Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Kan je dan geen 2 360 graden cirkels in een berg maken?
Dan kan je hoger.
Dat kan ja, met een spiraal. Dat heet een 'helix'. Die kan je in principe zo hoog maken als je wil.
Ik probeer nu eerst een halve cirkel in een berg, als ik een hele cirkel of spiraal in een berg wil maken kost dat meer zichtruimte. Maar het is een optie.
 
Ben ik met je eens maar is wel spannender voor een toeschouwer.
Ik bedoel je ziet een trein een tunnel in gaan en je weet niet uit welk gat hij komt.
Zeg ik als leek.
 
bertus het stijg percentage blijft het zelfde want je moet ook minstens 8 cm stijgen
anders kunnen je loks er niet onder rijden .
alles hangt dus af van de lengte en cyril wil die kort houden
als je 10 meter lengte hebt en je wil een 2% max stijg % dan kun je 20 cm stijgen

gr raf
 
Dat begrijp ik, maar met een 360 graden cirkel ga je toch verder omhoog dan een 180 graden bocht?
Ik bedoel eigenlijk je heb dan toch 2 keer zoveel lengte dus kan je het stijgingspecentage kleiner maken?
 
Een cirkel met een radius van 357,5 mm (de krapste bocht die ik gebruik) heeft een raillengte van 2,25 meter (2 x pi x R). Per cirkel in een spiraal zou je dus een cm of 6 kunnen klimmen. In een helix is die hoogte ook minimaal nodig omdat er anders geen treinen in passen.
 
Ik heb wat nauwkeuriger een 3% 'oprit' gemaakt, van achter links in de hoek tot de bocht rechts. Echt grote hoogte overbrug je zo niet, en die hoogte moet ook weer omlaag. Als ik echt de hoogte in zou willen moet ik een (2 eigenlijk) helix maken.

Om even te laten zien hoeveel baan je nodig hebt om van 0 (linker buitenbocht) naar een hoogte van 60 mm (in het midden van de bocht rechts) te komen:

20231011_165639.jpg


20231011_165651.jpg


20231011_165706.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nog een zware trafo bijgekocht, voor weinig op MP. Ik heb nu twee zware trafo's voor de twee hoofdsporen die ik op de baan wil leggen. Daarnaast nog wat lichter uitvoeringen voor rangeersporen ed.

20231012_144255.jpg


NB: Hoe komt het dat treinen op wat langere banen met die zwaardere trafo's beter rijden ? Je zou zeggen dat gelijkstroomtrafo's allemaal de stroomtoevoer van 0V tot 14V regelen ? Ik snap wel dat ze voor wat betreft de wisselstroomuitgang meer kunnen (lampjes, wissels e.d.)
 
Laatst bewerkt:
Om 6 cm omhoog en omlaag te gaan heb ik 4 meter spoor nodig. Veel meer zit er zonder helix niet in, en gezien de beschikbare ruimte zie ik daar maar van af. Overigens haalt één lokje (de rode diesel) deze stijging al niet met wagons er achter.

Om toch de illusie van wat 'hoogteverschil' in het landschap te maken is het het handigst dat ik het hele spoor op een cm of 10 boven het tafeloppervlak leg, en dan hooguit het achterste gedeelte wat hoger maak. Als de hele baan 10 cm boven het tafelblad ligt heb ik wat ruimte om bijvoorbeeld een brug over een riviertje te maken.

Ik zit verder uit te vogelen hoe ik een solide 'uitbouw' aan een tafel kan maken, voor het gedeelte waar nu klemmen en latten zitten.

 
Ik bedenk tijdens het lezen iets wat ik niet weet of het werkt.
Je kan ook de tafel 6 cm scheef leggen.
Hoe zou er dat uit zien?
Als je dan de rails nog 3 cm omhoog legt heb je 9 cm.
Als de rails onder een schuin dak ligt valt het misschien niet zo op als je het weg moffelt met het landschap.
Nogmaals ik heb er 0 ervaring mee maar een beetje out of de box denken zeg maar.
Schiet me maar af als het niet is haha.
 
Eigenlijk doe ik dat ongeveer door het spoor op 10 cm boven het tafeloppervlak te leggen, en met glooiingen in het terrein de illusie van 'hoogte' te maken.
En de tafel op 6% en nog 3% van de rails erbij betekent dat het spoor 9% stijgt: veel te veel. Max 3% (ten opzichte van de horizontaal).
 
Ik heb met een uitgeknepen wattenstaafje een klein streepje ATF olie op 3 cm rail aan beide kanten aangebracht. Het kan wishfull thinking zijn, maar na een rondje of vijf lijkt het of de treinen echt met minder haperingen rijden. Eigenlijk raar, want die ATF maakt niet schoon, lees ik op veel plaatsen, maar gaat corrosie tegen. Ook op de hellingen rijden de treinen zonder te slippen gewoon mooi omhoog, zelfs op lage snelheid.

20231014_134647.jpg


Het spelen met de 'denkende wissel' blijft leuk !


Nog wat van mijn pronkstukken. Ik heb op deze testbaan de parkeersporen wat langer gemaakt zodat de treinen met meer wagons kunnen rijden. Mijn oorspronkelijke droom om met hele lange treinen (met 8 personenwagons bijvoorbeeld) te gaan rijden is ietwat ambitieus met de afmetingen van deze baan.

20231014_142000.jpg


20231014_142022.jpg
 
Laatst bewerkt:
Weer een vraag voor de experts. De stroomtoevoer met de 'schone' rails en lokomotieven lijkt nu goed te zijn, de treinen haperen steeds minder. Ik heb nog steeds wel maar één aansluitpunt. Maar wat me opvalt is dat met het regelen van de snelheid met de trafo, vooral als de treinen langzaam rijden, de werking echt niet traploos is. De snelheid stijgt of daalt eerder in stapjes, en daardoor hapert de trein bij het veranderen van lage snelheid weer meer.
Vraag: moet de snelheid met analoge trafo's echt traploos en soepel te regelen zijn, of gaat dat altijd in 'trapjes' ?
 
Laatst bewerkt:
hangt van de trafo af.
bij marklin word de secundaire wikkeling gebruikt en daar gaat een geleider over heen
dus steeds in trapjes van een wikkeling
Märklin_280A-detail.jpg
maerklin-trafo-inside.jpg
 
cyril je kunt nog ontkoppel rails zetten aan je opstel sporen
dan kun je de lock van de wagons halen en daarna deze met een andere uit elkaar rangeren

gr raf
 
Back
Top