Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

nu wat belangrijk is dat is weten hoeveel stroom je lok verbruikt
als je geen ampere/voltmeter hebt word het moeilijk
kijk eens bij lidle of aldi naar zo een goed koop ding van een paar euro
of deze aan schaffen https://www.bol.com/be/nl/p/inbouw-...r-dc-0-100v-amperemeter-10a/9200000104264869/
dan heb je steeds het verbruik op je baan

Dank je, weer !

Ik heb zo'n ding, een multimeter, maar hoe meet je dat verbruik van een lok dan ? Op de rails ? Ik heb geen idee !
 
Cyril, Multimeter op Ampere (hoogste bereik). Rode draad aan rijstroom trafo, zwarte draad aan rail. Dit als vevanger van één draad tussen trafo en rail. Multimeter aan zetten. Lok laten rijden en op de multimeter amperage aflezen. Bij omkeren rijrichting zie je negatieve waarde. Gr. Klaas.
 
Nog maar weer eens een nieuw ontwerp. Het oorspronkelijke ontwerp was met 160 cm wel heel diep, en zou met de achterkant tegen een schuin dak staan. Ik zou daar al flink wat ruimte achter vrij moeten laten om bij de treinen in de tunnels te komen.

Oude ontwerp:
upload_2023-1-31_15-20-56.png


In het nieuwe ontwerp hieronder wordt de baan minder diep, door het gebruik van een gebogen wissel (rechts boven), en minder breed. Ik zou er dan van één zijkant (rechts) ook nog bij kunnen. De baan en het landschap worden ook wat spannender door de L-vorm denk ik. De achterwand (bovenkant van de foto's) is nog steeds schuin, maar de linkerwand is recht. Nog een voordeel is dat ik geen stijging of daling in de baan hoef te maken, omdat ik me afvraag of mijn ouwe bejaarde loks (vooral de Fleischmann 4170) daar überhaupt wel tegenop komen.

Nieuw baanplan:
upload_2023-1-31_14-25-57.png


Het geheel zou op een stuk of 4 Ikea tafels passen, met wat overbruggingen tussen die tafels. 2 tafels van 200 x 60 cm. en twee van 100 x 60 cm. of 140 x 60 cm.

Ik ben benieuwd naar jullie tips !
 
Laatst bewerkt:
................... Het oorspronkelijke ontwerp was met 160 cm wel heel diep, en zou met de achterkant tegen een schuin dak staan. Ik zou daar al flink wat ruimte achter vrij moeten laten om bij de treinen in de tunnels te komen.

.......................
..................................


Het geheel zou op een stuk of 4 Ikea tafels passen, met wat overbruggingen tussen die tafels. 2 tafels van 200 x 60 cm. en twee van 100 x 60 cm. of 140 x 60 cm.

Ik ben benieuwd naar jullie tips !

Ik volg dit al een poosje, heb zelf nooit een treinbaan gehad, maar vindt het altijd wel verschrikkelijk mooi, zeker als daar nog van die ouderwets ogende stoomlocs op rijden.
Op de NVM dag in Houten heb ik nog even naar een Z spoor lopen kijken, zag een echt verschrikkelijk leuk setje, maar eigenlijk heb ik met mijn scheepsmodellen al meer dan genoeg om handen en heb ik, hoe verleidelijk en mooi het ook was :rolleyes:, er toch maar vanaf gezien :D.

Is het een idee of optie om de (4) tafels dusdanig stevig en star aan elkaar te verbinden en vervolgens van (zwenk)wieltjes te voorzien?
Je hebt dan met 4 tafels wel een redelijk aantal wieltjes nodig, maar bij winkels als Action o.i.d. kosten die bijna niets.

Voordeel is dat je de baan naar voren kan trekken om er makkelijk aan te werken of overal bij te kunnen, en je duwt hem naar de wand voor het opgeruimde en kan aan die wand erachter tevens ook nog benutten om iets van een achtergrond (foto?) aan te maken.

Groet, Bert
 
Hoi Bert,

Ik heb daarover zitten denken, maar ik denk dat het geheel er te groot voor wordt. Het gaat uiteindelijk wel om een baan van 2 x 3 meter, buitenmaten.
Ik ga de beschikbare ruimte eerst goed bekijken, en voor ik ook maar iets in elkaar zit de tafels bestellen (dat is alles bij elkaar nog wel te betalen: bij Ikea met poten ruim € 200,-).

Als ik echt met bouwen begin zal ik er een nieuw topic over openen !

En scheepsmodellen ... ja, die staan hier ook nog twee om af te maken. Voordeel van met pensioen zijn is dat ik lekker kan doen waar ik zin in heb !

:yes:
 
je kunt natuurlijk van die twee bochten een klimspiraal maken en je station iets hoger leggen
dan heb je aan de onderkant plaats om nog sporen te leggen en iets meer speel ruimte
je hoeft maar een 16 cm omhoog en als je 2% max helling aan houd dan gaat je oude lok het best redden
beneden kun je dan nog industrie of dergelijke met nog wat wissels en sporen

gr raf
 
Ik denk dat de hele baan, hoe die er ook uit komt te zien, een cm of 10 à 15 boven het tafeloppervlak komt te liggen. Voor meer diepte in het landschap, en met idd de mogelijkheid voor 'lagere' sporen.
 
Daar om zou ik van die twee lussen een spiraal maken .
en dan van het achterste spoor twee wissels aftakken naar de voorkant en dan heb je daar ruimte om nog sporen te leggen .
je kunt dan ook nog dat berg baantje leggen op een van de twee bergen
je kunt ook nog op die 2 bergen een rondje leggen en het spoor dan achter het station laten door lopen maar dan heb je twee keerlus modules nodig anders heb je kortsluiting

gr raf
 
Testrit. Ik denk dat ik voor dit baanontwerp ga. Het is groter dan ik dacht, dus ik ga kijken hoe ik de baan (en de onderbouw) nu het beste in de beschikbare ruimte op zolder kan plaatsen. De trein rijdt redelijk regelmatig, met nog maar één aansluiting op de baan.


upload_2023-2-2_21-3-18.png


upload_2023-2-2_21-3-40.png


upload_2023-2-2_21-3-57.png


upload_2023-2-2_21-4-17.png


Morgen maar es kijken of mijn lange lok ook wil rijden.

20230201_134615.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de grote 4170 stoomlok schoongemaakt en gesmeerd. Die kwam bijna niet meer vooruit omdat de wielen onder het voorste stuk (geen aandrijving: die zit in de tender) zwaar liepen en tijdens het rijden zelfs vaak niet eens meedraaiden. Ik heb verder een kapotte koppeling vervangen, en nieuwe anti-slip-bandjes onder te tender gezet.

De lok piept nog bij vol vermogen: ik moet er nog nieuwe koolborstels in zetten. Verder zijn beide lampjes (6530 schroeffitting) stuk. Die zijn online overal uitverkocht, dus ik moet op zoek naar die 14V E5,5 lampjes met schroefdraad.


De lok:
upload_2023-2-8_19-49-52.png


Demontage:
upload_2023-2-8_19-50-23.png


Motortje schoonmaken met wasbenzine:
upload_2023-2-8_19-50-47.png


Ouwe bandjes wegpeuteren:
upload_2023-2-8_19-51-16.png


Nieuwe bandjes:
upload_2023-2-8_19-51-46.png


Nieuwe koppeling met veertje:
upload_2023-2-8_19-52-11.png
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
Ik heb het 'piepen' ook verholpen door nog een paar keer wat olie op het motorasje te doen (echt weinig) en tussendoor de motor even in beide richtingen op vol vermogen te laten draaien. Dat hielp: het piepen is weg.

Resultaat van vandaag: twee ouwe dames die weer als een naaimachientje lopen !

upload_2023-2-8_20-31-11.png
 
Laatst bewerkt:
Cyril als ik nog loks heb met lampjes vervang ik die ook met de led variant
wel de gouden gebruiken (daglicht)want zulke loc's hadden geen dag licht lampen

en inderdaad deze motor had heel wat liefde nodig zo te zien om terug goed te kunnen lopen

gr raf en puik werk
 
Ik heb de 4170 over de grote testbaan laten lopen met 3 lange wagons. Dat trok ie voor de grote schoonmaak niet, maar hij loopt nu prachtig en zonder horten en stoten over de hele baan, ook op lage snelheid.

Morgen komen de koolborstels en de lampjes binnen, en dan is deze weer zo goed als nieuw, met een beetje karakter.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe koolborstels in de 4170, en led lampje geplaatst. Het volgende probleem: de verlichting brandt verkeerd om. Bij achteruit rijden brandt de verlichting voor, en vice versa. Ik ben niet aan de bedrading geweest; wat zit er verkeerd om ??

Zie hier !
 
ok dus de motor loopt verkeerd om .
dus ik vermoed dat de led de + en de - verwisseld heeft
heb je voor de aankoop niet kunnen klikken op common anode of kathode ????

http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/sleeptenderlocomotieven/4170-1976.pdf
hier de pdf file van de onderdelen van uw lok
dus ik vermoed nu dat de + aan de verkeerde kant zit
je zult dus de motor aansluitingen moeten gaan verwisselen
ook zie ik dat je dus geen gouden hebt maar blauw wit maar ok dat is goesting

als er een draad naar de voorste en de achterste lamp loopt kun je deze omwisselen
dus de voorste naar achter en de achterste naar voor
ik denk dat het gemakkelijker gaat zijn dan de motor andersom laten lopen

maar waarom rijd die lok zo snel en schakelt die zo onnozel om
heb je wel een fleischmann trafo ?????
 
Back
Top