Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

De rails zijn schoon (1200 grit schuurpapier op een blokje, en een doekje met spiritus). Ik heb de baan, zoals ik hem met Wintrack heb getekend, uitgelegd. Dat programma klopt niet helemaal met de werkelijkheid, ik heb geen idee waarom. Ik zal wel iets fout doen. Maar het is handig om een globaal ontwerp te hebben voor je rails gaat leggen.

Het loopt nog niet helemaal vloeiend, maar er ligt iets.

upload_2023-1-26_21-21-49.png


upload_2023-1-26_21-22-16.png


Het is lastig om met twee 'stralen' (358 en 415 mm) vier parallelle bochten naast elkaar te leggen.

upload_2023-1-26_21-24-31.png


upload_2023-1-26_21-23-59.png


upload_2023-1-26_21-24-52.png


Hier kruist de baan zichzelf. Het bovenste spoor komt over een brug.

upload_2023-1-26_21-29-10.png


Morgen maar eens kijken of het verhaal wil rijden.
 
Laatst bewerkt:
Het ligt allemaal vloeiender en rechter nu, de rails sluiten goed aan en het wringt nergens.
Verder zit er meer ruimte tussen de rangeersporen, en de vier bochten lopen nu iets beter parallel.
De baan kan in de lengte nog verlengd worden.

Het achterste deel (rechts op de eerste foto) komt bijna helemaal onder een bergmassief.

upload_2023-1-27_15-24-3.png


upload_2023-1-27_15-24-23.png


upload_2023-1-27_15-24-44.png
 
Laatst bewerkt:
rangeer sporen lopen normaal heel dicht tegen elkaar
er is amper plaats om er langs heen te lopen
kwestie om zoveel mogelijk op dezelfde plaats te krijgen

als je nu de rechter wissel (wissel 2 zeg maar)in de bocht legt dan win je plaats
gr raf
 
rangeer sporen lopen normaal heel dicht tegen elkaar
er is amper plaats om er langs heen te lopen
kwestie om zoveel mogelijk op dezelfde plaats te krijgen
ik zal nog proberen de rangeersporen dichter bij elkaar te leggen. Dank voor de tip !
Ik mis nog wat 'halve' rechte railtjes (6002).
 
niet vergeten dan aan elke kant 2 van deze te zetten anders krijg je alsnog kortsluiting
die je er vanaf haalt kun je dan gebruiken voor die ingekorte rails
gr raf
 
Nou, het treintje rijdt netjes over de hele baan. Ik heb nu maar 1 aansluitpunt, ik wil er een stuk of 4 over de baan verdelen, en ieder rangeerspoor krijgt er natuurlijk een.

Ik heb provisorisch met blokjes hout de op- en afrit naar het viaduct gemaakt. Het lokje haalt de helling makkelijk, ondanks het doorbuigen van de rails. In het echt komt daar natuurlijk een mooie op- en afrit onder.
Ik ga binnenkort de andere loks over de baan laten rijden, en dan met wagons. Vooral mijn grote 4170 stoomlok heeft maar weinig trekkracht.

Een rondje duurt ongeveer een halve minuut.

upload_2023-1-27_19-13-14.png


upload_2023-1-27_19-13-58.png



 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: raf
loopt mooi he


ik volg deze man (en nog andere)daar kun je veel van leren
klik op zijn naam en dan op video op de hier boven geposte video

hier een deel van zijn video's
wat voor digitaal geld geld ook voor analoog wat op rijden aan komt
ps voorzie genoeg blokken in je baan die elk iets meer dan de langste trein lang moeten zijn.
daarvoor zet je aan de rechter kant in de rij richting een isolatie stukje


gr raf
 
Wat zijn 'blokken' ?
Heb het al gevonden:

http://wiki.modelspoorwijzer.net/index.php/Blokken#:~:text=3 Optie 3-,Wat houd een blok in?,kan rijden of stil staan.

Ik weet niet of ik dat ga doen. Ik laat drie treinen op deze baan rijden, maar er staan er steeds twee op een parkeerspoor. Er rijdt er steeds maar eentje.

Wat ik wel zou kunnen doen is een tweede spoor langs de hoofdbaan leggen, met een eigen trafo. Dan rijden er treinen in twee richtingen. Daar zal ik nog eens over denken.
 
Laatst bewerkt:
Met wagons heeft het lokje het moeilijker. De stijging moet heel geleidelijk zijn, en als je goed kijkt is het eerste stuk bergop nog te steil.

 
stijging mag max 3° zijn .je hebt genoeg aan 8 cm hoogte tussen het onderste spoor en het bovenste
je moet dan wel bruggen kopen die naar boven hun steun geven en niet naar onder
ExactRail20HO20scale20deck20plate20girder20bridge.jpg

deze brug vraagt meer hoogte

gr raf
 
Een vraagje over 'ballast': ik heb nou al veel filmpjes gezien over hoe dat moet. Maar als je de baan ooit ontmantelt, krijg je de rails er dan nog fatsoenlijk uit ? Of schrijf je die dan af ?
 
je kunt boekbinders lijm gebruiken of gewone witte hout lijm
boekbinders lijm lost terug op met water en houtlijm met methanol alcohol
met een spatel onder de rails kun je ze terug los krijgen
ik heb mijn rails niet genageld voor het balasten
nu moet ik opzoek naar een foto om te laten zien hoe ik het gedaan heb
dus tot seffens
 
niet te vinden natuurlijk wa hadde gedacht

ok proberen uit te leggen
ik heb blokjes kunststof waarmee plastieke planken voor een terras aan elkaar worden gezet .
daar zit een gat in en deze leg ik om de 30 cm over de rails en zet er een schroefje door
wel tussen de bielzen hé
dan kun je tussen deze blokjes schotteren en na het verwijderen van de blokjes doe je daar ook ballast
daarna de rails nat te spuiten met water /alcohol mengeling met een beetje dreft er in
dan kun je beginnen met verdunde hout lijm (ook weer water en dreft) de ballast te verzadigen
en dan is het wachten tot het hard is en dan de openingen opvullen en nadien je fantasie de loop laten

Composiet_terrasdeel_clips_lichtgrijs.png

dit zijn ze maar een blokje MDF kan ook
ik gebruik ze dus met de brede kant naar de rail toe zodat je geen blutsen krijgt
het voordeel is je kunt de stroom op de rails laten staan met metaal krijg je kortsluiting
dan kun je op de niet geballaste sporen nog steeds rijden
gr raf
 
Ik heb hier verschillende Fleischmann transformatoren:

- 1 x FLM 710 (klein groen trafootje)
- 1 x FLM 715
- 2 x FLM 6735
(van 1 werkt de rijstroom niet)
- 1 x FLM 6750


Ik heb totaal geen verstand van elektra. Het verschil tussen de trafo's zit hem in het amperage: dat loopt van 0,25 A voor de kleinste, tot 1,2 A voor de grootste trafo (gelijkstroomspanning voor het laten rijden van de loks). Wat betekent dit ? Zal een zware trafo de treinen op een 'lange' baan beter laten rijden, met minder kans dat de loks haperen of stil komen te staan ? Of rijden ze harder, of beter bergop ?

Mijn baan wordt geschat 14 - 18 meter lang, de trein rijdt daar op 1 trafo, met 4 of 5 aansluitpunten. Twee andere zijn voor de rangeersporen, dat kunnen dan lichtere trafo's worden, en ik reserveer er nog een voor een klein ovaaltje hoog in de bergen.

De 'kapotte' 6735 trafo zou de wissels (voorlopig 4 stuks) aan kunnen sturen. Dan blijven er 3 trafo's over voor de verlichting (het kleintje 710 heeft geen wisselstroomaansluiting).

Voor wat betreft de wisselstroomspanning voor lampjes en wissels begrijp ik dat een hogere spanning zorgt dat er méér lampjes op een trafo kunnen worden aangesloten ? Ik lees in de beschrijving dat er per ampere ongeveer 18 (gloei)lampjes op kunnen branden.
Op de 3 trafo's die overblijven waarmee dat kan (een is dus voor de wissels) varieert de wisselstroomspanning tussen de 0,55 (2 x) en 1,1 A (1 x). Totaal 2,2 A, dat zijn ongeveer 40 lampjes. Reken ik dat zo goed uit ? En branden de lampjes minder fel naarmate er meer op een trafo worden aangesloten ?
 
Laatst bewerkt:
eerst je trafo heeft twee waarden en dat is 12 volt en dan het amperage 2,2 A
die 12 volt is de max spanning waarop de motor mag draaien
en het amperage is hoeveel treinen tegelijk kunnen rijden
hoe langer je baan is hoe meer verlies je hebt aan die 12 volt maar je hebt 3 aansluitingen dus dat zit wel goed
dus beter gaan je treinen niet rijden door meer volt te zetten je jaagt alleen de motoren de vuilbak in
nu wat belangrijk is dat is weten hoeveel stroom je lok verbruikt
als je geen ampere/voltmeter hebt word het moeilijk
kijk eens bij lidle of aldi naar zo een goed koop ding van een paar euro
of deze aan schaffen https://www.bol.com/be/nl/p/inbouw-...r-dc-0-100v-amperemeter-10a/9200000104264869/
dan heb je steeds het verbruik op je baan

wat wissels en lampjes aan gaat
wissels werken met een puls dus deze stroom is zo kort dat het zo goed als geen invloed op de trafo heeft
het kan zijn dat de aangesloten lampjes eventjes flikkeren
lampjes kunnen op wissel of gelijkstroom branden dus dat maakt niet uit welke trafo je daar voor gebruikt


op de baan van mij die je op de filmpjes hebt gezien rij ik met een 11 tal treinen tegelijk met een 4 amp voeding
maar een lok verbruikt bij mij maar een goeie 0,4 amp tot max 0,5 amp door goed onderhoud

gr raf en ik hoop dat je er aan uit geraakt
 
Back
Top