Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Ik moest er even mee wachten, maar ik heb vandaag 3 nieuwe Ikea tafels geplaatst. Daarmee is de basis voor het baanplan klaar. Behalve dat ik nog wat met de nieuwe tafels ga schuiven !

20231221_155040.jpg


20231221_161646.jpg


20231221_161818.jpg


20231221_161802.jpg


20231221_161704.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hier is misschien wat van te leren.
Hij post leuke video's.
Maar misschien doet hij het in julie ogen wel helemaal verkeerd.
Op dit gebied kan je mij alles wijs maken.;)

 
ik volg deze ook reeds een tijdje
maar deze geeft meer uitleg over het bouwen van de baan zelf zeg maar
en er is geen verkeerde manier om iets te doen je doet het gewoon anders
als je er maar plezier aan beleeft en het gewoonweg werkt zoals JIJ het gedacht hebt

gr raf
 
Tijdje weinig nieuws, ik wacht op wat spullen (kurk !) en ik oefen wat met het leggen van flexrails. De laatste verandering in het baanplan is nog dat ik de sporen met een bruggetje over elkaar wil laten 'kruisen' zodat in het rechterdeel van de baan een 'acht' ontstaat. Die kruising zou in het blauwe deel op de foto komen, en ik denk dat de hele baan er wat spannender mee wordt. Ik moet goed gaan nadenken waar ik de sporen omhoog en omlaag laat lopen: om te beginnen leg ik de sporen ongeveer 5 cm (op 3 mm triplex met kurk) boven de tafels, zodat ik naar believen kan stijgen en dalen.

20240103_214317.jpg
 
Flexrailspanners. Die werken naar behoren. Maar wat nou het verschil is met die stukjes tape die de rail in zijn vorm houden ...

20240111_164009.jpg


20240111_163435.jpg


20240111_163813.jpg


20240111_163839.jpg


20240111_163819.jpg


20240111_163856.jpg


Als je de spanner losmaakt schiet de (Fleischmann) rail meteen terug in de rechte vorm.

20240111_163913.jpg
 
Cyril het is de bedoeling om de rail eerst vast te zetten voor je die blokjes terug los maakt
hier word mooi uitgelegd hoe je zonder al die gadgets rails buigt
ik zet onder de rails kurk om het geluid te dempen
dit zet ik vast met tec7
de rails zet ik in het midden vast met een parker schroef met een rondel er onder


50285796896_e2f052efdd_z.jpg

daarna de rails in bedden met houtlijm en shotter kiezel
en als alles droog is de schroeven er uit en na bewerken
daarna kun je die blokjes weg nemen

gr raf
 
Beetje andere dingen gedaan de laatste tijd, dat is ook wel eens goed. Maar ik ben aan het worstelen met het 'stationsgedeelte'. Daar komt een viaduct bij, waar twee sporen elkaar kruisen. Probleem wordt het hoogteverschil van minimaal 7 cm tussen de twee (x 2) kruisende sporen. Het station zou zo twee verdiepingen krijgen. Er is te weinig ruimte om de sporen gelijkvloers te houden bij een station, en genoeg hoogteverschil te maken voor het viaduct. Als u begrijpt wat ik bedoel.

Oplossing zou zijn om het station alleen bij de voorste sporen te maken, en het achterste spoor gewoon hoog er langs te laten lopen.

20240222_165247.jpg


20240222_165251.jpg


20240222_165301.jpg
 
Nou, het treintje rijdt netjes over de hele baan. Ik heb nu maar 1 aansluitpunt, ik wil er een stuk of 4 over de baan verdelen, en ieder rangeerspoor krijgt er natuurlijk een.

Ik heb provisorisch met blokjes hout de op- en afrit naar het viaduct gemaakt. Het lokje haalt de helling makkelijk, ondanks het doorbuigen van de rails. In het echt komt daar natuurlijk een mooie op- en afrit onder.
Ik ga binnenkort de andere loks over de baan laten rijden, en dan met wagons. Vooral mijn grote 4170 stoomlok heeft maar weinig trekkracht.

Een rondje duurt ongeveer een halve minuut.

Bekijk bijlage 526124

Bekijk bijlage 526125


 
Ik ben maar eens begonnen met het schoonmaken van alle flexrails die ik het afgelopen jaar tweedehands heb gekocht. De meeste rails zijn van GT of GT Italy (hetzelfde denk ik). Daarnaast heb ik nog wat Fleischmann en wat Riko en Roco, maar die laatsten hebben een andere railhoogte.

Schoonmaken heb ik gedaan met fijn schuurpapier. Ik weet dat veel mensen dat afraden, maar ten eerste zijn veel rails verroest en de roestlaag moet er af; roest geleidt nou eenmaal geen stroom. Ik zou niet weten op wat voor andere manier ik de roest van de rails krijg. Ten tweede weet ik gewoon zeker dat schuren met 1000 en daarna 2000 grit de rails spekglad polijst. Ik vermoed dat onder een microscoop mijn gepolijste rails gladder zijn dan de originelen. Ik daag de tegenstanders uit om me van het tegendeel te overtuigen, haha !
Als laatste heb ik de rails nog ontvet met isopropanol alcohol.


Op de eerste foto de stapel GT flex. Daar moet ik een heel eind mee komen.

20240227_160656.jpg


Het schoonmaken/polijsten.

20240227_152347.jpg


Boven vies, onder schoon.

20240227_152933.jpg


Links vies, rechts schoon.

20240227_152458.jpg
 
Vraagje:

Hoe bevestigen jullie flexrail op kurk ? Bij een testje op een stuk triplex komt er bij een bocht met straal R1 (357,5 mm) behoorlijk wat spanning op de flexrail te staan. Ik wil mijn hele baan op triplex stroken 'de lucht in brengen', gemiddeld een cm of 10, en daarop onder de rails een kurkbed leggen waar de rails op gelijmd (?) zitten. Het kurk zit natuurlijk op het hout vastgelijmd.

20240228_165422.jpg
 
neen deze gaan er terug uit nadien
ze dienen om je rails op hun plaats te houden tijdens het ballasten
je blijft 1 cm of meer van de schroef met je ballast
na het indruppelen met verdunde witte houtlijm en het 2 a drie dagen laten uitharden schroef je deze er terug uit en werk je de opening bij met ballast
waarna je deze weer terug vast zet met die houtlijm mix
voor je lijmt eventjes met een planten spuit met zeep oplossing (dreft 1 druppel op 1 liter zeg maar)
zo dat de oppervlate spanning breekt die druppel ook doen bij je houtlijm water oplossing
doe je dat niet op voorhand nat maken dan dringt de HW oplossing niet tot onder door de ballast

gr raf
 
Mijn eerste poging om flexrail te leggen. Ik heb ze met hoitlijm op kurk vastgelijmd. Het is nog op een los stuk triplex, om te proberen. Maar als alles werkt kan ik er op de 'echte' baan een bocht mee leggen.

Aandachtspunten:
- de verspringende las sluit nog niet mooi (laatste twee foto's)
- blijft de flexrail in de opgedroogde lijm zitten als de pinnen weg zijn ?
- ik heb de bochen gelegd met radiussen van resp. 415 en 357,5 mm. Ze lijken erg dicht bij elkaar te liggen: even proberen met een sleep lange wagons.
- het kurkbed is wat aan de brede kant voor een ballastbed. Naast de rails zit nu 1 cm, dat mag best 0,5 cm of minder worden.


Hout zagen met mijn budget lintzaagje:
20240229_160833.jpg


Kurk lijmen:
20240229_164020.jpg


Flexrail lijmen en vastzetten met pinnen:
20240229_221203.jpg


20240229_221546.jpg


20240229_221558.jpg


De las sluit aan één kant niet mooi. En ik vraag me af of er geen 'knik' in de rail zit. Ik kan denk ik beter solderen.
20240229_221612.jpg


20240229_221619.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
Nou, de flexrail zit vast. Even geprobeerd.

- de wagon rijdt soepel over de las
- de afstand tussen de sporen is echt heel krap. De lange wagons raken elkaar nét niet.
- de rails blijven in een dunne streep houtlijm voorlopig goed zitten.

Missie geslaagd en weer veel geleerd !


20240229_234804.jpg


Een halve cm meer speling:
20240229_234819.jpg


Ik zal bij het definitief leggen minstens een cm meer tussen de sporen vrijlaten.
 
  • Like
Reactions: ozy
als je wagons niet raken is het ok
na het shotteren liggen de rails met meer lijm vast dus tot dan de pinnen laten zitten

ik heb voor de kurk een tooltlje gemaakt om een stanley mes je in vast te zetten
564.636.0316_2.jpg-1920x1080-4092f37c8d.jpg

in het blokje zitten 2 gleuven die op de sporen passen
het mesje staat schuin naar binnen toe zodat je de berm schuin afsnijd
zo zit je steeds op dezelfde breedte over heel je baan .
alleen bij wissels moet je dan wat na bewerken

gr raf
 
Het solderen van de rails lukt niet. Mijn bout is goed heet, dus ik denk dat ik de verkeerde soldeer heb, of dat ik vloeimiddel moet gebruiken ? De rails zijn van messing.

Deze soldeer had ik nog liggen:

20240301_163156.jpg
 
Back
Top