Oplader nihm

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Peter58, 27 jan 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop

    En om je toch dan een klein beetje op weg te helpen:

    Probeer het zo te bekijken: Als jij thuis een water kraan hebt, en daar staat 3 bar waterdruk op, maar die kraan die staat dicht, dan gebeurt er niks. Er stroomt geen water.
    Dat kun je vergelijken met een stopcontact. Daar staat 220V op, maar er gebeurt helemaal niks zolang je geen verbruiker op dat stopcontact aansluit.
    Je kunt dus spanning vergelijken met druk.

    Als je de kraan open draait, gaat er water stromen. Nu doen we even niet moeilijk over hoe ver we de kraan open zetten, gewoon hoppa vol open dat ding. Er komt zeg, 5 liter per minuut uit.
    Dat is stroom. Liters per minuut.
    Kun je vergelijken met Ampères (de hoeveelheid van wat er stroomt als het om elektriciteit gaat, een heel lastig getal met hééél erg veel nullen en dat noemen ze dan "Coulomb per seconde, en eigenlijk gebruikt niemand dat getal, men zegt gewoon "Er loopt zoveel ampere").
    En net als met liters en mili-liters, zijn mili-amperes gewoon 1/1000ste van een ampere.

    Nu laat je bijvoorbeeld die kraan, die 5 liter water per minuut geeft, een uur lang open staan, en na dat uur is er dus (60 x 5) 300 liter water uit gestroomd.
    Als we nu in plaats van "5 liter per minuut" zeggen "er stroomt één kraan", dan zou je dus 300 liter water ook "1 kraan-uur" kunnen noemen.
    Dus een vat van 900 liter heeft een inhoud van 3 "kraan-uur".

    Zo werkt dat met een accu dus ook: als je een accu hebt van 1 Ampere-uur (1000 mili-ampere-uur) dan heb je één uur lang een stroom van 1 ampere nodig om hem vol te krijgen, en kan hij ook weer daarna een uur lang een stroom van 1 ampere leveren.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Er is waarschijnlijk sprake van een spraakverwarring ontstaan door gebrek aan kennis. Een gebrek aan kennis kan je iemand meestal niet kwalijk nemen, vooral niet als het buiten zijn of haar vakgebied is.

    Waarom wilde die persoon niets van stroom weten maar wel van spanning? Daar is een simpele en goede verklaring voor!
    Hoe vaak hoor je niet dat iemand vraagt "staat daar stroom op?", en daar zit de fout! Er staat nergens stroom op maar wel spanning!
    Ten gevolge van die spanning kan er stroom gaan lopen. Hoeveel stroom wordt bepaald door de weerstand de de hoogte van de spanning.
    De spanning is op zich niet gevaarlijk. Je kan zonder problemen aan een hoogspanningsdraad hangen. Zolang je nergens contact maakt met de andere pool of aarde kan er geen stroom lopen en is er geen gevaar. Het is de stroom die dodelijk is. Als er maar iets van 30mA door je hart gaat kan dat je hart al van slag brengen en dodelijk zijn!!
    Daarom raad ik iedereen ten sterkste af dit te proberen, het kleinste foutje kan je laatste zijn!
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  3. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Tja ik dacht het zeker te weten, blijkt dus van niet :oops:
    Bij deze sorry, ik gebruik voortaan het woord stroom :)
    Grt peter.
     
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hummm ik denk omdat bij het aanleggen van een huis of bedrijfs netwerk er geen stroom afgenomen werd en daarom hij het steeds over spannig had, en daarom het woord stroom niet wilde horen.
    Iig heb ik weer wat bij geleerd nu, tnx mannen erg duidelijk zo :thumbsup:
    Grt peter.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is jammer dat zulke mannen blijkbaar wél heel erg miereneukerig doen over woordjes (wat op zich niet eens zo heel erg is, correcte bewoordingen zijn best wel belangrijk), maar niet de moeite nemen om uit te leggen WAAROM, en hoe het dan wel zit (en dat is juist WEL heel erg...).

    Never mind, ik hoop dat je nu iets meer snapt van het laden van accu's, het kan soms even wat verwarrend zijn, maar in de kern is het echt niet heel veel moeilijker dan dat verhaal met "liters water per minuut" en hoe lang je er dan over doet om een regenton te vullen.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, niet voortaan stroom gebruiken maar de juiste woorden gebruiken voor wat je wilt aangeven.
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Bedoel ik ook roelof.
    Maar dank!
    Grt peter
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Peter,
    Heb je ondertussen al een raad/oplossing gekregen voor jouw probleem?.
    Indien je AA cellen gebruikt, of de kleinere AAA cellen, dan is het misschien een oplossing om de onderstaande lader te gebruiken:
    https://www.conrad.nl/p/voltcraft-c...-nicd-nimh-nizn-aaa-potlood-aa-penlite-202410
    Ik gebruik al jaren een dergelijke lader. Je stopt er 4 st cellen in, en na verloop van tijd geeft het display aan, dat de cellen vol zijn.
    Geen probleem met overladen en volt/stroom karakteristieken, gewoon insteken in het net.
    Wel wachten, 8 tot 10 uur. Door dit soort laders worden de cellen niet overladen.
    Succes
     
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Peter,
    De genoemde lader is voor LIPO's. Een geheel andere soort van oplaadbare cel.
    Ik gebruik deze LIPO's ook en heb naast de oplader voor nimh-cellen ook een vergelijkbare LIPO lader.
    Voor mij, maar niet vriendelijk, sloop de gehele opstelling van de vaste opstelling van de AA nimh cellen er uit en plaatst deze in een batterijhouder.
    https://www.conrad.nl/p/bh-325-a-ba...nlite-kabel-l-x-b-x-h-107-x-16-x-13-mm-060845
    De oppervlakte is nagenoeg gelijk, maar je kan de cellen uitnemen voor opladen en eventueel defecte cellen vervangen zonder solderen.
    Groeten.
    Henk
     
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Staat bij dat het ook voor nihm accu,s is. En die bat houders kan ik niet kwijt.
    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die Imax B6 is de welbekende alleskunner. Hij kan alle gangbare accu`s laden met elke gewenste stroom. Prima keuze maar stel hem wel goed in als je iets gaat laden en zorg dat je thuis bent tijdens laden. Dat geldt trouwens voor elke lader.
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ja dat staat ook het display van de door mij gebruikte LIPO lader.
    Maar ik weet niet, of het laden betrekking heeft over het laden van één cel of meerdere in serie.
    Bij het laden van cellen in serie, achter elkaar geschakeld, wilt niet zeggen, dat iedere cel goed geladen wordt. Bij het laden in serie, kan het gebeuren, dat door een slechte cel de andere beschadigd wordt.

    Bij de specificatie van de lader staat, dat deze gebalanceerd kan laden. Dit is een eigenschap voor het laden van de cellen van een LIPO accu. De lader heeft een speciale aansluiting, snoeraansluiting, om bij een LIPO per cel de spanning te kunnen controleren.

    Elektrische stroom is net als water.
    Bij water is het de hoeveelheid water(moleculen) die door een leiding wordt geperst, bij elektrische stroom de hoeveelheid elektronen.
    Voor de eenvoud moet je de onzichtbare elektrische elektronen zien, als het zichtbare water (watermoleculen). Beide hebben eigenlijk dezelfde natuurkundige eigenschappen.
    Voor het vullen van een emmer met water heb je een bepaalde hoeveelheid zichtbaar water (moleculen) nodig, geleverd door de opening van de kraan(weerstand) en de waterdruk in bar.
    Voor het vullen van een accu(emmer) heb je een bepaalde hoeveelheid elektrische stroom(elektronen) nodig, geleverd door de weerstand(kraan) en de spanning in Volt(bar).
    De stroom van de elektronen wordt uitgedrukt in A(Ampères). De waarde staat ook op de zekering in de schakelkast.

    Over de batterij houder, indien verder gezocht, dan had je misschien deze tegen gekomen.
    https://www.conrad.nl/p/mpd-bc22aaw...te-kabel-l-x-b-x-h-577-x-254-x-159-mm-1609483
    Als je nog meer vragen hebt, dan graag bericht.
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Een Nimh pack behoeft geen balancer, is hier ook niet aan de orde.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Sorry. dit is een eigenschap van de lader.
    Alleen uitgelegd, wat deze als functie inhield.
    Niet aangegeven voor het controleren van de afzonderlijke spanningen van de MiMH cellen.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Beste stoompomp.
    Het gebalanceerd laden van LiPo heeft te maken dat een LiPo (net als een loodaccu) met een spanning wordt geladen. Een nare eigenschap van een LiPo is dat een overspanning op een cel de cel onstabiel maakt en er brand kan ontstaan of in ieder geval de cel beschadigd. De balancer voorkomt een overspanning en daarmee ook een overlading.

    NiMh wordt (zoals eerder uitgelegd) met een stroom geladen. Zo lang de cellen in serie in een gelijke situatie worden gebracht (en dat kan door een 1e keer langzaam laden) gaat er niets fout. Wanneer 1 cel eerder vol is dan de ander zal die geen energie meer opnemen en zal de overlading in warmte worden omgezet, bij het langzaam laden is het vermogen dusdanig klein dat wat overlading niet schadelijk is en uiteindelijk alle cellen vol zijn.

    En weer denk je het te weten terwijl er genoeg zijn die je toch het juiste advies geven.
     
  17. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je vertelt hier weer flinke onzin. Een electron is een elementair deeltje, water is een molecuul dat bestaat uit atomen en hebben volkomen andere eigenschappen. Of heb je wel eens een electron gezien die vast, vloeibaar of gasvormig was. Het zou beter zijn dat je mensen die weinig van de elektrotechniek afweten, niet meer "adviseert". Die worden hierdoor volkomen op het verkeerde spoor gezet.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 29 jan 2020
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vaak leer ik van opmerkingen van andere collega's.

    Deze opmerking heb ik ter harte genomen en daarom mijn uitleg naar Pieter aangepast.

    S.V.P. niet meer neuzelen over hoofdletters, komma's of elementaire deeltjes, geef nu eens commentaar op mijn schakeling.
    Ergens zit er een fout!
    Ben benieuwd.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat NPS zegt, ik zou me bij stoom houden.
    Ik kan niet beoordelen hoeveel je daar vanaf weet maar electronica is echt niet jouw ding.

    GJ
     

Deel Deze Pagina