Ik snap die behoefte aan minder hokjes wel. Ik ben het er in principe ook wel mee eens.
Maar ook: stromingsleer van gassen en vleoistoffen kent vele vereenkomsten, maar er zijn ook pricipiële verschillen in de te bereiken doelen.
Ongeremd door enige kennis van hydronamica

zou ik willen stellen dat het doel van de hydronamica groep uiteindelijk is: hoe krijg in mijn boot zo weerstandsarm en evt. stabiel mogelijk. In de aerodynamica spelen compleet andere drijfveren: overtrek, lift, stabiliteit om drie assen.
Ook is er een enorm verschil in grootheden. de viscositeit van water is misschien wel een factor 1000 hoger dan die van lucht. De verhoudingen worden heel anders, het gevoel is anders.
Een wereld van verschil denk ik, die toch twee groepen rechtvaardigt. Ook al zijn de onderliggende natuur en rekenkundige pricipes dezelfde.
Begrij me goed. Ik maak me niet druk om 1 of 2 sub-fora. Ik reageer wel en poneer wel stellingen als ik meen er een zinvolle bijdrage te kunnen leveren. Maar de doelgroepen zijn wel compleet verschillend.
Wellicht is een oorzaak voor de 'leegte' van het hydronamica-forum wel dat die efficiëntie verbeteringsslag in de bij de vaargroepen minder speelt. Zolang je niet hard wil gaan vaart het toch wel (denk ik, ongeremd door enige kennis op dat gebied

). Het is allemaal minder kritisch ...
Dirk