Opknapverslag Robbe Schütze

Ik snap niet zo goed waarom iedereen beweert dat je die Decaperms eruit moet halen. Al helemaal niet het argument "want er zit een vertraging achter"....
Al eens gekeken? aan de andere kant van die motor zit een directe as, en als je die motor omdraait (moet de uitlijning wel aangepast worden) kun je ze als direct drive gebruiken.
Heb vroeger (in de paar jaar dat ik met schaalbootjes voer) redelijk wat met een Decaperm gevaren (voor iedere boot overbouwen want jong, arm en krantenwijk, en dure motoren....), en in die tijd gebruikte ik voor snellere boten gewoon de directe as... Daar is die voor!

Geen racemotoren, maar het ging prima, en dan zijn het werkelijk superstille en inderdaad beresterke topmotoren.

Groet, Bert

Dat direct aansluiten op de schroefas werkt inderdaad prima.Zo zit het het nu ook in de Buchhorn. Kijk maar eens in een van mijn topics ;-)

Groet Mark

Ik heb voor mijn Zwarte Zee de vertraging van de decaperm af geschroefd, omdat het kleine tandwieletje toch gescheurd was en dus een onregelmatige en rumoerige loop opleverde. Bijkomend voordeel is dat de motor nu lager in het schip komt. Dat is ook een mogelijkheid, alleen moet je wel zelf een nieuwe motorsteun maken.

Mijne Heren,
je plaatst toch geen vrachtwagenmotor in een sportwagen. De Decaperm is ideaal voor een sleper, een vrachtschip of een boorplatformbevoorradingsschip, maar niet voor deze snelle mijnenveger. De vergelijking met een torpedosnelboot is al gevallen. De lange smalle romp vraagt een ander type motor. De Robbe 755/40 of de " Navy-Kompakt " is ideaal voor deze boot. Als je iets wil verbeteren, doe het dan ook van de eerste goed. Tussenoplossingen en compromissen eindigen altijd met had ik maar. Daarbij met deze andere motoren spaar je tot 200 gram gewicht, dat je dan kan omzetten in accucapaciteit. Wat ook een grote verbetering is.
Groetjes, Jos

Ik vind de suggesties helemaal niet erg hoor. :) Verschillende kijk-en op dezelfde situatie is altijd goed.
Alleen denk ik dat ik die decaperm's er dus wel uit ga halen. en inderdaad nieuwe scheepassen ga plaatsen. (en dan wel weer met mooie 3 of 4 blads messing schroeven, omdat die er zo mooi uit zien. Misschien een stomme reden, maar 't oog wil ook wat. :) )

Als ik zo stom vragen mag. Weet iemand hier een goede (bij voorkeur) online winkel waar ze veel boten/scheeps modelbouw onderdelen hebben?

Ben hier in de buurt wel bij een paar zaakjes langs geweest. maar op 50 reling voetjes van aero-naut na niet veel gevonden. (en van die voetjes moet ik ook nog een paar meer hebben om rond te komen. )

In ieder geval wil ik 2 755/40 motoren, 2 passende assen en 2 schroeven bestellen voor 't bootje. Heb de motoren er intussen wel uit gehaald. verder alleen nog niet veel gedaan.
Zal de assen er van de week wel met gevoel uit 'breken'. (zo te zien zaten die ook niet echt goed verlijmt,.. meen dat er al haarscheurtjes rond omheen zaten. )
En als dat niet wil, maar even de accuboormachine er bij pakken. :)

Als de assen er niet zo uit willen, kun je ze vaak wat "helpen" door ze wat warm te stoken, bijvoorbeeld met een soldeerbout. De lijm bij het gat in de romp wordt dan zacht.

Wat betreft de decaperms, direct drive zouden ze best geschikt kunnen zijn, maar ze wegen inderdaad wel aardig wat.

Beste Tim,
met dat warm stoken zou ik toch heel voorzichtig zijn, zoals ik al eerder vermelde bestaat de romp uit ABS. Dit is een soort plastic. Als je plastic stoffen verwarmt vertonen die de neiging om te smelten en te vervormen. Dat lijkt me dus geen goed idee. De schroefaskokers bestaan uit een goed geleidend materiaal. Schroefaskoker verwarmen is dus romp verwarmen met alle niet gewenste bijverschijnselen.
Als je een goede on-line winkel zoekt voor je Robbe wisselstukken: 755/40 motoren, assen en schroeven. Waarom dan niet rechtstreeks bij Robbe. Ik bestel vaak dingen, tot complete bouwdozen rechtstreeks bij Robbe. Als je ziet dat het in voorraad is dan leveren ze met een koerierdienst rechtstreeks bij jou thuis. Laatst heb ik op zondag twee motoren besteld en op woensdag stond de pakjesdienst al voor de deur. Ze zullen je wel eerst naar een Robbe verdeler trachten door te sturen, maar als je even doorklikt zal je zien dat je mits betaling van verzendingskosten alles aan huis kan laten leveren. Dit is de website van Robbe: robbe Modellsport . De Schutze is een Robbe product, het is dus logisch dat je daar de meest geschikte onderdelen zal vinden. Als je contact opneemt met hun Service-center is het misschien zelfs mogelijk om tegen vergoeding nog de orginele bouwplannen te krijgen. Je moet dan wel vermelden dat het om te eerste uitgave van het model gaat uit de jaren zeventig.
Groetjes, Jos

Tot nu toe heb ik al bij een aantal kunststof rompen de schroefas vervangen, en nog nooit last gehad van een smeltende romp, door het verwarmen van de as.
Zolang je het maar snel doet en dus met een zware soldeerbout.

Metaal geleidt inderdaad goed warmte, de lijm om de schroefas bij het gat in de romp niet. En je stopt met verwarmen als de lijm zacht wordt. Tenzij de huidige lijm erg slecht is, denk ik je met uitbreken meer kans op schade hebt. En dat je romp in de zon snel warmer zal worden dan door het opwarmen van de schroefas. ;)

"Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis - op het slechtst denkbare moment".
De keuze is aan Tim. Hij bepaalt welk risico hij bij de renovatie wil lopen.
Groetjes, Jos

"Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis - op het slechtst denkbare moment".
De keuze is aan Tim. Hij bepaalt welk risico hij bij de renovatie wil lopen.
Groetjes, Jos

Dat geldt natuurlijk net zo hard voor een andere methode, zoals loswrikken, waarbij de romp zou kunnen inscheuren. Maar inderdaad, het is aan de "restaurateur" welke methode te gebruiken.

Mijne Heren,
je plaatst toch geen vrachtwagenmotor in een sportwagen. De Decaperm is ideaal voor een sleper, een vrachtschip of een boorplatformbevoorradingsschip, maar niet voor deze snelle mijnenveger. De vergelijking met een torpedosnelboot is al gevallen. De lange smalle romp vraagt een ander type motor. De Robbe 755/40 of de " Navy-Kompakt " is ideaal voor deze boot. Als je iets wil verbeteren, doe het dan ook van de eerste goed. Tussenoplossingen en compromissen eindigen altijd met had ik maar. Daarbij met deze andere motoren spaar je tot 200 gram gewicht, dat je dan kan omzetten in accucapaciteit. Wat ook een grote verbetering is.
Groetjes, Jos

beste Jos , als ik dit lees kan ik enkel besluiten dat u niet het minste besef hebt over de karakteristieken van de hier vermelde motoren

zoek voor de aardigheid eens op hoeveel toeren zo'n 755/40 maakt , zoek eens op hoeveel toeren zo'n navy-compact maakt en zoek dan aub ook eens op hoeveel toeren zo'n decaperm onvertraagd maakt!!

wat hier voorgesteld werd : de decaperm onvertraagd te gebruiken vind ik persoonlijk niet zo slecht idee , zou er dan wel de vertraging vanaf halen( is een kleine moeite en je bent dan ook van alle geluid vanaf) ,hang er een 40 of 45 mm schoef aan met een redelijke spoed zodat je in de buurt komt van het max vermogen dat zo'n decaperm aankan (42 watt) en deze boot zal er een mooie snelheid uit persen voor geen extra geld

ik volgde deze discussie reeds enige tijd , maar wat u hier al neergepend heeft omtrend de motorkeuze doet het haar in mijn nek recht komen ( komaan zeg zo'n navy compact aan iemand aanraden!!)
en op 200gr gaat het in deze boot echt niet aankomen hoor

mvg

Beste Ben,
ieder zijn mening. Toevallig heb ik hier wel twee Decaperms liggen. Ik ken deze krachtige motoren dus zeker wel. Juist daarom vindt ik het zonde om deze " Rolls Royce " onder de motoren in de Schutze te installeren. De keuze voor " Navy-Kompact " motoren is een kwestie van smaak. Persoonlijk vindt ik het uitstekende motoren. Toegegeven als je ernaast staat maken ze wat lawaai. Twee meter van de kant af hoor je dat al niet meer. Uit je reactie maak ik verder op dat je vindt dat ik totaal geen ervaring heb in de scheepsmodelbouw. Wel met de " Schutze " uitgerust met " Navy-kompakt " motoren behaalde ik de zilveren medaille in het Belgisch kampioenschap volgens de Naviga regels in het jaar 2007 en in 2009. In het jaar 2011 behaalde ik de gouden medaille met hetzelfde model. Ik ben dus momenteel Belgisch kampioen. Bijgevolg mag ik toch veronderstellen dat ik wel iets afweet van het schip waar dit topic tenslotte over gaat.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Mooi schip tim, had niet gezien dat je inmiddels ook een verslag aan het maken bent.

Ik heb de dusseldorf van robbe. Volgens mij wel redelijk vergelijkbaar. Heb er (vooral vanwege de lage prijs) 2 keer een 755/40 ingezet. Leuke motoren, prima koppel en goeie snelheid.

Ik weet op zich al wel zeker dat ik die Decaperms er uit ga halen, en er 2 755/40's in hang. Hiervoor wil ik een geveerd frame maken. (dus de motoren nog afveren/dempen tov de romp. misschien niet nodig, maar vanuit een technich standpunt lijkt het me erg interessant om te kijken hoe stil ik de aandrijfing kan krijgen.
Dus een as welke direct op de motor komt is dan al een no-go, gezien deze alle trillingen alsnog naar de romp over zou brengen.
Ik web mooie koppelingen gezien welke uit 2 messing flenzen bestond met een dikker rubberen slang er tussen. Zo'n immens koppel zou er toch niet op komen te staan dat dit niet zou werken met die 755/40's lijkt me?

Het verwarmen van de assen vind ik een goed idee. Ookal zou de rom iets smelten, zou denk ik nog geen ramp zijn. de assen moeten er toch een stuk vlakker in. (ik zou ze 't liefst zo vlak mogelijk in de romp willen hebben zitten, met de motoren vrijwel op de bodem voor een mooiere gewichtsverdeling.
Dus het gat in de romp waar de assen doorheen zouden gaan word toch al iets langer hierdoor. (zitten er nu inderdaar erg steil in in verhouding als ik naar andere schepen kijk. )

PS: Ik ben op zich wel blij met de verschillende meningen die hier aan bod komen hoor. Dan krijg ik mooi de gelegenheid om het vanuit verschillende standpunten te bekijken. :) Hoe was het gezegde ook alweer? Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden? ( In dat geval wil ik graag een mooie touristenroute, hihi. :mrgreen: Daar kan ik veruit het meeste van opsteken. )

Beste Tim,
welke touristenroute je ook kiest, zorg er in elk geval voor dat je schroefassen en je motorassen perfect vluchten. Zoniet krijg je trillingen, welke motorkoppeling je ook gebruikt. En hoe vlak je je assen ook wil leggen, zorg er steeds voor dat je eventueel toch een iets grotere schroef kan steken. Een iets grotere schroef met minder spoed kan soms een rustiger vaarbeeld geven. En wat de koppeling betreft, zorg voor een goede koppeling. Onderschat de kracht van deze klasse motoren niet.
Groetjes, Jos

Wat bedoel je met perfect vluchten? dat ze netjes in lijn komen te staan? (een kleine hoek in de overbrenging is toch wel toegestaan? of is dat ook al uit den boze?

Beste Tim,
ik bedoel inderdaad dat ze netjes in lijn komen te staan. Toch zo goed als enigzins mogelijk is. Wat je kan doen is je motoren gereed maken en aansluiten, maar niet definitief vastzetten. Met een Amperemeter tussen je motor en accu laat je je motor draaien. Dan beweeg je hem zo dat je denk dat hij het beste staat. Op het moment dat hij het minste amperes trekt is hij goed uitgelijnd. Hij zal dan ook het minste trillen.
Groetjes, Jos

Misschien dat op lage toerentallen zo'n koppeling met rubber deel wel kan, maar vergis je niet in de krachten van deze motoren.

Jos , ik schrijf toch niet dat je geen ervaring hebt met scheepsmodelbouw
ik merk alleen dat ivm motorkeuze je geen goede adviezen geeft

een navy compact was blijkbaar zo'n brilliante aandrijving dat deze motor door de fabrikant werd aanbevolen voor bijna al zijn modellen : Marauder , Schutze, H.H , Norderney .......noem maar op altijd , blijkbaar maar 1 motor nodig voor gans hun vloot
je weet ook wel dat dit niet kan en hier gewoon commerciele factoren speelden
t'is niks anders dan een goedkoop bruut ( dikke koperdraad zodat je met weinig wikkelingen het anker gevuld hebt) 600-tje met een tandwielreductie ( grote pitch ,veel lawaai)
waarom iemand hier geld aan uit zou geven als hij iets veel beters liggen heeft is me echt niet duidelijk hoor

neemt niet weg dat je blijkbaar met deze navy compact ook zonder fouten tussen de boeien kan varen maar of die echt jouw boot tot zijn recht laten komen betwijfel ik ten zeerste

mvg

Laatst bewerkt:
Back