Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

En weer wat verder met de Boom Experimenten. Ik heb even vlug een klein boompje in elkaar gedraaid, stam en takken bruin gespoten, wat filterwatten heel dun uitgepluisd en groen gespoten, die in dunne plukjes op het boompje geplakt en ze bestrooid met Noch loof. Ik heb voorlopig alleen lichtgroen blad; middelgroen en donkergroen worden nog nageleverd.
Het oogt nog verre van echt mooi, maar ik begin het een beetje te snappen.

20220601_161731.jpg

20220601_161742.jpg

Van boven:
20220601_162010.jpg

En ik heb wat bruin en groen op het Eerste Dennenboompje gespoten.

20220601_162849.jpg

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
In serie schakelen van LED's zorgt er vaak voor dat deze met verschillende lichtsterkten branden. Dat wordt veroorzaakt door kleine verschillen die bij de productie ontstaan.

Hou er ook rekening mee dat voor LED's een gelijkstroom voedingsbron nodig is.

In serie schakelen van LED's zorgt er vaak voor dat deze met verschillende lichtsterkten branden. Dat wordt veroorzaakt door kleine verschillen die bij de productie ontstaan.

Hou er ook rekening mee dat voor LED's een gelijkstroom voedingsbron nodig is.
Dus ik zou een 3 volt gelijkstroom voeding moeten hebben ?

Ja, als de LED"s 3 volt zijn. Staat er hier iets over op de lantaarnpalen?
Nee, maar de verkopen meldde dit in zijn beschrijving op MP.
Voorlopig krijg ik er helemaal geen licht uit: eentje op de 12 v aansluiting op een Fleischmann trafo, en een ander op een 1,5 volt (nieuw) batterijtje.

Nog een manier, nu weer een naaldboom. Een rondhoutje, met gaatjes voor de 'takken', en bruin gespoten. De bedoeling is dat er lang statisch gras op de 'takken' komt te hangen, en daarna nog wat korter gras.

20220601_181830.jpg

Laatst bewerkt:
Om de Leds te laten branden is een voorschakelweerstand nodig. Die weerstand zorgt er voor dat de stroom door de LED wordt beperkt. De grootte van de weerstand is afhankelijk van de gebruikte voedingsspanning. Voor het berekenen van de weerstand is er een handig hulpmiddel. https://www.luxalight.eu/en/resistor-calculator-0

Denk er aan dat een LED werk op gelijkspanning.

Een Fleischmann trafo levert gelijkspanning op de regelbare uitgang en wisselspanning op de "gebruikers aansluiting".
Volgens mij was die spanning wel iets hoger, iets van 18 Volt (jarenlang treinen verkocht).
Het zou dus bij de lampjes niet uit moeten maken hoe je ze aansluit, als er maar een voorschakelweerstand voor zit.
Je zou per lampje een weerstand van 1K of 1K2 moeten gebruiken (1200 Ohm).

GJ

Ik ben een leek hoor, maar zou ik dan niet gewoon wat ledlampjes in serie op de gelijkstroomuitgang van een ouwe trafo kunnen aansluiten, en dan de lichtsterkte kunnen regelen met de draaiknop waar je normaal de treinen mee laat rijden ?

Ik ben een leek hoor, maar zou ik dan niet gewoon wat ledlampjes in serie op de gelijkstroomuitgang van een ouwe trafo kunnen aansluiten, en dan de lichtsterkte kunnen regelen met de draaiknop waar je normaal de treinen mee laat rijden ?

Ik zal nu wel weer wat mensen over me heen krijgen maar ja, dat kan.
Theoretisch gezien mag dit niet maar praktisch werkt het.
Alleen is de levensduur dan korter en je hebt kans dat als je te ver gaat ze meteen doorbranden.

GJ

Back