaar geld bij in! Dit zijn bijzonder goeie motoren en vrij kostbaar!

@Roel. Bedankt voor je (Ik mag 'je' zeggen neem ik aan?) ja reactie. zoals altijd, erg mooi verhaaltje ervan geschreven. :) (dat vind ik erg mooi in de boten sectie.. bij de autotjes gaat het er helaas niet zo mooi geschreven aan toe.)

Zijn die Decaperms schaars genoeg dat ik ze misschien ruilen kan voor een setje 755/40-motoren? Dat zou natuurlijk helemaal ideaal zijn. bespaart mooi weer een paar centjes dan welke aan andere dingen uitgegeven kunnen worden. :)
Zoals ik al schreef: niet doen. Als iemand je een voorstel in die richting doet onder het mom van "Tja, die ouwe beestjes... Misschien kan ik er wat mee, weet je wat: we ruilen 2 decaperms tegen 2 755/40 en dan mats ik je nog..." moet je die persoon vriendelijk toelachen en er vooral niet op in gaan. Die 755/40 kosten geen vermogen.

Met betrekking tot je schroef/roer-combinatie:
Ik vermoed dat je schroeven aan de grote kant zijn. In feite zou je, nadat je je motoren hebt uitgebouwd, de schroefaskokers ook moeten demonteren en "vlakker" weer inbouwen. Dat kan echter pas als je nieuwe schroeven hebt.
Dat heeft een aantal voordelen: de kracht van je schroeven gaat minder omlaag en meer naar achteren; je motoren hoeven minder kracht te leveren met wat kleinere schroeven en tot slot kunnen je roeren verder omhoog.
Want zoals die nu zitten... enfin, daar staat hierboven genoeg over geschreven.
Een vraag: staan beide kleine roeren toevalling net niet in lijn met je schroeven? Als dat zo is, heb je "Lürssen-Ruder" onder je model staan. Als je in het Schnellboot-draadje kijkt, zie ja daar wat interessante zaken over staan...
Ik herken de opstelling van de S-Boote met 2 zg. "Lürssen-Ruder".

Heb even een oud draadje doorgelezen over deze roeren.. Op zich erg interessante materie. ( http://www.modelbouwforum.nl/forums/hydrodynamica/121010-l%FCrssen-ruder.html )

Ben je er inmiddels achter hoe dit werkt?
Mijn gok zal zijn dat de luchtbel die achter de boot/roeren word gegenereerd de vrijving in het water verminderd. (zoals ze bijvoorbeeld bij auto's de achterkant zo vormen dat de lucht er mooi vanaf stroomt, om geen zuigende werking achter een auto te creëren. )
In ieder geval lijkt het me interessant om zo'n systeem in te bouwen. zou in het principe makkelijk moeten kunnen door 2 stuurservo's te nemen en de kanalen te mixen lijkt me.

Verder bedankt voor de tip mbt tot de motoren. Heb even voor de gein op E-bay duitsland gekeken. daar staan er maar 2 op, voor 110 euro per stuk. :shock: Zou inderdaad niet goed zijn om die dan zomaar van de hand te doen.
Maargoed, in ieder geval even uitbouwen, helemaal schoonmaken en weer even netjes smeren en nalopen. dat zijn ze op z'n minst wel waard. :)
Maar had niet verwacht dat een brushed motor tegenwoordig nog zo duur zou zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Tim,
De " Schutze " was een Mijnenveger. Mijnenvegers moeten het hebben van hun sterke motoren om het relatief zware mijnveegtuig te kunnen slepen en zo verankerde mijnen van hun verankering te kunnen lossnijden. De schutze-klasse waren snelle mijnenvegers maar geen snelboten. Ik heb nergens enige aanwijzing kunnen vinden dat zij zoals de snelboten waren uitgerust met " Lürssen-Ruder ". Dan op speciaal verzoek enkele foto's van de roeren.

full

full

Zoals je ziet is mijn boot uitgerust met drie gelijk grote roeren. Hierdoor is de manoeuvreerbaarheid nog verbeterd. Ik neem ook deel aan wedstrijden. Volgens de Navigareglementering art. 3.5. is het toegelaten om de roeroppervlakte ten opzichte van het origineel te verdubbelen. De schroeven mag maximum x 1,5. Verder zijn geen wijzigingen toegestaan om het vaargedrag te beïnvloeden.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn de 3 gelijke roeren origineel? Iig bedankt voor de foto. heb ik in ieder geval een uitgangspunt voor de hoek van de aandrijfassen en de hoogte van de roeren.
Maar wat ik hieruit begrijp ben je daar in de botenbouw toch redelijk vrij in? (ofwel gewoon leuk proberen, en kijken hoe het vaart? )

Ik ga zelf niet voor een schaalmodel. dat is voor mij toch onbegonnen werk. (ik zal verschrikkelijk veel details fout doen, dat weet ik nu al.)
En wedstrijden oid zal het voor mij ook absoluut niet worden. Ik ben al lang blij als ik er een mooi varend en leuk ogend bootje bootje aan over houdt. :)
(dat neemt niet weg dat ik niet blij ben met voorbeelden. dat ben ik namelijk wel heel erg! )

Ik ga me in ieder geval eens verdiepen in dat effect roeren gebeuren.. puur vanuit een technisch standpunt lijkt het me erg interessant.

Beste Tim,
het is een schaalmodel uit de wedstrijdklasse F4. Dat wil zeggen dat het gebouwd is uit een bouwkit en niet zuiver vanaf een plan. Het moet strikt volgens het plan uit de kit gebouwd worden. Afwijkingen van het plan moeten gemotiveerd worden met foto's van het originele schip. Verbetering van het vaargedrag mag volgens de hoger genoemde beperkingen. Zoals je opmerkte zijn bij het origineel de buitenste roeren kleiner dan het middelste roer. Om het optisch beeld te vrijwaren heb ik enkel de buitenroeren vergroot en ben zo gemakkelijk binnen de toegestane tolerantie gebleven. Wat je kunnen betreft, onderschat jezelf niet. Doe elk onderdeeltje alsof dat het enige is wat je te doen staat en neem er alle tijd voor. Als je nadien alles overziet, sta je versteld van jezelf. Het is zoals met dat verhaal van de potloden. Iemand kreeg een bundel van 72 samengebonden potloden en moest deze in twee breken. Het bleek onmogelijk. Dan kreeg hij de tip om de potloden los te maken en ze een voor een te breken. Dat ging toen als een fluitje van een cent. In modelbouw is hetzelfde principe van toepassing.
Groetjes, Jos

Hallo Jos, Wel een leuke analogie zo. :)
zoals ik al aangaf zal dit m'n instap zijn in de detailbouw en gemotoriseerde schepen.

Nu ik weet dat ik de schroef-assen eigenlijk moet verplaatsen, begin ik haast al wat bang te worden. wil de boot immers niet verknallen, de bedoelling is dat ze juist weer gaat varen!
Maargoed, eerst dus maar technisch op orde brengen. daarna het deck netjes maken (en de opbouw.) en dan komen de details wel weer.
Stap 1 word de motoren, stuurservo ontvanger etc uitbouwen. (voor inspectie, onderhoud en een nieuwe radioplaat etc in te kunnen bouwen.)

Stapje 2 de roeren er uit halen, en die assen inkorten. (en hopen dat dan alles nog blijft passen. :lol:

En stap 3 zullen dan de schroef-assen zijn. als ze dan weer waterdicht is, eens kijken hoe het gaat in het water.

Beste Tim,
als je de schroefaskokers wil verplaatsen, ben ik bang dat je beter nieuwe aanschaft. Verwarmen om de lijm te doen loskomen is niet mogelijk omdat de romp uit ABS bestaat en die zal smelten of minstens ernstig beschadigd raken. De enige oplossing die ik zie is om de kokers uit te boren. Dan heb je dus nieuwe kokers nodig.
De roerkokers inkorten lijkt me geen probleem.
Als je een nieuwe radioplaat in hout maakt, vergeet niet van die enkele keren in de poriënvuller te zetten. De Schutze is wel een droog schip, maar Murphy is nooit ver weg. Alhoewel, eigenlijk is dit de wet van Finagle ; "Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis - op het slechtst denkbare moment".
De wet van Murphy klinkt een beetje anders : " If there's more than one way to do a job and one of those ways will end in disaster, then somebody will do it that way ".
Dit is niet om je de moed te ontnemen. Maar als je je altijd voor ogen houd dat iets verkeerd kan gaan, dan let je beter op en gaat het gewoonlijk ook goed. Slordigheid en onachtzaamheid is de snelste en beste weg tot problemen.
Groetjes, Jos

Nouja, het was ook al m'n bedoelling om pieplschuim blokken in de romp t plaatsen om te voorkomen dat die zinkt, mocht het eens mis gaan. Dus zeer zeker bedankt voor de tip.
Ik zal eerst de oude 'zooi' er uit moeten halen voordat ik de nieuwe assen etc in kan bouwen.
Vandaag toch maar eerst bezig geweest met de werkplek opruimen. In een puinhoop beginnen is ook onbegonnen werk. :)

Ik zal eerst eens proberen of ik de assen er zo uit kan krijgen. Tot nu toe is alles aan deze boot toch vrij slecht verlijmd, en met een klein beetje overtuigen los te krijgen. Misschien is dit bij de assen ook zo. (indien dat het geval is,.. zal dit bij de roeren ook wel zo zijn.. dus moet ik helemaal opnieuw beginnen. :shock: )

Op zich zou dat mooi zijn, als alles wat losjes zit, dan krijg je het mooi zonder schade los. Had ik met mijn RTR bootje (Norden) ook, in dat geval hoefde er niets vervangen te worden, dus was het even de askoker en roerkoker opruwen en ik kon ze zo er weer in lijmen, maar dan wel goed vast. :rolleyes:

P.S. Er mist nog een "c" in de titel, het is "Schütze"...

Back